Mening med Parellis personlighetskarta!?

Sv: Mening med Parellis personlighetskarta!?

Få se nu om jag förstått det rätt...vi tar alltså en atlet...som redan är oss överlägsen vad gäller styrka och uthållighet....och gör honom ändå starkare och uthålligare....så vi får ändå mer muskler och energi att "bråttas" med....istället för att förmå honom till att använda sin hjärna...som ju är ganska liten...och därför snabbt blir trött....vilket ger oss ett mycket lämpligare utgångsläge att hantera ev "överskottsenergi" på....?

För övrigt är det just "det" som även Milan förespråkar....att aktivera hjärnan i första hand....

Sen att låta en överspänd häst "bralla av sig"...det kan nog hjälpa mot överskottsenergi också...men det är knappast motion...

Aktivering av hjärnan- inte i första hand

Ja Med Millan är hundarna felhanterade o måste tyvärr korrigeras.

Ser du någonsin han hålla på att traggla med hans egna hundar eller de på centret. Han har pondus o det räcker med ett -Hey!

Nej han använder sig av hundar för att skapa rätt hundbetéende- hans flock. De allra bästa läromästarna- såsom med hästar eller andra flockdjur som i fångenskap inte behandlats på rätt sätt.

Hans devis är "Jag rehabiliterar hundar o tränar människorna".

Människan har inte gett hunden vad den behöver o då fått problem.
Samma sker med hästen om man inte vågar rida den eller på annat sätt tillfredställa den. Har hästen dessutom kondis, ja då blir problemen stora o man drar i första hand ner på maten- som om det vore det största problemet.

Folk i Us verkar inte förstå att det inte räcker med att ha hundar på tomten o har dem gärna i bur hela dagarna när de är på jobbet.
Det kommer mkt skit från det där Stora Gyllene landet där borta som vi här anammar.

Psykisk stimulans får djuren hela tiden när man umgås med den- om den är intresserad av att lära känna sin nya människa- som måste vara en trevlig rättvis prick.

Jo men...Milan och Parelli samt många andra "horsemanshipinspirerade" tränare, lär människor hur hundar/hästar är funtade...hur dom tänker....psykologi helt enkelt...som en grund för fortsatt träning/anpassning...

Att man tycker såna som Milan och/eller Parelli är intressanta att ta lärdom av betyder ju inte att man nödvändigtvis har problem själv...vare sig med hundar eller hästar...bara att man är nyfiken på och intressad av den kunskap och erfarenhet som dom förmedlar..

Få se nu om jag förstått det rätt...vi tar alltså en atlet...som redan är oss överlägsen vad gäller styrka och uthållighet....och gör honom ändå starkare och uthålligare....så vi får ändå mer muskler och energi att "bråttas" med....istället för att förmå honom till att använda sin hjärna...som ju är ganska liten...och därför snabbt blir trött....vilket ger oss ett mycket lämpligare utgångsläge att hantera ev "överskottsenergi" på....?

För övrigt är det just "det" som även Milan förespråkar....att aktivera hjärnan i första hand....

Sen att låta en överspänd häst "bralla av sig"...det kan nog hjälpa mot överskottsenergi också...men det är knappast motion...

Jag fattar inte. vill du inte att din häst ska ha muskler o kondis orka bära upp dig:confused: Är det en hund som du vill ut o gå med?
Brottas du med din häst?

Nej det är du som ska stå för hjärnan för att just kunna rida o hantera din häst med silkesvantar.

daglig motion behöver vi alla.

Sen dessa metoder.

Det behövs för att man inte är konsekvent o kan läsa djuren alla gånger.

Den dagen man skaffar barn- ska den oxå drillas istället för att bara vara tydlig, konsekvent o ha gränser?
Kärlek är inte bara smek utan oxå att man ger individen den tillit o respekt o förtroende. att man litar på den till att ha lite eget ansvar. Benefit of a doubt- kommer inte på ngt bättre uttryck.

hur hästarna tänker och beter sig handlar väl om psykologi, hur man än vänder på det?

Du missförstod mig nog. Formuläret i sig som du fyller i bygger inte särskilt mycket på hästpsykologi, utan är mer att jämföra med ett av VeckoRevyns tester.

/V

haha :D (tänker på diverse "hur är din sexIQ?")

men jag tror nog att det finns någon sorts bakgrund till kartan (iaf gav den mig intresse att söka mer info) så helt åt skogen tror jag inte att den är. Men viktigt som sagt att man kan gå några steg tillbaka, och fundera igenom vad man vill ta åt sig.

Ang Milan så är jag inget fan av honom, jag tycker många gånger att han utövar dominanshandlingar (en hund kan dessutom inte vara dominant väl?) i onödan. Men visst har han sina goda sidor med.
Och som sagt jobbar han med hundar(ägare) som kan ha djupa problem.

Jag tror hundar har ett betydligt större behov av mental stimuli än hästar (beroende på ras förstås). Jag finner det även onödigt att trötta ut sin häst psykiskt, och jag tycker att man för ofta ser människor som ständigt gör detta och pressar sina djur. Ännu värre om de (folk) inte själva har förmågan att kunna hålla träningen konsekvent vilket bara ger en förvirrad häst.

Jag brukar leka med min Fölis i hagen, ibland undersöker vi lite saker, andra gånger busar vi bara. Då hon blir trött eller inte bara har lust och kanske inte förstår mig, blir hon passiv och hon går bort vilket jag alltid låter henne göra. Vissa säger att man själv skall bestämma när hästen får sluta. Jag vill att det skall vara hennes val med att vi umgås. Om jag väljer att sluta före, följer hon med mig till grinden, kanske gnäggar lite sakta och tittar hela vägen på mig tills jag har gått in. Det är otroligt svårt att gå iväg då kan ja säga.

Vore jag en riktigt toppentjej skulle jag ju alltid veta innan det blir för tråkigt, jag läser av henne rätt så bra, men fulländad är jag inte.

Waldorff: :) (kom inte på nåt att tillägga)

Aktivering av hjärnan- inte i första hand

Där går våra åsikter isär helt och hållet.
För mig är det ett gammal tänk att köra slut på hästen fysiskt
innan man "kommer åt den" psykiskt.
Jag har haft många hundar som jag trott skulle stimuleras fysiskt innan mentalträningen sattes in. Bordercollien är en sådan hund som verkligen visar hur det går om man gör så.

En mentalt stimulerad häst jobbar betydligt mer avslappnat och ärligt än tvärtom. Vill du alltså hellre arbeta en häst som går på adrenalin och instinkter?

Jag fattar inte. vill du inte att din häst ska ha muskler o kondis orka bära upp dig:confused: Är det en hund som du vill ut o gå med?
Brottas du med din häst?

Njae...hund har jag också för den delen...men som jag skrev..det blir enklare att börja med "hjärnan"....både på hund och häst..

Brottas...njae eftersom jag börjar i andra ändan....men det var du som tog upp detta med "överskottsenergi"....

Jag tror hundar har ett betydligt större behov av mental stimuli än hästar (beroende på ras förstås). Jag finner det även onödigt att trötta ut sin häst psykiskt, och jag tycker att man för ofta ser människor som ständigt gör detta och pressar sina djur. Ännu värre om de (folk) inte själva har förmågan att kunna hålla träningen konsekvent vilket bara ger en förvirrad häst.

Jag tror iofs inte att hundar har större behov av mental stimuli än hästar, bara att deras hjärnor är större och att dom har behov av en annan sorts stimuli...andra "tankesnurror" eller hur man ska uttrycka det..

För övrigt håller jag med dig...finns ingen anledning att övergöra något...att trötta ut bara för att är rätt onödigt...men om man har en oregerglig häst som man knappt kan hantera...ja då finns det ett behov....men det är ju inte musklerna som är "oregergliga"...det var det jag försökte reda ut med Axel...:)

För mig handlar den mentala träningen inte om att trötta ut alls egentligen, utan om att få hästen att koppla av och känna sig väl till mods med "vad det nu är som orsakar stress"...eller bara koppla av i största allmänhet...muskler och annat fungerar mycket bättre om negativ psyksisk stress kan undanröjas...

Där går våra åsikter isär helt och hållet.
För mig är det ett gammal tänk att köra slut på hästen fysiskt
innan man "kommer åt den" psykiskt.
Jag har haft många hundar som jag trott skulle stimuleras fysiskt innan mentalträningen sattes in. Bordercollien är en sådan hund som verkligen visar hur det går om man gör så.

En mentalt stimulerad häst jobbar betydligt mer avslappnat och ärligt än tvärtom. Vill du alltså hellre arbeta en häst som går på adrenalin och instinkter?
Det handlar inte om att köra slut...

du kan inte köra slut på varken häst eller borderblandningar, men det ska vara daglig motion med. För häst räknas motionsridning i alla 3 gångarter i ca 1h. SEN räcker det med daglig hantering.

En häst som får det den behöver är varken fylld med adrenalin eller stissig. Pigg o glad o tycker livet är härligt.

antagligen är vi olika. Jag gillar glada hästar o hundar.
Ja jag ger även havre;)
Den unga borderblandningen får följa med på rid/ skidtur o tränas då även psykiskt då den inte får springa runt hej vilt hela tiden. 2 flugor i en smäll.

Har du hört uttrycket- "ha mkt spring i benen"? Djuren blir nöjda o avspända när de kontinuerligt får motion.

Senast ändrad:

antagligen är vi olika. Jag gillar glada hästar o hundar.
Ja jag ger även havre;)

Har du hört uttrycket- "ha mkt spring i benen"? Djuren blir nöjda o avspända när de kontinuerligt får motion.

Tror du inte att jag gillar glada hästar?

Nej du...vi tycker olika och jag tror att du, precis som jag vill ha hästar som är glada och nöjda.
Sluta framhäva det som att du är den bästa "mamman" av oss alla som du skrev tidigare.
Jag vet många barn till psykologer som går på terapi ;)

Jag kommer gärna hem och ser hur du "tänker".
Kan ta med mig en termos och en limpmacka.

Är det fel av mig att välja mammarollen istället för att vara ngn form av ledare? Jag skyddar hästen o det vet de!
När de är med mig så får de bra erfarenheter o behöver inte tränas på allt som tänkas kan.

Iom du använder metoder som är till för att korrigera felbetéenden Parelli/ millan- även på en icke förstörd individ o anser att ledarskapet är så viktigt. så har vi nog inte samma syn på hästen.

jag tar bara över helt o hållet när hästen blir rädd.
Rädsla-som oxå finns hos oss. En helt naturlig instinkt.

Blir man rädd för att hästen är rädd- ja då blir det som ringar på vattnet.

Fast i "mammarollen" är du en ledare.
Man kan leda på olika sätt, både människor och djur.

Varför välja att se världen i svart och vitt?

Är det fel av mig att välja mammarollen istället för att vara ngn form av ledare? Jag skyddar hästen o det vet de!
När de är med mig så får de bra erfarenheter o behöver inte tränas på allt som tänkas kan.

Iom du använder metoder som är till för att korrigera felbetéenden Parelli/ millan- även på en icke förstörd individ o anser att ledarskapet är så viktigt. så har vi nog inte samma syn på hästen.

jag tar bara över helt o hållet när hästen blir rädd.
Rädsla-som oxå finns hos oss. En helt naturlig instinkt.

Blir man rädd för att hästen är rädd- ja då blir det som ringar på vattnet.

Det är ju jättebra att du är en bra mamma till din häst. :D
Själv anser jag mig mer vara en del i flocken, eller försöker.
Känns minst konstlat på nåt konstigt vis.

....så kanske du kan klura ut varför det inte finns någon som har lust att lägga ner tid på att förklara någon personlighetskarta för dig?

Men jag ska göra det.
Du har mycket riktigt fått det mesta om bakfoten.
Prickarna kan du sätta i en ytterring, mellanring eller i mitten. I ytterringen sätter du pricken om du tycker att egenskapen passar in på hästen i ganska extrema mått. I mitten är egenskapen mer balanserad, inte så stark. Du kan aldrig ta bort en hästs personlighet, liksom du aldrig tar bort din egen. Du kan däremot jobba med dina egenskaper och eventuellt förändra dem lite grann, likväl som du kan göra det med hästens. Om du vill förändra en egenskap från ytter till mitten är upp till dig. En extremt trygg och utåtagerande häst som vill göra göra göra och kolla kolla kolla och springa springa springa, och som du använder till distans...ja det är bara att tacka hästen och se glad ut! Om ditt största intresse är att tävla i dressyr med samma häst behöver du nog tänka till och ha rätt strategier, annars kommer du att få en kamp med en häst som är uttråkad och olydig. Den behöver för ditt måls skull lära sig att kontrollera sin energi och inte känna motstånd när du vill utföra dina precisa program. Dessa strategier lär du dig inte i den här kartan, utan i nästa steg.

Kartan är superlätt, inget nytt förutom att den är beskriven att passa häst och inte människa, med tanke på egenskaperna som ett flyktdjur kan besitta. Det här är enkel psykologi som man kommer in i snabbt med lite träning. En del har redan känslan, fast beskriver det inte, kan kanske inte ens beskriva det. PP kan inte beskriva det. Hans fru har frågat ut honom under några år för att förstå varför han gör si med en häst och så med en annan, och hon däremot har, tillsammans med en psykolog tror jag, kartlagt hur han ser det.

Det viktiga är ju det som kommer sedan, att lära sig att bemöta varje häst rätt, i alla situationer. På marken som uppsutten.

Du måste också jobba med nyanser, för naturligtvis finns det inte bara fyra typer av individer! (Hempfling beskriver 26 stycken till exempel) Detta är en förenkling, men en ruskigt bra sådan! Hästen förändrar ju också beteende beroende på hur hans värld förändas i olika situationer. Det viktiga är att vi bemöter hästen på olika sätt beroende på vad den för stunden behöver, inte som vi brukar, eller utefter grundpersonligheten.

Vilket välskrivet och bra svar :bow:
Fick lov att skaffa mig en inlogg här bara för att skriva det :)

Liknande trådar

Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 231
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
K
Utrustning Hej! Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 273
Senast: krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar