Oj, jag fick visst lite olika åsikter om det här med medryttare!
Jag förklara lite hur jag har tänkt. En medryttare är klart till mycket stor hjälp om man vill ha lite avlastning!
Det kan låta lite konstigt att ta betalt, men medryttaren behöver ju inte skaffa egen häst, eller hur!? (*ironisk*) :smirk: Det är ju ändå relativt bekvämt att rida några gånger i veckan på en välskolad häst som man varken behöver betala försäkring (eller alla tillskottsfoder...
) eller ta hela ansvaret för.
Om jag själv inte hade häst och vore medryttare skulle jag känna mig olustig över att inte betala.
Det kostar ju åtskilliga tusenlappar i månaden, när man dessutom tävlar.
Min häst är sju år, är väl utbildad, kan skolorna (mkt bättre än jag
) och är mycket duktig i hoppning. Räknar med att hon i alla fall kommer kunna gå 1,30-1,40 i hoppning.
Skulle säkert kunna gå längre, med en annan ryttare på ryggen.
Hon är mycket trevlig att handskas med och bjuder alltid till.
Summan som jag nämnde är ett förslag, då jag räknat lite på vad det kostar varje månad. Då har jag valt att räkna med att medryttaren tar en del av stallhyra samt hovslagarens räkning. Stallet där jag (fr o m lördag) kommer ha min häst uppstallad har ridhus, två mindre ridbanor, mkt fina ridvägar och mycket goda träningsmöjligheter. Självklart ska medryttaren få träna och lägga upp sin ridning. Till viss del givetvis i samråd med mig, så att hennes/hans ridning inte krockar med mina tävlingar. Jag vill att den person som hjälper mig och tar del av min häst ska få ut bästa möjliga!
Detta blev längre än jag tänkt mig, fortsätt gärna skriva ned era åsikter, så jag får veta hur fler tänker!