provat sadel -hjälp!!

Sv: provat sadel -hjälp!!

Södra skåne bor jag och hästen...

Nej, naturligtvis är det en skit-sadel, det är klart. Men jag blir nästan gråtfärdig... Jag har inte så mycket val, en sadel i den här prisklassen eller lämna hästen (åt ett öde att bli riden i den trånga ett antal år till). Ägaren verkar kunna sträcka sig till ca denna summa (1500 kr) och själv är jag sommar-arbetslös student, jag kanske kan pressa fram typ 500 kr.

Hur skall man tänka när det gäller bomlöst? Vilka storlekar, hur fungerar det? Hästen är ju tydligen (efter senaste mätning idag) närmare 120 grader och jag drar 17-17,5 i eng sadlar.

Sök på bomlöst här på forumet så får du upp många trådar..
Jag ska till Skåne nästa helg, och kanske en gång till efter det (Lund-trakten), och då kan jag hjälpa dig med sadlarna. Adda mig på msn m du vill att jag hjälper dig..

Vill gärna ha hjälp, men är ingen msn:are... Måste rusa just nu men försöker pm:a dig senare (har inte så go koll på detta forumet ännu). Tack!

Diabolical_kitten!
Vet inte om du tittar på den här tråden mer men nu har jag "läst på" lite vad gäller de bomlösa sadlarna...

Nu undrar jag (som jag nog skrev i ett tidigare inlägg) om det är så lyckat att ha bomlöst på en häst som tycker barbacka med schabrak+fårskinn+paneler (av dubbelt liggunderlag)+vojlock (och naturligtvis utan stigläder o byglar) är smärtsamt? Naturligtvis är inte ovanstånde barbacka-konstruktion utvecklad av någon hästexpert, men ändå...

Efter att ha läst igenom diverse sidor om bomlösa sadlar så känns det som att konstruktionen är rätt lik min barbacka-konstruktion även om material och utförande naturligtvis är mer arbetat/utprovat. Kanske är det så att skillnad i utformning och mtrl gör att sadeln fungerar helt annorlunda, vad vet jag?

Men -jag testar gärna, vill ju hitta en lösning och har absolut inget emot barbacka-känsla (men tror att hästen har). Just med tanke på muskling m.m. verkar ju bomlöst jättebra.

Någon annan som har erfarenhet av häst som får ont av barbacka men som gillar bomlöst???

Har du kollat upp ryggen på hästen? För ifall den visar obehag vid barbackaridning så verkar den ha ett problem, för det skall ej uppstå smärta.

En bomlös med bra pad är ju mer tryckfördelande än din konstruktion, så hästen kanske gillar en vanlig bomlös. Finns ju hårdare bomlösa också att prova.
Men som jag skrev innan: Kolla upp hästen hos en vet/ET först så vet du om han har fått problem av den förra sadeln eller itne.

Okey. Ang. mätningen har jag ingen aning (har precis börjat mäta själv med variernade resultat..) Jag förstår tanken med att om sadeln skulle vara för vid så kommer den för nära ryggen...

Enklast skulle nog vara som D_K säger att ta bilder när sadeln ligger på ryggen ..

Addar:

Bömlöst är nog ett bra alternativ för dig, det finns billigare bomlösa sadlar beg.

Senast ändrad:

Jag inser med allt större förskräckelse att han kanske har väldigt ont i ryggen.... :(:cry:

Diabolical_Kitten, jag har mailat dig! Vore jättetacksam för svar!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 791
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?