Medryttare se hit!

Sv: Medryttare se hit!

Jag har nygligen börjat rida en häst i Stockholm city två vardagsförmiddagar i veckan. Eftersom stallet inte har tillgång till så många hagtider så rider jag hästen på morgonen/förmiddagen utomhus och så kommer ägaren dit och rider på kvällen.

Jag får göra lite vad jag vill när jag rider ut. Jobba honom i skogen, klättra, intervallträna, ja allt utefter vad som behövs och vad vi känner för. Checkar alltid av med ägaren i en stallbok så att vi lägger upp ett bra schema för honom.

Jag betalar 1500 kr för 2 dagar. :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag är medryttare i ett stall med 8 hästar (varav 7 är hästägarens egna), och rider främst en av dessa hästar, ett halvblod i 21 års åldern. Jag betalar inget för att vara där och rida, däremot bekostar jag träningen själv. Jag får göra i princip vad jag vill där, tävla om jag har ambitionen (det har jag dock inte), rida hur och var jag vill, hur länge jag vill, osv. Kraven jag har är att hästen ska jobbas, gärna ridas 1 ggr/vecka för tränare, samt att jag är villig att hjälpa hästägaren med utfodring/mockning och diverse annat hon behöver hjälp med.

Jag åker dit 2-3 ggr/veckan.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag rider just nu ca 2 ggr/vecka sen han flyttade till ett stall längre bort, innan hade jag 3 dgr. Gör precis vad jag vill, dressyr, hoppning, uteritt, träna, tävla... Ägaren är ett riktigt guldkorn och har precis köpt en dressyrsadel till hästen, för min skull :love: Tanken är att jag ska tävla med honom framåt våren, i dressyr.
Betalar ingenting, men mockar och fixar mat förstås.
 
Sv: Medryttare se hit!

*kl*
Min medryttare betalar inget, bara egna träningar. Hon rider 2-3 ggr/v och får göra vad hon vill. Senare i vår ska hon tävla. Jag har lovat att köra. Jag står för ridhuskort.
Hon behöver inte mocka, men gör det om jag inte hunnit innan.
Hästen hon rider är ett 6årigt halvblod på 166cm. Lydig som få och totalt okomplicerad.

Är jag hemma skämmer jag bort henne med varm choklad.

Det enda vi vart oense om är hästens grimma. Den är rosa/lila. Hon tycker att den är jätteful och går och väntar på att den ska slitas ut så att hon ska kunna ersätta den med en orange som hon har köpt. Som jag givetvis tycker är en styggelse.... ;D
 
Sv: Medryttare se hit!

Har varit medryttare på två olika ställen de senaste åren, men på båda ställena har jag haft mycket fria händer. Båda ställena har det handlat om islandsvalackar mellan 7-10 år. Har fått rida kurser, tävlat om jag vill (självklart betalat själv) och dessutom haft mycket bra relation med hästägarna. Betalade bara på ena stället, men hjälpte till med allt i stallet på båda ställena. :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag rider två hästar. Den ena är ett 10-årigt varmblod som jag rider en gång i veckan. Jag får göra i stort sett vad jag vill men nu är ridbanan översnöad och ridhus finns inte. Det finns inga träningsmöjligheter heller vilket jag tycker är trist. I början betalade jag inget men sen när ägaren fick sämre ekonomi så har jag fått betala. 80 kr per dag jag är där plus att jag mockar och gör foder till både den hästen och ägarens andra häst. Dessvärre känner jag att utvecklingen står still med den hästen och det känns inte så kul längre. Jag vill heller inte lämna ägaren i sticket då hennes situation är besvärlig och hon letar nytt hem till hästarna.

Den andra är ett 19-årigt halvblod som jag rider 1-2 gånger i veckan när det behövs. Jag betalar inget för att rida och behöver heller inte mocka eller fixa med foder. Jag har stor frihet att göra vad jag vill när jag rider och det finns ridhus inom skrittavstånd. Ridhuset är dock ganska mycket bokat med ridlektioner. Om underlaget tillåter går det också bra att rida i hagen där stallägaren plogat undan den värsta snön.
 
Sv: Medryttare se hit!

KL

Jag har två medryttare till min ena häst och den regel som jag har satt eller begränsning kan man kalla det är att vi rider bara varsin lektion i veckan. Jag vill alltså inte att han ska ridas i ridhus utan även i skog och mark och det är inte bara jag som ska se till att träningen blir varierad. Funkar ypperligt.
 
Sv: Medryttare se hit!

Hej alla bukare!

Ni som är medryttare?
hur ser det ut hos er? Får ni göra det ni vill? hur ofta? pris?

kan vara kul att veta :)

Jag har två medryttarhästar i två olika stall. Ponnyn rider jag hur ofta jag vill eftersom det bara är jag som rider henne. Hon ska ridas till och är mitt eget "projekt". Jag får göra vad jag vill; rida ut, rida på banan, tömköra whatever.

Halvblodet är det tänkt att jag ska rida ett par dagar i veckan p.g.a tidsbrist från fodervärdens sida. Det kommer nog att bli 2-3 dagar i veckan. Syftet med medryttarskapet är att hästen ska hållas igång fram tills hon åker hem till sina ägare i april. Jag får rida både i paddock, på rundbana och i skogen.

Jag betalar ingenting för någon av hästarna.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag ska upp och provrida ponnyn jag blivit medryttare på på lördag. Men jag har pratat med ägaren och jag kommer få rida hur ofta jag vill men till en början i sällskap med henne. Jag kOmmer heller inte betala något då medryttarskapet var en snabb lösning för henne då hon ska köpa en ny häst.
Så jag kommer rida och ta hand om ponnyn tills i maj gratis :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag är medryttare på 4 hästar som går på lösdrift, har bara ridit två av dem ännu då hingsten och jag fått bråka lite och ett av stona ska föla om en månad. Men jag får rida på bana, rida ut, tömköra osv. Är i stallet ca två gånger i veckan och behöver bara fixa kraftfoder om ägaren inte är där. Betalar ingenting :-)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag rider 2ggr/veckan hade fått rida mer om jag velat men jag tycker 2 ggr är perfekt för mig. Jag betalar 300/månad och har fria händer att göra vad jag vill men både jag och hästen trivs bäst när vi får lulla i skogen så är det som vi gör mest.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag är medryttare på 2 hästar, gratis, den ena min kompis häst ett kallblod, henne får jag göra vad jag vill med, men oftast så lägger vi upp träningen tillsammans :) Den andra en arabvalack är jag med och tränar för distansen, men ibland kommer vi ut på tur själva och då får vi göra vad vi vill :) Vill jag träna för tränare eller liknande så betalar jag det själv.
Kallblodet får jag rida 7 dagar i veckan om jag vill och araben rider jag 4 dagar i veckan :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Min medryttarhäst slutade jag på (för tillfället än sålänge iallafall) vid jul då jag tyvärr inte hinner med henne utöver mina två egna.

Jag fick rida henne sex dagar i veckan och göra vad jag ville på ridturerna samt åka och träna när jag ville. Ägaren tyckte bara att det var bra att hon aktiverades då hon själv inte hade tid. Jag betalde heller ingenting.
Vi brukade göra mycket roligt, allt ifrån skogsturer till att jag tog med henne till ridingen i skolan :D
Jag gjorde ingenting förutom att rida och pyssla om henne, men
jag tog hand om stallet en vecka förra sommaren då familjen var på semester.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp