Mellan hand och skänkel - dra och sparka?

Sv: Mellan hand och skänkel - dra och sparka?

Nej, det är kanske sant, även om jag har sett folk hacka sina hästar med sporrarna och har den i en vääääldigt kort form, ganska så mkt bakom lod.

Det kanske finns en anledning till detta, vad vet jag. Men iom att jag fick en helt ny känsla på min häst kommer det dåliga självförtroendet när det gäller ridning fram och blev osäker på om jag verkligen gjorde "rätt".

Fast det är intressant som du skriver, min sits är starkare och min hand är därigenom mycket mer oberoende

Men "det gamla" sättet var väl mer att aldrig driva och förhålla samtidigt?
Jag har varit med om att få höra driv - och- ta, upprepade gånger, men aldrig med specifikation om när detta ska ske. Frågar man så får man det ju utrett tack och lov, men just i ridlektionssituationen verkar det vara alltför ambitiöst att definiera.
Kanske är det en motvilja mot teoriundervisning - vi vill ju rida!
Satt häromdagen och läste Daddes texter, och reflekterade just över hans tankar kring drivning/förhållning; intressant!
Jag läser Daddes texter lite då och då.. mycket intressant!

Det jag tycker är svårt är var gränsen går mellan att ha en häst inom en bestämd ram och att faktiskt bromsa den.... Kanske för att jag inte kommit dit, eller för att jag konstant bromsar min häst :o

Mmm, och jag tycker det känns ambivalent när tränaren säger att jag ska korta upp tygeln... Drar jag då ihop hästen på fel sätt, med fel timing och fulkrok? Det är svårt!
Men det låter ju som att du hittat ett läge som funkar för dig, och i så fall grattis!

Vilka är "folk"? I verkliga livet så hör jag iaf sällan någon säger att folk drar fram och sparkar därbak, däremot så vimlar det ju av "folk" på Buke som ser och hör både det ena och det andra i sitt verkliga liv;)

Såntdär ser jag dagligen :cool:

(sparka-dra-slå)

Men "det gamla" sättet var väl mer att aldrig driva och förhålla samtidigt?
Jag har varit med om att få höra driv - och- ta, upprepade gånger, men aldrig med specifikation om när detta ska ske.

det stämmer, ofta är instruktioner på ridskola mkt för att inte säga synnerligen högst diffusa.

Å andra sidan så ÄR det som Malinsky säger, en markant skillnad mellan att ta en förhållning med en hand som är sk. oberoende, och att dra bakåt i tygeln. Skillnaden är inte uppenbar alltför oftast för gemene man, (läs merparten av vårt lands hobby och tävlingsryttare) och där uppstår problemet. En extremt duktig och kunnig ryttare har en sk. oberoende hand, att tygeln verkar bakåt på samma sätt som hos gemene man, är en sällsynthet skulle jag vilja och våga påstå.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?