Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

K

katinka

Jag har haft flera medryttare till mina hästar under årens gång, har aldrig annonserat utan dom har sökt upp mig och frågat om att få bli medryttare.

Men det som nu har slagit mig är följande: Dessa tjejer har ridit på ridskola i allt från 5 - 15 år, en del har haft foderhäst tidigare, nån har till och med ägt egen häst med allt vad det innebär, men trots det har dom inte kunskap att sadla och tränsa på en häst och stallskötsel har dom aldrig hört talas om !

Jag har fått vara med som en mamma till dessa tjejer för att visa hur man gör och hjälpa till hela tiden så för mig är det ingen idé att ha medryttare mer då jag ändå måste vara med i stallet varje gång .

Inte finns det vett nog att fråga om man vill ha hjälp med mockning och/eller lägga in foder till den häst dom rider, nix..

Sopa stallgången efter sig när man gjort färdig hästen, det har aldrig hänt !

Och jag ska tillägga att detta är inga barnungar som har varit medryttare utan allt från 15 - 35 år gamla och ändå finns det ingen som tänker att man kanske skulle ta och hjälpa till med nåt när man ändå får rida gratis och även tävla hästen.

Nu har jag blivit så trött på allt detta så nu blir det inga fler "medisar" för min del.

Kan också berätta att jag har sagt till om mockning, och dom har lovat fixa det efter ridningen.

Så när jag kommer hem sent på kvällen efter jobbet och ska ta in hästarna i stallet och tror att det är mockat och klart så upptäcker jag att så var inte fallet, inte mockat, inget foder i krubban och ingen stallgång sopad !!

Tydligen tycker dessa medisar att det räcker med att dom rider och har kul så kan hästägaren ta "skitgörat".

Ursäkta att det blev långt och gnälligt men behövde bara skriva av mig.

Om det är någon mer än jag som råkat ut för detta så snälla skriv och berätta hur ni gjort.

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Har aldrig haft någon medryttare, och inte varit medryttare heller, men det du beskriver är inte ovanligt.

Hm. Jag har aldrig haft en egen häst men varit medryttare på ett ganska bra antal hästar genom åren. Var visserligen aldrig ridskoleunge utan lärde mig saker och ting den hårda vägen och mockade glatt 15-20 boxar om dagen åt grannarna bara för att det var roligt att få vara i ett stall.

Du har nog bara haft otur, faktiskt. Personligen kan jag inte med att lämna stallet omockat även om jag vet att andra ska ut eller ägarna kan mocka. Jag mockar, fyller vatten och gör klart innan jag åker hem - om det inte är så att vi avtalat annat (tex. Jag hinner inte rida om jag ska göra stallet - vill ni hellre att jag mockar m.m ?).

I våras tex så red jag 5-6 dagar i veckan men då var det bara jag som red den hästen med. Då mockade jag åt samtliga ägarens tre hästar om inte hon hunnit ut och fixat det före mig.

Har hållt på med hästar i närmare 20 år (är 29 nu).

Låter som att du har haft otur!

Jag är medryttare just nu, helt gratis och det enda ägaren vill ha hjälp med är ridningen. Jag behöver alltså varken mocka eller fodra. Men jag skulle aldrig ta in en häst utan att mocka först, och mockar jag ändå åt "min" så kan jag ju lika gärna ta de andra två boxarna också... Vatten kollar jag självklart varje gång och lite hö tar ingen tid att slänga till dom. Ridningen är ju faktiskt en ganska liten del av hästeriet, och efter att ha sålt min egen häst så är det just stallbiten jag saknar mest. Ridningen är bara en bonus.

Håller med Snyggve, du verkar ha haft otur.

Har själv varit skötare i många år och har som princip hellre för mycket än för lite. Dvs. sägs det inget om mockning så gör jag det. Fodring är givetvis knepigare utan direktiv men då frågar jag alltid om och i så fall hur jag ska göra det.

Sen tycker jag många hästägare kan behöva tänka lite extra på vilka direktiv de ger och hur de ges. Det är i princip omöjligt att vara för tydlig. Mått, mängder, utrustnings preferenser och tider bör skrivas ner och hängas upp någonstans. Även en liten lapp med rutinerna uppstolpade "När vi är i stallet så gör vi", bara enkelt och tydligt för att minimera att något misstolkas, missförstås eller helt enkelt glöms. Jag har varit med samma häst och samma ägare i drygt tre år och har fortfarande nytta av dessa två lappar, det är skönt att ha när hjärnan ibland är någonstans. Man kan lätta bocka av det man gjort och slipper ringa ägaren bara för att man tillfälligt glömt om hästen skulle ha det ena eller det andra täcket. Detta speciellt när det kommer förändringar.

jag är också där just nu, vägrar låta någon mer rida då jag totalt lessnat på oansvariga människor :( suck

Jag är medryttare på en gammal gammal häst som inte rids alls om inte jag åker ut. Familjen har inte riktigt tid. De är mest promenadhästar alla 4 som står där. Jag har inga krav från ägarna när jag åker ut, de säger att jag får åka ut hur ofta jag vill, rida hur mycket jag vill och jag behöver inte mocka. Jag jobbar till 18.30 varje vardag, vilket de vet om, är singel dvs det är jag som får handla, laga middag, fixa matlåda och allt sånt själv, men jag försöker ändå åka ut till stallet 2 ggr i veckan och under helgen. Nu är det ju mörkt innan jag ens hinner ut på kvällen så ridningen blir lidande då belysningen därute är obefintlig, tyvärr. Men idag åker jag ut ändå för lite stallpyssel. Ägaren meddelade att jag INTE behöver mocka, men tror ni jag kan låta bli?? Det tar ju inte så lång tid. 4 boxar varav den ena är till en shettis och en annan box innehas av renligheten själv som bajsar o kissar på ett enda ställe = mockning 5 minuter. För mig är det en självklarhet att fixa det innan hästarna tas in!! Det ingår i "stallsysslor" enligt mig och brukar det inte ingå diverse stallsysslor när man är medryttare?? Det kanske borde döpas om till "stallskötare med rätt att rida" istället. Jag hoppas fler tänker som mig och att ni som behöver medryttare tar er tid att lusläsa personen, säger ifrån när de inte sköter sig och framför allt hoppas jag ni hittar rätt person..:) Lycka till!!

Jag tror du har haft otur, och kanske varit slarvig med vad som väntas.

När jag har kommit ut i lite olika stall så häpnar jag ofta över hur olika det är. I vissa kan man äta från golvet för att alla verkligen sopar efter sig jämt, i andra så sopas det knappt när det behövs, i vissa ingår mockning i hyran och i vissa så mockar man själv o.s.v. Kommer man från ett "slarvigt" stall så ser man nog inte ens det som för många är självklart. Jag har själv haft lite olika medryttare/ skötare. I mitt gamla stall var det vanligt att man hade skötare som gjorde stallsysslorna 2-3 dagar i veckan och red 1-2 gånger av dessa. Då betalade de inget och jag bestämde helt och hållet hur ridningen skulle ske. Som tack fick de lektion för mig någon gång då och då, och mer frihet och ansvar när de visat att de var duktiga nog för det.
Dessa tjejjer hittade jag på ridskolan i vars privatstall jag stod i, då var jag rätt så aktiv och visste vilka tjejjer jag ville fråga. När det blir dags för mig att skaffa en medis eller skötare igen kommer jag nog gå dit, fråga någon jag känner som jobbar om tips på vilka tjejjer som är bra och pålitliga.

Personligen så föredrar jag att ha skötare på det viset om jag inte prompt behöver hjälp med hyran, eftersom jag då känner att det är mer ok att jag styr och ställer och t.ex. kan be om hjälp med putsning av utrustningen och sånt om jag har en körig vecka någon gång. Skulle jag ha en medryttare så skulle jag "kräva" att de mockade och gjorde det dagliga som jag gör när jag är uppe - poängen är ju lite att jag sak slippa åka till stallet den dagen. Men jag skulle inte tycka att det var ok att be om något extra.

Jag hade nog blivit sur, för mig är det en SJÄLVKLARHET att man mockar, plockar undan efter sig och sopar!! Nu är jag skötare till en häst och där kom ägaren och lite försiktigt frågade om jag kunde mocka också, självklart!!! Då känner hon mig ändå sedan många år tillbaka och vet att jag är väldigt noga med sådana saker. Smörja träns och tvätta bett osv hör ju också till!

Hoppas du hittar någon bättre, fy för dom andra slarverna!!

Du har nok hatt uflaks, men samtidig er det svært mange rideskoler som ikke vektlegger hestestell og handtering. De møter kanskje til ferdig salet hest og overleverer den igjen til neste rytter/stallansatt etter endt ridetime.

Med mine medryttere har jeg alltid vært nøye med å forklare hva som kreves av dem, og de fleste av disse har fra første stund gjort jobben sin. (og de mest ivrige har også gjort mer enn avtalt, og pusset lærgrimer, hodelag og tatt med seg salunderlag og vasket dem! :D) De som ikke har gjort det har ikke fått holde på med mine hester særlig lenge, og stort sett har de ikke vært så ivrige på oppgaven at de tok det så tungt. ;)

Men varför i hela friden har du haft en massa medryttare som inte hjälpt till? Vad har du fått ut av det? Och varför har du inte sagt till om vad som gäller redan från början?
Varför plåga sig år efter år? Det känns som att det inte är så svårt att med en gång säga att mockning och fodring och sopning ingår och sköter de inte det så är det tack och hej?

Finns jättemånga bra medisar, men samtidigt finns det mindre bra...

Jag har haft två stycken.. 15-17 år.
Har inte varit supernöjd kan man säga...

Medis 1
Skulle ta hand om pålle eftersom jag bodde på skolan jag gick på.
Hon lovade att höra av sig med rapporter om hur allting fungerade och så. (vilket hon också gjorde)
Samtidigt var mamma och kollade till hästen varje dag och jag frågade hur hon skötte det..
Hon mockade slarvigt. Slängde typ ut en kärra rent spån och lämnade allt skit och kiss kvar.
Hon slarvade med uppvägning av maten.
Varje dag fick jag ett sms om att det gick bra, fast "bara idag" tog jag en promenad istället..
Efter ett par gånger fattade jag ju att något var fel och de andra i stallet sa då att min häst hade bockat av henne första gången hon skulle rida, så i slutet fick mamma leda henne i paddocken 15 min i skritt..
Frågade ärligt om hon verkligen tyckte det var kul, eftersom hon verkade rädd för min häst...
Nej sa hon, men hon hade inte vågat säga något till mig.. :crazy:

Medis 2
Började när jag fortfarande bodde på skolan, men fortsatte när jag hade kommit hem ändå. (Man vill ju inte bara kasta ut dem..)
*Mockade jätte slarvigt! (När hon överhuvudtaget mockade..)
*Gav hästen 2kg hö när den skulle ha 5.. (jag eller mamma kontrollvägde när vi tyckte det såg lite ut..)
*Lät sina kompisar rida trots att jag hade sagt nej.
Men det värsta av allt: Hon GALOPPERADE min häst när han var konvalecent och bara fick SKRITTA!! :mad:
Jag hade tydligt förklarat hur det låg till, men det var uppenbarligen under hennes värdighet... (Det gjorde ju inte henne något att hästens skada drog ut på en nio månaders period... Hon slapp ju betala över 30.000 i veterinärpengar..)
Minst två gånger i veckan av hennes tre dagar hörde hon av sig samma kväll mellan klockan 5-8 och sa att hon inte kunde komma...
Ibland sa hon att hon inte hade ridit så att jag skulle åka ut och göra det och efter min rundtur kunde jag få höra från stallkompisarna: "Men hon har ju redan ridit idag..) Då fick min stackars konvalecenta häst gå två pass...
Hon kopierade bilder på min häst som jag hade fått (copyright på dem) samt fotade min utrustning och bloggade om mig och "vår" häst... :confused:

Det har hänt så mycket mer, men ingen skulle orka läsa allt...
När medis 2 sen slutade rida min häst så blev han konstigt nog frisk... :angel:

Bör tillägga att mina medisar red gratis i utbyte mot att de skötte om honom med mockning och sånt!

Men jag vet att det finns superbra medisar där ute! Flera i mitt stall hade jättebra sådana, så vi har nog bara haft otur tyvärr...

Delvis KL

Herregud, vilka mardrömshistorier det finns därute! Vilka människor det finns :eek:

Det är inte utan att ni hästägare skulle behöva ta en "arbetsintervju" med medryttarkandidater, i stil med "hur ser en vardag i stallet ut för dig?".

Om man är betalande medryttare eller inte tycker jag inte spelar någon helst roll. Det är ett privilegium att vara medryttare, att få vara med och engagera sig i en häst utan att för den sakens skull behöva ha det tunga ansvaret med en egen. Stallsysslorna hör till i "paketet", att ta hand om en häst och se till att den har det bra på alla sätt och vis.

Flertalet av dessa medisar som nämnts i tråden får man ju lust att hänvisa till ridskola eller turridning.

Hur tänker man när man inte säger upp en medryttare som inte sköter sig? Det känns absurt att ni kollat men inte gjort något åt det.

Hade medryttare som slarva. Sa till henne att hon får skärpa sig eller dra. Hårda ord men vafan hon fick rida gratis och hålla på med en topphäst. Jag ska inte behöva åka till stallet för att sopa och mocka efter henne, när det har varit hennes dag att ha hästen;)

Till slut sa jag stopp och frågade min syster om hon kunde ta hästen (pluggade på annan ort ) Varför jag inte frågade henne från början var för jag tycke hon var för ung, men det funkade super. Betalade tränare åt henne m.m. =)

Så kanske funkar bäst att ha en medryttare man känner sen innan?
Hoppas det löser sig och att du vågar säga till, är trots allt du som gör DEM en tjänst och låter dem rida gratis;)

Man antar att de sköter sig!
Mat och mockning tog jag upp hur många gånger som helst..
Det fruktansvärda med ridningen fick jag reda på efter att jag bad henne sluta!
Gillar inte att få påhopp som om jag skulle skita i att min häst behandlades dåligt!! Jag gjorde något åt det, bad henne sluta!
Alltså stod jag inte bara och såg på och lät henne fortsätta! Hon fortsatte tills jag insåg att hon inte skulle lära sig..
Hade jag vetat allt från början hade jag väl inte låtit henne rida??

Senast ändrad:

Du räknar upp en hel rad fel och hur ni kontrollerade och nu att du tog upp det massor av gånger. För mig hade det räckt med ett fåtal fel. Jag är inte petig men kan folk inte väga upp mat hyfsat korrekt eller mocka så jag blir nöjd ( jag är inte petig direkt) så har jag ingen nytta av dem. Det ska vara ett ömsesidigt utbyte, funkar det inte smärtfritt kan det vara.

Det ska vara ett ömsesidigt utbyte, funkar det inte smärtfritt kan det vara.

BRA skrivet!!:love:

Jag var ju inte nöjd heller eftersom jag bad dem sluta??
Men jag tycker att man ska ge dem en chans att bättra sig!
Jag var med flera gånger och visade henne hur det skulle va, men när jag efter ett tag insåg att hon tydligen inte fattade så sa jag åt henne att det inte fungerade längre...
Sen fick jag reda på en massa annan skit efteråt av både hennes och mina kompisar.
Det kan man ju däremot undra varför inte de sa till mig personligen vad hon gjorde med min häst. De skulle föreställa mina vänner, men jag fick inte veta att hon galopperade en halt häst...
Hade jag vetat DET så hade hon åkt ut med en gång..
Men sen stannade hon inte hos mig så länge ändå..

Hej!

Jodå, visst har man haft sin beskärda del av hopplösa medisar som inte gjort vad de ska eller gjort saker de inte får.. (Inte vågat rida, men sagt att de gjort det, longerat hästen i träns på en äng 1 km från stallet, trots att hon inte ens fick promenera med hästen utanför stallplan, än mindre longera eftersom hästen var under igångsättning och än mindre i träns eftersom häst har/hade munproblem, folk som lovat att ta hästen så jag ska kunna åka bort och sen själva åkt iväg och lämnat mej med en häst utan nån som tar hand om den osvosvosv..)..

Men.. Jag har också haft världens bästa medisar: Ställer upp i vått och torrt, oavsett om hästen är halt eller går att rida, följer alla mina nycker (dvs regler), ringer om det är nåt och är helt enkelt underbara!

Jag har två supertjejer som hjälper mej just nu- helt underbara är dom:love::bow:!

TS har nog haft en enorm otur tror jag.

/Lavinia, som också testat otur med medryttare

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar