MELODIFESTIVALEN 2015 - FINAL!

1. Samir & Viktor – ”Groupie”
Associerar hela sången till att ha sex med groupies. Samirs hållning är väldigt dålig, önskar han kunde sträcka på sig lite.

2. JTR – ”Building It Up”
Hur många såna här pojkband finns det egentligen, tar det aldrig slut?

3. Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”
Dansbreaket påminner om Nicki Minajs Pound the Alarm. Ok men inte mer.

4. Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijje)”
Väntade mig något bättre, men det är ok och Jon Henrik har något speciellt, tycker det hade varit finare om sången i bakgrunden inte varit "elektronisk".

5. Jessica Andersson – ”Can’t Hurt Me Now”
Ok, varken mer eller mindre.

6. Måns Zelmerlöw – ”Heroes”
Som sagt, stör mig på scenshowen, try hard, låter lite falskt början när han sjunger lågt. Refrängen är ok.

7. Linus Svenning – ”Forever Starts Today”
Kommer inte riktigt ihåg låten, men det var något med trummor på scenen iallafall. Nej, inte min kopp te.

8. Isa – ”Don’t Stop”
Ingen stark röst, tjatig låt.

9. Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla stan”
Känns väldigt bekant, som att man hört den förut, inte min grej direkt.

10. Eric Saade – ”Sting”
Ok låt, men lite tråkig.

11. Mariette – ”Don’t Stop Believing”
Hur lät den? Det är blankt.

12. Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”
Tydligen något av ett plagiat, men det är inget jag sörjer direkt. Missnöjd över att han slog ut Amparo.

och så tycker jag han sjunger en aning falskt i början också

Det där har jag faktiskt också reagerat på. Första gången jag hörde låten tyckte jag att början var gräslig, och undrade faktiskt om det var meningen att det skulle låta så... Tyckte dock att det lät lite bättre sedan, men jag vet inte om de ändrat på något eller om det är jag som vant mig ;) ?

Det där har jag faktiskt också reagerat på. Första gången jag hörde låten tyckte jag att början var gräslig, och undrade faktiskt om det var meningen att det skulle låta så... Tyckte dock att det lät lite bättre sedan, men jag vet inte om de ändrat på något eller om det är jag som vant mig ;) ?
Jag reagerade också så, blev helt förskräckt eftersom Måns är en erfaren artist och inte borde sjunga så falskt, sen har jag tänkt att jag kanske reagerade så för att man inte är van att höra honom sjunga så låga toner direkt. Och att det då det låter onaturligt när man hör det första gången, men jag vet inte. Tycker som sagt det låter lite småfalskt. Är ingen sångare själv så svårt att avgöra.

En sida som jämför och sammanställer oddsen från flera olika bettingbolag har gjort en sammanställning för vem som vinner Melodifestivalen. Så här ser oddsen ut just nu:

1. Måns Zelmerlöw - Heroes
2. Jon Henrik Fjällgren - Jag är fri (Manne Leam Frijje)
3. Mariette Hansson - Don't stop believing
4. Eric Saade - Sting
5. Isa - Don't stop
6. Jessica Andersson - Can't hurt me now
7. Hasse Andersson - Guld och gröna skogar
8. JTR - Building it up
9. Dinah Nah - Make me (la la la)
10. Magnus Carlsson - Möt mig i gamla stan
11. Linus Svenning - Forever starts today
12. Samir & Viktor - Groupie

Spännande lista, tycker själv det är mkt svårtippat faktiskt...!

Lättare att gruppera någorlunda men ställa upp dom i resultatordning är supersvårt!

Ngn som antar en utmaning att gissa slutresultatet för samtliga artister, och sen ser vi vem som har flest rätt? ;)

Jag reagerade också så, blev helt förskräckt eftersom Måns är en
erfaren artist och inte borde sjunga så falskt, sen har jag tänkt att jag kanske reagerade så för att man inte är van att höra honom sjunga så låga toner direkt. Och att det då det låter onaturligt när man hör det första gången, men jag vet inte. Tycker som sagt det låter lite småfalskt. Är ingen sångare själv så svårt att avgöra.

Jag tycker just scenshowen var häftig....

Jag reagerade också så, blev helt förskräckt eftersom Måns är en erfaren artist och inte borde sjunga så falskt, sen har jag tänkt att jag kanske reagerade så för att man inte är van att höra honom sjunga så låga toner direkt. Och att det då det låter onaturligt när man hör det första gången, men jag vet inte. Tycker som sagt det låter lite småfalskt. Är ingen sångare själv så svårt att avgöra.

Oj jag tänkte inte alls på att han skulle sjungit falskt. Är ingen expert men kan ha lite överseende med om ngn är nervös live och kanske svajar lite någonstans, men falskt bör man ju kanske inte sjunga i en så stor tävling.
Men som sagt, tyckte inte han sjöng så falskt annars hade jag nog reagerat.

Tycker faktiskt alla finalister sjunger bra live, med undantaget Linus kanske som har svagare röst än de övriga och det kan svaja en del. Jag har honom ändå högt på min lista då jag verkligen gillar låten! :love:

Jag tror Måns skulle göra bra ifrån sig i ESC då låten är bra arrangerad, det händer mkt på scenen och han sjunger bra.
Även Jon H skulle kunna lyckas, tror han bara behöver ngt mer spännande på scenen, annars gillar esc-världen sånt etniskt ;)

Ingen som vågar hoppa på utmaningen jag aviserade om högre upp?
Rangordna alla artister utefter placering i finalen, så ser vi vem av oss som prickar in flest rätt ;)

Tycker det är supersvårt i år som sagt! Men jag gör ett försök: så här tror jag det slutar i morgon:

1. Måns
2.Jon Henrik
3.Samir och Victor
4.Isa
5.Mariette
6.Linus
7.Saade
8.Hasse
9.Jessicka
10.Magnus
11.Dinah Nah
12.JTR

Pust, det är inte lätt!Tror brytpunkten går efter placering 7 och att alla över och alla under kan byta platser med varandra i princip ;)
Är mkt osäker på Hasse typ, han verkar mkt poppis hos många (huuuur??!) och kan nog hamna precis var som helst!

Min trea kanske verkar lite underlig, men de verkar verkligen vara poppis på sociala medier, så allt beror på hur mkt ungdomarna röstar ;) Tyvärrrr sätter sig låten som ett klister...

@voltis Såhär har jag tippat i appen! :D

1. Måns
2. Isa
3. Mariette
4. Jon Henrik
5. Samir och Victor
6. JTR
7. Magnus
8.Linus
9. Saade
10. Jessica
11. Dinah Nah
12. Hasse

Jag tror att brytpunkten går typ vid fem, för efter det har jag i princip chansat :o

1. Samir & Viktor – ”Groupie”
För mig är groupie nåt helt annat än en gruppselfie och jag lyckas inte tänka bort det. Men det är en glad och trallvänlig låt om än den, enligt mig i alla fall, är den tramsigaste i det här startfältet.

2. JTR – ”Building It Up”
Jag tänkte direkt på 5SOS när jag såg och hörde dem men jag hade inte hört talas om dem innan, blev därför väldigt förvånad när de gick direkt till final då jag inte heller tyckte låten var speciellt bra. Har dock sett i efterhand att de är rätt populära b.la. efter sin medverkan i The X Factor Australia.

3. Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”
En låt jag gärna skulle lyssna på när jag är på gymmet eller är ute och springer men tycker inte riktigt den platsar i Melodifestivalen.

4. Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijje)”
Jag gillar jojk men jag får ingen "feeling" när jag hör den här, vet inte om det är för att den känns så snabb eller om det är kören som förstör eller vad det är. Tråkigt i alla fall :(. Såg musikvideon till den för ett tag sen och tyckte låten blev något bättre, så förmodligen är det väl något med liveframträdandet som till viss del förstör för mig i alla fall.

5. Jessica Andersson
– ”Can’t Hurt Me Now”
*Snaaaark* Är väl iofs en fin ballad men jag tycker över lag de flesta ballader är tråkiga, minns inte ens att den här hade gått vidare förrän jag såg startfältet.

6. Måns Zelmerlöw – ”Heroes”
När jag hörde den här i deltävlingen tyckte jag den var sådär, scenframträdandet var mycket bättre än låten. Nu, efter att ha hört den x antal gånger på radio, tycker jag den är mycket bättre. Bäst i startfältet till och med. På det stora hela känns det som ett bra val för ESC: modern låt (ingen har väl undgått att se att många jämför den med låtar av både David Guetta och Avicii), lätt text att komma ihåg, väldigt snyggt nummer visuellt och många i europa verkar känna till Måns osv.

7. Linus Svenning – ”Forever Starts Today”
Jag gillar den men tror den hamnar någonstans i mitten av resultatlistan.

8. Isa – ”Don’t Stop”
En blandning mellan Ace Wilder och Taylor Swift? som jag tidigare sagt förstår jag faktiskt inte varför den verkar vara så populär. För mig var det ett mysterium att den ens hamnade i final.

9. Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla stan”
Dansbandsschlager. Nåt som jag skulle kunna höra på Svensktoppen men det känns så uråldrigt i Melodifestivalen.

10. Eric Saade
– ”Sting”
Näe, tycker det känns som nåt som man har hört & sett 1000 gånger förut och det blir tråkigt, dessutom hör jag bara "stink" och inte "sting".

11. Mariette – ”Don’t Stop Believing”
Jag fastnade för den här låten. Den är jätte fin och har ett bra budskap, Mariette sjunger jätte bra och scenframträdandet sticker ut (och påminner liiite om Loreens) men jag tror tyvärr att den skulle försvinna i mängden i ESC. Men jag skulle i alla fall inte skämmas om vi skickade den.

12. Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”
Den här låten är ju som tidigare sagts otroligt lik Tanabata Matsuri av Tegomass och jag har lite svårt för plagiat. Låten är i alla fall trallvänlig och glad och jag gillar hans skånska, bidrar till att låten blir ganska charmig :D Det här bidraget är faktiskt otroligt populärt utomlands vilket jag tycker är lite roligt eftersom ingen (eller i alla fall väldigt få) har en aning om vad han sjunger men det är väl själva scenframträdandet i kombination med melodin och hans dialekt som tilltalar många.

Angående Hasses "plagiat", så är det samma låtskrivare till dessa två låtar. Det är alltså inte emot reglerna då låtarna inte är identiska och ingen har tagit något av någon annan. Vill bara uppmärksamma på det, det är inte plagiat. Sen kan en del såklart tycka att det är tråkigt med en låt som liknar en annan, men plagiat är det inte.

Här kommer min lista baserat på smak, tycker det blir roligast så. Skulle jag basera på vilka jag tror har bäst chans i ESC skulle det se lite annorlunda ut, men fotfarande med Måns i toppen. Är inget fan av honom annars, men alltså... Denna ljusshow!

Måns Zelmerlöw – ”Heroes” (tror denna vinner)
Linus Svenning – ”Forever Starts Today”
Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”
Jessica Andersson – ”Can’t Hurt Me Now” (tror denna kommer tvåa)
Samir & Viktor – ”Groupie”
Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijje)”
Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla stan”
JTR – ”Building It Up” (tror denna kommer trea)
Eric Saade – ”Sting”
Mariette – ”Don’t Stop Believing”
Isa – ”Don’t Stop”
Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”

Jag hejar på Samir och Viktor, men mest för att Viktors storasyster är en god vän. Sen tycker jag dom är sköna, glada och sjunger hen! :D

Hoppas egentligen Jon Henrik vinner. Eller Mariette men det tror jag inte.

En svensk musiksida har samlat ihop 10 Eurovision-experter från hela världen och satt ihop en egen "internationell jury".
Så här röstade de:

Australien (Ryan Wilson)
1 poäng: Mariette
2 poäng: JTR
4 poäng: Eric Saade
6 poäng: Linus Svenning
8 poäng: Jon Henrik
10 poäng: Isa
12 poäng: Måns

Danmark (Ole Tøpholm)
1 poäng: Mariette
2 poäng: Eric Saade
4 poäng: Jessica
8 poäng: Jon Henrik
10 poäng: Magnus

Irland (Garrett Mulhall)
1 poäng: Hasse
2 poäng: Magnus
4 poäng: Linus Svenning
6 poäng: Eric Saade
8 poäng: Mariette
10 poäng: Jon Henrik

Malta (Emil Calleja Bayliss)
1 poäng: Linus Svenning
2 poäng: Hasse
4 poäng: Dinah Nah
6 poäng: Isa
8 poäng: Samir & Viktor
10 poäng: Eric Saade

Ryssland (Daria Syrkova)
1 poäng: Eric Saade
2 poäng: Dinah Nah
4 poäng: Magnus

Serbien (Milica Fajgelj)
1 poäng: Hasse
2 poäng: JTR
6 poäng: Jon Henrik
8 poäng: Linus Svenning
10 poäng: Måns
12 poäng: Mariette

Storbritannien (Glen Bartlett)
1 poäng: Jon Henrik
4 poäng: Isa
6 poäng: Eric Saade
8 poäng: Magnus
10 poäng: Måns
12 poäng: Jessica

Tyskland (Juergen Boernig)
1 poäng: Jessica
4 poäng: Linus Svenning
6 poäng: Magnus
8 poäng: Samir & Viktor
10 poäng: Eric Saade

Ungern (Ervin Juhász)
1 poäng: Linus Svenning
2 poäng: Isa
6 poäng: Magnus
8 poäng: Jessica
10 poäng: Mariette

USA (Emma Backfish)
1 poäng: Dinah Nah
2 poäng: Hasse
4 poäng: Samir & Viktor
6 poäng: JTR

Resultat:
1. Måns (116 p)
2. Jon Henrik (53 p)
3. Mariette (48 p)
4. Eric Saade (39 p)
5. Linus Svenning (36 p)
6. Magnus Carlsson (36 p)
7. Jessica (25 p)
8. Isa (22 p)
9. Samir & Viktor (20 p)
10. Dinah Nah (19 p)
11. JTR (10 p)
12. Hasse (6 p)

Jag avskyr den passionerat.

Hela livet har jag varit aktiv dragspelshatare och hela låter skriker hurtbulledragspel och "gamtjo" så jag blir illamående. Jag kan inte ens tycka att han utstrålar spelglädje. Han känns föga äkta för mig.

Haha, min sexåriga dotter hade melloomröstning i skolan. Alla röstade på typ Saade och Måns, hon röstade på Guld och gröna skogar :D. Hon var väldigt förvånad över att hon var den enda. Jag blir mest lycklig att hon vågar tycka annorlunda :love: (ingen här hemma gillar den heller)

såhär TROR jag det går:

1. Måns
2. Jon Henrik
3. Saade
4. Hasse
5. Isa
6. Samir & Viktor
7. Linus
8. Jtr
9. Mariette
10. Jessica
11. magnus
12. Dina nah

Kul med några tippningar! Ska klura på vad vinnaren får sen ;)

Ang Hasse, igen :P .... Det är skillnad på om låtar liknar varandra eller är näst intill identiska.
Skulle va kul att få den japanska översatt och se om även orden är lika hehe.

Nej inget plagiat regelmässigt då det är samma låtskrivare, men det får inte vara en låt som redan är utgiven ;)

Äh vi låter Hasse sjunga ikväll han verkar vara populär, men slår icke Måns :up:

Liknande trådar

Äldre Japp! Nästa helg är det då dags, för finalen i Melodifestivalen 2018! :banana::banana::banana: Vad fort det har gått, vips så har vi...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
10 373
Senast: Knasibas
·
Äldre Ja ni läste rätt, vi är redan framme vid årets sista deltävling! Förr veckan såg vi en joikare och en ung poptjej gå vidare direkt till...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 050
Senast: landet
·
Äldre Nu är det dags att börja blicka framåt, i alla fall fram till lördag denna vecka, och melodifestivalens andra deltävling...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 348
Senast: voltis
·
Äldre Lika bra att vara ute i god tid efter att vi fort konstaterat att deltävling 2 bjöd på få överraskningar och rätt så många bottennapp...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 879
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar