Mening med Parellis personlighetskarta!?

Fannih

Trådstartare
Har funderat på det under en tid,
Som jag har förstått det vill man att alla "prickar" skall hamna i mitten och mitten betyder att hästen inte har dessa egenskaper längre.

OM detta stämmer (kan vara att jag missuppfattat en del)
så vill Parelli att hästen inte längre skall bete sig som en häst?
Varför?
Allt som finns på kartan är ju naturliga egenskaper.
tendens till att bocka, matglad, lätt att bli uttråkad osv.

Gäller "mitten" för hästen hela tiden, eller behöver hästen bara vara en robot under tiden man umgås med den?

någon som har lust och ork att förklara :p

(Kan tillägga att jag inte är någon Parellifanatiker överhuvudtaget)

Sv: Mening med Parellis personlighetskarta!?

Menigen är inte att utplåna hästens olika egenskaper eller personliga drag. Hästen ska absolut inte bli en robot dvs avstängd utan meningen med kartläggningen av hästen är att se vilken typ av Horsenality (Left Brained Extrovert, Left Brained Introvert, Right Brained Extrovert eller Right Brained Introvert) den har och om den har beteenden som är extrema åt något håll.

Utifrån detta använder du sedan grunden The Seven Games och Parellis stora utbildningsmaterial för att lära dig läsa din häst och veta hur och vad du ska göra som är bäst för just din häst för att få ett ömsesidigt partnerskap präglat av förtroende, tillit och respekt. Med andra ord du får en häst som använder den vänsta hjärnhalvan (tänkande delen av hjärnan) mer än den högra (instinktstyrda delen av hjärnan). Den vill vara med dig och göra saker tillsammans med dig, den väljer hellre att ingå i din flock än kompisarnas i hagen.

Hoppas jag kunnat förklara lite mer vad ändamålet med detta är och hur det kan hjälpa dig och din häst.:)

PP är helt enastående på att komma på sätt att mjölka pengar ur folk.

men är det så att mitten betyder att egenskapen inte längre finns, och att man vill att hästens prickar skall vara där?

det är mest det jag undrar över, och varför.

Själv älskar jag djur som är snåla, lätta att lära och man fångar lätt in en snål hund, häst eller ko.
Dessutom är det ju verkligen en av grundinstinkterna för djur att leta mat nästan hela tiden (jaa, lite beroende på djurslag)
kan inte förstå varför man vill ha bort ett sånt naturligt beteende?

ja verkligen.. man märker hur svaga och genomgående dumma människor är, utan någon förmåga att tänka och räkna ut saker själv.
Folk borde ifrågasätta mera.

ja verkligen.. man märker hur svaga och genomgående dumma människor är, utan någon förmåga att tänka och räkna ut saker själv.
Folk borde ifrågasätta mera.

Ifråga... Ifråg... Ifr... Vaaa?? :rofl:

:rofl:

Har jag köpt min repgrimma med leadroap och min carrotstick... då fixar jag vilken häst som helst.

Norrland

glom inte den stora bla bollen som hasten skall helst anvanda och gunga pa.. det ar ju sa vanligt med dessa bollar i hagarna dar ute..

Hahahahaha xD
Du va väl ironisk? :o

Det är snarare ett hjälpmedel till dem som inte snabbt själva kan dra linjerna mellan.

Det vill säga, precis samma typ av kartor man får på diverse kurser och utbildningar inom psykiatrin.
Vad är du för personlighet...A...B...C osv.

För många en bra hjälp.

Det är snarare ett hjälpmedel till dem som inte snabbt själva kan dra linjerna mellan.

Det vill säga, precis samma typ av kartor man får på diverse kurser och utbildningar inom psykiatrin.
Vad är du för personlighet...A...B...C osv.

För många en bra hjälp.
Och den grundkunskapen om hästar menar du att folk har?

Jag har sett en massa folk misstolka hästar o så gott som alltid till ngt negativt- som inte stämmer.

att man utan att veta om det- betett sig på ett sätt som varit helt felaktigt.

Som inte sällan slutar med att hästen får en reprimand för ngt den varit helt oskyldig till.

Självklart finns det folk som förstår sig bättre på olika hästars beteenden.
Men som med all psykologi och beteendesyudering så finns det mycket vi inte vet och/eller förstår.

Det är mkt snick snack.

Hästar är som alla andra varelser med någorlunda hjärnkapacitet.

de lär sig av erfarenheter o blir klokare med åren- om man tillåter o hjälper dem. Livserfarenhet o goda erfarenheter... eller dåliga o inte utvecklas alls eller blir till vrak.

Det har du helt rätt i.
Håller med!

Mycket snick snack är det vart du än vänder dig, men det farligaste snicksnacket är när man säger att en häst är elak eller dum.
Då behöver man lite insikt, hur man nu väljer skaffa sig det är upp till var och en.

Själv älskar jag djur som är snåla, lätta att lära och man fångar lätt in en snål hund, häst eller ko.
Dessutom är det ju verkligen en av grundinstinkterna för djur att leta mat nästan hela tiden (jaa, lite beroende på djurslag)
kan inte förstå varför man vill ha bort ett sånt naturligt beteende?

Snåla djur?

Och vem har sagt att hästar inte ska ha ett naturligt födosöksbeteende? Har aldrig hört någon annan än en elitryttare jag arbetade hos säga att hästar inte ska äta i princip hela tiden.

Jag har en väldigt simpel grundfilosofi:
Tycker du inte om det, köp det inte.

Men vad gör det om det finns folk som köper det? Inge tar skada av det. Ser inget fel i att lyssna på vad Parelli säger, varför skulle det vara sämre än att lyssna på någon annan? Han är bara en tränare i mängden, en affärsman som vet hur man marknadsför sig. Spela roll?
Skorna verkar klämma på många, jag undrar om det inte bottnar i att man själv vill tjäna hans pengar..?

Ja precis, snåla djur.

Nu tycker jag att du hetsar upp dig i onödan.

Jag är intresserad av att få veta mera om denna karta och vad meningen är med den.
tycker det är konstigt att ingen som är insatt i Parellis metoder kan förklara det, om de nu använder den.

Waldorff har säkert rätt det h*n menar, men det jag undrar över har ingen ännu kunnat besvara.

Bara för att jag inte gillar en metod eller vadsomhelst, betyder det väl inte att jag inte kan vara intresserad av det?
Tycker i själva verket att det är otroligt lärorikt, att kunna förstå (förstå bättre) andras synsätt.
Detta kan ju i vissa fall ge en ordentlig aha-upplevelse.
Det är ju liksom onödigt att kriga om man inte vet vad man krigar om eller för.
Likasom det är skrattretande att folk prisar ideér eller metoder utan att förstå sig dess innehåll.

Om du inte förstod vad jag menade kan jag ta det en gång till.
Som jag har förstått, skall prickarna till mitten.
Om jag minns rätt fanns det även en egenskap på kartan, som i princip betydde att hästen var "snål" eller matorienterad.
Så, om alla prickar skall vara i mitten, var egenskapen inte längre finns hos hästen, vill man då ha bort denna väldigt naturliga instinkt?

en sticka med en morot i ändan skulle nog funka prima på mina hästar iaf :D

Har tittat lite på Parellis karta (och även fyllt i den, för skojs skull), och tycker att det låter jättekonstigt att man skulle vilja ha in alla prickarna till mitten... Man ska ju sätta ut prickar för "vänlig", "intelligent", "lekfull" och "karismatisk", vill man då ta bort dessa mer önskvärda egenskaper för att få en okarismatisk, totalt neutral häst? Hmm...

Ja men precis, det är detta som jag inte bara förstår!
Och jag undrar om jag har fått något om bakfoten, med att alla skall in till mitten..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 231
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
K
Utrustning Hej! Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 273
Senast: krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar