G

Gilraen

Vet inte om tråden hamnade rätt nu, men någon moderator får väl flytta på den om den kommer fel.

När får en skimmel melanom som vanligast? Alltså, hur gamla brukar de vara? Min vackra skimmelkille är 14 år och har klarat sig än så länge men båda hans föräldrar dog i det. Är det större risk att han får det då också? jag är livrädd att han ska få det :(

Enligt litteraturen har 80% av alla skimmlar över 15 år ngn typ av melanom.
De flesta melanom är godartade dvs växer ej infiltrativt el sprider sig. Problemet är att melanom ofta uppstår i ett stort antal. Om man tex har ett stort antal tumörer runt analöppningen så kan detta bli en anledning till slakt/avlivning oberoende om de är godartade el ej, samma gäller om man får en massa tumörer i muskulaturen.
De flesta skimmlar lever ändå till "normal" ålder.
PL

Okej, tack =).. Vet du om det spelar någon roll om föräldrarna dog i detta?

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: ameo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024