Medryttare - kontrakt?

Azalea

Trådstartare
Jag har funderingar på att börja söka efter en medryttarhäst, och kom att tänka på det här med kontrakt. Är det något man bör ha som medryttare? Vad bör det isåfall innehålla? Hur har ni gjort när ni blivit eller skaffat medryttare?

(Om det här är fel forum får moderator gärna flytta den rätt!)
 
Jag har funderingar på att börja söka efter en medryttarhäst, och kom att tänka på det här med kontrakt. Är det något man bör ha som medryttare? Vad bör det isåfall innehålla? Hur har ni gjort när ni blivit eller skaffat medryttare?

(Om det här är fel forum får moderator gärna flytta den rätt!)
Jag har varit medryttare i flera omgångar, men har aldrig haft kontrakt. Däremot är jag noga med att jag förstår villkoren, vilka förväntningar som finns och vilka regler som ägaren vill ha för sin häst. Kontrakt behövs väl främst ifall man kan komma att dra varandra inför rätta, och så illa ska det väl inte behöva bli. Relationen ägare-medryttare bygger enligt min erfarenhet i första hand på förtroende oavsett.
 
Första medryttarhästen jag hade skrevs det ett kontrakt men den andra gjordes de inte det. Utan allt var mest muntligt. Skulle jag ha en egen häst som jag söker medryttare till skulle jag däremot ha ett kontakt där det står i stil med att "Vid vårdslös skötsel av utrustning och häst kommer du få stå för kostnaden för ny utrustning eller veterinärvård" o.s.v. o.s.v.

Det är ungefär samma sak som stod på kontraktet som sades muntligt :)
 
Jag har varit medryttare i flera omgångar, men har aldrig haft kontrakt. Däremot är jag noga med att jag förstår villkoren, vilka förväntningar som finns och vilka regler som ägaren vill ha för sin häst. Kontrakt behövs väl främst ifall man kan komma att dra varandra inför rätta, och så illa ska det väl inte behöva bli. Relationen ägare-medryttare bygger enligt min erfarenhet i första hand på förtroende oavsett.

Ja, dra varandra inför rätta vore det ju knappast frågan om.
 
Hur har ni gjort om hästen blir skadad, fortsätter ni betala om ni inte kan rida? Under hur lång tid är det isf tänkbart för er att betala vid skada? Undrar mest vad som är rimligt.
Personligen hjälper jag gärna till med hästen oavsett om den går att rida eller ej, men osäker på om jag skulle vara särskilt sugen på att betala för en konvalescens.
 
Hur har ni gjort om hästen blir skadad, fortsätter ni betala om ni inte kan rida? Under hur lång tid är det isf tänkbart för er att betala vid skada? Undrar mest vad som är rimligt.
Personligen hjälper jag gärna till med hästen oavsett om den går att rida eller ej, men osäker på om jag skulle vara särskilt sugen på att betala för en konvalescens.

Jag skrev inget kontrakt på min senaste. Det var heller ingen betalning involverad. Min ägare tog en försäkring som hon stod o betalade för som skydda mig o hästen. Vet dock inte vad det var för försäkring.
 
Det är klart att ingen vill dra något till rätten, men det händer och därför är det bra att ha ett kontrakt. Dessutom blir det mycket tydligare vilka rättigheter och skyldigheter man har om man skriver ner dem.

Jag har kontrakt med min medryttare. Där står bland annat vem som betalar vid olika händelser samt att vi båda har två månaders uppsägningstid såvida kontraktet följs. Det står också att han är skyldig att fortsätta hjälpa mig med hästen under uppsägningstiden vid en eventuell konvalecens men att han inte behöver betala om hästen är oridbar mer än 3 veckor.

För oss båda handlar det om en säkerhet framöver så att jag inte ska stå utan hjälp över en natt eller att han ska bli utnyttjad osv. Det är en skön trygghet att ha även om vi nu går in på tredje året av ett toppensamarbete.
 
Jag hade faktiskt velat ha kontrakt, oavsett vilken sida jag hade stått på (ägare eller medryttare), just för att ha på papper vad som faktiskt bestämts och att saker och ting inte ska kunna ändras med tiden utan att den ena parten vill det. Ska man betala, och i så fall hur mycket/för vad? Hur ofta ska man ha hästen? Ska/får man träna för tränare, och vem bekostar i så fall det? Vad ska man göra när man har hästen, är det enbart ridning eller ska man göra stalljobbet också? Om hästen är installad i kollektivstall, ska medryttaren ta stallpass? Vad säger de andra i stallet om det? Vem betalar om hästen skadar sig, eller om utrustningen går sönder? Det finns ju lika många konstellationer som det finns hästar med medryttare, och det blir lätt tjafs om någon tycker att den andre inte gjort det den ska. Då är det bättre att det finns ett papper som bevisar vad man faktiskt kom överens om från början.
 
Har aldrig haft kontrakt m mina medisar men väljer de noggrant och är inte beroende av dem vare sig för tid el pengar ( de betalar iofs bara sina egna träningar/ tävlingar ) men vi har tydligt gått igenom vad som gäller. Har aldrig tänkt tanken att de ska ersätta ngt som går sönder , förutsätter att de inte gör ngt m flit och saker går sönder ibland :)
 
Jag hade faktiskt velat ha kontrakt, oavsett vilken sida jag hade stått på (ägare eller medryttare), just för att ha på papper vad som faktiskt bestämts och att saker och ting inte ska kunna ändras med tiden utan att den ena parten vill det. Ska man betala, och i så fall hur mycket/för vad? Hur ofta ska man ha hästen? Ska/får man träna för tränare, och vem bekostar i så fall det? Vad ska man göra när man har hästen, är det enbart ridning eller ska man göra stalljobbet också? Om hästen är installad i kollektivstall, ska medryttaren ta stallpass? Vad säger de andra i stallet om det? Vem betalar om hästen skadar sig, eller om utrustningen går sönder? Det finns ju lika många konstellationer som det finns hästar med medryttare, och det blir lätt tjafs om någon tycker att den andre inte gjort det den ska. Då är det bättre att det finns ett papper som bevisar vad man faktiskt kom överens om från början.

Har det blivit tjafs som inte går att reda ut lär man ju knappast fortsätta som medryttare, oavsett vad som står i kontraktet. De flesta hästägare vill inte ha kvar en medryttare som det blir tjafs med.
 
Har det blivit tjafs som inte går att reda ut lär man ju knappast fortsätta som medryttare, oavsett vad som står i kontraktet. De flesta hästägare vill inte ha kvar en medryttare som det blir tjafs med.

Och om det blir tjafs FÖR att medryttaren vill sluta, men ägaren blir sur för att hen är beroende av medryttaren, antingen ekonomiskt eller tidsmässigt? Det kanske inte ens behöver vara en konflikt som ligger till grund för att medryttaren vill sluta, men blir en konflikt?

Jag önskar verkligen att jag kunde se att det aldrig kommer bli tjafs, men jag har aldrig stått i ett stall där det varit totalt fritt från det. Ingen här skulle rekommendera någon att flytta till ett stall utan kontrakt. Jag skulle heller aldrig rekommendera någon att fästa sig vid någon annans häst utan att ha något skrivet. Sen måste båda vara flexibla om någons livssituation ändras, men ett skrivet papper minskar i alla riskerna att det blir bråk för att en person TYCKER att den andra inte gör sin del.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Om jag skulle ta in en helt okänd medryttare hade jag nog velat ha någon form av skriftlig grund. Om inte ett kontrakt, så väldigt tydliga instruktioner om vad som blivit överenskommet.

Det är ju inte helt fel att göra ett informationsblad redan när/om man annonserar, och ha det som grund. Där man berättar om hästen, tanken bakom medrytteriet, uppsägningstid, omfattning etc. Då går det ju alltid att hänvisa tillbaka till den informationen om det känns som för mycket krångel med ett kontrakt.
 
Och om det blir tjafs FÖR att medryttaren vill sluta, men ägaren blir sur för att hen är beroende av medryttaren, antingen ekonomiskt eller tidsmässigt? Det kanske inte ens behöver vara en konflikt som ligger till grund för att medryttaren vill sluta, men blir en konflikt?

Jag önskar verkligen att jag kunde se att det aldrig kommer bli tjafs, men jag har aldrig stått i ett stall där det varit totalt fritt från det. Ingen här skulle rekommendera någon att flytta till ett stall utan kontrakt. Jag skulle heller aldrig rekommendera någon att fästa sig vid någon annans häst utan att ha något skrivet. Sen måste båda vara flexibla om någons livssituation ändras, men ett skrivet papper minskar i alla riskerna att det blir bråk för att en person TYCKER att den andra inte gör sin del.

Visst kan man ha kontrakt på uppsägningstiden om man vill, men om medryttaren inte har lust att betala så krävs ju en hel del för att driva in pengarna. Kontraktet får ju först reell betydelse när det är kronofogde och annat involverat. Och det är kanske tveksamt om man skulle driva det så långt. Men tänker man sig att göra det så är kontrakt såklart viktigt.

Det normala om medryttare och hästägare kommer på kant är väl annars att medryttaren får sluta, och så är det inte mer med det.
 
Ekonomiskt tjafs kan det ju bli om hästen eller utrustningen skadas och ägaren anser medryttare vållande genom oaktsamhet eller uppsåt. Å andra sidan gäller ju skadeståndslagen i det fallet, om man nu vill driva det rättsligt, vilket säkert kostar mer än det smakar.

I övrigt lär det väl vara hyggligt orimligt att driva in en månadskostnad om medryttaren bara avviker. Kostar mer än det smakar.

Bättre att vara extremt noggrann och selektiv och tydlig när man väljer medryttare. Referenser hade varit A & O för min del.
 
Om jag skulle ta in en helt okänd medryttare hade jag nog velat ha någon form av skriftlig grund. Om inte ett kontrakt, så väldigt tydliga instruktioner om vad som blivit överenskommet.

Det är ju inte helt fel att göra ett informationsblad redan när/om man annonserar, och ha det som grund. Där man berättar om hästen, tanken bakom medrytteriet, uppsägningstid, omfattning etc. Då går det ju alltid att hänvisa tillbaka till den informationen om det känns som för mycket krångel med ett kontrakt.

Ungefär så jag tänker också. Att det inte behöver vara ett regelrätt kontrakt, men att det finns något skriftligt på vad man faktiskt kommit överens om. Då kan inte heller den mänskliga faktorn "så uppfattade inte jag det", spela in lika mycket, för man har fått det man kom överens om på papper.
 
Jag har funderingar på att börja söka efter en medryttarhäst, och kom att tänka på det här med kontrakt. Är det något man bör ha som medryttare? Vad bör det isåfall innehålla? Hur har ni gjort när ni blivit eller skaffat medryttare?

(Om det här är fel forum får moderator gärna flytta den rätt!)

En stor fördel med att skriva kontrakt är att det gör att man verkligen sätter sig ner och går igenom förväntningar, ansvar etc och får det på papper. Då vet båda vad som gäller och man slipper missförstånd.
 
Jag är rätt bekväm, så jag brukar göra en pdf-fil att maila ut direkt vid annonssvar. Och då kan man ju som medryttare direkt ta ställning till om man är intresserad av villkoren eller inte.
 
Vi har haft flera medryttare på våra ponnyer de senaste åren, inga skriftliga kontrakt men givetvis ordentlig genomgång och "inskolning" när en ny medryttare börjar. Om hästen skadar sig och inte kan ridas behöver medryttaren inte betala under den perioden, men vi ju helst vill att man kommer och sköter hästen ändå, och hjälper till med ev. rehab/igångsättning. Om ridning uteblir enstaka gång pga till exempel tappsko eller storm (vi har inte ridhus) återbetalas inte, men vi brukar bjuda på extra ridning ibland när det passar så det väger nog upp. Viktigast är att man pratar igenom allt innan medryttaren börjar och har en öppen dialog. Jag som hästägare är tydlig med att man gärna får höra av sig och fråga eller be om hjälp, och frågar ofta hur det går. Jag tror att medryttarna uppskattar att få lite engagemang och stöd, och jag är ju nyfiken och intresserad av att det ska gå bra och alla ska trivas :)
 
Det är klart att ingen vill dra något till rätten, men det händer och därför är det bra att ha ett kontrakt. Dessutom blir det mycket tydligare vilka rättigheter och skyldigheter man har om man skriver ner dem.

Jag har kontrakt med min medryttare. Där står bland annat vem som betalar vid olika händelser samt att vi båda har två månaders uppsägningstid såvida kontraktet följs. Det står också att han är skyldig att fortsätta hjälpa mig med hästen under uppsägningstiden vid en eventuell konvalecens men att han inte behöver betala om hästen är oridbar mer än 3 veckor.

För oss båda handlar det om en säkerhet framöver så att jag inte ska stå utan hjälp över en natt eller att han ska bli utnyttjad osv. Det är en skön trygghet att ha även om vi nu går in på tredje året av ett toppensamarbete.
Ärligt talat så hade jag inte skrivit under ett sådant kontrakt. Är någon så beroende av medryttaren att denne behöver 2 månaders varsel efter att ha sagt jag sagt upp mig som medryttare så vet e katten om jag velat ge mig in i situationen. Och aldrig jag stannat två månader om någon sagt upp mig om det nu inte berodde på att hästen ska säljas eller så.

Jag har aldrig brytt mig om kontrakt. Jag skulle aldrig släppt upp någon jag inte litade på på min häst. Och blir vi oeniga är det mitt ord som gäller alldeles oavsett, jag äger hästen. Medryttaren är fri att lämna när denne vill. Nu har jag ingen häst längre men ingen medryttare har slutat rida för vi är oeniga och jag har inte sagt upp någon (förutom när jag sålde hästen).
 
Jag har haft ett par enstaka "medryttare" - eller rättare sagt låtit ett par tjejer låna ponny.

Om jag skulle släppa in någon fortsättningsvis, skulle jag nog vilja ha ett tydligt avtal, eftersom det ur min synpunkt inte fungerade.

Vi hade sagt fasta dagar, det var ett väldigt uteblivande och bytande och grejande (vilket innebär att jag behövde planera om).
visserligen blev ibland konsekvensen bara att ponnyn fick vila, och det gjorde i och för sig inget, men ändå.

Utrustning hamnade här och där, byttes, det sattes på sporrar (inte bra på den hästen) utan att jag blev tillfrågad.
Det fanns något slags önskemål/förväntan om att jag skulle skjutsa till träningar (blev förstås inte av).

i lån av häst och ridbana ingick att hästen skulle fodras med kraftfoder på rid-dagen. Det blev oftast gjort men lika ofta förväntades jag fixa den detaljen eftersom tjejen inte tyckte att hon hann vänta på att hästen ätit färdigt.
Ridbanan mockades sällan vilket ingick att den skulle göra, och återställdes sällan till förutvarande skick (hinder lämnades ute på banan, gjorde inget för hindrens skull men de hamnade i vägen för dressyrträning så jag behövde plocka efter henne).
Det ingick att hon skulle olja in utrustning efter sig - det gjordes en eller två gånger på ett halvår.

Nej, jag blir inte så sugen på att låta en liknande ung tjej rida igen - om det inte finns ett tydligt avtal om vad som ingår, och konsekvensen om det inte sköts.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 799
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 594
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp