Medryttare

G

gurkan345

Funderar på att skaffa en medryttare till min häst då jag känner att jag behöver ha lite tid över för annat ca 2 dagar i veckan. Vad tycker ni är lämpligt att medryttaren betalar om man som jag har en stallhyra på ca 2200:-/mån samt räknar med skoning 500:-/mån (ca 1000:- för 8 v)? Räknar med att medryttaren tar hand om och rider hästen ca 2 dagar i veckan. Är 900:- för mycket? :confused:

Min medryttare betalar ingenting. Skulle aldrig få för mig att ta betalt för att JAG behöver hjälp.

Men jag vet att det är olika beroende på vart i landet man bor.
/Isa

Vad som är rimligt beror lite på vad som ingår så att säga. Hästens utbildning, tillgång till ridhus och eventuell tränare, hur mycket arbete som ingår (mockning och göra mat tex.) och hur hårt vill du styra din medryttares ridning.

För mig som bor i Stockholm och tycker det är rimligt att medisen ska betala en slant känns 900 okej OM medyttaren får rida i princip fritt och det finns tillgång till volt och ridhus, annars lite dyrt.

/Jane

Jag tycker att 900kr låter mycket men det beror ju på vad man som medryttare får för 900kr. Tex. tränings/tävlings möjligheter, hur duktig din häst är osv.

Själv rider jag min medryttarhäst gratis och får träna privat hoppning/dressyr om jag vill :D

Jag tar inget betalt i pengar.

För mig är det nog betalning att veta att hästen blir ordentligt omskött även de dagar jag jobbar 10-20, och att det finns hjälp om jag vill åka bort en helg t.ex. :)

Beror på..
Vad "får" medryttaren göra med hästen?
Bara rida ut och göra sånt som du planerat in?
Eller får h*n träna för tränare och göra "vad h*n vill"?

Jag rider gratis eftersom att jag gör ägaren en tjänst som tar hand om hennes häst då hon inte hinner.
Sen är det JAG som är ansvarig om det händer något då jag rider men om jag skulle betala är det ägaren som står för det, det är inget vi bara kommit överänns om utan det fungerar så för alla. Får också gratis privat lektioner.

Sen hade jag aldrig tagit betalt om jag haft egen häst utan varit tacksam över att ha någon som hjälper mig då jag inte själv hinner. Jag tycker att man kan jämföra det som om någon kommer och klipper gräset hos mig då jag inte hinner så tar jag betalt för att dem får klippa "just min" gräsmatta. Men om medryttaren bara ska rida din häst är det ju en annan sak, inte för att jag tagit betalt för det heller.. Är det medryttare du behöver eller är det pengar?

Kan först och främst inte uttrycka mig om kostnaden är rimlig. Det beror ju på så många saker som föregående talare redan sagt.

Min egen åsikt är denna: Om jag ska bli medryttare åt "vem som helst" är jag villig att betala om denne vill det. Jag har själv haft häst och vet att det inte är gratis. Det är ett osäkerhetsmoment att lämna ut sin ögonsten i okända händer och då kan ekonomisk ersättning vara en liten trygghet.
Jag är själv "medryttare" på ett varmblodssto. Det är meningen att jag ska hjälpa tjejen som har hästen att rida till henne. Jag betalar inte något eftersom hon anser att min hjälp är en tillräcklig tillgång för henne och hästen. Däremot har vi gjort upp att om hon får det knapert någon månad går jag in och stöttar ekonomiskt. En mycket bra överenskommelse tycker jag.

//Alice

Det är lite knepigt det där med betala/inte betala. Men som häst ägare så tycker jag att medryttaren ska betala en summa eftersom h*n trots allt tar del av nöjet som jag betalar dyrt för. Som medryttare kan man "ha" en häst, men man kan välja hur ofta och slipper det stora ansvaret.. Självklart skulle jag aldrig ta betalt av nån som av ren snällhet hjälpte mig me min häst nång gång, men ska man låna ut sin älskling så är det ju trots allt en risk oxå :crazy:
Men till saken: 900 låter väl ok me tanke på vad du betalar. En bra ide är att räkna ut vad hästen kostar per dag och ta detta ggr antalet dagar medryttaren ska rida!
Lycka till med din blivade medryttare! :)

Jag kan fixa en gratis gräsmatta och gräsklippare här. Ska vi säga två dagar i veckan. Givetvis så behöver du inte betala. Har du ont om tid kan du alltid skippa hästen, det är ju ändå likvärdigt :devil:.

Oups, du skrev ju att du skulle betala för gräsklippningen, varför kräver du då inte betalt för din hjälp med hästen? Jag menar det är ju likvärdigt med att klippa gräs :angel:.

Fast nu var ju inte frågan om man skulle ta betalt eller inte utan om summan var rimlig. Den diskussionen har vi haft 78876927864927 gånger så de flesta argumenten är uttömda där.

/Jane

Alltid svårt det där med hur mycket man ska ta betalt av medryttare. Det beror ju som sagt på var du bor och framför allt vad det är för häst du har. O vad ska medryttaren få göra?
Tycker det låter lite dyrt med 900kr/mån. Försöker fundera på hur mycket jag själv skulle vara beredd att betala om jag skulle sälja min häst o bli medryttare 2 dgr/v. På en häst som jag bara red i skogen på skulle jag definitivt inte ge 900 kr. En häst som jag skulle utbilda skulle jag heller inte ge 900 kr för. Men jag skulle kanske kunna tänka mig att betala det om hästen är en läromästare som jag kunde träna med.
Det blev kanske lite svamligt, men kontentan är att i mina öron låter 900 lite dyrt.

Jag anser inte att en medryttare ska vara skyldig att betala ngt. Som "medryttarjägare" söker man efter hjälp av olika anledningar, oftast pga. tidsbrist, och medryttaren hjälper till med din häst för att du ska kunna ta en eller två dagar off. Visst, medryttare rider ju även din häst för att de vill göra det, och mycket för sin egen skull också, men man måste ändå se de dagar man har fria tack vare detta.

Så, inget betalt röstar jag för. :bow:

Min medryttare behöver inte betala, inte mocka eller göra iordning mat, det fixar jag själv. skulle aldrig drömma om att ta betaldt. Men jag har kompisar som har medryttare och dom tar ca 500:- i månaden och då rider dom och sköter hästen 2-3dgr i veckan. 900:- tycker jag låter lite väl häftigt..Då är det väl nästan billigare att gå på ridskola, fast det är väl inte samma sak iof som att rida på egen hand.

Oj, jag fick visst lite olika åsikter om det här med medryttare! :p Jag förklara lite hur jag har tänkt. En medryttare är klart till mycket stor hjälp om man vill ha lite avlastning! :) Det kan låta lite konstigt att ta betalt, men medryttaren behöver ju inte skaffa egen häst, eller hur!? (*ironisk*) :smirk: Det är ju ändå relativt bekvämt att rida några gånger i veckan på en välskolad häst som man varken behöver betala försäkring (eller alla tillskottsfoder... :D) eller ta hela ansvaret för.

Om jag själv inte hade häst och vore medryttare skulle jag känna mig olustig över att inte betala. :o Det kostar ju åtskilliga tusenlappar i månaden, när man dessutom tävlar. :banana: Min häst är sju år, är väl utbildad, kan skolorna (mkt bättre än jag :rofl:) och är mycket duktig i hoppning. Räknar med att hon i alla fall kommer kunna gå 1,30-1,40 i hoppning. :bump: Skulle säkert kunna gå längre, med en annan ryttare på ryggen. :rofl: Hon är mycket trevlig att handskas med och bjuder alltid till.

Summan som jag nämnde är ett förslag, då jag räknat lite på vad det kostar varje månad. Då har jag valt att räkna med att medryttaren tar en del av stallhyra samt hovslagarens räkning. Stallet där jag (fr o m lördag) kommer ha min häst uppstallad har ridhus, två mindre ridbanor, mkt fina ridvägar och mycket goda träningsmöjligheter. Självklart ska medryttaren få träna och lägga upp sin ridning. Till viss del givetvis i samråd med mig, så att hennes/hans ridning inte krockar med mina tävlingar. Jag vill att den person som hjälper mig och tar del av min häst ska få ut bästa möjliga! :banana:

Detta blev längre än jag tänkt mig, fortsätt gärna skriva ned era åsikter, så jag får veta hur fler tänker! :bow:

jag hade aldrig betalat 900 för 2 dagar i veckan. men du märker väl om någon nappar, om inte är det väl bara o sänka kostnaden!

Din kostnad för hästen: 2700 kr/månad, vilket innebär c:a 100 kr om dagen. Om vi antar att medryttaren rider två dagar i veckan så är det väl rimligt med 900. Som medryttare skulle jag nog vilja att jag fick rida hästen på samma villkor som dig då, dvs att medryttarens dagar inte alltid blir de dagar hästen måste ta det lugnt, medans du sköter träning och tävling. Skulle jag tycka alltså, men det är ju jag det.

Jag kan säga att för en sådan häst hade jag gärna betalat 900kr/mån med de träningsmöjligheterna. Det är ju en spottstyver om man jämför med vad det kostar att ha egen häst på ett stall utan de träningsmöjligheterna.

Ofta kommer dyr utrustning till när man har en välriden, välutbildad tävlingshäst - och slitage på den är inte heller helt gratis.

900kr låter helt rimligt tycker jag. I göteborg är det inte ovanligt att det kostar 6-800kr att rida en outbildad, stressad fd travare två dagar/vecka. I stall utan ridhus. :crazy: ;)

Jag hade nog också kunnat tänka mig att betala 900.- för denna häst förutsatt att det inte bara var skogspromenader på schemat när det var mina dagar.

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 734
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 779
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV