Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem är förvånad över att FS återigen försöker tjäna en hacka o tro att han är Sveriges enda person so kan utbilda hundar/hundförare?OK. Den versionen har inte jag hört, och inget som framkom på nyheterna precis nyss. Men visst kan det ha varit så. Hittade denna givetvis vinklade blogg, men där står det bara att killen druckit och satt utanför huset med hundarna.
http://hundkillen.wordpress.com/
Okej, tack för infon...jag höll bara med Gabbi om att hundägarens story inte är trovärdig för att jag vet vem hundägaren är. Jag har inte sagt ett ljud om huruvida polisen gjort rätt eller fel! Jag har väl lika mycket rätt som du(som oxå är anonym) att skriva här?
Det som får mig att fundera på killens ev trovärdighet ( fel ord, men kommer inte på något bättre) är att han (o mamman?) har två kuperade CCs som båda är ganska unga. Inte för att det påverkar polisens agerande eftersom de inte vet något om det, om de inte var hundfolk som kände igen rasen.
Det är precis det jag ifrågasätter, att de inte riktigt verkar ha kompetensen som krävs för att avliva djur. Att de avlivat djur är ett nödvändigt ont, men jag tycker inte det verkar skötas på ett snyggt sätt. Herregud, hade en jägare skjutit med 26 skott på det hållet och fångats på kamera hade han säkert fråntagits både vapen och licenser.
Jag kan däremot inte uttala mig i frågan om killen som har hundarna är en vidare lämplig hundägare, men med två så unga hundar borde det gå att göra på ett annat sätt.
.
Nej, mig veterligen får poliser inte någon utbildning i vare sig djurhantering eller avlivning av djur. Det kanske de borde få. Då hade möjligen situationer av det här slaget kunnat undvikas. Men var och en måste inse att polismän i en akut situation inte kan backa och säga "det här gör jag inte, för jag har ingen utbildning". De är skyldiga att ingripa när människoliv är hotade.
Som sagt, jag tycker absolut att man får och ska diskutera polisens agerande. Men man måste göra det på ett vettigt sätt och med beaktande av den verkliga situationen: hur akut den var, vilken information polisen hade, vilket handlingsutrymme, vilka redskap, vilka alternativa risker som fanns etc. Om man däremot, som många gör, utgår ifrån att poliser i gemen är stora idioter som åker hem och firar när de har fått skjuta ihjäl två hundar, då hamnar man fel.