Men vad i hela friden???!!!

Sv: Men vad i hela friden???!!!

Jo det var väl det jag tänkte, att det är svårt att träffa alltså.

Håller med dig! De behöver både teoretisk och praktisk utbildning. I min värld var det också självklart att de hade sådan.. Jag skulle också skydda min hund med mitt liv om någonting hände. Och precis som du skriver, vad händer den dagen det handlar om en psykiskt instabil människa skyddar sitt djur om det kan gå till på det här sättet?

Håller dock med andra också att polisen får oändligt mycket kritik hela tiden, i allt. De verkar aldrig göra någonting rätt i många människors ögon. Vet bara här i min stad där det är insändare rätt ofta i tidningen från folk med många olika åsikter om polisens arbete.

Håller med dig i mycket du skriver.
Men du verkar rädd att ha en kritisk inställning till polisens handlande i denna situation pga att du känner att poliser får ta så mycket skit? Har jag fel?

Nej, jag tror inte jag är rädd för att ha en kritisk inställning. Jag bara konstaterar att jag har stor förståelse för polisernas agerande i den här situationen. De valde mellan pest och kolera och uppfattade att de var tvungna att agera direkt. Det är möjligt att man med facit i hand borde ha fattat ett annat beslut, men den lyxen hade inte poliserna i filmen. Jag kan utan vidare se att även valet att inte göra någonting hade kunnat kritiseras, t.ex. om killen då hade valt att göra allvar av sitt självmordshot.

Till bilden hör nog att det handlar om stora hundar som i de flestas ögon ser ut som kamphundar. Jag är hundmänniska men inte fasen ser jag skillnad på en Cane Corso och någon sorts pitbullblandning. Och jag vet inte om det hade spelat någon större roll om hunden i fråga gjorde utfall mot mig.

Det hade varit jättebra om poliser fick mer utbildning i djurhantering. Förmodligen skulle det också vara väldigt bra med mera skytteträning. Men detta har inte med de enskilda poliserna att göra, utan med de prioriteringar som görs från RPS och de regionala polismyndigheterna.

Svensk polis har inte elpistoler. Saken har diskuterats, men RPS har beslutat att man inte ska införskaffa sådana.

En allmän kommentar är, att arbetsvillkoren inom polisen har lett till att nästan alla poliser i yttre tjänst är oerfarna. Få har mer än något eller några få års erfarenhet. Min man är numera, med sina 6 år i yrket, närmast en veteran. Det är uselt, men är återigen inget poliserna själva kan klandras för. Som i alla yrken tar det tid att bli fullärd, men polisorganisationen i dag tillåter inte det. De flesta som kan försvinner från yttre tjänst så snart de kan.

Senast ändrad:

Jag tror inte att poliserna ville skjuta hundarna, dom hade helt enkelt inte kontroll över situationen på grund av bristande kunskaper om hundar...

Tycker också 20 skott känns som panik...
Kanske gröna poliser, för jag är ingen expert men 20 skott? Borde inte 2 skott per hund vara max? Nära håll, poliser ska väl vara otroligt träffsäkra?

Fast polisen ska tydligen kör ca 98% av sin träning på stillastående mål, och sedan till detta har hunden väldigt lite träffyta som är dödande, sedan har dom även en typ av ammunition som ger minsta möjliga skada, för att om det är folk dom skjuter mot ska ju just dödande skott undvikas.
Vet inte hur korrekta uppgifterna är men det var någon amerikansk studie på deras polis som kommit fram till att enbart vart fjärde skott träffar när det handlar om rörliga mål, och det skulle inte förvåna mig det minsta om dom då har mycket mer skottträning än vad våra poliser har både på rörliga och stilla stående mål.

/Camilla

Hellre ett skott (eller tjugo) för mycket. Hur hemskt hade det inte varit ifall hundarna dessutom lämnats att lida, vilket har skett i andra fall där polisen fått kritik...

Fast polisen ska tydligen kör ca 98% av sin träning på stillastående mål, och sedan till detta har hunden väldigt lite träffyta som är dödande, sedan har dom även en typ av ammunition som ger minsta möjliga skada, för att om det är folk dom skjuter mot ska ju just dödande skott undvikas.

Fast nej. Polisen skjuter med hålspetsammunition, vilken expanderar och gör stor skada så fort den träffar målet. Tidigare sköt de med helmantlad som gick rätt igenom kroppen, men de har bytt.

Och så liten yta som är dödande har inte en hund i den storleken.

Men visst, som Em-pirre skriver, det är ju bättre att de skjuter något extra skott och att hunden verkligen dör, men över 20 skott på två hundar tycker jag är alldeles för mycket....

Senast ändrad:

Håller i stort sett med samtidigt som ju fler skott på vilovägar, ju fler skott som riskerar att ställa till med skada både genom en direkt felaktig träff eller att kulan studsar.

/Camilla

Fast nej. Polisen skjuter med hålspetsammunition, vilken expanderar och gör stor skada så fort den träffar målet. Tidigare sköt de med helmantlad som gick rätt igenom kroppen, men de har bytt.

Tack för du rättade mig där, för det hade jag missat.

/Camilla

Tror ganska många hundar som inte är det minsta farliga hade reagerat på samma sätt om någon börgat gå ihopkrupet för att plötsligt börga hoppa och skrika mot dem.:crazy:

Tycker det är svårt att uttala mig om det här fallet då man faktiskt inte vet vad som exakt har hänt men en sak som slår mig är att om poliserna nu inte hade varit beväpnade, hur hade de löst situationen då? Finns det risk att vissa poliser i vissa situationer "överreagerar" eller vad man ska kalla det, just pga att de har möjlighet att använda vapen?

En sak som jag däremot definitivt anser är att poliser behöver betydligt mer utbildning på hur man hanterar hundar (och förmodligen även andra djur). Jag vet att brandkåren i en ort där jag bodde tidigare kontaktade brukshundklubben och bad om hjälp med utbildning för brandmännen i hur de skulle hantera en hund som t.ex. vaktade sin skadade ägare. Klokt initiativ för det finns nog rätt stor risk att de hamnar i en sån situation nån gång. Detta gäller ju ännu mer poliserna, som förmodligen mycket oftare kan hamna i sådana situationer.

En polis (tillika hundägare "privat" så att säga) jag känner berättade att det händer att h*n får åka och assistera sina kollegor då de hittat en lösspringade hund, det har då handlat om snälla och icke-hotfulla hundar men som kanske inte riktigt gått att locka till sig eller fånga hur som helst. Kan man inte fånga en lite försiktig hund (som min bekant lätt fångade in när h*n kom till platsen) så lär man ju knappast vara duktigare på att hantera en potentiellt aggresiv/rädd/stressad hund... Så fram för mer utbildning för poliserna så kanske vi slipper läsa om sådana här händelser igen.

Håller med om att det är fånigt med minnesstund...

På ett annat stort forum går en medlem ut med uppmaning att sluta upp utanför polisstationer där man bor med gravlyktor etc.. en viss dag o tidpunkt över hela landet, osmakligt!
Personen i fråga äger en kuperad hund av samma ras o vill att kupering skall vara tillåtet.

Det blev faktiskt droppen som fick bägaren att rinna över när en "kompis" uppmanade alla att gå till minnestunden på facebook så jag slutade faktiskt vara vän med henne (jepp, jag är hemsk)

*kl*
Jag tycker att det verkar som en bra idé att låta poliserna gå en djurutbildning!
Jag har inte sett videon (med flit) så tänker inte uttala mig om polisernas arbete, fast det skulle jag inte ha gjort annars heller antagligen då vi inte vet alls hur det gick till innan.
Men en Cane Coroso är ingen liten hund och dessutom så verkar det som om de har en del problem med mentaliteten, detta kunde ju vara två "dåliga" exemplar som kanske reagerade något väldigt? Samtidigt om man är hundovan, då är de nog säkert riktigt läskiga om de vaktar ordentligt och dessutom om man behöver handla snabbt kanske ens första tanke inte direkt är att gå fram ändå?
Också vad är mest värt, en människas liv eller två hundars? Hur det skulle gått om polisen inte skött hundarna är ingenting vi vet, utan något vi bara kan spekulera i men det kan ju kanske ha funnits risk för att killen hade tagit sitt liv.

ÅsaA: Era brandmän:bow:

Ja till mera hundutbildning för poliser. Samtidigt tror jag att vi måste vara realister och inse att alla inte blir hundexperter för det. Jag är ganska van vid hundar men jag medger villigt att jag nog hade nog haft svårt att hantera två främmande cane corso som skyddar sin husse. Jag hade blivit rädd, helt enkelt. Och i skarpt läge, när polisen uppfattar att de måste skydda sig själva eller rädda människoliv, då kommer alltid hunden att offras. Så ska det vara.

Och så liten yta som är dödande har inte en hund i den storleken.

/QUOTE]

Vet inte om det stämmer, men enligt några på ett militärforum så är hundar ibland för små så kulan går rätt igenom ist för att göra det den ska. Bla därför de tydligen avlivar hund med hagelgevär på utlandstjänst.

Det blev faktiskt droppen som fick bägaren att rinna över när en "kompis" uppmanade alla att gå till minnestunden på facebook så jag slutade faktiskt vara vän med henne (jepp, jag är hemsk)

Jag är väl lika hemsk i såna fall, för jag är både lättad och glad över att ingen av mina hundbekanta gillar eller delar den typen av saker på facebook. En av dem delade dock hundangreppet i Göteborg - med uppmaning att se till att identifiera hundägaren. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈