Jag kan väl inte riktigt påstå att jag ältar det men det sitter fast i känslominnet och påverkar mig vare sig jag vill eller inte. Hur gör man för att släppa? Om jag visste skulle jag göra det direkt.
Jag vet att alla möjligheter ska vara uttömda för att få förtidspension. Det var bara det att det enda som erbjöds var kbt och medicin. Kbt fick jag först efter 5 års sjukskrivning. Någon slags annan behandling fick jag också innan det, men jag undrar om den terapeuten fått sitt leg i ett cornflakespaket för jag upplevde "terapin" som övertalning (och det var en gång i månaden). Hon försökte övertyga mig om att det inte alls var farligt att gå i centrum och för att bevisa det så fick jag gå i centrum med sällskap av en personal från psykmottagningen. Denna person hade dock ingen behandlande funktion utan var rent sällskap. Givetvis fungerade det inte. Därefter avslutades terapin och ingen uppföljning gjordes. Jag fick bara medicin och fortsatt sjukskrivning. Jag har inte avbrutit en enda terapi utan snarare fått tjata mig till hjälp. Under perioder har jag mått så pass dåligt att jag inte förmått mig att göra detta utan bara godtagit fortsatt sjukskrivning. Jag har ofta upplevt att jag egentligen borde veta själv vilken hjälp jag borde få och specifikt be om detta. Det har jag inte kunnat. Jag har bara kunnat tala om för vården att jag mår dåligt.
Jag har verkligen samarbetat med vården men jag har för det första aldrig blivit utredd ordentligt för min problematik och för det andra inte blivit erbjuden annat än kbt och medicin. Den enda "utredning" som gjordes på psykmottagningen jag gick till när jag hade panikångest, var ett rorschachtest
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rorschachtest Ett år senare, när min sjukersättning skulle omprövas, fick jag hem en bunt papper från FK och först där fick jag reda på slutsatsen från testet. Där stod det att testet tydde på att jag kunde ha borderline. Jag visste inte vad detta var så jag ringde upp den psykiater jag hade vid tillfället (men som jag aldrig träffade). Han sa att jag hade en personlighetsstörning och det skulle ingen ändra på. Jag skulle vara tacksam att jag bara hade fått en sådan diagnos och inget allvarligare. Jag uppfattade det lite som ett hot och kände mig idiotförklarad. (Jag googlade fram diagnoskriterierna men kände inte igen mig. Jag kunde bara säga ja till 2-3 av de nio punkterna och man skulle uppfylla minst 5 för att ha diagnosen.) Senare stod det i mina intyg att jag var gravt personlighetsstörd. Jag var alltså ett stort jävla fel, inte värd att få hjälp.
Många år senare, när jag tillfrisknat från panikångesten och jobbade heltid, så ville jag få bukt med blodfobin. Jag blev då remitterad till en annan mottagning. Först då fick jag genomgå något som liknade en utredning. Under fyra träffar fick jag genomgå ett antal tester och samtal. Det jag fick högre poäng än normalt på var ångest, men det var ändå på en sådan nivå att det inte betraktades som sjukligt.
Jag har genom hela livet upplevt att jag har fått kämpa i uppförsbacke. Jag har inte vetat vilken hjälp jag borde få. Jag har försökt och försökt och försökt, att få ordning både på mig själv och mitt liv. Det tog 27 år att få bukt med panikångesten. Om jag hade gett upp så hade det aldrig gått. Det var vården som gav upp innan jag gjorde det.