Men vad i hela friden???!!!

Sv: Men vad i hela friden???!!!

*delvis knapplån*

Poliserna pratade med killen och då stod hundarna (som dessutom bara var 7 och 11 månader) lungt brevid? Den ena viftade på svansen. Varför skjuta dom för att/om killen var påtänd?

I övrigt tror jag knappast att poliserna i fråga sköt hundarna utan anledning, sitter en person med en kniv mot halsen måste de ingripa blixtsnabbt och då kan de inte ta hänsyn till ett hundliv.

Så för att "rädda" killen avlossar man massor med skott i hans omedelbara närhet?

Nu var ju poliserna väldigt nära, det hade varit en annan sak om de befann sig på längre håll. Det handlar om en avvägning. Man bör tänka på att man kan tillfoga sig själv dödliga skador med en kniv på bråkdelen av en sekund.

Att en hund viftar på svansen behöver inte betyda att den är glad(om de nu gjorde det). I övrigt kan det ha varit lite svårare att läsa av dessa hundars mimik än vanligt eftersom de var helkuperade.

Nu var ju poliserna väldigt nära, det hade varit en annan sak om de befann sig på längre håll. Det handlar om en avvägning. Man bör tänka på att man kan tillfoga sig själv dödliga skador med en kniv på bråkdelen av en sekund.

QUOTE]
Under tiden de avlossade alla sina skott så hade ju killen lätt kunnat "tillfoga sig själv dödliga skador med sin kniv". Förstår inte alls logiken i handlandet.

Det gick ju bra mycket fortare än att försöka komma fram till killen på något annat sätt?

Så för att "rädda" killen avlossar man massor med skott i hans omedelbara närhet?

Mig veterligen träffade inte polismännen killen med någon kula. Han tog inte heller livet av sig. Ur det perspektivet får väl ingripandet betraktas som lyckat, eller? Visst kan man önska att de hade lyckats avliva hundarna med färre skott, men polisens ammunition är nu inte designad för ändamålet. Har man väl fattat beslutet att avliva så måste man naturligtvis fullfölja. Man kan inte skjuta en kula och sedan låta en skadeskjuten hund springa och gömma sig.

Det är vansinnigt lätt att med facit i hand stå och sätta sig till doms över vilka beslut som har fattats i en viss situation. Men poliserna i filmen hade inte facit. De kände inte killen och inte heller killens hundar. De uppfattade, enligt sina uppgifter, att han var akut självmordsbenägen, vilket också bekräftades av att han hade en kniv i handen. De kunde inte ta sig fram till honom, eftersom två cane corsos - inte två toypudlar - stod emellan. Då måste man agera och inte stå och vänta på ett eller annat. Vidare ska poliser i det läget inte äventyra sin egen säkerhet. Polismännens liv och hälsa är viktigare än två hundar, så enkelt är det. Om du, som jag, var gift med en polis så skulle du förstå det. Jag är inte beredd att få ett samtal om att min man har fått strupen krossad av en hund. Han tar tillräckligt många risker i sitt jobb ändå.

Å vad skönt det är att komma in här och läsa förnuftiga inlägg. Så mycket polishatande dravel som jag har sett i diverse kommentarsfält. Ingen människa kan väl tro att de två poliserna VILLE skjuta ihjäl två hundar. Men deras jobb är att först och främst att skydda människor. Om de uppfattade att killen var självmordsbenägen och satt med en kniv mot sin egen hals är det väl helt begripligt att deras första prio var att komma fram till killen och avväpna honom för att rädda hans liv. I det läget kommer hundar i andra hand och så måste det vara. Det är enligt min uppfattning trams att man i det läget ska vänta in en hundpatrull. Om killen är i livsfara så går det före allt. Skulle de vänta tills killen hade skurit av sig halsen och därefter skjuta hundarna så att de kunde komma fram till honom?

Mig veterligen träffade inte polismännen killen med någon kula. Han tog inte heller livet av sig. Ur det perspektivet får väl ingripandet betraktas som lyckat, eller? Visst kan man önska att de hade lyckats avliva hundarna med färre skott, men polisens ammunition är nu inte designad för ändamålet. Har man väl fattat beslutet att avliva så måste man naturligtvis fullfölja. Man kan inte skjuta en kula och sedan låta en skadeskjuten hund springa och gömma sig.

Det är vansinnigt lätt att med facit i hand stå och sätta sig till doms över vilka beslut som har fattats i en viss situation. Men poliserna i filmen hade inte facit. De kände inte killen och inte heller killens hundar. De uppfattade, enligt sina uppgifter, att han var akut självmordsbenägen, vilket också bekräftades av att han hade en kniv i handen. De kunde inte ta sig fram till honom, eftersom två cane corsos - inte två toypudlar - stod emellan. Då måste man agera och inte stå och vänta på ett eller annat. Vidare ska poliser i det läget inte äventyra sin egen säkerhet. Polismännens liv och hälsa är viktigare än två hundar, så enkelt är det. Om du, som jag, var gift med en polis så skulle du förstå det. Jag är inte beredd att få ett samtal om att min man har fått strupen krossad av en hund. Han tar tillräckligt många risker i sitt jobb ändå.

Kan inte annat än hålla med dig i båda inläggen!
Har läst om det i ett annat forum, och det känns som större delen där tror att polisen består av folk som njuter av att skjuta både folk och fä, och det enda som hindrar dom är om dom inte känner att dom kan ljuga ihop ett scenario som dom kommer undan med.

/Camilla

Under tiden de avlossade alla sina skott så hade ju killen lätt kunnat "tillfoga sig själv dödliga skador med sin kniv". Förstår inte alls logiken i handlandet.

Men då behöver vi ju inga poliser i Sverige :idea: vi kan helt enkelt låta alla självmordsbenägna killar med två maffiga vakthundar hundar sitta och skära halsen av sig.. För VAD polisen än hade gjort så finns det alltid någon som tycker dom har agerat felaktigt... :grin:

Om dom hade haft tid så betvivlar jag inte att polisen hade ringt efter någon som kunde komma med bedövningspil eller liknande, men nu va situationen akut och då får dom agera efter det.

KL
Är det någon som hört vad orsaken är till att paret börjar filma?
För om det är så att killen sitter lungt och röker och polisen kommer fram och pratar med honom förstår jag inte varför de börjat filma alls.
Det får mig snarare tro att det var något speciellt som orsakade att de började filma.
Tex hundarna gör utfall mot polisen, killen "gör utfall" mot polisen, polisen skriker på killen.

Jag har svårt att förstå alla som automatiskt klandrar polisen oavsett vad som händer. Det är skrämmande många som blint tror på allt media rapporterar.

KL
Är det någon som hört vad orsaken är till att paret börjar filma?
För om det är så att killen sitter lungt och röker och polisen kommer fram och pratar med honom förstår jag inte varför de börjat filma alls.
Det får mig snarare tro att det var något speciellt som orsakade att de började filma.
Tex hundarna gör utfall mot polisen, killen "gör utfall" mot polisen, polisen skriker på killen.

Jag har svårt att förstå alla som automatiskt klandrar polisen oavsett vad som händer. Det är skrämmande många som blint tror på allt media rapporterar.

Håller med dig. Polisen kan inte göra rätt i det här landet. Antingen gör de för lite och låter bovarna komma undan med allt. Eller så är de brutala. Rätt gör de hur som helst aldrig :grin:

Polis hade kallats till platsen för att förbipasserande tydligen uppfattade det som att hans egna hundar attackerade honom. Så sades det i alla fall från början och jag har inte hört något annat.

Få tycks tänka på att det mycket väl kan ha handlat om två polismän med egna hundar där hemma. De kanske gick hem och grät på kvällen med sina egna hundar i famnen. Vet att min man, som älskar våra hundar över allt annat, skulle ha mått fruktansvärt dåligt över en sådan här händelse. Poliser är människor, som känner kärlek och medkänsla, precis som alla andra. De ställs bara inför väldigt mycket svårare beslut än de flesta av oss.

Håller med dig. Polisen kan inte göra rätt i det här landet. Antingen gör de för lite och låter bovarna komma undan med allt. Eller så är de brutala. Rätt gör de hur som helst aldrig :grin:

Precis. De måste alltid göra helt rätt bedömning av en situation, oavsett hur farlig den är eller hur bråttom det är annars går drevet. Om de kommer med en rimlig förklaring till agerandet beror det bara på att de ljuger och har pratat ihop sig...

Polis hade kallats till platsen för att förbipasserande tydligen uppfattade det som att hans egna hundar attackerade honom. Så sades det i alla fall från början och jag har inte hört något annat.

Då är det ju helt tydligt varför de reagerade som de gjorde. Jag lita på att de gjorde ett vettigt beslut. Hur vi än vrider och vänder på saken så lever vi i ett samhälle där djuren inte är värda lika mycket som människor. Självklart ser de såväl hundarna som killen potentiellt hot.

Måste vara fruktansvärt för poliserna i fråga, som först gör ett jobbigt beslut, genomför det, och sedan får ta så mycket skit. Jag tror knappast de hade någon speciellt rolig arbetsdag.

Måste vara fruktansvärt för poliserna i fråga, som först gör ett jobbigt beslut, genomför det, och sedan får ta så mycket skit. Jag tror knappast de hade någon speciellt rolig arbetsdag.

Håller med! Att dessutom skräpblaskor som aftonbladet och expressen kastar sig över storyn gör ju inte det hela bättre.

Jag fick också den uppfattningen i början, dels att hundarna var på varandra men utgjorde även ett hot mot båda killen och poliserna. Tydligen så låg killen ner, dem fick ingen kontakt med honom. Är det så, så tkr jag dem gjort helt rätt. Eller ja, jag tror dem handlar rätt iaf, jag hade inte själv velat sitta i den situationen.

Exakt!
På nyheterna intervjuades en vapenexpert som även utbildat inom polisväsendet och han fördömde polisens skottlossning då den kunnat vara dödande för killen. Dessutom gick kulor in i byggnaden bakom som tack och lov var tom. Jag är inte polishatare. Jag tycker polisen i de flesta fall gör bra jobb och ska ha mycket uppskattning av oss medborgare för ett svårt och viktigt jobb. I det här fallet undrar jag om polisernas omdömen brast??:confused:

Dom hade kunnat träffa! Enligt vapenexpert! Hur mycket ska poliserna chansa? Var situationen så akut och pressande att det var nödvändigt att sätta killens liv på spel?

Ja men självklart. Jag tror de flesta poliser är bra. Men i det här fallet, tveksamt om de gjorde rätt?! Och polisen får inte och kan inte undanhållas konstruktiv kritik. Gör poliser fel ska det fram i ljuset. Det måste ju vara självklart?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka