Melatonin och göra annat än sova.

Låter som mumbo jumbo och konspirationsteorier...
Nja. Skulle någon göra ordentlig forskning så skulle det ju inte låta som mumbo jumbo. Varför skulle någon göra konspirationsteorier mot ett hormon som hjälper folk att sova?
Jag gick iallafall enligt min journal ”märkbart” upp i vikt mellan två sjukvårdsbesök när jag nyligen hade börjat ta melatonin.
 
Nja. Skulle någon göra ordentlig forskning så skulle det ju inte låta som mumbo jumbo. Varför skulle någon göra konspirationsteorier mot ett hormon som hjälper folk att sova?
Jag gick iallafall enligt min journal ”märkbart” upp i vikt mellan två sjukvårdsbesök när jag nyligen hade börjat ta melatonin.

Det finns ovetenskapligt tyckande om det mesta.

---------

Jag har testat 0,5 mg och blir helt däckad och sov som en stock. Testat 1 mg också men då får jag väldigt livliga drömmar/mardrömmar. Mkt otrevligt. Min kollega hade testat 3 mg, men fick mardrömmar.

Ni verkar ha väldigt hög dosering, men det kanske inte är någon exponentiell ökning av mardrömmar ;)

Btw, jag testar dem för att jag har problem att vakna, inte somna ;)
 
Jag har kroniskt svåra sömnstörningar och går på bla melatonin. IOM stora sömnproblem så går jag på hög dos, 10 mg per natt.
Jag har haft Melatonin många år nu och aldrig gjort några konstigheter pga dem. Inga andra biverkningar heller. 😊
 
Melatonin kan ge viktökning och påverka andra hormoner. Det finns någon skrift som heter ungefär Melatonin, menstruation and the moon. Har inte orkat läsa den än.
Det ryktas även att det kan trigga autoimmuna sjukdomar men eftersom det inte går att ta patent så går det inte att tjäna så mycket pengar på det så det finns inte mycket forskning.
En del anser att kroppen slutar producera melatonin permanent om man tar det långvarigt. Men som sagt, dåligt med forskningsunderlag.
Det finns riktig forskning på melatonin precis som på övriga hormoner i kroppen så det finns ingen anledning att tro på eller sprida rykten. För mycket är inte bra och för lite är inte bra.
 
Det finns riktig forskning på melatonin precis som på övriga hormoner i kroppen så det finns ingen anledning att tro på eller sprida rykten. För mycket är inte bra och för lite är inte bra.
Jag menade att det inte finns så mycket forskning på läkemedlet melatonin. Det finns ju inte ens någon bipacksedel eller fass-text på den jag har, hade det funnits riktig forskning på läkemedlet så skulle det ju funnits mer info.
Ser nu att det kommit några godkända melatonin med fass-info. :up:
Den jag tar är inte godkänt läkemedel.
 
Hur länge har du tagit dem? Jag tror inte att det egentligen är melatoninet som gör det. Melatonin är ett kroppseget hormon som styr sömnen och brukar därför inte ge några biverkningar om man tar i normaldos (4 mg för vuxna). Att ta större dos brukar inte göra någon skillnad på sömnen men kan ge torrhet i munnen och en känsla av att inte ha sovit normalt för precis som att vi mår bra när våra andra hormoner finns i kroppen i lagom dos mår vi dåligt när hormonerna går upp och ner (jämför med pms).
Däremot är det mycket möjligt att du när du sover bättre hittar på saker i sömnen. Det kan ha funnits där tidigare i livet (fråga din mamma om du gick i sömnen som barn!) och kan komma tillbaka när sömnen blir bättre men det bör vara övergående. Eftersom melatonin just är ett kroppseget ämne ger det ju ingen drogande effekt och det bör inte vara sannolikt att det i sig skapar det du beskriver.
Ja det är just det jag tycker är konstigt, eftersom jag har förstått att de inte är sömntabletter likt andra utan ett eget hormon som tillförs, varför det verkar konstigt att jag har börjat göra saker som det här.

Jag har nog tagit dem i ett år. Har fått dem utskrivna samtidigt som jag fick Zopiklon, fick två askar Zopiklon med 10 tabletter i varje var tredje månad fram till och med oktober. Har fortfarande en ask kvar med 7 tabletter, så jag har inte tagit så många sådana. När jag inte tagit dem har jag tagit melatonin. Någon av gångerna jag gjort konstiga saker, tex när jag vaknade på morgonen påklädd, så kollade jag om jag rört Zopiklon, men det hade jag inte. Jag har inte gjort de här sakerna på Zopiklon, sömnen är bättre när jag tar dem även om den inte är helt bra då heller. Tror dosen helt enkelt är för liten, så de senaste månaderna har jag gjort som så att jag har mest tagit melatonin och så har jag tagit Zopiklon när jag behövt sova ut eller inför något viktigt då jag verkligen måste sova, tex när jag skulle börja mitt nya jobb. Hade jag inte tagit dem då hade jag mest troligen legat vaken hela natten av oro. Samma som den gången när jag hade möte med AF och den gången med möte med AF och chefen, som jag också oroade mig för. Viktigt att sova. I övrigt tar jag melatonin.

Jag har aldrig haft någon större historia av att gå i sömnen, någon gång när jag blivit väckt men inte vaknat helt och ändå stigit upp typ, jag pratar däremot i sömnen ibland och har satt mig upp i sängen några gånger enligt barnen, men annars inget.
 
Jag har nyligen provat Circardin (depåtablett med melatonin) för sömnen, på läkares inrådan. Jag har problem med att somna och min återhämtningsförmåga är riktigt dålig (utmattningssyndrom). Jag märkte inte av den typen av biverkningar som du beskriver, men fick däremot ökad ångest med kraftiga fysiska symptom och mådde sämre psykiskt än annars. Orkade mindre. Vaknade också oftare med migränkänningar, även om jag överlag hade mindre migränkänningar än annars (betydligt kraftigare under första veckan). JöEftersom min återhämtning inte blev bättre med medicinen och jag allmänt mådde sämre av dem, har jag nu avslutat den behandlingen. Jag upplevde att jag sov djupare, men vaknade flera gånger per natt.

(Ångest, huvudvärk, tryck över bröstet etc är enligt bipacksedeln möjliga biverkningar.)
Jag har testat Circadin också och sömnen var inte bättre än på melatonin. Hade inte heller några biverkningar annars på dem, men känner igen det där med att sova djupare, men vakna flera gånger. Det är så det känns lite grann. Utan melatonin elelr Circadin så har jag extremt svårt att somna och sover korta stunder och vaknar hela tiden, vissa nätter somnar jag inte förrän en stund innan jag ska stiga upp på morgonen. Med melatonin/Circadin somnar jag lättare och det känns som om jag sover lite djupare när jag väl sover, men vaknar ändå ofta, dock inte lika ofta som utan. Med Zopiklon somnar jag ännu lättare och sover bra, men vaknar ändå alltid minst en gång och har svårt att somna om igen.

Tråkigt att du mådde så dåligt av Circadin! :( Hoppas du hittat något annat som passar!
Just de symptomen du beskriver, med ökad ångest och huvudvärk, har jag inte upplevt.
 
Jag äter 15 mg melatonin, sover bättre, vaknar färre gånger på natten. Upplever inte att jag är mer utvilad dock. Hade iofs problem i 3 månader där jag sov typ ingenting pga en medicin, så det tar kanske tid att komma ifatt.
På vilket sätt upplever du att du sover bättre men inte är utvilad? Den senaste 1,5 veckan känner jag lite grann att jag har svårare än vanligt att stiga upp på morgonen. Kan vara mitt nya jobb, mycket och massor nytt, kul, men utröttande förstås.
 
Melatonin kan ge viktökning och påverka andra hormoner. Det finns någon skrift som heter ungefär Melatonin, menstruation and the moon. Har inte orkat läsa den än.
Det ryktas även att det kan trigga autoimmuna sjukdomar men eftersom det inte går att ta patent så går det inte att tjäna så mycket pengar på det så det finns inte mycket forskning.
En del anser att kroppen slutar producera melatonin permanent om man tar det långvarigt. Men som sagt, dåligt med forskningsunderlag.
Jag tror inte jag har gått upp i vikt av dem, men vaknar märkligt nog vrålhungrig på natten. Men det gör jag med Zopiklon också men inte när jag inte tar något, då vaknar jag utan att vara hungrig.

Jag vet egentligen inte om det är något fel på min melatoninproduktion, sömnsvårigheter har jag alltid haft, men som ung såg jag det mer som att jag hade litet sömnbehov istället för att se det som svårigheter att sova.

Vet att jag fick sömnmedel i min välling som spädbarn eftersom jag inte sov utan skrek typ dygnet runt i 9 månader av min första tid i livet. Läkarna visste inte vad som var fel så till slut fick mamma någon medicin att droppa i vällingen så att jag sov. Och höll käften. Men det var först efter att hon hade gjort ett självmordsförsök pga mitt skrikande som vården reagerade och tyckte att detta var en lösning som kunde fungera....
 
Det finns ovetenskapligt tyckande om det mesta.

---------

Jag har testat 0,5 mg och blir helt däckad och sov som en stock. Testat 1 mg också men då får jag väldigt livliga drömmar/mardrömmar. Mkt otrevligt. Min kollega hade testat 3 mg, men fick mardrömmar.

Ni verkar ha väldigt hög dosering, men det kanske inte är någon exponentiell ökning av mardrömmar ;)

Btw, jag testar dem för att jag har problem att vakna, inte somna ;)
Mardrömmar och märkliga drömmar har jag! Helt sjukt vad man kan drömma! Har dock inte tänkt på att det har med dem att göra men det har det kanske. Riktigt irriterande är det att drömma sådär msåte jag säga!
 
På vilket sätt upplever du att du sover bättre men inte är utvilad? Den senaste 1,5 veckan känner jag lite grann att jag har svårare än vanligt att stiga upp på morgonen. Kan vara mitt nya jobb, mycket och massor nytt, kul, men utröttande förstås.
Jag vaknar inte 14 ggr/natt och jag ligger inte vaken större delen av natten.

Svårt att gå upp har jag. Men jag har inte funderat på om det beror på melatoninet. Jag kanske provar utan några nätter och ser.
 
Det finns ju fler än jag här på buke med sömnproblem, och vad jag har förstått så tar flera här melatonin för att kunna sova. Hur tycker ni att det fungerar? Vad upplever ni för biverkningar?
Framför allt undrar jag om ni har upplevt någon biverkning som man kan uppleva på andra sömntabletter ibland, typ att man gör saker man inte minns att man gjort, märkliga saker som inte passar in liksom.

Jag tar melatonin och har regerat på att jag inte har koll på vad jag pysslar med på nätterna, förutom att sova, för det verkar som om jag gör mer än så alltså. Det låter ju onekligen lite märkligt eftersom jag inte har uppfattat att melatonin kan påverka på det viset som sömntabletter annars gör. Eller har jag fel?

Vill ju gärna ta dem så att jag kan få sova, men börjar tröttna på att göra konstiga saker som jag inte har något minne av, inget riktigt stort eller allvarligt, men ändå tillräckligt ovanligt, udda och framför allt nytt för mig, för att jag inte ska känna mig helt bekväm med det.
Händer samma sak när du tar både zopiklon och melatonin? Hur länge/tog du zopiklon innan du började ta melatonin
 
Jag menade att det inte finns så mycket forskning på läkemedlet melatonin. Det finns ju inte ens någon bipacksedel eller fass-text på den jag har, hade det funnits riktig forskning på läkemedlet så skulle det ju funnits mer info.
Ser nu att det kommit några godkända melatonin med fass-info. :up:
Den jag tar är inte godkänt läkemedel.
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=21892&i=ORION+PHARMA_MELATONIN+ORION

@Enya läs du också. Dina biverkningar finns med på listan

Här kan du läsa lite om ett melstoninpreparst om du är intresserad av biverkningar och så
 
Mardrömmar och märkliga drömmar har jag! Helt sjukt vad man kan drömma! Har dock inte tänkt på att det har med dem att göra men det har det kanske. Riktigt irriterande är det att drömma sådär msåte jag säga!
Det är en ganska vanlig biverkning. Tycker du ska ta det med din läkare. Det är inte säkert att det är just melatoninet men det kan vara det. Melatonin är förstahandsvalet mot parasomni. Symptomen kan ex triggas av sömnbrist. Sömnbristen skulle kunna komma av att du minskat på zopiklon. Antingen för att det är en rebound effekt eller för att du har ett sömnproblem som kräver mer än melatonin. Det finns mer att ta med i beräkningen så prata med din läkare. Det kan bero på något helt annat också.
 
Senast ändrad:
Händer samma sak när du tar både zopiklon och melatonin? Hur länge/tog du zopiklon innan du började ta melatonin
Jag har fått utskrivet sammanlagt 80 tabletter Zopiklon och alltså tagit 70, då jag har tre i min resenecessär så att jag har när jag sover hos någon/någonstans. Det är inte många tabletter utspritt på över ett år (början av februari 2019) och jag har ju inte tagit dem regelbundet alls en enda gång. Melatonin har jag tagit regelbundet och så har jag bytt ut den någon kväll mot Zopiklon när jag känt att jag har behövt sova mer eller jag helt enkelt MÅSTE sova och det dagen efter varit något viktigt som jag vetat om skulle få mig att inte sova. Jag upplever inte samma sak när jag tagit dem, däremot att jag drömmer mer än när jag inte tar något, men jag tänker att det kanske beror på att jag sover bättre och mer på Zopiklon än utan.
 
Det är en ganska vanlig biverkning. Tycker du ska ta det med din läkare. Det är inte säkert att det är just melatoninet men det kan vara det. Melatonin är förstahandsvalet mot parasomni. Symptomen kan ex triggas av sömnbrist. Sömnbristen skulle kunna komma av att du minskat på zopiklon. Antingen för att det är en rebound effekt eller för att du har ett sömnproblem som kräver mer än melatonin. Det finns mer att ta med i beräkningen så prata med din läkare. Det kan bero på något helt annat också.
Jag har som sagt inte tänkt på att det kan ha med melatonin att göra eftersom samma sak händer med Zopiklon, så har tänkt att det är för att jag sover bättre än utan något alls.

Jag har inte minskat Zopiklon eftersom jag egentligen aldrig tagit det regelbundet och inte i någon hög dos. 5 mg får mig att gäspa och bli trött och jag somnar förstås lättare, men att glömma gå och lägga sig när man har tagit en tablett är precis lika lätt. Jag skulle bara....mm, och glömde att jag tagit sömntablett och att jag skulle gå och lägga mig genast! :o För att jag ska sova riktigt bra krävs i alla fall 2 tabletter, tog det när hundvalpen dog hemma och jag kände att verkligen behövde sova, för min egen hälsas skull. Har epilepsi och stress är ingen bra kombination med epilepsi, och inte sömnbrist heller. Tog en kvällen efter för då var första dagen på mitt nya jobb som jag skulle jobba helt ensam på, varit där endast en vecka så var orolig som tusan över hur det skulle gå, och så dog hunden ovanpå det. De två dagarna är de enda jag tagit Zopiklon "regelbundet" annars har det varit en här och en där. Ogillar känslan av påtvingad onaturlig trötthet så sömntabletter är egentligen inte min grej helt. Men jag ogillar att inte få sova också så det var lite pest eller kolera när jag bad om att få testa något. Sömnproblemen är ju inte nya utan har bara eskalerat lite grann de senare åren.

Tror Zopiklon är oskyldig utan melatoninet får bära hundhuvudet, tror jag. Eller något annat, men det verkar ju konstigt att det bara sker då!:D
 
Jag vaknar inte 14 ggr/natt och jag ligger inte vaken större delen av natten.

Svårt att gå upp har jag. Men jag har inte funderat på om det beror på melatoninet. Jag kanske provar utan några nätter och ser.
Kan rent allmänt vara det nya jobbet eller vårt astråkiga väder också som får mig att känna mig mer trött än tidigare på morgonen. Men det är lite tonåringskänsla över det på morgonen när jag ska upp "ånej, inte nu igen, jag vill INTE!!!" och så ställer jag om klockan 20 minuter och får stressa som fan istället.
 
Kan rent allmänt vara det nya jobbet eller vårt astråkiga väder också som får mig att känna mig mer trött än tidigare på morgonen. Men det är lite tonåringskänsla över det på morgonen när jag ska upp "ånej, inte nu igen, jag vill INTE!!!" och så ställer jag om klockan 20 minuter och får stressa som fan istället.
Ja jag har inte tänkt på det innan. Jag har aldrig haft problem med att få upp på morgonen innan. Men nu är jag alltid ute i sista minuten. Tog inget igårkväll och kom upp kl 08 helt på eget bevåg. Det var länge sen.

Ska nog prova lägre dos o se om det gör någon skillnad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 940
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 926
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 742
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 072
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp