Medryttare? vilka krav kan man ha?

NotlikeI

Trådstartare
Hej! Har nu sökt medryttare under längre tid men det verkar vara mest unga tjejer med dålig erfarenhet som söker medryttare häst. Hur mycket kan det skada en häst att 1-2 gågner i veckan bli riden av en tjej som gnager med skänklarna och håller sig i tyglarna.

Försökte tillrätta visa henne så klart, men det verkade inte riktigt gå in.:p

Hon var trevlig annars, snäll och lugn, inte rädd och verkade för övrigt seriös, men hade inte alls ridigt mycket. Min häst är själv inte så mycket utbildad, under igångsättning och lite speciell att rida, desstom lite problem med formen (eller ja den kommer inte gratis utan man får rida för att hon ska gå bra)
Självklart rädd att min häst ska bli skänkeldöv och få skador i munnen, vilka krav kan man egentligen ha. Verkar inte finnas någon äldre mer erfaren där ute som vill rida ett litet trevligt varmblod (alla vill ju rida halvblod?? varför rasen nu gör skillnad när man är medryttare?)

aja kom med era tankar och idér.:banana:

Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?

Hej.

Jag var i samma tankar som du innan, jag behövde en medryttare för att jag (tråkigt nog) inte hade tid för min häst.
Jag har också ett varmblod, när jag annonserade så fick jag bara några få svar, hälften gick bort på en gång.

Det var mest 12 åringar som ridit på ridskola 2 år och absolut skulle klara av mitt varmblod.
Även om så hade varit fallet så skulle jag inte sätta upp en 12-åring på min häst utan att alltid vara närvarande. Vilket inte skulle hålla i längden, för anlendingen till att jag ville ha medryttare var ju för att få några stallfria dagar.

Jag valde ut två av de resterande svaren och ringde upp den älsta av dem (21 år) Hon lät väldigt bra och kom och provred, redan då såg jag att hon inte var rätt ryttare för min häst. Hon var van med betydligt lugnare hästar. Min häst är inte elak, men han är PIGG och hon klarade inte av det.

Då var frågan, skulle jag våga ringa upp den andra tjejen, hon var ju "bara" 16 år. Sagt och gjort jag ringde upp och erbjöd henne att komma och provrida utan att ha några större förhoppningar. Hon kom och provred två gånger och här till skillnad från förra gången så stämde det bra redan i början, nu i efterhand kan jag lätt säga att det är det bästa som jag har gjort.
Både jag och hästen är väldigt nöjda med våran medryttare.

Vad jag vill ha sagt med mitt långa och lite svamliga svar är att om jag hade varit du så hade jag inte nöjt mig med det näst-bästa.
Det kan ta ett tag att hitta rätt, men när man väl gör det så är den personen guldvärd.

varför rasen nu gör skillnad när man är medryttare
Därför att det generellt sett är skillnad på att rida travare (eller?) mot halvblod (som ju också är ett varmblod). Min erfarenhet är att halvblod överlag är trevligare att rida, i alla fall om man vill göra annat än att lulla i skogen. Självklart finns det undantag.

Så enkelt är det nog, förutfattade meningar är ju ganska vanligt ;).

Som medryttare tycker jag man kan ställa hur stora krav man vill. Men det är ju självklart svårare att hitta någon som vill ha en som mderyttare om man har stora krav.

Jag är "medryttare", fasst jag kallar det inte det. Rider hästen för att vidareutbilda och träna den i dressyr eftersom ägaren inte hinner med. Ägaren står för alla kostnader förutom träningar och tävlingar som vi delar på. För mig skulle det itne vara intressant att vara medryttare på en travare.

(Jag kallar det travare eftersom även halvblod är varmblod. Sen behöver ju inte det betyda att hästen har startat på travet, eller ens varit i träning för det).

Tack för svar båda. Jo känns verkligen super tråkigt. Min häst har alla möjligheter, verkligen trevlig att rida. Aldrig gått trav men men. Har fått svar från äldre när jag inte skrev att det var ett vamblod. Men så snabbt det stod med eller jag hade bild där märkningen syntes blev det flst små tjejer runt 15 år. Aja får väl ge upp då känns det som.. tack iaf.

Ge inte upp!
Men lägg ut annonser med jämna mellanrum och se om du får napp.
Det är ju inte säkert att din blivande medryttare söker häst just nu, men kanske om två veckor eller en månad?!

Ta inte dit en ryttare som du inte trivs med, det blir bara fel i längden!

Jag har en jättebra medryttare men hon rider lite annorlunda än vad jag gör och det märks en hel del på min häst fastän hon bara haft honom två gånger i veckan.
Rider medryttaren dåligt så tror jag absolut att det kan ge negativa konsekvenser.

Jo, men verkar vara svårt bara att hitta någon som kan rida och som vill rida min typ av häst :(

Tar du betalt?
Då blir det givetvis lite svårare och rasen gör ju sitt till, har själv ridit en del travare och ungefär hälften har varit fina i ridningen och den andra hälften ganska tråkiga tyvärr. Nu är jag medryttare på en jättefin ridtravare.

Men om du hittar en medryttare som bara vill rida i skogen borde rasen inte spela någon större roll, bara hästen kan gå i ett reglerbart tempo i de tre gångarterna. :) Eller vill du att medryttaren ska rida på banan eller de som svarar, vill de bara rida på banan?

*KL*
jag söker oxå medryttare men som dej bara yngre som svarar på annonsen. I morgon ska en 13-årig hoppintresserad tjej komma och provrida. Hon har två mil hit och hennes mamma kommer att köra. Just nu så rider tjejen en häst fem mil bort och mamman tycker att det är lite för långt.
jag har två araber. En 4 årig som ej är hoppad uppsutten som även rids western och ett dräktig sto dag 120 som älskar att hoppa men som sagt är dräktig,tittig och nervös och spänd ute.
Hur "duktiga" brukar 13-åringar va? och hur pass kan man lite på att dom kommer? Jag vill ju ändå behålla känsligheten i min unghäst då han rida med vikthjälper,lång tygel och mjuk hand-är rädd för att han blir förstörd:confused:

Jag skulle aldrig låta någon som gnager med skänklarna rida min häst! Hästen blir säkerligen skänkeldöv efter ett litet tag.

Ge inte upp!

Jag har haft problem att hitta medryttare också, och då har jag ett halvblod. Så det behöver inte vara rasen, bara fel i tiden osv... så nöj dig inte om du inte känner att det känns bra.

Jag har nu jättegulliga medryttare och de har varit väl värda väntan för både mig och hästen!

Jag skulle aldrig låta någon som gnager med skänklarna rida min häst! Hästen blir säkerligen skänkeldöv efter ett litet tag.

Jo väldigt rädd för det då jag märke skillnad på hästen redan efter att tjejen bara ridigt en gång:eek:

JO ni har väl rätt, får säga till henne att jag kanske inte tycker det funkar så bra. Där emot red hon c-ponny i stallet. Dem funkade bättre ihop och den behöver medryttare så ska nog ta ett snack med henne.

*delvis KL*

Jag måste bara lägga in nånting här.

Jag är 15 år, och har i ca 2,5 år varit medryttare på ett halvblodssto. före det var jag medryttare på en c-ponny i ca 6 mån (Innan han såldes). Jag hjälper också ännu en person i stallet med hennes d-ponny.

Jag var alltså 12 år när jag blev medryttare. Då hade jag ridit 6 år på ridskola men hade inte kommit jättelångt. Jag fortsatte rida på ridskolan, slutade först för ett år sedan. Alla hästarna rids mer eller mindre akademiskt. Jag (Eller min kompis som är medis i samma stall) har ALDRIG "glömt" att komma. ngn gång har man väl glömt släcka lyset på toan eller haft bråttom hem och inte hunnit mocka upp allt. (Hästarna går på lösdrift så dem har inget emot att det ligger kiss i boxen)

Min främsta uppgift som medryttare är att se till så att hästarna får komma ut i skogen eftersom det inte är ngt ägaren är intresserad av. Då rids inte hästen i form och det kan bli lite sådär med säkerhetstänket ibland. (Självklart utsätter jag inte hästen, eller omgivningen, för ngt farligt, men hästen tkr om att rejsa i skogen så då får hon det.) D-ponnyn rider jag för att avlasta ägaren och för att han ska få rejsa med dem andra i skogen. det vågar inte hans ägare. (Han är pigg och bockar)

Det enda ägaren känner av i sin dressyr är att hästarna blir mer motiverade och piggare när de får mer omväxling i vardagen. Hästarna är såpass välmusklade att vår "flängridning" inte påverkar dem.

oj, vad mkt det blev!:angel:

Min poäng var iaf att man inte ska fästa för stor vikt på åldern utan låta dem provrida iaf. Man kan ju alltid säga nej om det inte funkar. Det viktigaste tkr jag är att medisen har någorlunda lätt att ta sig till stallet, då blir chansen mindre att man inte orkar. Säg också till att om man skulle missköta sig så får man sluta helt enkelt.

Har ingen åldersgräns, hade 16 innan (5 månader sedan) men tänkte efter och kom på att när jag var 12 hade jag egen häst och kunde rida rätt hyfsat bra;)

Så älderna har inge betydelse, men dem måste kunna rida i balans och använder hjälperna rätt känns det som, för hästens skull.

Har ingen åldersgräns, hade 16 innan (5 månader sedan) men tänkte efter och kom på att när jag var 12 hade jag egen häst och kunde rida rätt hyfsat bra;)

Så älderna har inge betydelse, men dem måste kunna rida i balans och använder hjälperna rätt känns det som, för hästens skull.

Jo. Det beror ju mkt på vad medryttaren ska göra. "använder hjälperna rätt", menar du då att medryttaren ska göra en perfekt skänkelvikning eller att den ska kunna göra en bra galoppfattning och hålla igen om hästen vill sticka? Huvudsaken är ju att hästen har kul, det är ju (iaf för mig) målet med ridningen. särskilt om du själv rider den i form flera dagar i veckan och tränar så att hästen inte tappar formen.

Tycker att du ska ha så "hårda" regler att du kan känna dig trygg/lugn/säker/avlastad/glad osv osv med att din medryttare har hand om din häst sina dagar :)

Är hästen outbildad hade jag varit extra noga då det är viktigt att hästen får en bra och stadig start och behöver en stadig och duktig ryttare.

Det allra viktigaste är en bra dialog, och att medryttaren är väl införstådd av vad som krävs och inte krävs av denne! :) (Ingen busridning osv osv)

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt att det är svårt att hitta en riktigt seriös och rutinerad medryttare till en varmblodstravare. Sådana ryttare får oftast andra erbjudanden

Jo då det finns äldre som rider varmblod :banana:
Jag själv tex :p 41 bast och är medryttare på ett varmblodsto som jag har ridit i 2 år.
Sätt ut en annons att du vill ha en tjej/kille med erfarenhet på varmblod.
Sen ska man som medryttare alltid kolla med ägaren vad man ska göra med hästen och hur den ska ridas bla .....jag brukar säga att det är ägaren som bestämmer när det gäller hästen,utrustning mm.

Jag gillar varmblod för dom brukar vara lite fart i ....:banana:

*kl*
Nu har tjejen varit här och provridit. Hon var 12år och hade lite svårigheter med pratet. Kändes som en mkt lugn tjej, hon gillade hoppning och det var det hon ville göra. Hon fick provrida båda hästarna som var extrem lugna idag,tyvärr för det hade varit bättre om de hade varit sina riktiga jag så hade det varit lättare att utvärdera. Mamman ville inte att tjejen skulle rida själv och jag hinner ju inte vara med varje gång. Hästarna gick inte i form och var söliga men hon hade bra sits. Lite rädd för mitt sto som nästan alltid går på bogarna och behöver ridas i form och mkt framåt för att inte bli så tung. Hon vill rida 2-3g i veckan och rider även på ridskola. Är dock väldigt rädd för att inte ha ngt gemensamt alls när vi rider ihop.Skiljer ju även 17 år mellan oss.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar