Sv: Medryttare till Islandshäst
Du är rolig du, var tror du att alla islandshäst ryttare kommer ifrån, Mars?
Ursäkta nu förstår jag inte varför jag är rolig????Men lyfter på hatten att jag uppenbart lyckats roa dig. Varsålite!
Jag blir så trött på att ni alltid ska ta AAAAAAAAAAAAAAAAALLT jag skriver så jädrans negativt hela tiden fasten det inte alls är skrivet så.
Sluta upp med de tack och se de från alla håll och inte bara från sursidan
Reagerar du på att ingen hittills av de medryttare som bara ridit islandshäst inte kan rida min häst??
och va hade du tänkt jag ska göra åt de?? KNAPPAST mitt fel.. eller hur??..
Ska jag riva ner ryttaren och skrika tror du är från Mars eller???
Eller ska jag sitta här och ljuga för att det skall passa dig och flera andra här inne?
Inte min stil att ljuga så sorry!
Jag hade en tjej som hade enbart ridit islandshäst i 9 år och hon kunde inte rida min häst alls.
Jag kan säga att jag hade stora förväntningar på denna tjej och tänkte JAAAA nu får jag hjälp med tölten men ingen av de gångarter vart bra eller rena.
Hade 3 andra tjejer ut som hade bara ridit islandshäst allt ifrån 2 år till 5 år men ingen kunde rida Jorunn.
Dessa 4 tjejer hade ridit på helt olika ridskolor genom årena och jag såg ett mönster alla gjorde och det var följande.
Lös tygel som glappade, de var rädd för att ha en stadig kontakt med munnen helt enkelt, de lutade sig alla frammåt när de ville ha trav samt galopp. samt satt ner i traven och strudsade som tiokar på ryggen och DET hatar Jorunn som vid alla gånger skickade av ryttarna
Att sitta ner i en kort samlad trav är helt oki men när traven är i obalans och hon bara springer på i 320 så gillar hon det inte..
Kanske Jorunn som är från Mars??
Om du sedan blir sur för att jag talar om för vad jag SER alltså kom ihåg att jag INTE talar om vad jag TYCKER kan inte jag rå för.
Då är det ridskolans lära ut metod du ratar du får väl gå dit och fråga om dom är från mars???
Vi har ju en tråd här inne på islandshästforumet där vi disskuterar skillnaden mellan storhäst ridning och islandshästridning och många många återigen många hävdar att det ÄR skillnad.
Så då är det väl inte så kondtigt att islandshästfolk har svårt att rida Jorunn?? för vad de får lära sig på deras ridkola funkar inte alls uppe på Jorunns rygg då hon inte är riden efter dennes metod.
Lutar du sig frammåt på jorunn i trav ökar hon bara pågående gångart eller faller ur balans och då blir hon oftast sur på ryttaren som gör fel och börjar antingen bocka eller resa sig eller töltar i all oändlighet eftersom hon blir stressad av att ha en ryttare som gör så mkt fel i hennes ögon. Och när jorunn blir stressad på negativt sätt blir det bara en gångart och det är tölt.
Kastar man sig frammåt i galoppfattning reser hon sig för hon blir rädd och fattar ingenting alt är att hon inte fattar galopp eller fattar fel.
Men du är välkommen och provrida Jorunn om du nu inte tror mig
De som har kunna ridit Jorunn bäst är de som antingen bara har ridit stor häst eller de som ridit stor häst och sedan gått över till islandshäst.
Michis här på buke är en av de som red henne bra och hon har ridtit både stor häst och isis.
Min förra tränare Nina var också en som hafr stor häst och nu bara islandshästar.
Och jag TROR efter vad jag SETT att det är skillnaden som har gjort att vissa kan rida Jorunn och andra har vad ska vi säga.. lite svårare.
Finns säkert storhästryttare som sllänger sig fram med men av de 4 som provodit Jorunn var resultatet följande
Storhästryttare kunde rida jorunn islandshästryttarna inte.. och varför och vems fel det är de skiter jag i.
Så för att svara på dig fråga om jag tror att alla isis ryttare är från mars så är svaret!!
Nej det tror jag inte eftersom vad jag lärt mig i skolan finns det inga levande människor på Mars.