Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I övrigt tror jag knappast att poliserna i fråga sköt hundarna utan anledning, sitter en person med en kniv mot halsen måste de ingripa blixtsnabbt och då kan de inte ta hänsyn till ett hundliv.
*delvis knapplån*
Poliserna pratade med killen och då stod hundarna (som dessutom bara var 7 och 11 månader) lungt brevid? Den ena viftade på svansen. Varför skjuta dom för att/om killen var påtänd?
Hur vet du det, var du där?
Nu var ju poliserna väldigt nära, det hade varit en annan sak om de befann sig på längre håll. Det handlar om en avvägning. Man bör tänka på att man kan tillfoga sig själv dödliga skador med en kniv på bråkdelen av en sekund.
QUOTE]
Under tiden de avlossade alla sina skott så hade ju killen lätt kunnat "tillfoga sig själv dödliga skador med sin kniv". Förstår inte alls logiken i handlandet.
Så för att "rädda" killen avlossar man massor med skott i hans omedelbara närhet?
Å vad skönt det är att komma in här och läsa förnuftiga inlägg. Så mycket polishatande dravel som jag har sett i diverse kommentarsfält. Ingen människa kan väl tro att de två poliserna VILLE skjuta ihjäl två hundar. Men deras jobb är att först och främst att skydda människor. Om de uppfattade att killen var självmordsbenägen och satt med en kniv mot sin egen hals är det väl helt begripligt att deras första prio var att komma fram till killen och avväpna honom för att rädda hans liv. I det läget kommer hundar i andra hand och så måste det vara. Det är enligt min uppfattning trams att man i det läget ska vänta in en hundpatrull. Om killen är i livsfara så går det före allt. Skulle de vänta tills killen hade skurit av sig halsen och därefter skjuta hundarna så att de kunde komma fram till honom?
Mig veterligen träffade inte polismännen killen med någon kula. Han tog inte heller livet av sig. Ur det perspektivet får väl ingripandet betraktas som lyckat, eller? Visst kan man önska att de hade lyckats avliva hundarna med färre skott, men polisens ammunition är nu inte designad för ändamålet. Har man väl fattat beslutet att avliva så måste man naturligtvis fullfölja. Man kan inte skjuta en kula och sedan låta en skadeskjuten hund springa och gömma sig.
Det är vansinnigt lätt att med facit i hand stå och sätta sig till doms över vilka beslut som har fattats i en viss situation. Men poliserna i filmen hade inte facit. De kände inte killen och inte heller killens hundar. De uppfattade, enligt sina uppgifter, att han var akut självmordsbenägen, vilket också bekräftades av att han hade en kniv i handen. De kunde inte ta sig fram till honom, eftersom två cane corsos - inte två toypudlar - stod emellan. Då måste man agera och inte stå och vänta på ett eller annat. Vidare ska poliser i det läget inte äventyra sin egen säkerhet. Polismännens liv och hälsa är viktigare än två hundar, så enkelt är det. Om du, som jag, var gift med en polis så skulle du förstå det. Jag är inte beredd att få ett samtal om att min man har fått strupen krossad av en hund. Han tar tillräckligt många risker i sitt jobb ändå.
Under tiden de avlossade alla sina skott så hade ju killen lätt kunnat "tillfoga sig själv dödliga skador med sin kniv". Förstår inte alls logiken i handlandet.
KL
Är det någon som hört vad orsaken är till att paret börjar filma?
För om det är så att killen sitter lungt och röker och polisen kommer fram och pratar med honom förstår jag inte varför de börjat filma alls.
Det får mig snarare tro att det var något speciellt som orsakade att de började filma.
Tex hundarna gör utfall mot polisen, killen "gör utfall" mot polisen, polisen skriker på killen.
Jag har svårt att förstå alla som automatiskt klandrar polisen oavsett vad som händer. Det är skrämmande många som blint tror på allt media rapporterar.
Håller med dig. Polisen kan inte göra rätt i det här landet. Antingen gör de för lite och låter bovarna komma undan med allt. Eller så är de brutala. Rätt gör de hur som helst aldrig![]()
Polis hade kallats till platsen för att förbipasserande tydligen uppfattade det som att hans egna hundar attackerade honom. Så sades det i alla fall från början och jag har inte hört något annat.
Måste vara fruktansvärt för poliserna i fråga, som först gör ett jobbigt beslut, genomför det, och sedan får ta så mycket skit. Jag tror knappast de hade någon speciellt rolig arbetsdag.