Men vad i hela friden???!!!

Sv: Men vad i hela friden???!!!

Det vet vi inte. Vi var inte på plats, vi har inte fått larmcentralens info, vi vet inte hur de skolas heller.

Ibland finns det dessutom risk får skada hur man än gör. Om de hade avvaktat, men killen hade skurit sig själv eller polisen? Eller om hundarna gått till attack?

Först och främst verkar kritiken mot poliserna i huvudsak handla om att man har skjutit hundarna, inte att man kunde ha träffat killen. Sedan är det ju dessutom ett faktum att man inte träffade killen. De stod i en situation då de var tvungna att fatta ett snabbt beslut. Det är möjligt att man gjorde en felbedömning, men det är också möjligt att det helt enkelt inte fanns något "rätt" beslut i det läge man befann sig. De flesta av oss har lyxen att avvakta med beslut när vi inte vet hur vi ska göra. Den förmånen har ofta inte poliser.

Jag har absolut inget emot att man diskuterar olika åtgärder som polisen vidtar. Det måste man göra i ett demokratiskt samhälle. Kritik måste vara tillåten. Men den måste vara balanserad och avvägd. Man måste ta med den totala situationen i beräknande och inte döma utifrån vad som är rätt i ett läge då man har alla fakta och dessutom tid att tänka efter. Handlandet får bedömas utifrån de förutsättningar som förelåg.

Jag vänder mig också mot den ofta oerhört polishatiska tonen på olika forum och kommentarsfält. Där omtalas allt som oftast poliser, i generaliserande ordalag, som en hög korkade, adrenalinstinna skjutgalningar. Sanningen är att de är människor som vem som helst. Småbarnsföräldrar, hundägare, frimärkssamlare. Poliser är inte en särskild slags människor, annat än att man kanske kan hysa en speciell beundran för personer som är beredda att jobba nätter, helger och julafton för en skitlön och trots att man enbart får kritik för allt man gör.

Och det är ju en av de mest trovärdiga tidningarna med oantastlig research och faktakontroll vi har i landet....:grin:

Nu var det så att det var en film jag hänvisade till och inte något som expressen skrev. Filmen är tagen av en amatör och inte av expressen. På filmen ser man tydligt att polisen först pratar med killen (som alltså inte är okontaktbar som någon här påstod). Under tiden poliserna pratar med killen är hundarna helt lugna brevid.

Jag har inte skrivit några hatiska inlägg mot polisen men tycker inte heller man kan ta deras parti bara för att någons man härinne är polis. Det finns ett antal poliser varav givetvis de flesta är bra men är alla det? Var dessa det?

Om jag gör ett grovt fel(om nu detta var fel, det pågår väl en utredning?) i mitt yrke så får jag stå till svars för det trots att mina kollegor är fläckfria. Detsamma gäller väl poliserna hoppas jag. De är inte antingen änglar eller drägg, kollektivt.

kl

Sådana här gånger önskar jag att det fanns ett bra vapen med bedövningspilar, typ, som funkade på aggressiva hundar. Vad jag förstår existerar inte detta? Och poliserna har iaf inte tillgång.

Det som gjorde mig än mer irriterad (Aftonbladet har jag inga höga förväntningar på) var att de på P3 satt ett par spåninga brudar och försökte göra någon form av skandalreportage om det här. De gjorde flera saker som var störande- a) hänvisade endast till aftonbladet som källa (public service jo tack..).. b) kallade hundarna för kamphundar tills tillräckligt många ringt in och ifrågasatt uttrycket och c) ställde inga vettiga frågor till polischefen/chefen för de ifrågasatta poliserna. Det frågades om "Varför måste man döda hundarna??" och ordet "döda" användes upprepade gånger. Ingen frågade om polisernas vapen, hur det fungerar när de måste avliva djur på plats, om det var fara för allmänheten eller mannen i frågas liv etc.

Och angående killens story de (var det aftonbladet?) gått ut med nu.. Den har ju hål stora som Närke. Dels satt han tydligen helt i godan ro när poliserna kom och var arga och ville ha med sig honom (att andra ringt polisen förbises, vad är det för journalistik??), sen blev han rädd att de skulle avliva hundarna så då höll han sin kniv mot strupen (varför skulle de avliva hundarna om han satt i godan ro och hundarna inget gjorde??) för att han ville rädda dem.

Alltså. Det här är ju dynga. Synd om hundarna men att det gick som det gick är ju ÄGARENS fel och inte polisens.

Ingen människa kan väl tro att de två poliserna VILLE skjuta ihjäl två hundar.

Men är du på riktigt eller? När det finns folk som torktumlar ihjäl djur, dränker dom, sätter eld på dom för skojjs skull osv?? Och ändå tycker du att bara för att man är polis vill man inte skjuta hundar? (OBS, menar INTE att poliser roar sig med att tända eld på djur!!) All respekt till poliserna som gör att man ens kan vistas utomhus (:bow:) men det finns stolpskott inom ALLA yrken och bakom alla hörn. Även hos dom heliga poliserna. Dessa 2 enskilda kanske agerade utefter vad dom lärt sig och då jag inte är insatt skulle jag aldrig klandra dom. Men någonting måste ändras för dessa hundarna gick en smärtsam död till mötes och ägaren lär må skit över att ha förlorat sina familjemedlemmar.

Och ALLA vet väl att om någon sitter mer en kniv mot halsen så stressar man inte upp situationen genom att öppna eld! Självmordsförsök ska bearbetas lugnt utan stress. Jag tycker det känns som en panikartad överreaktion från polisernas sida.

Med viss insyn i ärendet kan jag bara hålla med om att hundägaren inte är direkt trovärdig...brutalt och tragiskt slut för hundarna :(

Men om killen redan börjat skära sig i halsen så är situationen redan panikartad och då måste det gå fort. Då finns ingen tid att ringa hundpatrull, bedöva hundar eller prata med hundägarens mamma. Det är väldigt lätt för utomstående, bakom en dator och med facit i hand att börja dividera om att man borde gjort si eller man borde gjort så istället för det som gjordes. Måste man handla på sekunden blir beslutet ofta inte detsamma som om man kan beräkna och kalkylera något i timmar innan beslut tas.

Nu svarar jag inte på ditt inlägg utan jag bara tryckte när jag läste.
Jag såg filmen och det jag reagerar på är att hundarna är kopplade, killen håller ju för tusan i dem!
När min kompis, som förövrigt är polis svimmade och slog i huvudet hemma så fick inte ambulanspersonalen komma in för hennes gudasnälla ridgeback utan de fick ringa hennes föräldrar som kom och hjälpte ambulanspersonalen in.
Jag tror inte att poliser är mördande och skjutglada idioter som gillar att skjuta hundar men jag tror nog att denna historia hade slutat annorlunda om poliserna hade haft hundkunskap. Två väldigt unga hundar av en ras som faktiskt får räknas som en ganska trevlig hundras om de inte känner sig hotade. Dessutom låg killen i mitten och kunde ha blivit träffad.

Tragisk händelse hur som helst.

*KL*

Utan att säga om det var rätt eller fel av poliserna att skjuta hundarna, så är 20 skott väldigt många för att avliva två djur. Det är inga pyttesmå hundar direkt, och det var på relativt nära håll. Med den ammunition de har dessutom, så borde de kunnat avliva hundarna med max hälften av skotten.

Som GW påpekade, det krävs knappast 10 skott för att avliva en älg som kommer i bra fart, på kanske 70-80 meters håll. Eller ett vildsvin. Eller ett rådjur med för den delen.

Poliser överlag behöver träna mer skytte!

Jag har sett poliser som inte ens kan avliva en påkörd älg med bruten rygg som ligger stilla i vägkanten, på ett vettigt sätt.

Mitt ex är polis, och han tycker att det är skrämmande hur dåligt, och sällan, många skjuter. Givetvis finns det många som är otroligt duktiga skyttar också, men enligt honom är antalet alldeles för få.

Det är precis det jag ifrågasätter, att de inte riktigt verkar ha kompetensen som krävs för att avliva djur. Att de avlivat djur är ett nödvändigt ont, men jag tycker inte det verkar skötas på ett snyggt sätt. Herregud, hade en jägare skjutit med 26 skott på det hållet och fångats på kamera hade han säkert fråntagits både vapen och licenser.

Med viss insyn i ärendet kan jag bara hålla med om att hundägaren inte är direkt trovärdig...brutalt och tragiskt slut för hundarna :(

Jag litar mer på vad utredningarna kommer fram till än en anonym person på internet som säger sig ha viss insyn i ärendet.

Här är videon på det hela.

Jag tycker INTE det ser ut som att hundarna gör några som helst ansatser till att anfalla. Tvärtom står de lugnt och stilla bredvid sin ägare.

Jag vill inte se videon. Men hör man vad de säger till varandra? Kan killen t.ex. hota med att bussa hundarna på poliserna?

Nej, den är filmad på väldigt långt avstånd, man hör inget (förutom skotten) och ser inga detaljer.

Förloppet är typ:
- Poliserna står på några meters avstånd, hundarna står vid husse som sitter hukad eller ligger ner.
- Husse gör något som får poliserna att reagera, så att de skyndar mot honom och hundarna.
- Hundarna "möter" poliserna och rycker och drar i kopplet så att husse nästan åker med på marken. De gör utfall och/eller försvarar husse.
- Poliserna skjuter, ena hunden dör ganska direkt och den andra lyckas slita sig och springa därifrån.

Det är stora hundar, de hade kunnat orsaka rejäl skada om de kunnat göra verklighet av sina "hot" och gott till anfall.

Man ser på filmen hur han håller fast i hundarna allt vad han orkar när polisen gör ett utfall - det är då först hundarna börjar kaxa - det ser man tydligt på filmen - det är då polisen börjar skjuta - han håller alltså hårt i hundarna som väger runt 40 kg styck minst hela tiden när skotten skjuts - hur i sjutton han skulle lyckas karva sig i halsen då det övergår mitt förstånd. Hundarna kommer inte loss förräns poliserna med batong slår killen - då är den ena död och den andra flyr svårt skadskjuten.
Historien går inte ihop för någon.

Jag tror både polis och kille har gjort flera felbedömningar vilket gör att det slutar mycket illa.

Har du sett början på filmen där polisen sitter bredvid hundar och kille och pratar?

En hund med mycket vakt behöver väl inte göra utfall för att visa sig hotfull - kroppsspråk och blottade tänder kan åtminstone få mig att inse att det är läge att backa.

Men då ser vi olika saker på filmen. Jag tycker faktiskt att poliserna har gjort fel i det här fallet. Det var inte nödvändigt att skjuta båda hundarna eftersom det bara var den ena som gjorde utfall efter att polisen hukar sig och går mot hunden, ett typiskt hotfullt beteende för en hund som dessutom har sin ägare sittandes på marken.
Jag kan däremot inte uttala mig i frågan om killen som har hundarna är en vidare lämplig hundägare, men med två så unga hundar borde det gå att göra på ett annat sätt.
Innan jag såg videon så var jag övertygad om att polisen hade handlat rätt, men efter att ha sett den så ser jag massor av knasiga saker. Att skjuta skarpt med en ung kille i mitten är ju vansinnigt bara det.
Förövrigt tycker jag att poliser gör ett bra jobb och jag har stor respekt för polisen. Men här har det uppstått ett missförstånd och det är tråkigt.

Okej, tack för infon...jag höll bara med Gabbi om att hundägarens story inte är trovärdig för att jag vet vem hundägaren är. Jag har inte sagt ett ljud om huruvida polisen gjort rätt eller fel! Jag har väl lika mycket rätt som du(som oxå är anonym) att skriva här?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka