Medryttare till Islandshäst

Sv: Medryttare till Islandshäst

Knapplån!!

Jag har ridit både storhäst och Isis och det är inte mycket som skiljer på ridskola! Däremot i "gamla skolan" och "nya läran" skiljer det ! Och det oavsett ras.. Men att rida Isis är ju såååå underbart!! Den här lilla härliga filuren med massa kraft och styrka, att få det samarbetet att funka är så härligt!! Vilket team man kan bli :) Den här lilla filuren har ju dock extra gångarter och vissa är ju
Känsliga och ostabila i tex tölten och där skulle jag faktiskt vilja ha en person kunnig på Isis som medryttare..

Jag har genom en slump hittat en jätteduktig tjej som kommer och rider Vilja när hon har möjlighet. Hon har inte islandshästvana men det gör inte mig något, hon får henne att gå jättefint i skritten och travar riktigt bra. Det ser harmoniskt och bra ut och då gör det inte mig något att hon inte är en islandshästryttare.

Hon har mer erfarenhet än vad jag har utav inridning samt utbildning och jag tror att detta är ett jättebra komplement till Viljas utveckling.

Jag har en kompis som följer med ut och rider ibland, en "storhästtjej" om man nu ska kalla det så. Hon brukar strunta i tölten och rida övriga gångarter istället, går alldeles utmärkt. ( Hon väljer det själv) Om man nu har en häst med väl separerade gångarter kan ju detta vara ett alternativ.

Tack alla.
det verkar vara lite som jag misstänkte att det är svårt att hitta en medryttare som är mer kunnig än hästägaren så att hästen kan utvecklas framåt det verkar ju som att vissa kompletterar varandra och det kan ju vara ett alternativ, att medryttaren kommer åt knappar som hästägaren blivit hemmablind för tex men det känns som att det inte kan vara en ren och skär nybörjare då som mest åker häst?

Det jag är lite rädd för är att medryttaren ska försämra hästarna alltså göra dem skänkeldöva/busrida/rida sönder eller något sånt jag är väldigt rädd om mina killar hihi och lite misstänksam eftersom man hört så mycket men endå öppen för förslag för det snackas ju mycket.

men själva målet med en medryttare är väl att de ska rida och man själv ska kunna vara ledig typ? eller vad är målet för er? att de hjälper till att betala? att ni får ridsällskap? alltihop?

Jag vet inte om jag hade vågat att släppa iväg en okänd människa själv på mina hästar?
Det känns som att det krävs tid och tålamod att först rida ut tillsammans/berätta om mina hästar lära känna varann osv innan jag vågar släppa iväg människan själv och då har det ju redan inneburit långt mycket mer jobb och tid än om jag själv skulle ridit ut på hästarna den dagen.
Grejen för mig är ju att jag behöver hjälp när jag inte hinner pga barn och familj och jobb och då hinner man ju knappast vara lärarae i flera timmar dessutom?!

Thengill är ju jättesnäll men samtidigt är han väldigt känslig och lätt att det blir fel med hans "skänkeldövhet" om det tjatas med skänkeln på honom och det är ju något en nybörjare lätt sitter och skaver med kanske.

sen glampi är det bara jag som ridit han är ju unghäst känns himla dumt och låta någon nybörjade rida honom väl?

jag tycker det känns dumt när jag inte känner människan för såfort jag känner en människa och litar på den så går det ju bra då vet man ju hur personen är, men är samtidigt misstänksam och vet ju inte vad personen gör när jag inte är med.

som ni märker är mina hästar väldigt viktiga för mig och det är som mina barn jag är väldigt rädd om dem hihi.

Jag kan känna att det får inte gå så långt att jag betalar och så blir det att någon annan rider mina hästar mer än vad jag själv hinner, vad är då meningen med att ha häst? då kan man ju likaväl sälja eller då kan de ju istället stå i hagen och glo än att jag ska betala för att någon annan ska rida och "slita" på mina hästar?

oj vad ego jag låter nu hihi för man glädjer ju en annan människa men ja jag vet inte.

Jag har hela tiden tänkt att om jag ska ha hästar så ska de ha allt det de behöver och det ska inte tullas på vaccinationer, fint foder osv för har man så dåligt med pengar eller att någon annan rider ens hästar mer än en själv då är det ju ingen mening att ha kvar dem eller?

jag är nog lite rädd inför detta bara kanske blir bättre om jag bara vågat ta steget men ja.

känns som att jag hade gärna haft någon som kom med och red ut ibland men måste nog vänja mig ett tag innan jag vågar släppa iväg någon med mina älskade hästar helt själva;)

Idag bestämdes det att min stallägare ska vara medryttare på min ena islandshäst iad en gång i veckan.
Hon har ridit henne lite innan och hjälpt mig och känner till hästen. Hon är storh'stryttare och har svårt att få in trav på Hilda. Jag tycker hon har väldigt separerade gångarter annars.

Men nu känns det ändå som det inte gör så mycket. Hilda väljer tölt med henne och inte nån grisepass så det är ingen större fara. Och jag har två småbarn och är väldigt tacksam för lite avlastning.
Jag får vara extra noggrann när jag rider att hon (hästen) går rätt.

Jag tänkte erbjuda mig att hålla en liten lektion nån dag och hjälpa henne att hitta lite knappar på henne.

Om du är så nojjig så är det nog bäst att du rider dina hästar själv...... Jag lät min rida ut ensam på Vilja redan första gången för att dom ska få lära känna varandra, jag kan ju inte lära dom att känna varann utan det måste dom lösa sinsemellan.

Jag skulle aldrig ta första bästa. Om det skulle vara så att jag inte hittar någon som min häst trivs med så får det vara.

Jag tycker att det är viktigt att stämma av så att medryttaren har syn på hantering och ridning som jag tycker är vettig. Se till att utsätta medryttaren för såna situationer där du kan se hur hon/han agerar. Tex. kolla hur de hanterar hästen, om de är noga med borstning, osv. Det blir ju lite konstlat när man är där och provrider, så personen kanske inte ställer sig och visiterar hästen även om det är något som den brukar göra annars. Så detaljer bryr jag mig inte allt för mycket om, om personen har rätt attityd dvs. vill hästens bästa så kommer de också att ta till sig av önskemål. Jag skulle inte vilja ha en ryttare som jag behövde be om saker som är självklara. Tex vill jag att hästen blir borstad, behöver inte vara flera timmars rykt, men en grovborstning. Jag tycker de är självklart att man ser till att det finns vatten och att man kollar så att skor sitter på etc.

Om personen har rätt attityd och rätt syn så tycker jag att man känner det ganska snabbt. Speciellt om personen får berätta lite om sig själva, tidigare erfarenheter, vad de gillar, sina mål osv. Menar inte att man ska ha en intervju utan de är sånt som kommer upp när man småpratar när man står och fixar i stallet tycker jag.

Du har ju två hästar och har ju verkligen guldläge! Du har ju möjlighet att följa med personen och lära känna personen lite.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att ha en person som man litar på så att man kan ge den utrymme och få ha hästen för sig själv. Vill ju inte att de ska känna sig övervakad. :o
I början tycker jag att det är bra med lite mer kontakt, tex skicka ett sms och fråga om allt gått bra när personen varit själv i stallet. Men sen tycker jag att man förväntar sig att personen säger till om det är något särskilt, annars så kör man på när de lärt känna hästen och vet vad som gäller.
Vi hade ett block i stallet där jag skrev upp om det var något särskilt, tex. täcken, mat osv.

Nu vet jag inte om du har hästarna hemma i eget stall eller tillsammans med andra?
Vi brukar alltid göra så med nya medryttare att först lånar hästägaren en annan häst i stallet och rider ut en eller ett par gånger tillsammans med en presumtiv medryttare.
Funkar det ok så brukar någon stallkompis sedan rida ut med medryttaren de första gångerna vilket inte bara är för att "spionera" utan även för att visa ridvägar och vara lite allmänt social.
Alla i stallet håller lite extra koll på nya medryttare och det brukar faktiskt funka bra i de allra flesta fall.
Någon gång har det inte klickat mellan ryttare och häst men det har inte hänt något.
Alla har inte varit vana islandsryttare men det brukar gå bra ändå. Somliga vill rida lektion och utvecklas medan andra är nöjda med att tuffa runt i skogen, med andra ord precis som hästägarna i stallet ;).

Tror att de flesta i vårt stall som har medryttare har det framför allt för att få avlastning men även för att få minskade utgifter för hästen.

Okej vilken bra lösning hoppas det går bra med stallägaren som medryttare:)

Om du är så nojjig så är det nog bäst att du rider dina hästar själv...... Jag lät min rida ut ensam på Vilja redan första gången för att dom ska få lära känna varandra, jag kan ju inte lära dom att känna varann utan det måste dom lösa sinsemellan.

Nej det har du rätt i man ska/kan inte vara för kontrollerande men det är lite det jag vill försöka lära mig att släppa på och det tror jag att jag lätt skulle göra bara jag känner människan.

men jag skulle inte släppa iväg medryttaren själv första gången måste vänja mig lite först.:angel:

Jag skulle aldrig ta första bästa. Om det skulle vara så att jag inte hittar någon som min häst trivs med så får det vara.

Tack för bra svar:bow:.
nej exakt det har du rätt i man måste ju inte ta någon om man inte hinner någon bra. och man har ju förmånen att kunna välja men skulle kännas lite jobbigt att säga till någon som är glad i hågen att man inte tycker att det funkat:crazy:.

Jag tycker att det är viktigt att stämma av så att medryttaren har syn på hantering och ridning som jag tycker är vettig. Se till att utsätta medryttaren för såna situationer där du kan se hur hon/han agerar. Tex. kolla hur de hanterar hästen, om de är noga med borstning, osv. Det blir ju lite konstlat när man är där och provrider, så personen kanske inte ställer sig och visiterar hästen även om det är något som den brukar göra annars. Så detaljer bryr jag mig inte allt för mycket om, om personen har rätt attityd dvs. vill hästens bästa så kommer de också att ta till sig av önskemål. Jag skulle inte vilja ha en ryttare som jag behövde be om saker som är självklara. Tex vill jag att hästen blir borstad, behöver inte vara flera timmars rykt, men en grovborstning. Jag tycker de är självklart att man ser till att det finns vatten och att man kollar så att skor sitter på etc.

ja det låter med mkt vettigt man märker ju faktiskt när du säger det om man klickar med människan eller inte.
vissa märker man ju att man inte har något alls gemensamt med ellert inte alls har samma syn på hästhållningen och det är ju inte kul att rida ihop/sammarbeta ihop med någon som tänker hela annorlunda där man aldrig är överens och framförallt om de ska hantera mina hästar och gör på ett sätt som jag absolut inte hade gjort eller tyker är okej.

men sånna saker med skor osv tar man ju för givet men samtidigt kan man nog inte ta det för givet för det är liute det jag tänker att de är ju ofta folk som inte är så kunniga som svarar på medryttar annonser och sånna saker tänker de nog inte på.
kolla vattnet och sånt är ju inte heller en självklar grej som de kanske inte kan hålla reda på det är nog tillräckligt med allt kring sadling tränsning och allt om man inte vet något om hur det ska göras.:crazy:

jag räknar nog kallt med att de som svarar på ev annons kommer vara klara nybörjade:crazy:

Om personen har rätt attityd och rätt syn så tycker jag att man känner det ganska snabbt. Speciellt om personen får berätta lite om sig själva, tidigare erfarenheter, vad de gillar, sina mål osv. Menar inte att man ska ha en intervju utan de är sånt som kommer upp när man småpratar när man står och fixar i stallet tycker jag.

ja....bra med lite mail "prat" innan då kanske.

Du har ju två hästar och har ju verkligen guldläge! Du har ju möjlighet att följa med personen och lära känna personen lite.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att ha en person som man litar på så att man kan ge den utrymme och få ha hästen för sig själv. Vill ju inte att de ska känna sig övervakad. :o
I början tycker jag att det är bra med lite mer kontakt, tex skicka ett sms och fråga om allt gått bra när personen varit själv i stallet. Men sen tycker jag att man förväntar sig att personen säger till om det är något särskilt, annars så kör man på när de lärt känna hästen och vet vad som gäller.
Vi hade ett block i stallet där jag skrev upp om det var något särskilt, tex. täcken, mat osv.

ja det är ju guldläge verkligen även om glampi inte riktigt hänger med i samma tempo än kanske men han hade behövt att thengill hängde med ibland o thengill hade med gillat det.

kan man ha en medryttare som bara kommer och rider när båda hästarna ska ridas ihop?

låter smart med blocket...jag bor ju 20meter ifrån stallet typ så de hade ju kunnat knacka på men ja samtidigt hm...kan bli för mkt med.

Nu vet jag inte om du har hästarna hemma i eget stall eller tillsammans med andra?
Vi brukar alltid göra så med nya medryttare att först lånar hästägaren en annan häst i stallet och rider ut en eller ett par gånger tillsammans med en presumtiv medryttare.
Funkar det ok så brukar någon stallkompis sedan rida ut med medryttaren de första gångerna vilket inte bara är för att "spionera" utan även för att visa ridvägar och vara lite allmänt social.
Alla i stallet håller lite extra koll på nya medryttare och det brukar faktiskt funka bra i de allra flesta fall.
Någon gång har det inte klickat mellan ryttare och häst men det har inte hänt något.
Alla har inte varit vana islandsryttare men det brukar gå bra ändå. Somliga vill rida lektion och utvecklas medan andra är nöjda med att tuffa runt i skogen, med andra ord precis som hästägarna i stallet ;).

Tror att de flesta i vårt stall som har medryttare har det framför allt för att få avlastning men även för att få minskade utgifter för hästen.

tack för ditt svar.
jag har ju hästarna "tyvärr"(i detta fall) hästarna hemma och jag kan känna att det hade nog varit lättare om medryttaren åkt till ett annat stall o ridit o stallkompisarna kunnat kolla personen lite och så.
och nu kan jag känna lite att nu ska de ju köra upp på vår uppfart och vara hemma hos oss och så när vi inte är hemma/när vi är hemma och jag vet inte känns inte riktigt som man kan slappna av då heller på något sätt.

egentligen tror jag att jag mest hade velat ha en ridkompis/hästkompis att göra roliga saker ihop med eftersom jag inte har någon inackorderad/någon i närheten att rida med.
i första hand iaf...
någon man kan disskutera hästar med så därför känns det ju som att jag gärna hade velat ha någon mer kunnig annars blir det ju mer utav en envägskommuniktation.

Tack för bra svar:bow:.
nej exakt det har du rätt i man måste ju inte ta någon om man inte hinner någon bra. och man har ju förmånen att kunna välja men skulle kännas lite jobbigt att säga till någon som är glad i hågen att man inte tycker att det funkat:crazy:.

Fast man kan ju säga det på ett enklare sätt, linda in det eller helt enkelt dra en vit lögn om man tycker det känns jobbigt (med risk för att sanningen kommer fram såklart och det leder nog till större obehag än att man säger som det är på ett snyggt sätt). Det bästa tror jag är att vara klar från början med att det ska vara en prövoperiod, från båda håll. Få det inte att verka som att du ska utvärdera människan (även om man såklart gör det) utan mer som att hästen och medryttaren ska gilla varandra. Det kan ju lika gärna vara medryttaren som känner att det inte funkar riktigt. Stäm av tydligt i början, och var väldigt tydlig så blir det inget stort frågetecken om det skulle vara så att det inte funkar. Det kan ju vara så att du har fler än en som provar och då kan du ju mycket enklare bara säga att valet har tyvärr fallit på en annan, men att personen var väldigt duktig och önska lycka till. Lite obekvämt, men enkelt. Och när det gäller ens älsklings bästa så ska du få se att det inte alls är så jobbigt som du kanske tror nu. När det gäller hästarna så är i alla fall jag mycket bättre på att stå upp för vad jag tycker.

jag räknar nog kallt med att de som svarar på ev annons kommer vara klara nybörjade:crazy:

Jag hade i och för sig ingen annons, utan jag fiskade privat. Har haft ute annons till en annan häst och det är som du säger helt andra som svarar. Då får man helt enkelt vara tydlig i annonsen med vad man vill ha hjälp med. Och även sen när man träffar dem och går igenom och visar tydligt. För det kanske inte var alls så som de tänkt sig och det kanske inte är intressant när de får veta verkligheten. En del vill ju bara rida och inte hålla på och bära vatten och sånt. Så då måste man ju se till att de vet vad som gäller från början så att de snabbt och lätt kan backa ut.

kan man ha en medryttare som bara kommer och rider när båda hästarna ska ridas ihop?

Klart att man kan! Det är ju "din" medryttare, du har ju rätt att bestämma precis hur du vill ha det.
Jag behövde egentligen bara hjälp några gånger per termin, men för att hästen och medryttaren skulle kunna bygga en relation och medryttaren skulle få in rutin på stallsysslor och känna att det gav henne något också så hade vi en gång i veckan ungefär. Men det var ingen fast dag utan vi hördes av varje vecka och kollade hur det passade med hennes och mitt schema. Men får ju hitta det sätt som passar en själv bäst och samtidigt ta hänsyn till medryttaren så den inte känner sig utnyttjad, det tycker jag är viktigt.

låter smart med blocket...jag bor ju 20meter ifrån stallet typ så de hade ju kunnat knacka på men ja samtidigt hm...kan bli för mkt med.

Ja, det kan ju kanske vara skönt att kunna släppa helt de dagar som medryttaren har om du tex gör något med lilla sonen eller vad som. Man kan ju hålla sig kontaktbar men ändå se till att man inte "behövs" om det inte är något särskilt de dagar man inte själv vill vara med. Jag tycker de låter bra som du säger att du vill ha en ridkompis. Det tror jag kan funka bra, bara du hittar rätt person. :)

Senast ändrad:

*KL*

Problemet för många ägare är att inse att just dennes sätt att sköta och rida hästen på är inte den enda och rätta vägen, utan det finns flera vägar som leder till Rom.

*KL*

Problemet för många ägare är att inse att just dennes sätt att sköta och rida hästen på är inte den enda och rätta vägen, utan det finns flera vägar som leder till Rom.

Jag håller helt med dig Boj. Oftast så kan man hamna i två möjliga lägen.

1. Man får tag i en duktig ryttare som rider hästarna fint, men samtidigt gör det på sitt sätt och det är svårt att få en sådan ryttare att ändra sig och göra på "mitt" sätt.
2. Man får tag i en ryttare som vill lära sig, men kanske inte har samma erfarenhet/skicklighet, men som man kan forma väldigt mycket själv efter hur man vill att hästen ska ridas.

Jag har haft båda exemplen ovan och tycker att 1. är bra så länge man har samma filosofi och man gillar hur ryttaren rider (samt kan acceptera att "mitt" sätt inte är det enda sättet) och 2. är bra om man känner att det finns mycket naturlig känsla och talang hos ryttaren att plocka fram samt att man har tid att vägleda/ge lektioner och att det är viktigare att ryttaren följer samma principer som jag själv än att den är jätteduktig.

Det som är bra med tvåan är att det är lättare att få en sådan ryttare att ta ut hästen och bara ha kul med mindre krav ( = mindre risk att det blir fel), om man kanske främst behöver hålla igång konditionen. Ryttare ett kommer troligtvis automatiskt "rida" mer aktivt .

Beroende lite på vad man har för ambition med sina hästar tycker jag att medryttare kan vara ett jättebra sätt att få avlastning. Satsar man hårt på tävling eller för att få hästen visade etc och är en skicklig ryttare själv, så skulle jag personligen dock inte ha medryttare.

*KL*

Sant, men samtidigt har man ju valt som man valt av en anledning. Klart att man kan göra på andra sätt, men jag har valt mitt sätt för jag tror att det är bäst för hästen. Då är det väl klart att man inte vill ha någon som gör saker på ett sätt som man inte tror på. Nu pratar jag inte om fjantgrejer som om man kratsar hovarna före eller efter rykten, utan om tex. ridning, sadling, osv.

Kan man inte föra en vettig diskussion och ge relevanta argument och förklara varför man gör som man gör så tycker jag inte att det är nåt att bry sig om. Där drar jag gränsen. Är det inte viktigt för hästen så är det inte viktigt alls.

Jag hade några regler som kanske kan verka fjantiga för andra, tex. inget godis (nån gång emellanåt, visst, men inte så det blir en vana. Han kunde tigga nån enormt) och att han inte fick gå iväg i stallgången (säkerhetsgrej enligt mig, plus att han inte fick äta upp de andras mat som stod i stallgången). Men för mig var detta viktigt för det påverkade mig de dagar jag hade hästen. Och jag ville inte behöva ta de diskussionerna så fort någon annan hade hanterat honom. Han visste vad som gällde och sa man bara till när han försökte så lydde han utan krusiduller.

Glöm inte sorten som har lite erfarenhet men tror att de kan allt och gör allt bäst. :devil:

(men som oftast är helt ute och cyklar:angel:)

*KL*

Fast det är ju också ett av priviligierna med att ha häst.

Men om man inte kan se att andra har andra sätt, då ska man vara ensam med sina hästar också.

Men om man inte kan se att andra har andra sätt, då ska man vara ensam med sina hästar också.

Presajsli.:D

Det är nummer ett om man vill skaffa medryttare, kan man inte komma över den tröskeln är det bättre att låta hästen stå.

Nummer två, och det är att en del ägare blir lite rädda för att medryttaren kanske kan komma att rida hästen bättre än vad en själv gör.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka