Sv: Medryttare till Islandshäst
Tack alla.
det verkar vara lite som jag misstänkte att det är svårt att hitta en medryttare som är mer kunnig än hästägaren så att hästen kan utvecklas framåt det verkar ju som att vissa kompletterar varandra och det kan ju vara ett alternativ, att medryttaren kommer åt knappar som hästägaren blivit hemmablind för tex men det känns som att det inte kan vara en ren och skär nybörjare då som mest åker häst?
Det jag är lite rädd för är att medryttaren ska försämra hästarna alltså göra dem skänkeldöva/busrida/rida sönder eller något sånt jag är väldigt rädd om mina killar hihi och lite misstänksam eftersom man hört så mycket men endå öppen för förslag för det snackas ju mycket.
men själva målet med en medryttare är väl att de ska rida och man själv ska kunna vara ledig typ? eller vad är målet för er? att de hjälper till att betala? att ni får ridsällskap? alltihop?
Jag vet inte om jag hade vågat att släppa iväg en okänd människa själv på mina hästar?
Det känns som att det krävs tid och tålamod att först rida ut tillsammans/berätta om mina hästar lära känna varann osv innan jag vågar släppa iväg människan själv och då har det ju redan inneburit långt mycket mer jobb och tid än om jag själv skulle ridit ut på hästarna den dagen.
Grejen för mig är ju att jag behöver hjälp när jag inte hinner pga barn och familj och jobb och då hinner man ju knappast vara lärarae i flera timmar dessutom?!
Thengill är ju jättesnäll men samtidigt är han väldigt känslig och lätt att det blir fel med hans "skänkeldövhet" om det tjatas med skänkeln på honom och det är ju något en nybörjare lätt sitter och skaver med kanske.
sen glampi är det bara jag som ridit han är ju unghäst känns himla dumt och låta någon nybörjade rida honom väl?
jag tycker det känns dumt när jag inte känner människan för såfort jag känner en människa och litar på den så går det ju bra då vet man ju hur personen är, men är samtidigt misstänksam och vet ju inte vad personen gör när jag inte är med.
som ni märker är mina hästar väldigt viktiga för mig och det är som mina barn jag är väldigt rädd om dem hihi.
Jag kan känna att det får inte gå så långt att jag betalar och så blir det att någon annan rider mina hästar mer än vad jag själv hinner, vad är då meningen med att ha häst? då kan man ju likaväl sälja eller då kan de ju istället stå i hagen och glo än att jag ska betala för att någon annan ska rida och "slita" på mina hästar?
oj vad ego jag låter nu hihi för man glädjer ju en annan människa men ja jag vet inte.
Jag har hela tiden tänkt att om jag ska ha hästar så ska de ha allt det de behöver och det ska inte tullas på vaccinationer, fint foder osv för har man så dåligt med pengar eller att någon annan rider ens hästar mer än en själv då är det ju ingen mening att ha kvar dem eller?
jag är nog lite rädd inför detta bara kanske blir bättre om jag bara vågat ta steget men ja.
känns som att jag hade gärna haft någon som kom med och red ut ibland men måste nog vänja mig ett tag innan jag vågar släppa iväg någon med mina älskade hästar helt själva