Medryttare till Islandshäst

Sv: Medryttare till Islandshäst

Det hade varit riktigt roligt att se en riktigt duktig ryttare rida Thengill och se om det hade funkat eller Hinni och Haffi måste väl endå anses som duktiga ryttare?!
Men han gick ju som en gammal träsko när de red:(.

Älskar den hästen men förstår mig verkligen inte på honom ibland.

Ibland glimtar det ju till eller egentligen väldigt ofta, när vi är ensamma och mitt ute i skogen då är han i sitt rätta element och oj vad fin han är då.
Han får helt enkelt fortsätta vara min lyxkryssare ute i skogen.

måste ta nya bilder någon dag.

Men det är så "roligt" för traven är ju hans enklaste gångart tycker jag men alla de duktiga ryttare(vänner) som ridit honom har haft stora problem med traven???
och tölten har varit passig som tusan.
han går ifrån att vara riktigt riktigt fin till att bli något turridnings ök...
Och då säger jag inte att jag är någon superryttare egentligen även om jag nog har rätt bra känsla iaf ihop med Thengill.

men det är kanske inte så konstigt att hästen inte gör sitt bästa när den har en okänd ryttare på ryggen?

Senast ändrad:

Han kanske blir spänd mentalt och därför går dåligt med nya ryttare på ryggen. Min äldsta är en känslig dam - men samtidigt stenhård - hon väljer verkligen vem hon går bra med och inte. Spelar eg ingen roll om ryttaren är duktig eller inte, ryttaren måste vara juste och rättvis. Så länge den är det så bjuder hon till och kan ge vilken nybörjare som helst en juste åktur i sin bästa ökade tölt.
(Vilket också innebär att hon går som en mask när jag har pms...)

Han kanske blir spänd mentalt och därför går dåligt med nya ryttare på ryggen.

Så var en kompis häst: den gick betydligt sämre med sådana superryttare som Nina Keskitalo och Atli Gudmundsson på ryggen än med sin matte! (Som i o f s en duktig ryttare - men inte på "gurunivå".)

Ja det kan du nog ha helt rätt i, stämmer bra in på Thengill för det är kanske därför han är så svårt och ojämn så att säga att han går efter humör och kemi.
För han är med så att om jag är trött eller inte på hugget så passar han på att smita undan för han känner ju mig och med mig är han tuffare.
men nybörjare är han ju dösnäll och det innebär ju snigelfart i alla gångarter helst tvärnita och stå still för de är inte tillräckligt bestämda.

och de riktigt dukitiga som är bestämda kanske som du säger att han blir mentalt spänd för för han är en känslig häst det är han och svår men så häftig när det väl klickar och han går riktigt bra som idag....wow svävar fortfarande på moln min fina häst.

det känns lite synd att jag aldrig sett honom i bra ren tölt utan att han spänner sig med en annan ryttare skulle faktiskt vara kul att se.
men jag tror han skulle kunna bli fin bara att han måste lära känna ryttaren men ja det är ju det som är rätt svårt med honom att man måste göra exakt "rätt" för att han ska gå sådär bra och man måste ha exakt rätt sinnesstämmning.
svårt o hitta den människan.

för jag vet inte om jag vill "underhålla" slöridning på honom av en nybörjare som åker häst för han blir bara segare för mig att rida då, nu när det går så bra framåt med viljan och ledarskapet.

och en tuff ryttare gör han kanske spänd och passtaktig igen hm.

det är inte lätt detta.
synd det inte var Glampi som var den äldre hästen för han kommer nog vem som helst kunna rida sen.

vad har din häst för stam?

minett vad hade din kompis häst för stam?

Jag tror nog att det kan finnas en ryttare som passar er, men det är nog inte helt lätt att hitta. Fast det är det nog alrig om man vill ha en medryttare som kan utveckla hästen. Hade gärna haft det till min yngre häst, hon är enkel som 17, gillar alla, accepterar allt osv men det finns inte så många bra som inte har egen liksom. Eller ja, det är min upplevelse.

När jag sökte medryttare så behövde jag en person som var lugn i sitt sätt och hade tålamod. Sen var det inte jag som valde medryttare, utan det var min häst.

Hade en som skulle börja, men min häst tyckte inte om henne och vägrade låta sit hämtas ur hagen av henne, se efter 1 månad fick hon sluta då minst varannan gång så gick det inte.

Hon jag har nu har jag haft i 2 år, visst kan min häst ha perioder när han inte vill gå in från hagen, men man märkte direkt när hon började som medryttare att min häst gillade henne och hon bryr sig om honom. Just nu är det bara vi två som kan hämta min häst från hagen.

Hon rider ev inte bättre än mig, men inte mycket sämmre heller, och jag sökte inte heller någon som kunde utbilda min häst.

Förra sommaren så lånade hon min häst och åkte iväg på ridläger(vilket hon även ska i sommar igen), hon har ridit lektioner och har gått på kurser med honom, så hon är mycket villig att lära sig utvecklas tillsammans med honom.

Hon har även fått tävla.

Så jag är nöjd med min medryttare, de gånger hon inte har kunnat på sina dagar har hon hört av sig i god tid, annars åker hon ut i ur och skur, även när det är så dåligt väder att man inte vill/kan rida.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka