Mening med Parellis personlighetskarta!?

Sv: Mening med Parellis personlighetskarta!?

Bitsk och energisk låter som mig :angel:

Men den borde ju i viss mån fungera, det med vilken del av hjärnan man använder är ju inte direkt något nytt. Hjärnexpert som jag är.

PP är helt enastående på att komma på sätt att mjölka pengar ur folk.
Håller med dig.

Och ang om den fungerar på människor kanske vi borde göra en tråd där vi som vill får ta reda på vilken typ vi är och hur man ska jobba med oss :rofl:

Jag skulle vilja säga lära. Visste du inte att alla människor lär sig olika?
Vissa genom att läsa, vissa genom att lyssna, vissa genom att göra de själv. Även sånt som att muta sig med godis när man pluggar kan funka på människor. Precis som med kartan, vissa hästar lär sig genom godis, vissa andra genom att leka, andra när dom känner sig trygg, osv osv.

Kan man använda kartan på människor?
När jag fyllde i kartan för min häst så fyllde jag i den för mig med. Några punkter får man ju översätta till mänskligare drag: "Tendency to bite/buck/rear/kick in fear" som jag översatte till att reagera med att vara lättirriterad/aktivt aggressiv (bite), skylla ifrån sig på andra (buck), reagera undvikande/blunda för problemen (rear) och vara utfrysande/passivt aggressiv (kick) vid rädsla samt "mouthy" som jag översatte till pillig, när man måste pilla med saker hela tiden - som jag som jämt måste pilla med håret eller halsduken eller min sambos skägg eller...

Jag gillar att fylla i formulär :p

Ja precis, snåla djur.

Nu tycker jag att du hetsar upp dig i onödan.

Jag är intresserad av att få veta mera om denna karta och vad meningen är med den.
tycker det är konstigt att ingen som är insatt i Parellis metoder kan förklara det, om de nu använder den.

Waldorff har säkert rätt det h*n menar, men det jag undrar över har ingen ännu kunnat besvara.

Bara för att jag inte gillar en metod eller vadsomhelst, betyder det väl inte att jag inte kan vara intresserad av det?
Tycker i själva verket att det är otroligt lärorikt, att kunna förstå (förstå bättre) andras synsätt.
Detta kan ju i vissa fall ge en ordentlig aha-upplevelse.
Det är ju liksom onödigt att kriga om man inte vet vad man krigar om eller för.
Likasom det är skrattretande att folk prisar ideér eller metoder utan att förstå sig dess innehåll.

Om du inte förstod vad jag menade kan jag ta det en gång till.
Som jag har förstått, skall prickarna till mitten.
Om jag minns rätt fanns det även en egenskap på kartan, som i princip betydde att hästen var "snål" eller matorienterad.
Så, om alla prickar skall vara i mitten, var egenskapen inte längre finns hos hästen, vill man då ha bort denna väldigt naturliga instinkt?

....så kanske du kan klura ut varför det inte finns någon som har lust att lägga ner tid på att förklara någon personlighetskarta för dig?

Men jag ska göra det.
Du har mycket riktigt fått det mesta om bakfoten.
Prickarna kan du sätta i en ytterring, mellanring eller i mitten. I ytterringen sätter du pricken om du tycker att egenskapen passar in på hästen i ganska extrema mått. I mitten är egenskapen mer balanserad, inte så stark. Du kan aldrig ta bort en hästs personlighet, liksom du aldrig tar bort din egen. Du kan däremot jobba med dina egenskaper och eventuellt förändra dem lite grann, likväl som du kan göra det med hästens. Om du vill förändra en egenskap från ytter till mitten är upp till dig. En extremt trygg och utåtagerande häst som vill göra göra göra och kolla kolla kolla och springa springa springa, och som du använder till distans...ja det är bara att tacka hästen och se glad ut! Om ditt största intresse är att tävla i dressyr med samma häst behöver du nog tänka till och ha rätt strategier, annars kommer du att få en kamp med en häst som är uttråkad och olydig. Den behöver för ditt måls skull lära sig att kontrollera sin energi och inte känna motstånd när du vill utföra dina precisa program. Dessa strategier lär du dig inte i den här kartan, utan i nästa steg.

Kartan är superlätt, inget nytt förutom att den är beskriven att passa häst och inte människa, med tanke på egenskaperna som ett flyktdjur kan besitta. Det här är enkel psykologi som man kommer in i snabbt med lite träning. En del har redan känslan, fast beskriver det inte, kan kanske inte ens beskriva det. PP kan inte beskriva det. Hans fru har frågat ut honom under några år för att förstå varför han gör si med en häst och så med en annan, och hon däremot har, tillsammans med en psykolog tror jag, kartlagt hur han ser det.

Det viktiga är ju det som kommer sedan, att lära sig att bemöta varje häst rätt, i alla situationer. På marken som uppsutten.

Du måste också jobba med nyanser, för naturligtvis finns det inte bara fyra typer av individer! (Hempfling beskriver 26 stycken till exempel) Detta är en förenkling, men en ruskigt bra sådan! Hästen förändrar ju också beteende beroende på hur hans värld förändas i olika situationer. Det viktiga är att vi bemöter hästen på olika sätt beroende på vad den för stunden behöver, inte som vi brukar, eller utefter grundpersonligheten.

Håller med dig.

Och ang om den fungerar på människor kanske vi borde göra en tråd där vi som vill får ta reda på vilken typ vi är och hur man ska jobba med oss :rofl:

Ja visst är det fruktansvärt surt att en del tjänar gräsligt med pengar! Om det inte är jag själv förstås!:laugh: Den svenska avundsjukan är djupt rotad, det kan vi inte hjälpa. ;) Vi har som tur är inte gått så långt så att vi verkligen själva jobbar gratis, och även en del företagare klarar att tjäna pengar på en affärside´, även om det är svårt att bli rik på den i det här landet!:o

Jaa, med lite mer tid kanske du upptäcker att du kan göra just det, bemöta andra på sätt som förenklar och motiverar med tanke på personlighet.
Jag själv skulle nog klassas som extrem LBE, dvs mycket hjärna, mindre känsla och och en jäkla energi. Om jag hade envisats med att vara mig själv och bemött barnen på min arbetsplats med min otålighet och höga energi så hade det gått åt skogen. De är autistiska i olika former och behöver TID, TÅLAMOD och NOLL FÖRVÄNTNINGAR OCH KRAV. Jag skulle kunna gå i taket av otålighet, men det gör jag inte. Jag anpassar mig, på samma sätt som jag gör med min ena häst därhemma, som befinner sig på samma frekvens. Jag får acceptera att det tar en timme eller en vecka att lära henne något som tar min andra häst två minuter. (Han är som jag.) Annars kan jag räkna med att hon gör som barnen, försvinner in i sig själv, försöker stänga av och vid minsta press exploderar hon i stress och panik och ett fruktansvärt motstånd. Stegrar sig, bockar, springer runt i blindo, stirrar efter flocken...höger hjärnhalva, flykt och noll logiskt tänkande. Inte med mig i min värld alltså.

På samma sätt accepterar jag att min pojkvän är en mild version av samma, alternativt LBI dvs mycket hjärnverksamhet men inte direkt nån större fart. När vi träffades höll jag på att krevera ibland! Bara att gå på stan vilken TID det tog att gå hundra meter! Han tyckte att jag var något av det mest stressade han sett i ett par välanvända dojjor! Stressad? Löpning, karate, dykning, ridning, resa hit och dit, träffa polare fem dar i veckan och jobba två jobb, skitkul ju! Men hans urtrista lunk...ja vi är fortfarande lyckliga tillsammans tio år senare, men behöver jag kommentera att vi båda har tryckt en del 'prickar mot mitten', samt lärt oss vilka strategier som fungerar och inte fungerar på varandra?

Tack du, för ett långt beskrivande svar!

Det jag menade med att folk inte ifrågasätter menar jag överlag, som alla människor.
Jag tycker inte heller att jag på nåt vis påstod att kartan var dålig, men om den funkade som jag trodde så var den urusel.
Men man vet ju hur man själv tänker, men sen hur andra uppfattar det är ju en annan sak :)

Så, kartan är till för att hjälpa en att förstå sin häst (det hade jag på klart) men man väljer sen vad man gör med informationen?
Långt mycket bättre än det jag hade fått för mig.

Så eftersom jag nu har fått svar på det jag frågat, förstår jag allt mycket bättre :D
detta blev flummigt.. sammandrag: tack, nu fick jag en positiv skymt av Parelli.

Och ursäkta om jag lät aggressiv innan, vilket inte var min mening,

Haha :) Egentligen vore det en bra idé! :idea:

Jag tycker jag har en massa olika personligheter, men förr hade jag lättare att hetta till, idag håller jag mig rätt så länge lugn. tror jag iaf:angel:

måste söka lite i internetdjungeln efter nåt trevligt formulär!
Praefatio: formulär är alltid kul, ibland fyller jag i sånadär reklamformulär bara för att :p

http://psykologi.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=42451d94-5958-4cfb-a39e-b8f3d2b5355e

fyllde i testet längre ner på sidan.

mer introvert än extrovert, men rätt så liten skillnad
mindre sinnesföminnelse än intuition, rätt så liten skillnad
mer känsla än tanke största skillnaden
går hellre på bedömning än perception

tycker det är svårt att fylla i, eftersom jag reagerar rätt så olika beroende på tillfälle. parellis karta verkade enklare :D

For the record
Det finns ett test för människor, ett "äkta, godkänt" test. Man fyller i två olika profiler, en hur man är när man ensam och en hur man är i grupp.
Därefter får man en färg för varje test.
Alla människor delas in i tre färger; röd, blå och grön.

Det är fruktansvärt mänskligt att kategorisera.
Jag misstänker att du satt in mig i ett fack, baserat på mina inlägg ;)

Ah måste prova det, man funkar rätt olika beroende på om man är ensam eller med andra.

Nejnej, jag kategoriserade dig inte, men det kändes som att du trodde att jag bara var ute efter att hacka på Parelli, därför försökte jag förklara mig lite.
Vilket inte är det lättaste alla gånger på internet :)

iofs så är det lätt hänt att man börjar generalisera och dra förhastade slutsatser utan att man ens tänker på det. :laugh:

fast nu är jag väl ute och cyklar :D tänkte att testet heter for the record

Hehe nej, det heter något kort på tre bokstäver. Minns inte vad. Vi hade en heldagsintroduktion om det när vi började med PBL i skolan. Har aldrig sett det på internet, bara i pappersform (svindyrt kan jag tänka mig). Används tydligen en hel del för grupparbetsanalyser och sånt där.
Själv tycker jag det är lite fånigt, men måste erkänna att det stämmer.

En reflektion om Parellitestet; det är otroligt viktigt att inte lägga in värderingar. Skitsvårt, men hela testet står och faller med det. Jag har låtit andra göra test på min häst, och alla säger samma. Han är klart LBI, och rätt extremt sådan med. Jag tänker inte ändra på honom (då ändrar jag ju det som är han, det vill jag verkligen inte!) men jag använder testet för att hitta andra vägar att motivera honom att samarbeta. Det fungerar inte med vanliga "skänkla och gå" metoder, då blir det slagsmål om allt. Extremt enveten häst, med en extremt enveten ryttare ;)
Jag visste det givetvis utan testet också, men det är lite roligt att andra kan se det med redan efter en kort tid.

jag tog genast upp en ny flik och skrev in det, efter en halv sek började jag skratta haha :D
kände mig såå smart.

Jag har tidigare fyllt i testet men gjorde det för snabbt och utan tillräcklig info.
men det är väldigt intressant, speciellt nu då jag har 2 otroligt olika hästar, som natt och dag.
den ena är spänd, nervös, lite osäker men tillika väldigt vänlig trots sina rädslor. väldigt flockbenägen (när alla hästar var lösa, men jag hade honom i grimskaft, försökte han inte slita sig trots att han var såå hyper och ängslig, han är en nordsvensk och skulle med en lätt knyck få mig på fall)

den andra är en welsh på snart 4 år. Han är så cool, det finns inget som gör honom nervös, han har inga svårigheter att stå själv fastän resten av flocken springer iväg. Han är ohyfsad och har lätt att nafsas, han sätter emot både mig och de andra hästarna. Vill han ur hagen trycker han sig mot staket till det brister.

Jag tycker det är bra att man uppmärksammar detta inom Parelli m.fl. och har utarbetat olika metoder för att lära dem. Inom vanlig ridning (engelsk) blir det lätt att "såhär gör man". Oberoende av häst. (ja en generalisering :D)

KL
det är ganska tydligt att världens bästa hopp, dressyr, trav m.fl inte skulle vara önskvärda enligt Parellis system.

För att de ska bli riktigt bra måste de få ha sin personlighet kvar o man jämkar med dem. Använder sin egen hjärna till att få den MED sig istället.

Det är ett fullkomligt humbug att vilket kreti och pleti som helst, med vitt skilda kunskaper om hästar från obefintligt och i varierande grad uppåt, sitter och svarar på (någon annans egenskaper) i ett test och dessutom gör en egen analys utifrån sina egna svar.

Att dessutom blanda in och tro att det handlar om psykologi är bara pinsamt.

Men, det finns en stor andel människor som behöver enklare vägar/ramverk och så länge de inte behandlar hästarna illa som Parelli's själva gör i några av de filmer som florerar på nätet, så är väl det helt OK att några väljer att kasta pengar på det.

/V

hur hästarna tänker och beter sig handlar väl om psykologi, hur man än vänder på det?

Jag tycker kartan är intressant, och tror att den kan ge en åtminstone liten hjälp åt vissa. Men de som behöver den hjälpen mest tror jag även är de som behöver mer erfarenhet innan, för att kunna bedöma vad man skall ta åt sig och vad man skall låta gå förbi.

Men vad är sedan erfarenhet?
när kan man kalla sig för erfaren?

Desto mer man kan öppna sina ögon, desto mer erfaren blir man, tror jag.

Mina två hästar som beter sig så olika, bör behandlas lite olika. Som exempel kan vi ta en volt. Welshen kan stanna om vi rider några volter för att han tycker det blir tråkigt. För nordsvensken är det en utmaning att gå avslappnat på en volt.
Inte behöver jag Parellis karta för att förstå att de är olika, men den gav mig mersmak för att ta reda på mer om hur/när man använder vänstra sidan respektive högra sidan av hjärnan.
För jag är en sån som kan läsa om allt.

Då jag hörde Parelli började jag söka mer info om dem, men efter att ha sett "hur man skall göra" blev jag rätt snabbt övertygad om att detta inte är min grej, då jag inte har nåt behov av att trycka ner eller vilseleda min häst. (tänker bl.a på videon med Linda och hästen som var blind på ena ögat)

Ibland gör jag det ändå, men har märkt det först i efterhand, men har det då i bakhuvudet vid andra liknande tillfällen.

Fannih jag tycker det är bra att du är öppet och vågar ta till dig det du tycker är intressant.

Precis som med mycket annat så är Parelli en metod/sätt/läran (beror på hur man ser det) som hjälper människan att första och hantera situation runt och ikring hästar. Ett verktyg...en hjälp. Sen så behöver man inte köpa hela paketet, det har inte jag heller gjort.

Sedan starten då jag började utöva Parelli (1998/99 ca) så har en del ändrats, och det är ju underbart!
Det är så man blir bättre vare sig man heter Parelli eller om man heter Waldorff...eller Stina Andersson, eller what ever.

Parelli är levande och flexibel, vill och vågar ta till sig av andra och ständigt förbättra.
Filmen med Linda Parelli skulle jag aldrig försvara för dels var jag inte där och såg/hörde allt som sades och gjordes, sedan så är inte Linda Pat, fast dom är gifta.
Hon träffade Pat genom en problematik med sin egen häst för många år sedan. Jag försvarar henne inte, men orkar heller inte anta en massa saker.
Jag kan bara utgå från min egen syn på hästar och dess beteenden och där har JAG mycket mer förståelse för situationer och beteenden överlag. Har mycket mer tålamod idag och det kan jag tacka Parelli för.

Ni som gillar Ceasar Milan borde gilla Pat, för mig är det i stort sett samma sak, fast en klyscha mellan rovdjur och bytesdjur.
Förut sa man att antingen förstår man sig på hundar väldigt bra, och därmed hästar eller tvärtom. Idag är det inte alls så, vi är multiintelligenta djur som kan bli experter på båda, och inse skillnaderna därimellan.
Idag har vi större tolerans allmänt och för mig är det idioti att förskjuta kunskap som man kan ha nytta utav.

Min tolkning allmänt är att speciellt hästmänniskor förskjuter det dom tror själva sig inte bemästra eller klara av. Vi förskjuter det vi inte förstår oss på.
Varför? Tror folk allmänt att det är svart eller vitt?
Kan man inte ta till sig av det bästa från alla världar, är kontoret för fullt?

Själv så utöver jag Parelli dagligen fast jag tänker inte på det.
Jag använder mig av AR....dressyr....kunskaperna jag fick från min vistelse utomlands, av min gamla ridskolelärare...kan göra listan superlång.
Jag är en blanding som tror stenhårt på att insikt ger förståelse och därmed känsla och resultat!

Inget utesluter det andra och visst i tusan pratar man om psykologi med både hästar och människor, ordet psykologi betyder "läran om själen".
Jag vill lära mig att förstå hur och varför hästen beter sig som den gör, för att JAG ska kunna förstå och agera därefter!

Den stora skillnaden på Parelli o Millan är att den senare inte har disciplin som nr 1, utan rekommenderar motion i första hand. Överskottsenergi ger en frustration som säkerligen många tar som "dominans".

Han håller heller inte på o tragglar en massa onödigt.. bara för att.

Skulle tippa på att många barn idag som får en stressdiagnos oxå lider av det.
Barn som bara sitter framför datorn hela dagarna. Bedrövligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 231
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
K
Utrustning Hej! Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 273
Senast: krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar