Mellan hand och skänkel - dra och sparka?

malinsky

Trådstartare
Vad menar folk med att vissa försöker få sin häst i form genom att "dra fram och sparka därbak"?

Är det finstämdheten som inte finns?
Är de "ogina" att ge eftergift?

Sv: Mellan hand och skänkel - dra och sparka?

Jag gillar inte trådar som bara går ut på att berätta hur inkompetenta alla är. Eller finns det nåt mer syfte med tråden? ;)

Det handlar väl om att man börjar i fel ände helt enkelt? Hästen är före ryttaren, ryttaren bromsar, hästen lägger sig på i handen, ryttaren försöker samla hästen genom att sparka på den? Och för att hästen inte ska gå ännu mer före så lägger man in handbromsen?

Mest troligt handlar det om att man inte förstår vad korrekt form är. Eller så förstår man men man har inte den koordination som krävs i hjälperna för att utforma det från teori till praktik.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar folk med att vissa försöker få sin häst i form genom att "dra fram och sparka därbak"?

Vilka är "folk"? I verkliga livet så hör jag iaf sällan någon säger att folk drar fram och sparkar därbak, däremot så vimlar det ju av "folk" på Buke som ser och hör både det ena och det andra i sitt verkliga liv;)

Nej, nej..

Jag skrev ett jättelångt inlägg, men det blev så rörigt att jag kortade ned, kanske blev det för mycket.

Vad jag menade är att vad är det "folk" (alltså de som anser att vissa sparkar på och drar samtidigt) ser?

Detta är något jag undradrar över sedan jag började rida min häst med spö. Det jag gör är att dutta lite på honom på rumpan så kom han ihåg att han hade en och jobbade bättre bak, helt klart. Detta behöver jag göra 2-3 gg per ridpass.

Han får bättre framåtbjudning, men också så låg han på lite mer och jag försökte bromsa upp fart med sitsen för att sätta takten och fånga upp i handen, jag upplevde att jag hade ett sug i handen utan att han la sig där, han gick i form "av sig själv" bara jag erbjöd stöd/satte ramen fram.

Det var just i det här läget jag började tänka i banorna sparka och dra samtidigt!! Kanske var det det jag gjorde i somligas ögon, men att få till en framåtbjudning, hästen jobbar på bakifrån och samla upp "kraften" i handen... Kände också så tydligt "bågen" och hade koll på baken och ända fram till handen.

Han går ju gärna och såsar och vill inte så jättegärna jobba bak, kombination av både lathet och lite dålig exteriör. Som equiterapeuten sa, han är inte så lätt att gå i form va?

Svaret blev: Jo, bara man snurrar igång bakkärran, men det är ju det som blir lite svårt.
Därav "sparka på" för att få att gå framåt
och "dra" höll emot..

Det är fina skiljelinjer säkert, men hur är er def. av "sparka och dra"?

Vilka är "folk"? I verkliga livet så hör jag iaf sällan någon säger att folk drar fram och sparkar därbak, däremot så vimlar det ju av "folk" på Buke som ser och hör både det ena och det andra i sitt verkliga liv;)

Håller med. Och jag lever väl skyddat men jag ser sällan sånt heller, eller så begriper jag inte:angel: Det finns folk som rider bra och mindre bra, men ser sällan nån som medvetet sitter och gör hästen illa eller som verkar tro att man kan sparka och dra:crazy:

Jag tror att du o Equiform bor grannar med varandra, som ser så mkt konstigt:idea:

Men du tycker ju att alla ryttare inkl. eliten rider dåligt.

Det är fina skiljelinjer säkert, men hur är er def. av "sparka och dra"?

När det gäller att touchera med pisken för att få fram hästen till en stilla, följsam och stadig hand, så är det bra, så länge som hästen inte går bakom lod för då har ryttaren inte tajmat och lagt in "den självgående motorn" när hästen går fint i handen och inte heller mjuknat i handen.

"Sparka och dra" är enligt mig när man medvetet får hästen att gå bakom lod. Att hästen hamnar bakom lod, tillfälligt och/eller utan att ryttaren har det som mål, så må det vara hänt.

Nej, nej.. jag refererar mest till de inlägg jag har sett här på Buke (från olika användare) att det "gamla sättet" att rida är att driva, driva, driva och hålla emot fram. Jag tror dessutom att det har varit en del trådar här på dressyr ang detta.

Jag är inte ute efter att klaga på dålig ridning, jag var mest nyfiken på hur ni andra såg på saken.

Åsså var jag mest fundersam att jag var "fel ute" jag är ju tränarlös för tillfället (fast nästa vecka lossanar det wee) och tänkte bolla med er i stället :)
Det var mest en oro att göra fel...

Jag tror att du o Equiform bor grannar med varandra, som ser så mkt konstigt:idea:

Det kan också mycket väl vara så att tränarbristen här uppe i norr gör att det finns många som lär ut "skit" och jag är en produkt av det.

Men du tycker ju att alla ryttare inkl. eliten rider dåligt.

Formen är i många fall inte ändamålsenlig och går emot hästens naturliga rörelsemönster och fysiologiska förutsättningar för att på bästa och mest effektiva sätt utföra en viss rörelse.

Jag har faktiskt lärt mig att sparka på och dra samtidigt.

Eller kanske inte bokstavligen, för det handlade mer om att nöta med sporren och hålla stenhårt och stumt i främst yttertygeln.:angel:

Tyvärr så tror jag inte att det var menat att bli så, men min ridlärare missade nog att lära ut och påpeka vissa detaljer, och då blev det nötandet och hållandet som blev det primära.
Med lite timing och känsla mellan hjälperna, samt de ack så viktiga eftergifterna hade nog ridsättet fungerat lite bättre inser jag nu i efterhand.

Men när man är 13 så är ridlärarens ord lag, och alla duktiga tävlingsryttare och privatryttare på klubben kämpade ju så med sina hästar, så det måste ju vara rätt sätt...:cool:

De kanske hade timingen och känslan någonstans i sin ridning, men jag såg bara dragandet i tyglarna och sporrandet. Att få hästen att ge upp och foga sig mellan handen och skänkeln var inte helt lätt, man var tvungen att ta i, det var tydligt i mina ögon då.

Så antingen var jag en ganska korkad och naiv elev som inte kunde läsa mellan raderna vad instruktören egentligen menade, eller så var det instruktören som itne kunde förklara på ett begripligt sätt.

"Sparka och dra" är enligt mig när man medvetet får hästen att gå bakom lod. Att hästen hamnar bakom lod, tillfälligt och/eller utan att ryttaren har det som mål, så må det vara hänt.

Sparka och dra har för mej inget att göra med var hästen har nosen.

Men med din definition av spraka och dra samt bakom lod, så gör nog de flesta dressyrryttare det, ja.

För mej är det att helt okänsligt förhålla och driva samtidigt. Inte att ha hästen inom en ram, utan att verkligen hålla emot och driva kraftfullt samtidigt.:crazy:

Öht tycker jag inte man "driver" så mycket, det gäller att få igång hästens egna motor för att kunna mer reglera sen.
Jag lägger inte till spöt om det behövs, det blir för stor reaktion, rider oftast utan, dessutom, men kickar till lite med sporren om det skule behövas. Annars tycker jag det mest handlar om att öppna framåt när man rider fram och få hästen lösgjord och aktiv. (Men det är inte så BARA alltid, även om det sällan handlar om brist på framåttänk i o f s)

Jag rider inte så mycket bakom lod i min värld men troligen i din värld.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är väl där jag är rädd att hamna.
Ser fram emot nästa vecka då jag får rida med tränarens ögon på mig :)

Samtidigt så känns det väldigt bra, så det ska bli jättespännande att höra vad hon säger.

Tillägg: nu när jag läser vad jag skrivit och era svar så tror jag att min osäkerhet sitter i att jag inte ger tillräckligt med eftergift. Jag har ett problem i att jag i min iver att ge hästen eftergift "tappar" tillslut hästen, då ramen blir otydlig/obefintlig (lätt överdrivet) Nu jobbar jag för att ha KVAR ramen och fick genom aktivering av rumpen något som jag inte kan kalla annat än känsla av att "spänna bågen". ja må ha fel...

Senast ändrad:

Eller kanske inte bokstavligen, för det handlade mer om att nöta med sporren och hålla stenhårt och stumt i främst yttertygeln.:angel:

Tyvärr så tror jag inte att det var menat att bli så, men min ridlärare missade nog att lära ut och påpeka vissa detaljer, och då blev det nötandet och hållandet som blev det primära.
Med lite timing och känsla mellan hjälperna, samt de ack så viktiga eftergifterna hade nog ridsättet fungerat lite bättre inser jag nu i efterhand.

Jag tror också att de jag stött på förr var dåliga pedagoger och kanske inte menade som det lät.....

Känner igen det:o Särskilt när det nu var en unghäst jag började rida för två år sen drygt. Jag blev "för snäll" i handen och skaffade ovanor öht.

Nu vill hon ha en bestämd ram, annars trivs hon inte. Det märks direkt. Men det är inte bakåtverkande händer utan just att hålla den ram där hon arbetar bäst, vilket är i lod ungefär.

Du ser inte att dom sparkar på och drar samtidigt, alla som inte har egen balans , styrka i bålen och en oberoende hand dvs majoriteten av alla som rider "drar" fram dvs bromsar sin häst mer eller mindre samtidigt som dom driver. Det man försöker göra är att göra det mindre.

Väldigt sällan man ser helt handgripligt att folk verkligen sparkar och drar i sina hästar

Men "det gamla" sättet var väl mer att aldrig driva och förhålla samtidigt?
Jag har varit med om att få höra driv - och- ta, upprepade gånger, men aldrig med specifikation om när detta ska ske. Frågar man så får man det ju utrett tack och lov, men just i ridlektionssituationen verkar det vara alltför ambitiöst att definiera.
Kanske är det en motvilja mot teoriundervisning - vi vill ju rida!
Satt häromdagen och läste Daddes texter, och reflekterade just över hans tankar kring drivning/förhållning; intressant!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset