Medryttare till Islandshäst

Gullan86

Trådstartare
Ni med medryttare/som haft medryttare har ni känt att medryttaren varit så duktig att ni kunnat få ut det ni velat av det hela?
Typ att ni med gott samvete kan låta medryttaren styra och ställa/rida hästen/sköta sysslor och ni kan vara lediga för det är väl meningen att man själv ska hinna vara med familjen/göra annat under den tiden?

Har hästen gått framåt i träningen kondis/utveckling, stått still eller blivit sämre?

Jag bara känner att det känns som att det inte är så ofta som medryttaren kan utveckla hästen för är ryttaren såpass duktig har de ju oftast egen häst och rider inte andra.

i och för sig har jag ofta ridit andra hästar och även haft medryttarhästar även fast jag haft egen häst men det är nog vanligare att det är nybörjare som vill vara medryttare så ägaren ofta får vara med och lära upp och då försvinner ju själva syftet, att man ska kunna göra annat.

Sv: Medryttare till Islandshäst

Nu har jag ju ingen medryttare utan är en, men svarar ändå :)

Tror nog du kan hitta en medr. som kan hjälpa hästen framåt, det finns ju många kanonduktiga ryttare som faktiskt inte har råd/tid med egen :) Jag är dock typen som bara skogsmullar och tränar mig själv, skulle aldrig ta på mig att träna upp en häst för det är jag för grön för ;) Nog kan du hitta en som du känner dig helt trygg med, lycka till i sökandet :)

Asi och Ketill har varsin medryttare, 2 dgr i veckan.
Dom har tidigare ridit på ridskola och det är första gången som dom båda har häst på egen hand. Båda är villiga att lära sig och vill utvecklas, dom är noggranna och skämmer bort pojkarna totalt!
Just ridningsdelen ser inte jag som ett problem eftersom dom vill lära sig och tar så väl hand om hästarna, för det finns lektioner och du som ägare bör vara tillräckligt duktig på att träna hästen så att medryttarens ev brister inte märks. Jag tycker mest att det är positivt med andra ryttare spec på dessa två som annars bara rids av en person och som trots allt är tävlingshästar.
Asi har ju bl.a. gått SM.

Nu har ju jag träffat hästar som haft medryttare som faktiskt ridit bättre än ägaren, det finns ägare som har pengar men inte kunskapen och medryttare med kunskap men inga pengar.;)

Jag har en medryttare nu som är super, hon sätter Jorunn i förta hand och tar så väl hand om henne.
Hon är inte världens bästa ryttare men hon har viljan att utvecklas och rider lektioner för samma dressyrtränare 1 gång i veckan.Och hon har på bara några få lektioner utvecklats med hästlängder.
Jorunn giillar henne och det är viktigt för mig, Jorunn väljer sina ryttare så det spelar ingen roll om de har ridt i 40 år gillar hon den inte skickar hon av den med råge.

Hon lyssnar på tränaren och mig och ja jag märker knappt av henne och DET är inte vanligt närman har medryttare vill jag lova.

Hon betalar ingenting utan jag tycker hon kan lägga pengarna på träningar istället.

Hon har Jorunn 3 dagar i veckan ena veckan då jag jobbar förmiddag och 2 dagar den veckan jag jobbar kväll eftersom jag då är ledig Fredagar=)

Hon har ingen erfarenhet av att tölta utan är en storhästryttare, jag har haft ut islandshästryttare men eftersom Jorunn inte är riden på det klassiska islandshästviset så har de som bara ridit islandshäst haft svårt att rida henne.De får inte upp henne i trav utan Jorunn bara töltar och de får inte ner henne i form utan Jorunn sänker ryggen och köpr upp huvudet och efter ett tag skickar hon av dom:crazy:

Så jag gav upp att ha en medryttaare med islandshästvana efter ett tag haha

Du är rolig du, var tror du att alla islandshäst ryttare kommer ifrån, Mars?

Herre min gud. Är det inte bättre du byter forum?
Det finns ju ingenting här inne som du tycker är bra. Ingen som har islandshäst rider bra eller tar hand om sin häst rätt.

Det finns nog en och annan som kan och vill utveckla sin medryttarhäst. En tjej som är medryttare i mitt stall (tyvärr inte på någon av mina hästar) är långt mycket duktigare än vad jag är. Har tävlat LA, inte skithögt, men hon gjorde det med mycket goda resultat på en av (förmodligen) Sveriges hemskaste ridskolehästar. Hon betalar glatt för att träna för tränare +för att bara vara medryttare överhuvudtaget och har mål med sin ridning. Skälet till att hon inte har egen häst är att hon i första hand är hundmänniska (tävlar och tränar lydnad)och sätter det i första rummet.
Framöver kommer hon ev. inte kunna rida så mycket, så då funderar jag på att locka över henne till min yngre häst med erbjudande om att betala hennes träningar.
Det bästa för min del hade varit en duktig islandsryttare, men nu finns det ingen sån som jag känner till i krokarna så då skulle den här dressyrtjejen vara ett mycket bra val.
(Bor i en del av Sverige där det inte flockas av islandsfolk, varken tränare eller ryttare.)

Jag har två medryttare(en tredje är i USA, får se om hon kommer tillbaka i sommar). En av dom har ridit Andi nu i 5-6år iaf och hon har i princip utbildat honom helt till den lilla dressyrponny han är idag. När hon började rida så gled Andi o jag runt såhär:
friskritt.jpg

Här är bild från första ridlektionen...
andiintebra.jpg

Och efter några år med J(men ändå en typ tre år gammal bild)
trav1ano.jpg

J har haft häst hela livet, med en hästintresserad familj är hon uppväxt med dressyrtävlingar och fina ponnyer(som de ridit in o tränat själva, inga färdiga paket inte). Nu hinner hon inte med egen häst och tycker hästar som kan allt är tråkiga. Helt otroligt att en så bra ryttare ville rida min fetgris och envetet och målmedvetet kämpat en gång i veckan i många år och plockat fram en dressyrhäst. Jag är så glad att jag ringde fel en dag och råkade hamna hos J! (Jag skulle ringa upp en annan tjej som min granne sa ville ha häst att rida. Ringde fel, J svarade och sa att hon hade ingen aning om vem min granne var men hon ville gärna komma o rida :D )

De andra två medryttarna är väl mer som jag, men som sagt den ena i USA o pluggar, den andra har jag inte sett på säkert tre veckor nu? Men när hon väl kommer så funkar det bra.

Jag har inga som helst problem med att låna ut mina hästar. Är det enstaka turer med nån kompis så överlever dom. Jag funderar nu faktistk på att hyra ut Andi som "sommarhäst" fast stå kvar hemma. Han kan göra många så glada på härliga skogsturer, medan jag själv tycker det är astråkigt med skogsturer så ofta som möjligt(helst varje dag på en spatthäst). Tänkte det kanske kunde vara ett bra koncept, ha "sommarhäst" 4 dagar i veckan i två veckor o betala en slant för det. Så gör han någon glad! (Han gör mig glad oxå såklart min älskling) och samtidigt får han mer motion o kanske kan hålla vikten lite...

Ni med medryttare/som haft medryttare har ni känt att medryttaren varit så duktig att ni kunnat få ut det ni velat av det hela?
Typ att ni med gott samvete kan låta medryttaren styra och ställa/rida hästen/sköta sysslor och ni kan vara lediga för det är väl meningen att man själv ska hinna vara med familjen/göra annat under den tiden?

Absolut!!! Det var ett krav eftersom jag skaffade medryttare när jag började plugga och då skulle vara 20 min bort flera dagar i sträck varje termin. Då ville jag vara helt säker på att min glashäst var i goda händer! I början dubbelgarderade jag mig genom att be en dåvarande stallkompis som jag har stort förtroende för att hoppa in om medryttaren skulle behöva hjälp med något. Jag lämnade över till henne om det skulle vara så att medryttaren inte fick tag på mig, då visste jag att hon skulle fatta beslut som jag själv skulle varit bekväm med. tex om hästen skulle vara sjuk eller något sånt. Men det behövdes aldrig. Medryttaren fixade allt hur bra som helst och jag var aldrig orolig för att lämna Godi i hennes ansvar. :bow: Jag hade en jäkla tur som hittade henne

Har hästen gått framåt i träningen kondis/utveckling, stått still eller blivit sämre?

Syftet var att Godi skulle bli riden de dagar jag inte hade möjlighet att rida. Eftersom han blev smått galen av att vila en dag extra och inte trivdes med det alls. Och det funkade ju hur bra som helst. Men rent prestationsmässigt så var det ingen skillnad. Men det var inte heller någon negativ skillnad, jag ville ha någon som hyfsat lik mig i ridningen, framförallt någon som var mjuk och lugn. Och det fick jag absolut! :)

Jag bara känner att det känns som att det inte är så ofta som medryttaren kan utveckla hästen för är ryttaren såpass duktig har de ju oftast egen häst och rider inte andra.

Jag var med och hjälpte henne några enstaka gånger så att hon fick lite vägledning i gångarterna som var väldigt svåra på Godi. Och kunde då även passa på att lämna lite tips/önskemål om hur jag ville att hon skulle rida och vad hon skulle tänka på. Tex kunde han lätt tappa galoppen om man inte red honom på rätt sätt i galoppen. Det märkte jag av lite i början, men sen fick hon kläm på det så att han fick med sig baktassarna i galoppen också

i och för sig har jag ofta ridit andra hästar och även haft medryttarhästar även fast jag haft egen häst men det är nog vanligare att det är nybörjare som vill vara medryttare så ägaren ofta får vara med och lära upp och då försvinner ju själva syftet, att man ska kunna göra annat.

Jag la inte alls mycket tid på att utbilda min medryttare. Hon provred en gång, och sen var jag med henne två gånger på ridbana och en gång ute. Oftast så red jag först en liten stund och sen hon, så att jag lättare kunde visa vad jag menade och hur jag gjorde. Sen hjälpte jag henne så gott jag kunde från marken. Hon var jätteduktig och lärde sig jättefort att få ordning på gångarterna. Visst blev det lite fel ibland, men det blir det ju för mig fortfarande, så jag tycker hon var superduktig! :D
Viktigast för mig var att det var en person som var tillräckligt liten då Godi inte var så viktbärande, att det var någon som var nogrann och förståndig i hantering och ridning. Att jag kunde lita på att personen tog hand om min prins helt enkelt, minst lika bra som jag skulle gjort :)

Även jag är medryttare även om jag precis slutat med en häst och inte har hunnit börja med den nya, för tillfället är jag någon sorts allmän beridare i stallet som hoppar in när folk behöver hjälp.
I stallet har vi alla sorters medryttare (och ägare!), från rena skogsmullar som mest lullar omkring i skogen till de som rider lektion regelbundet för olika intruktörer och är ute och tävlar eller siktar på det.
Det viktigaste tycker jag nog är att en medryttare har sunt förnuft och kan ta ansvar.
Vi hade i ett tidigare stall en tjej som visserligen red helt suveränt men som inte kunde ta ansvar alls, en gång ringde hon för att säga att hästen smitit men att hon inte haft tid att fånga in henne utan tagit bussen hem, hästen gick på en äng jämter en 70-väg :eek:. Allt gick bra men jag kan ju säga att hon fick sluta som medryttare...
Det behöver ju inte vara så extremt givetvis men hellre någon som kanske inte rider tiptop men som är villig att lära och ta lektioner än någon som hon.

Du är rolig du, var tror du att alla islandshäst ryttare kommer ifrån, Mars?

Ursäkta nu förstår jag inte varför jag är rolig????Men lyfter på hatten att jag uppenbart lyckats roa dig. Varsålite!:D

Jag blir så trött på att ni alltid ska ta AAAAAAAAAAAAAAAAALLT jag skriver så jädrans negativt hela tiden fasten det inte alls är skrivet så.
Sluta upp med de tack och se de från alla håll och inte bara från sursidan:grin:

Reagerar du på att ingen hittills av de medryttare som bara ridit islandshäst inte kan rida min häst??
och va hade du tänkt jag ska göra åt de?? KNAPPAST mitt fel.. eller hur??..
Ska jag riva ner ryttaren och skrika tror du är från Mars eller???

Eller ska jag sitta här och ljuga för att det skall passa dig och flera andra här inne?

Inte min stil att ljuga så sorry!

Jag hade en tjej som hade enbart ridit islandshäst i 9 år och hon kunde inte rida min häst alls.
Jag kan säga att jag hade stora förväntningar på denna tjej och tänkte JAAAA nu får jag hjälp med tölten men ingen av de gångarter vart bra eller rena.

Hade 3 andra tjejer ut som hade bara ridit islandshäst allt ifrån 2 år till 5 år men ingen kunde rida Jorunn.

Dessa 4 tjejer hade ridit på helt olika ridskolor genom årena och jag såg ett mönster alla gjorde och det var följande.
Lös tygel som glappade, de var rädd för att ha en stadig kontakt med munnen helt enkelt, de lutade sig alla frammåt när de ville ha trav samt galopp. samt satt ner i traven och strudsade som tiokar på ryggen och DET hatar Jorunn som vid alla gånger skickade av ryttarna:o
Att sitta ner i en kort samlad trav är helt oki men när traven är i obalans och hon bara springer på i 320 så gillar hon det inte..
Kanske Jorunn som är från Mars??;)

Om du sedan blir sur för att jag talar om för vad jag SER alltså kom ihåg att jag INTE talar om vad jag TYCKER kan inte jag rå för.
Då är det ridskolans lära ut metod du ratar du får väl gå dit och fråga om dom är från mars???:grin:

Vi har ju en tråd här inne på islandshästforumet där vi disskuterar skillnaden mellan storhäst ridning och islandshästridning och många många återigen många hävdar att det ÄR skillnad.
Så då är det väl inte så kondtigt att islandshästfolk har svårt att rida Jorunn?? för vad de får lära sig på deras ridkola funkar inte alls uppe på Jorunns rygg då hon inte är riden efter dennes metod.

Lutar du sig frammåt på jorunn i trav ökar hon bara pågående gångart eller faller ur balans och då blir hon oftast sur på ryttaren som gör fel och börjar antingen bocka eller resa sig eller töltar i all oändlighet eftersom hon blir stressad av att ha en ryttare som gör så mkt fel i hennes ögon. Och när jorunn blir stressad på negativt sätt blir det bara en gångart och det är tölt.

Kastar man sig frammåt i galoppfattning reser hon sig för hon blir rädd och fattar ingenting alt är att hon inte fattar galopp eller fattar fel.

Men du är välkommen och provrida Jorunn om du nu inte tror mig:grin:

De som har kunna ridit Jorunn bäst är de som antingen bara har ridit stor häst eller de som ridit stor häst och sedan gått över till islandshäst.

Michis här på buke är en av de som red henne bra och hon har ridtit både stor häst och isis.
Min förra tränare Nina var också en som hafr stor häst och nu bara islandshästar.
Och jag TROR efter vad jag SETT att det är skillnaden som har gjort att vissa kan rida Jorunn och andra har vad ska vi säga.. lite svårare.

Finns säkert storhästryttare som sllänger sig fram med men av de 4 som provodit Jorunn var resultatet följande

Storhästryttare kunde rida jorunn islandshästryttarna inte.. och varför och vems fel det är de skiter jag i.:)

Så för att svara på dig fråga om jag tror att alla isis ryttare är från mars så är svaret!!

Nej det tror jag inte eftersom vad jag lärt mig i skolan finns det inga levande människor på Mars.

Herre min gud. Är det inte bättre du byter forum?
Det finns ju ingenting här inne som du tycker är bra. Ingen som har islandshäst rider bra eller tar hand om sin häst rätt.

Återigen misstolkar du allt jag skriver.. Hur kan du bli sur på MIG när jag skriver vad jag SER?? är det MITT fel för det var så??
Nu får du väl ändå ge dig???
Vad ska jag göra?? ljuga??? eller skulle jag ha skrikit åt dessa ryttare RIIID för bövelen BRAAA så de folk inne på bukefalos islandshästforum inte blir sura på mig när jag talar om för dom att du islandshästryttare iNTE kan rida min häst!??:confused:

Du kan omöjligt bli sur på mig för det men jag kan ge dit telefonnummer till dessa ryttare så kan personligen ringa upp dom och skälla på dom om du känner för de???

För du verkar ju ta illa vid dig av detta att dom inte linde rida min häst...

Deras ridsätt har inte med rasen dom ridit innan att göra, det har med ryttarens utbildning att göra!!

(Och jag kan säga att jag blivit 100000 ggr bättre sen jag började rida islandshäst än när jag red ponny och om jag inte bytt hade jag inte varit såpass okej på att rida som jag är)

Så med det sagt - det har inte med rasen att göra. Och min ridstil och mitt ridsätt har ingenting att ta med att jag red tregångare innan eftersom det är islänningarna som fått mig duktig.
Jag red USELT (nåja, men inte lika bra) när jag red tregångare som nu.

Så sluta med ditt islandshästryttare - storhästryttare, för det är inte där skillnaden finns. Skillnaden finns i ryttarens utbildning. PUNKT.
Förresten så red jag bara storhäst under gymnasietiden, då parallellt med mina tävlingsISLANDSHÄSTAR och tack vare mina sockor fick jag fint betyg även på storhäst ;)
(Samt slog en del ridlärare på fingrarna när Asi var med på en dressyrlektion i skolan)

Håller med ovanstående.
Jag sadlade om helt till islandshäst förra året och jag kan bara säga att min ridning har utvecklats åt det positiva hållet. Jag tycker inte att det är någon skillnad förutom att de flesta islandshästar jag har ridit är otrolig rörliga i sina kroppar och därmed också väldigt känsliga för hjälperna, vilket jag gillar skarp för att det kräver sin ryttare! Men jag rider precis samma dressyrövningar som jag gjorde innan.
Jag har då inte sett några ryttare som tävlar på hög nivå som lutar sig framåt i traven och glappar på tygeln.

Deras ridsätt har inte med rasen dom ridit innan att göra, det har med ryttarens utbildning att göra!!

(Och jag kan säga att jag blivit 100000 ggr bättre sen jag började rida islandshäst än när jag red ponny och om jag inte bytt hade jag inte varit såpass okej på att rida som jag är)

Så med det sagt - det har inte med rasen att göra. Och min ridstil och mitt ridsätt har ingenting att ta med att jag red tregångare innan eftersom det är islänningarna som fått mig duktig.
Jag red USELT (nåja, men inte lika bra) när jag red tregångare som nu.

Så sluta med ditt islandshästryttare - storhästryttare, för det är inte där skillnaden finns. Skillnaden finns i ryttarens utbildning. PUNKT.
Förresten så red jag bara storhäst under gymnasietiden, då parallellt med mina tävlingsISLANDSHÄSTAR och tack vare mina sockor fick jag fint betyg även på storhäst ;)
(Samt slog en del ridlärare på fingrarna när Asi var med på en dressyrlektion i skolan)

:bow::bow::bow:

Det finns väl inte så mycket mer att tillägga där. Pja, förutom att Nielas eviga "jag är så jäkla ärlig, jag tänker minsann inte ljuga!!!" i min värld betyder "Jag har inte möjlighet att se gråskalan och inse att det finns nyanser, vilket gör att allt är för mig SVART eller VITT".
Otroligt "ärliga" människor som kastar ur sig vad skit som helst utan att inse att det finns personliga åsikter å ena sidan, och fakta å andra sidan, har jag ofta haft väldigt svårt umgås med. Det gör liksom att de intellektuella diskussionerna med någon form av UTBYTE går rakt ner i toaletten, och istället har man bara en massa personliga åsikter kvar som tvunget ska framhävas som "det enda rätta".
Det är ju tur att det bara är ett forum.

kl
Jag har en medryttare som själv varit på Island och jobbat och hon är här och hjälper mig med min 08a lite för att jag ska slippa skicka iväg han och att jag kan lära mig göra saker själv men med hjälp. Det är så kul och jag märker att jag har nog lärt mig en del genom åren trots allt=) Hon ska rida ngr dagar i veckan och vi kommer bra överens och hon är lite tuffare än mig vilket är bra så det inte blir tok. Hon rider bra och har erfarenhet sen hon var barn med hästar så det känns jättebra=)

Ja suck äsger jag bara.. men kan inte låta bli att skratta NI blir sura på MIG för jag bara sa som det var. Att de som provridit Jorunn som bara ridit isisar inte klarade av henne och de som kom från storhästsidan klarade av henne.
Vad ska JAG göra åt saken?? Typ inget jag kan göra åt.. så ni kan sitta där hemma och kasta paj på mig bäst ni vill och säga åt mig att sluta med storhst mot islandshästsidan ...vilket jag iof aldrig har gjort och gör inte nu heller.
Men sanningen ÄR sanningen och den kan varken du eller jag eller någon annan ändra på.

Jag fick väl måndagsex av isisryttare vad vet jag,, vet du?? vem hon där borta ?? nä ingen vet och vem bryr sig om de? igeeeentliiiigen??

orkar inte göra en vetenskaplig undersökning direkt så att säga i frågan.. men välkommen du att göra de.

MEN däremot vidhåller jag att det ÄR skillnad på ridstilarna på isisridskolor och storhästridskolor.

Precis som det är skillnad i på westernridskola och hoppridskola.. det ÄR 2 olika ridstilar vare sig ni vill acceptera det eller inte.
Precis som det är i denna gren så är det skillnad på hur ridskolan lär ut ute bland islandshästridskolan och hur det är på den klassiska storhästridskolan.

Varför det är så kan jag inte svara på men kan tänka mig att det är lättare för en islänning att finna traven som har svårt att finna just traven om ryttaren flyttar sll vikt frammåt. Medans p åen storhäst om man gör så händer inte så mkt mer än att hästen ökar hastigheten hamnar på bogarna och kanske blir förvirrad.
Men om man nu har problem med att finna traven på en isis så får man välja mellan gå på bogarna ett tag eller inge trav.. och då är ju valet givet=)

Men Jorunn har ju nu inge problem med att finna traven.. man måste bara göra på rätt sätt.. och gör man inte de ja då töltar hon bara.

Och så som jorunn är lärd så måste hon böjja ner huvudet på"tygeln) och höjja ryggen annars får du aldrig trav på henne. Jo du kan få trav om du släpper all tygel och låter den hänga och dingla då travar hon men de är ju inget jag direkt föredrar den ridstilen. Det är inte så jag rider iallafall ska jag väl säga.

Och när jag har fårgat dessa 4 ryttare hur de lärt sig på ridskolan svarade ALLA

att man ska luta sig frammåt när man vill ta trav
Att man ska ha lös tygelkontakt
Att man skall ställa hästen utåt och lägga vikten p åinner om hästen har svårt att fatta rätt galopp.
Att man inte ska rida lätt

Detta är alltså inget jag TYCKER islandshäsryttarna rider kom ihåg de nu utan vad jag har fått förklarat för mig av ANDRA hur de har fått lära sig på sin isis ridskola.

ÄÄÄÄÄÄÄhhhhhhh nu skiter jag i detta...

slutsatsen är min medryttare är bäst:love:

Och när jag har fårgat dessa 4 ryttare hur de lärt sig på ridskolan svarade ALLA

att man ska luta sig frammåt när man vill ta trav
Att man ska ha lös tygelkontakt
Att man skall ställa hästen utåt och lägga vikten p åinner om hästen har svårt att fatta rätt galopp.
Att man inte ska rida lätt

Detta är alltså inget jag TYCKER islandshäsryttarna rider kom ihåg de nu utan vad jag har fått förklarat för mig av ANDRA hur de har fått lära sig på sin isis ridskola.

Jag har ridit på islandshästridskola i tolv år, detta är INTE vad jag har lärt mig. Men hoppsan finns det islandsridskolor som fungerar på olika vis kanske?
Allt är inte svart eller vitt som någon sa här ovan.

kl.

Om jag skulle skaffa en medryttare till min häst och ville att den ryttaren skulle utveckla hästen skulle jag definitivt skaffa en med mycket erfaranhet av islandshästar. På min häst är tölten en färskvara som hela tiden måste underhållas. Jag tycker att tölt handlar så mycket om en känsla och den måste man träna och därför går människor utan islandshästerfarenhet bort. Min bästa kompis som ridit storhäst i hela sitt liv fick inte min häst att ta ett enda töltsteg. Dock travade och galopperade han riktigt fint!

Ja jag skulle också ha önskemål om vana från islandshästar, då jag märker att många ryttare som inte har ridit islänning tidigare faktiskt får problem med takt samt att hästen ofta är för snabb i signalsystemet. De här erkänner de flesta också, att felet oftast hinner uppstå innan de hinner korrigera. Det märkte jag själv i begynnelsen, att man måste veta vad hästen tänker och korrigera innan det händer. När jag red dressyr så kände man i regel vad som var på väg att ske, så inte på islandshäst de bara sker.:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka