Men vad i hela friden???!!!

Sv: Men vad i hela friden???!!!

Jag är väl lika hemsk i såna fall, för jag är både lättad och glad över att ingen av mina hundbekanta gillar eller delar den typen av saker på facebook. En av dem delade dock hundangreppet i Göteborg - med uppmaning att se till att identifiera hundägaren. :D

+1 på den :D

Såg på min FB idag att en av mina "vänner" där varit uppe och tänt gravljus utanför polishuset hemma i stan. Denne hade även lagt upp kort på sin sida på ljusen utanför entrén. Men uppenbarligen hade polisen städat bort ljusen för nu beklagade sig personen över detta och tyckte det var mycket dåligt gjort av polisen. :crazy:

De flesta hundraser har problem med mentaliteten idag känns det som faktiskt, jag har inte haft någon själv utan bara bott ett tag med en som inte var så trevlig. Men det var inte ägaren heller;) Men jag tycker att allt jag läser om rasen (på olika forum) påpekas det gång på gång att rasens mentalitet inte alltid är helt bra?

Jag kanske uttryckte mig dumt, men dessa hundar kanske var understimulerade, kom från oseriös avel, tillåtits vakta hur som helst. Egentligen kanske inget som var fel från grunden, men blev fel i personens händer.

Media är opartiska och formulerar sig väl som vanligt. Från lokalblaskan:

"- Det är väl bra att folk engagerar sig, men jag tycker det görs väl mycket när det gäller djur och väl lite när det gäller medmänniskor, sade Dalapolisens informationschef Stefan Dangart till tidningen under eftermiddagen.

Han talade för polisen och sannolikt var det därför ingen polis visade sig under manifestationen. Det var ju bara hundarna Rosso och Rambo som fått sätta livet till!"

Jag sitter med skämskudden. Varför i hela fridens namn skulle polisen i Dalarna engagera sig i det här?

Importerade hundar - och ja, familjens hundhållning har kritiserats tidigare.

Nej, jag begriper inte heller varför polisen ska arrangera sig i detta på något annat sätt än att göra en internutredning, vilket i övrigt jag har för mig om görs så fort att någon avlossat sitt tjänstevapen.

Menar du att hundarna var importerade (jag misstänkte det bara pga. öronen)? Har ägaren importerat hundar innan också?
(Detta undrar jag för den jag träffade hade också kuperade öron och jag minns något vagt om importerad men ej vilket land och den kom från stockholm)

Vet inget om tidigare hundar men dessa var importerade - det är dessutom helt förbjudet att kupera i Sverige sen 1989 så ser man en kuperad hund så är den importerad.
Det finns cc i avel idag som är kuperade - köper man in ett avelsdjur så kan man ju inte alltid beställa okuperat.

Jo, jag drar också parallellen kuperad=importerad.
Vuxna avelsdjur är svårt att få okuperade, men valpar går ändå att beställa utan även om man importerar. För jag har lärt mig att en kuperad hund får man inte ställa ut i svergie, men det kan kanske bara ha varit av min gamla ras.

Även om jag inte stöder kupering så tycker jag det är viktigt att vi kan importera hundar och ställa ut dessa/tävla innan ev avel. Detta för att bredda avelsbaser.
Så det är väl ett bra beslut tycker jag.

Avelsbasen garanterades av att hundarna kunde göra MH o syftet var avel, dessutom kan man ävla i östländerna med kuperade hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈