Medryttare till Islandshäst

Sv: Medryttare till Islandshäst

Nej det har du rätt i man ska/kan inte vara för kontrollerande men det är lite det jag vill försöka lära mig att släppa på och det tror jag att jag lätt skulle göra bara jag känner människan.

men jag skulle inte släppa iväg medryttaren själv första gången måste vänja mig lite först.:angel:

Om du måste lära känna människan innan du vågar släppa iväg hon/han på din häst själv så får du antingen se till att lära känna människan och då vara villig att offra flera timmar ihop med denna eller så struntar du i att skaffa en medryttare. Jag ser liksom inte problemet?

Varför förstora upp det hela? Vad är du rädd för? Att dom ska rida bättre än dig? Inte rida likadant som dig? Rida vårslöst? Att dom är hårda i handen? Vad?

Nummer två, och det är att en del ägare blir lite rädda för att medryttaren kanske kan komma att rida hästen bättre än vad en själv gör.
En sådan medryttare skulle jag jättegärna ha! :)

Jag har varit medryttare åt en hel del hästar genom åren, de flesta har jag hittat via vänner och bekanta. Men den senaste jag hade hittade jag på annons på Blocket. Jag nappade för att han var unghäst= roligt i mina ögon, och att det var en ung tjej som ville ha hjälp med att hitta tölten= det fanns ett mål, som jag visste att jag kunde hjälpa till med. :)

Vi kom jättebra överens direkt, både människor och häst.

Jag har alltid tagit hand om medryttarhästarna lika noga som om de varit mina egna.

Som sagt, sök medryttare, träffa dem och låt dem prova Thengill och känn hur det känns. Svårt att avgöra på mail eller telefon om det är "rätt". Vissa nedvärderar ju sina kunskaper, och somliga är inte så verbala men kan ju vara superbra på att rida, och jättetrevliga öga mot öga. Klickar det så har du ju en ridkompis också! Och gör det inte det så är det bara tack, men nej tack. Du kan ju styra så att medryttaren bara kommer ut när du ska rida Glampi till en början, och så rider ni ihop tills det känns som om det funkar med T. Det spar ju också tid för dig att få båda hästarna motionerade samtidigt.

Men om man inte kan se att andra har andra sätt, då ska man vara ensam med sina hästar också.

+ Boj

Visst finns det olika synsätt och så, men det är enligt min erfarenhet rätt få som är helt unika i sitt sätt att hantera och rida. Visst finns det många som man inte håller med i så mycket, men det finns också många som tänker väldigt likt en själv så det borde ju inte vara såååå himla svårt att hitta en som tänker och gör någorlunda likt vad man själv tycker är vettigt.

Jag ser det faktiskt inte som ett problem, bara för att man som ägare vill ha det på ett visst sätt så är man ju inte precis dömd till att leva ensam. Klart att det går att hitta andra hästmänniskor som tycker lika!

Jag föredrar att ha folk runtomkring mig som tycker någorlunda likt mig i de frågor jag tycker är viktiga (tex. så har jag flyttat från ett stall för att jag inte gillade sättet de hanterade hästarna på där). Men det betyder ju inte att alla är helt lika för det! Vi är väldigt olika i mitt stall och jag gillar alla, även om vi gör väldigt olika i vissa situationer. Spelar ingen roll för mig, tycker det är berikande att diskutera varför man gör som man gör, det finns alltid något att lära sig från andra.
Men som sagt, jag skulle inte trivas lika bra med folk omkring mig som tänker helt olika i de stora viktiga frågorna.

Nej men det är ju inte vad vi pratar om, utan mer det att det går att utföra saker på olika sätt men ändå få samma resultat.

I regel blir folk lite hemmablinda och då ska det göras på det sätt som ägaren själv alltid har gjort det på, det går ju att göra på andra sätt också om resultatet ändå blir detsamma.

Ok, det har jag faktiskt aldrig stött på. Att det måste utföras på ett väldigt speciellt sätt alltså.

Kan du ge något exempel?

Drar till med ett exempel och hoppas att jag har fattat rätt :)

Jag har fokuserat på formen i tölten de senaste sex månaderna. Har under tiden ridit för fyra olika tränare som alla har olika sätt att nå fram till det målet. Alltså, målet är samma men vägarna dit är olika. :)

Drar till med ett exempel och hoppas att jag har fattat rätt :)

Jag har fokuserat på formen i tölten de senaste sex månaderna. Har under tiden ridit för fyra olika tränare som alla har olika sätt att nå fram till det målet. Alltså, målet är samma men vägarna dit är olika. :)

Absolut det är ju självklart (tycker jag).

Menade att jag aldrig stött på någon som inte accepterar att det finns olika sätt att göra saker på.

Ojojoj, det har jag gjort, många gånger. Tycker att hästfolk kan vara väldigt bra på "my way is the only way"-tänket.

Kan du ge något exempel då?

Självklart har jag också haft saker som jag inte accepterar, men då har det ju handlat om hästens välbefinnande och säkerhet. Och ja, som sagt då även regeln om att inte ge godis eller låta hästen gå runt i stallgången som inte handlar om hästen utan enbart om mig. Jag tycker det är jobbigt med hästar som tigger eller som går och snor mat etc. De får mat när jag säger varsågod, inte före.

Det kan vara precis vad som helst. Alltifrån exakt hur hästen ska ridas, hur man kommer från a till b, hur länge man ska värma upp, vilka gångarter som ska komma i vilken ordning, hur mycket krav man kan sätta på hästen, hur man får tillrättavisa, var man kan skritta/trava/tölta/galoppera ute, hur länge, i vilket tempo, hur hästen ska borstas, hur den ska ledas osv osv.

Jag har själv flera både medvetna och omedvetna regler kring mina hästar och gillar inte när andra hanterar dem på andra sätt, även om jag vet att de inte alls mår dåligt av det. Märker det dagligen i det stall jag står, att folk har olika grundsyn på hantering och ridning och många anser att alla andra som gör annorlunda gör fel. Nu har jag inga medryttare, en anledning är att jag vill vara den som tränar min häst och de fel som blir, beror på enbart mig och likaså med framstegen. Jag vill kunna utvärdera min ridning och träning genom att utvärdera min häst.
Ofta har man en grund filosofi om hur man anser att en häst ska tränas och ridas, men även om de flesta har samma mål, så finns det många sätt att komma dit och flera sätt kan vara rätt.

Tack för jättebra svar, vi är nog på helt samma våglängd vad gäller hästens välbefinnande och tankar kring detta.
Jag vill med vara konsekvent och lite tuff och inte låta hästen göra vad som helst jag tycker det krävs en ram annars kliver de lätt över en och blir odrägliga.
jag har med som "regel" att inte handmata har jag alltid haft men Thengill är endå tiggig så jag vill inte vet vad som hade hänt om man hade gett han från handen, då hade jag nog haft en hand mindre hihi.

Nej men det är ju det som är det svåra, sånna "grund" grejer man har som man trivs med och de sakerna har troligen alla men alla har olika saker så det är ju det som kan vara svårt men man får ju vara beredd på att tulla på de gränserna annars går det nog inte att ha medryttare.
Detta handlar nog om mer eller mindre ett kontrollbehov att det måste vara på just detta sättet annars är det inte bra men det är ju bara nyttigt att behöva ändra sig lite emellanåt men samtidigt är det viktigt att man får behålla känslan av att det är ju faktiskt min häst endå och jag som får bestämma.
För det tycker jag en då är lite charmen med att ha egen häst.

Jag håller helt med dig Boj. Oftast så kan man hamna i två möjliga lägen.

1. Man får tag i en duktig ryttare som rider hästarna fint, men samtidigt gör det på sitt sätt och det är svårt att få en sådan ryttare att ändra sig och göra på "mitt" sätt.
2. Man får tag i en ryttare som vill lära sig, men kanske inte har samma erfarenhet/skicklighet, men som man kan forma väldigt mycket själv efter hur man vill att hästen ska ridas.

Jag har haft båda exemplen ovan och tycker att 1. är bra så länge man har samma filosofi och man gillar hur ryttaren rider (samt kan acceptera att "mitt" sätt inte är det enda sättet) och 2. är bra om man känner att det finns mycket naturlig känsla och talang hos ryttaren att plocka fram samt att man har tid att vägleda/ge lektioner och att det är viktigare att ryttaren följer samma principer som jag själv än att den är jätteduktig.

Det som är bra med tvåan är att det är lättare att få en sådan ryttare att ta ut hästen och bara ha kul med mindre krav ( = mindre risk att det blir fel), om man kanske främst behöver hålla igång konditionen. Ryttare ett kommer troligtvis automatiskt "rida" mer aktivt .

Beroende lite på vad man har för ambition med sina hästar tycker jag att medryttare kan vara ett jättebra sätt att få avlastning. Satsar man hårt på tävling eller för att få hästen visade etc och är en skicklig ryttare själv, så skulle jag personligen dock inte ha medryttare.

Hm ja det är lite ryttare 1 som jag inte riktigt vill träffa på eller jo rider människan bra och jag ser att hästarna trivs med den och personen är ödmjuk för mina önskemål så kan vi säkert komma överens men är det en person som struntar i vad jag tycker som ägare och kör på sitt rejs jag ser inte alls funkar för hästarna så nej nej nej.
då förstör det ju mer än vad det gör nytta.

2an låter som en ryttare jag tänkte jag ville ha men har haft bekanta som stämmer övrens med den punkten som jag hjälpt mycket och lärt/lagt ner tid på att lära och när de sen väl tycker att de kan allt ja då vänder de kappan mot mitt håll och då är inte min hjälp värd något för då kan de ju ALLT.
det är tacken lixom...:crazy:.

Om jag måste välja mellan dessa två har jag nog endå den personen som mest underhålls rider hästen iställert för att ge sig ut på hal is och försöka göra något den inte klarar(men är det en duktig ryttare som verkligen gör nytta så är det ju toppen).

Men man kan ju inte generalisera personer såhär heller riktigt.

Presajsli.:D

Det är nummer ett om man vill skaffa medryttare, kan man inte komma över den tröskeln är det bättre att låta hästen stå.

Nummer två, och det är att en del ägare blir lite rädda för att medryttaren kanske kan komma att rida hästen bättre än vad en själv gör.

Oh den medryttaren skulle jag vilja ha:love: men frågan är om den personen finns utan att själv ha fullt upp med egna hästar.

Om du måste lära känna människan innan du vågar släppa iväg hon/han på din häst själv så får du antingen se till att lära känna människan och då vara villig att offra flera timmar ihop med denna eller så struntar du i att skaffa en medryttare. Jag ser liksom inte problemet?

Varför förstora upp det hela? Vad är du rädd för? Att dom ska rida bättre än dig? Inte rida likadant som dig? Rida vårslöst? Att dom är hårda i handen? Vad?

Hm ja, så ska jag ha en medryttare får det nog bli som "ridkompis" ja eller MEDryttare betyder ju någon som rider med.
på så vis lär man ju känna varann.

alltså jag önskar det vore enkelt, Glampi tror jag kommer bli en väldigt enkel och lättriden häst när han är klar men Thengill som nu "ska föreställa den som är klar" är ju inte riktigt så enkel som han kanske "verkar" så grejen är ju lite att jag själv inte ens vet riktigt hur han ska ridas och det känns som en stor risk att låta någon annan rida och försöka träna honom då alltså utveckla honom målmedvetet om den människan inte är någon som rider bättre än jag då(så helst skulle jag ju hitta den personen som kanske har nyckeln till hans "problem").
Men jag misstänker ju att det kommer vara flest nybörjare som svarar och Thengill är ju extremt snäll med nybörjare så jag tror inte han skulle kasta av någon eller sticka osv men ja han kan ju bli pigg och det ska ju vara någon som jag kan lita på att personen kan stoppa honom när jag sitter på glampi ifall glampi skulle få fnatt eller så, det är ju lite själva syftet att ha med Thengill då att glampi ska få stöd av honom.
synd man inte kunde rida båda samtidigt haha.

Thengill har ju det "problemet" med att han är rätt tuff både från marken och från ryggen om han märker att man är mer än nybörjare så det måste vara någon som kan säga ifrån men på rätt sätt så ja det är inte enkelt precis.
men jag gör det kanske krongligare än vad det är jag vet inte eftersom jag aldrig haft medryttare förut.
Men jag har ju låtit hyffsat många test rida honom och hittils har det aldrig riktigt klickat med någon sådär och det har ju varit väldigt många olika ryttare på olika nivåer(mest duktiga ryttare).
han är som sagt speciell och ja han smiter ju undan arbete om han får och ja han slutar ju helt enkelt lyssna om han känner för det och det är inte helt enkelt att bara få han att gå framåt då och det är lätt man blir sittandes med tjatande skänklar osv och då har man en skänkeldöd häst sen och det vill jag aboslut INTE för det har vi jobbat flera år med att få bort.

så ja du förstår kanske dilemmat lite mer nu, nog därför jag tvekar mycket med hade han varit okomplicerad att rida så hade jag nog inte tvekat så mycket, för det är ju mycket som står på spel många års tränande för att få tillbaka en känslig och glad häst.

det han behöver som det känns nu är att få komma ut och busrida få tillbaka glädjen och viljan så någon orädd ungdomsryttare som är ödmjuk men orädd som sagt som vill ut och galoppera lite.

Men samtidigt är jag ju så rädd för att mina hästar ska bli skadade/ridna för hårt och gå sönder de är så värdefulla för mig:love:.

Ridningen är inte egentligen allt för mig utan jag har dem hellre i livet friska och glada om man ska se till det stora hela.
Men samtidigt ska de inte stå och skrota i en hage utan komma till nytta men jag har inte längre några stora mål om att jag ska tävla och "bli bäst" till varje pris lixom deras hälsa får inte stå på spel vilket man ju måste "offra" lite om man ska komma någonstans eller hur man ska säga.

ja herregud det blev omfattande detta.

En sådan medryttare skulle jag jättegärna ha! :)

Jag har varit medryttare åt en hel del hästar genom åren, de flesta har jag hittat via vänner och bekanta. Men den senaste jag hade hittade jag på annons på Blocket. Jag nappade för att han var unghäst= roligt i mina ögon, och att det var en ung tjej som ville ha hjälp med att hitta tölten= det fanns ett mål, som jag visste att jag kunde hjälpa till med. :)

Vi kom jättebra överens direkt, både människor och häst.

Jag har alltid tagit hand om medryttarhästarna lika noga som om de varit mina egna.

Som sagt, sök medryttare, träffa dem och låt dem prova Thengill och känn hur det känns. Svårt att avgöra på mail eller telefon om det är "rätt". Vissa nedvärderar ju sina kunskaper, och somliga är inte så verbala men kan ju vara superbra på att rida, och jättetrevliga öga mot öga. Klickar det så har du ju en ridkompis också! Och gör det inte det så är det bara tack, men nej tack. Du kan ju styra så att medryttaren bara kommer ut när du ska rida Glampi till en början, och så rider ni ihop tills det känns som om det funkar med T. Det spar ju också tid för dig att få båda hästarna motionerade samtidigt.

Hihi håller helt med dig vore det inte drömmen med någon som rider bättre än en själv som skulle vilja hjälpa en med hästen gratis:love:.

Jag hade lätt kunnat tänka mig någon som du som medryttare:)

Ja exakt det verkar som att det är den bästa metoden att personen får rida ut tillsammans med mig och Glampi i början.
Drömmen hade ju varit att vi klickade och man kände att det blev en bra vän med som också kunde rida Glampi sen med som jag känner kommer klara av Glampi med eller glampi är ju lättare att rida än Thengill om man ska komma någonvart så det lär nog inte bli några problem förvisso.
Men en unghäst är ju känslig för olika typer av kommandon/sätt att rida så man ska kanske inte växla ryttare allt för ofta innan man befäst de viktigaste delarna.
Hittila är jag den enda som ridit honom men ja han är riktigt go att rida så himla snäll och inte alls sådär envis och lite :devil: som Thengill kan vara faktiskt.
Men roligt med två olika hästar och Thengill står ju endå mig närmast hjärtat så det är lite svårt att släppa kontrollen om honom helt för utan honom vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig:love:.

Nu kom jag på en himla bra gämförelse, för er som har barn så förstår ni nog detta ännu bättre.

Det är som att jag söker efter en barnskötare som ska ta mitt lilla spädbarn och att rida ut själv första gången är som att jag lämnar en vilt främmande människa att ta mitt barn i vagnen och gå iväg en runda och jag inte riktigt vet om de kommer komma tillbaka(den känslan, man vet ju att personen kommer tillbaka med hästen antar jag men man vet inte hur hästen rids eller vad som händer).

Jag menar att känslan att låta någon gå iväg med ens barn eller sitta barnvakt/rida ut på ens älskade häst är ju mycket lugnare om man känner personen sen innan/lärt känna personen.

Jag har lite samma känsla för hästarna som för barnet hihi de är som mina två andra barn.

Nej men det är ju inte vad vi pratar om, utan mer det att det går att utföra saker på olika sätt men ändå få samma resultat.

I regel blir folk lite hemmablinda och då ska det göras på det sätt som ägaren själv alltid har gjort det på, det går ju att göra på andra sätt också om resultatet ändå blir detsamma.

Hm jag förstår om detta kan misstolkas.

Alla ryttare rider ju på olika sätt så enkelt är det ju ingen kan göra exakt som någon annan gör för man kan ju inte styra sin kropp exakt som någon annan och hästen känner ju alla signaler olika och allt sker kanske inte på samma sätt osv även om man gör samma övning.
så det tycker jag endå är en bra sak för hästen att den får lite variation och kanske inte "slits" på samma sätt som med den vanliga tragglande ryttaren.

Men för en unghäst tex kan det nog vara lite förvirrande med olika signaler innan de blivit befästa.

men sen kan du även mena en annan sak.
att få hästen i form tex om jag ska ta ett exempel.

en ryttare kanske vill rida hästen bakifrån och fram hästen ska gå fram för skänkel och säte och vara allert för hjälperna och man ramlar enbart in hästen med tyglarna och formen kommer automatiskt.

en annan ryttare kanske anser att man rider hästen frammifrån och bak, dvs sågar hästen i form.
mycket focus på vart huvudet är och hästen går där på framdelen och krullar ihop sig.
(eller lite neila inspiererat kanske med lite rollkur:angel:)

det är två sätt att komma fram till "samma" ROM kan man säga men det ena sättet är ju inte riktigt så som jag vill/kommer tillåta att någon rider min häst.

så jag vet inte riktigt vad du menade men det skiljer rätt mycket mellan de olika sakerna du kan mena, det ena är ju bara en bagatell och det andra är ju hur olika folk kan tycka/inställningar som kanske aldrig går att rubba på.

Det kan vara precis vad som helst. Alltifrån exakt hur hästen ska ridas, hur man kommer från a till b, hur länge man ska värma upp, vilka gångarter som ska komma i vilken ordning, hur mycket krav man kan sätta på hästen, hur man får tillrättavisa, var man kan skritta/trava/tölta/galoppera ute, hur länge, i vilket tempo, hur hästen ska borstas, hur den ska ledas osv osv.

Jag har själv flera både medvetna och omedvetna regler kring mina hästar och gillar inte när andra hanterar dem på andra sätt, även om jag vet att de inte alls mår dåligt av det. Märker det dagligen i det stall jag står, att folk har olika grundsyn på hantering och ridning och många anser att alla andra som gör annorlunda gör fel. Nu har jag inga medryttare, en anledning är att jag vill vara den som tränar min häst och de fel som blir, beror på enbart mig och likaså med framstegen. Jag vill kunna utvärdera min ridning och träning genom att utvärdera min häst.
Ofta har man en grund filosofi om hur man anser att en häst ska tränas och ridas, men även om de flesta har samma mål, så finns det många sätt att komma dit och flera sätt kan vara rätt.

Ja alltså det är ju lite sådär jag med vill känna med mina hästar, jag har ju köpt och betalar för dem för att själv rida dem och inte betala till någon annan då kan jag ju lika gärna själva dem lite sån känsla.

Men nu när jag har två ridbara hästar hade det ju varit kul med lite sällskap det är nog mest därför jag hade velat ha medrytttare, du har ju troligen ridsällskap i ditt stall...jag borde kanske skaffa en inackorderad istället om jag vill ha ridsällskap hm svårt.

men samtidigt har jag eget stall för jag älskar att vara ifred och sköta mig själv så vet inte om jag alltid hade velat ha någon hängandes utanför huset(bor ju precis vid stallet).

hade jag inte haft sambo och barn hade jag nog varit en sån där sur tant mitt ute i skogen som springer ut och hötter med kaveln när någon närmar sig huset:rofl::rofl::rofl:

varför kan det inte finnas någon typ 1km ifrån mig med islandshäst som man hade kunnat rida ut ihop med...det hade löst allt.

jag får väl helt enkelt lasta hästarna och köra iväg annars om jag vill rida ihop med någon.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka