Menskopp, help!

Jag är lite rädd att jag ska glömma den länge, kan man göra det? Men annars är det skönt att den inte känns, till skillnad mot bindor och tampong. Tampong kan jag inte använda och har aldrig kunnat, de skaver och gör sig konstant påminda. Detta är en befrielse så sätt. Jag har bara lite svårt att slappna av i musklerna när jag ska trycka in den, ibland går det inte alls faktiskt just eftersom jag spänner mig.
Jag tror inte att det finns några större faror med att glömma bort den och ha den inne länge. Silikon är ju inte lika gosigt för bakterier som en tampong så det troligaste som kan hända är väl att man blir galen av att leta efter den utanför kroppen. :D

Mycket värre då att glömma att sätta i den så att man blöder ner brallorna!

Jag tror inte att det finns några större faror med att glömma bort den och ha den inne länge. Silikon är ju inte lika gosigt för bakterier som en tampong så det troligaste som kan hända är väl att man blir galen av att leta efter den utanför kroppen. :D

Mycket värre då att glömma att sätta i den så att man blöder ner brallorna!
Jag har nog aldrig glömt stoppa in den, men jag kan tänka mig att det är jädrans irriterande hahaha :D Ibland har det varit att "fasen, jag hinner inte prega in den nu när jag ska i väg, jag är redan sen" och så blir det binda och man går och oroar sig för att möget ska flytta på sig så man blöder utanför och orsakar ett blodbad. Eller när jag haft svårt att få in den innan läggdags och tänker "Äsch, binda i natt" och vaknar till ett blodbad. Jisses, man skulle verkligen kunna tro att kvinnor blöder några liter vid varje mensperiod när man blött igenom trosor och brallor! :eek::o

Vad hände? Hur länge glömde du den? Har man pojkvän är det kanske lite lättare att bli "påmind" om den, av naturliga orsaker, men som ensam är det inte så lätt har jag märkt! :o:D
Lite drygt en vecka. Det 'hände' inget farligt, det som hände var att den hittade sin egen plats, betydligt högre än där jag vill ha den och att det blev ganska mycket panik innan jag fick tag på den.
Numera låter jag aldrig den vara kvar 'sista dygnet' när det finns risk att glömma bort den. Jag tror nämligen inte att det är jättehälsosamt att det eventuella innehållet inte kommer ut även om det inte är farligt. Självklart hade en tampong orsakat mer skada. Å andra sidan hade det varit omöjligt att glömma bort.

Blåser liv i den här tråden igen.
Min Lunette läcker. Jag är inne på tredje menstruationen med menskopp, Lunette 2, och jag måste ha binda/trosskydd de första dagarna och nattbinda på natten för det rinner! Och då har jag ändå knappt tränat den här perioden av olika anledningar, inte ridit en enda gång. Idag sprang jag för första gången med den inne och jag höll på att bli galen av skav.

Den har vecklat ut sig. Det är vakuum i när jag ska ta ut den. Jag har klippt av nästan hela skaftet. Det är inte för att den är full.

Några tips? Behöver jag en annan sort? Jag tycker att skaftet sitter så långt ner, det skaver ibland mot blygdläpparna, men jag får den inte att sitta på något annat sätt.

Min Lunette läcker. Jag är inne på tredje menstruationen med menskopp, Lunette 2, och jag måste ha binda/trosskydd de första dagarna och nattbinda på natten för det rinner! Och då har jag ändå knappt tränat den här perioden av olika anledningar, inte ridit en enda gång. Idag sprang jag för första gången med den inne och jag höll på att bli galen av skav.

Den har vecklat ut sig. Det är vakuum i när jag ska ta ut den. Jag har klippt av nästan hela skaftet. Det är inte för att den är full.

Några tips? Behöver jag en annan sort? Jag tycker att skaftet sitter så långt ner, det skaver ibland mot blygdläpparna, men jag får den inte att sitta på något annat sätt.

Jag kan inte rå för att hålla med dig... det känns som ett lotteri.... ibland så funkar den super, å ibland så ger man upp och kör tampong...
Har ett gäng... Men jag tror på att försöka få fast den (vakuum) så långt ner som möjligt. Min åker upp under dagen....

är det bara jag som kan typ hosta loss min?

den är ju ändå klart bästa uppfinningen i världshistorien B-)

Prova annan modell.

Jag har provat olika modeller och märken, men alla läcker för mig - ungefär hälften rinner alltid brevid. För mig är det så menskoppar funkar. Menar ni att era menskoppar är helt täta och att ni kan använda dem utan binda eller trosskydd??

Jag har använt menskopp i många år nu och den har nog läckt kanske tre gånger sammanlagt varav två när jag köpte en ny som var för mjuk. Läckage är inget jag ens funderar över, snarare att jag glömmer bort den och kommer på att jag har den någon dag för sent mot när jag borde tömt den.

Jag har provat olika modeller och märken, men alla läcker för mig - ungefär hälften rinner alltid brevid. För mig är det så menskoppar funkar. Menar ni att era menskoppar är helt täta och att ni kan använda dem utan binda eller trosskydd??
Ja! Om jag inte glömmer den för länge så den blir full men det kan jag ju inte lasta koppen för. :) Jag rider, badar och gör allt möjligt utan att fundera på det.
Har en 10 år gammal Diva Cup.

Ingen som har nån idé om varför det är vanligast att de läcker? Om det är läge att prova en styvare, större, mindre osv i första hand? Det känns så omständligt och dyrt att prova sig igenom sortimentet på måfå :)

Ja, gud ja. Jag använder ingenting utöver menskoppen. Den enda gången den möjlitgtvis läcker är nattetid första mensdagen.

Ingen som har nån idé om varför det är vanligast att de läcker? Om det är läge att prova en styvare, större, mindre osv i första hand? Det känns så omständligt och dyrt att prova sig igenom sortimentet på måfå :)
Eftersom du får skav är frågan om du ska ha en styvare, men generellt gillar jag dem bättre. Och jag har min kopp ganska högt upp. Den styvare tycker jag sitter bättre på plats, en mjuk viker sig på mig.

Jag köpte nyligen en ny Lady cup, har haft en likadan tidigare som inte läckte nämnvärt. Men nya läcker. Får nog prova en annan modell, eller kanske prova den större storleken.
Poängen med menskopp för mig är delvis just att jag ska slippa trosskydd/binda, vill inte behöva ha det också.

Jag har använt menskopp i många år nu och den har nog läckt kanske tre gånger sammanlagt varav två när jag köpte en ny som var för mjuk. Läckage är inget jag ens funderar över, snarare att jag glömmer bort den och kommer på att jag har den någon dag för sent mot när jag borde tömt den.

Ja! Om jag inte glömmer den för länge så den blir full men det kan jag ju inte lasta koppen för. :) Jag rider, badar och gör allt möjligt utan att fundera på det.
Har en 10 år gammal Diva Cup.

Ja, gud ja. Jag använder ingenting utöver menskoppen. Den enda gången den möjlitgtvis läcker är nattetid första mensdagen.

Aha - jamen då förstår jag varför somliga sjunger rena rama hallelujakören över detta med menskopp... :) Eftersom den inte funkar så bra för mig så har jag mest tyckt att den varit bökig.

Baserat på min erfarenhet av två koppar säger jag att du ska prova en större (och ev. styvare) samt att det handlar lite om teknik. Min förra kopp kunde läcka ibland (inte så ofta att det störde mycket) och den nuvarande (som är större) läckte lite första gångerna jag använde den, sedan fick jag in tekniken på hur jag skulle sätta den (högt upp och att snurra den ordentligt så den själv hamnar på "sin plats"). Numera läcker den endast om den är överfull.

I framtiden hoppas jag verkligen att menskoppar blir mycket vanligare så att det finns mer kunskap kring det. Hopplöst att det inte går att fråga apotekspersonal eller liknande.

Min läcker inte alls. Kan gå utan trosskydd och vita byxor om jag vill utan att riskera att det syns.

Min sitter så långt upp den kan. Har liksom en kant den ska förbi.

En väninna till mig sätter den runt livmodertappen för att den inte ska läcka.

Prova att ha den högre upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar