Medryttare- får ni någon support?

finapina

Trådstartare
Jag är nyfiken på er relation till hästägaren. Får ni ngn support /hjälp/ lektioner av / umgänge med hästägaren?
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Med min ordinarie medryttarhästs matte har jag inte så mycket support från. Den meste kontakten rör rutinerna i stallet och när dessa ändras och att jag alltid mejlar efter ridturen och berättar hur det gick och vad vi gjorde. Ibland har jag frågor som hon svarar på men i övrigt får jag klara mig själv. Vi har inte umgåtts utanför stallet men har haft privata samtal om annat än hästar.

Jag rider också ytterligare en häst för att hästens fodervärd har knäppa arbetstider ibland. Den har jag inte ridit mer än några månader. Hästmatte är skitlycklig för att jag kan hjälpa till och vid ett tillfälle var vi till ridhuset tillsammans, jag red (hoppade) och hon byggde hinder och kom med råd. Hon hoppar ju inte själv så mycket (inte alls?) men uppskattar att hästen får göra det. Vi tyckte det var roligt allihop så planen är att göra om det på söndag nästa vecka. I det stallet blir jag bortskämd. Jag bara lyxrider och behöver inte göra annat än bry mig om hästen. :D Jag trivs jättebra och blir rörd när hon oroar sig för om jag har för mycket att göra eller att jag fått något skavsår vid ridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Hästägaren har fler hästar så jag träffar henne nästan varje gång jag är i stallet, ofta fikar vi då också. Hon brukar också hjälpa mig vid ridningen, ge mig tips och hålla lite lektion och så :)
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Vi har ridit ut tillsammans ett par gånger, då hennes mamma också har häst i samma stall. Annars har jag mest ridit ut med hennes mamma, eftersom tanken är att jag ska ta ett par dagar så ägaren inte behöver åka till stallet alls då.
Har fått en "lektion" av ägaren ett par gånger i början.
Jag har ju inte varit medryttare på hästen mer än dryga månaden, så har inte hunnit lära känna ägaren utanför stallet än, men vi är i samma ålder så vi får se vad som händer framöver.
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

*kl*
Jag är inte medryttare men jag har en till min häst.

Då hon är duktigare ryttare än mig så kan jag inte direkt hålla lektion, men jag kan bygga hinder och filma. MR betalar bara för sina egna träningar och iframtiden när hon vill tävla, inget för att få rida hästen.
Ofta har jag redan mockat när hon kommer och hon får rida de dagar hon kan (går i skolan och har läxor). Ibland går jag och ponnyn med henne ut i skogen eller till ridhuset.
När jag är hemma får hon alltid varm choklad och fika.

Medryttaren anser sig vara lite bortskämd. Men det är hon värd!
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

*kl*
Jag är inte medryttare men jag har en till min häst.

Då hon är duktigare ryttare än mig så kan jag inte direkt hålla lektion, men jag kan bygga hinder och filma. MR betalar bara för sina egna träningar och iframtiden när hon vill tävla, inget för att få rida hästen.
Ofta har jag redan mockat när hon kommer och hon får rida de dagar hon kan (går i skolan och har läxor). Ibland går jag och ponnyn med henne ut i skogen eller till ridhuset.
När jag är hemma får hon alltid varm choklad och fika.

Medryttaren anser sig vara lite bortskämd. Men det är hon värd!

Oj! Snacka om service! Du måste vara väldigt nöjd med din MR:).
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Har haft väldigt bra relation till hästens ägare när jag varit MR. Dels har vi båda varit studenter, så det har alltid varit samförstånd och vi har kunnat "dela upp arbetet" väldigt bra under ex. tentaperioder. Sen har jag fått rida i princip så mycket jag vill för tränare, men betalat själv såklart. :) När det har klaffat har vi ridit ut tillsammans osv, mycket för att hon ska se hur jag rider hästen. Tycker det är sjukt viktigt att ha en bra relation till hästägaren, jag är ju i grund och botten där för hennes skull och det är hennes häst jag rider! Det måste ju funka bra relationsmässigt. :)
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Jag har haft varierande stöd från hästägare. Ibland har det varit provridning, bestämmande för medryttarskap, och sen såg jag aldrig röken av hästägaren igen :D De uppläggen fungerade inte så bra, då det bäddade för missförstånd och smådetaljer som inte gåtts igenom - om hästen står på bädd eller inte, om benskydd ska sköljas eller borstas, godis ur hand eller i krubba osv. Jag har lärt mig av de misstagen och är numera mycket mer noga med att ställa många frågor och ha en provperiod på ett par veckor.

Jag hade en underbar hästägare en gång i tiden som skrev en låång checklista rörande allt från utrustningsvård till hantering som bilaga till kontraktet. Var så skönt att ha den i början när man är ny på rutinerna och hästen, så att det blir konsekvent.

Min nuvarande hästägare (lite rolig formulering kanske;) ) skämmer bort mig till tusen :angel: Hon skjutsar mig till stallet, sköter mockning, höpåsar och vattenhinkar och tar sig extra tid att hjälpa mig med ridningen om jag fastnar på någon detalj eller följer med mig på cykel ut i skogen om hästen är lite extra stirrig någon dag. Och jag rider till råga på allt gratis :D

Men så har jag definitivt inte haft det tidigare och jag försöker ge tillbaka genom att ställa upp och ta pass och hoppa in med kort varsel och köpa något till stallet eller hästen om det behövs, t ex förbrukningsvaror som schampo och liniment, grepar, någon ny borste eller schabrak osv.

Hon har två andra hästar och det är ett väldigt litet stall med bara 5 hästar, så jag tror att hon uppskattar sällskapet och tidsavlastningen så hon hinner med alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Tja, vi brukar fika någon gång i veckan:angel:
Jag behöver inte något stöd ridmässigt men hen är en underbar person så jag är glad för jag har både fått häst och vän:)
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Nu är jag inte medryttare utan hästägare som har medryttare.

Min medryttare klarar sig mest själv och har alltid gjort, men om det är något så vet hon vart jag finns.
Jag var inte ens med första gången hon provred :o
Men å andra sidan har jag tränat med henne tidigare så visste hur hon brukade rida och dessutom kände hon till omgivningarna och ingen av mina hästar är "galna".
Ibland är jag i stallet trots att det är "hennes" dag och då brukar jag fixa stallet så behöver hon bara rida å greja med hästen.
Min medis får träna och tävla om hon vill, men mina träningar och tävlingar går före hennes.
Jag brukar skjutsa henne till träning och tävling men hon får stå för kostnaderna själv.
Tar i nuläget inget betalt då medis pluggar och har tihgt ekonomi.
Men istället ställer hon alltid upp i tid och otid även med kort varsel och hon tar gärna stallpass så vi får ut ngt av det båda två.
Jag tycker det fungerar bra med min medis och jag tror hon tycker att jag är bra också :)
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

kl
Vad roligt att läsa att hästägare uppskattar sina medryttare.
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

Jag är nyfiken på er relation till hästägaren. Får ni ngn support /hjälp/ lektioner av / umgänge med hästägaren?

Jag har haft flera medryttarhästar under åren, men har aldrig fått något av det där. Hela poängen med medrytteriet är att hästägaren ska få avlastning och hästledigt, så därför har hästägaren nästan aldrig varit där när jag ridit. Enda undantaget var en häst som jag hopptränade, ägaren var en äldre dam som inte hoppade själv, men brukade komma och titta på hoppträningarna för att hon tyckte det var kul att se sin häst hoppa, det var trevligt.

Med något undantag har jag ridit ungefär lika bra som hästägaren, så lektioner har inte varit aktuellt. Ett tag red jag min ridlärares häst, men den fick jag rida gratis, så att få lektioner ovanpå det hade inte varit aktuellt.
 
Sv: Medryttare- får ni någon support?

kl

Jag försöker alltid ha en bra kontakt med mina medryttare, jag har två stycken och en tredje tjej som hjälper då och då. (Jag vet att det är lite många, men jag är i en period då jag är lite less och då är det en bra lösning, då ingen av de kan ta mer än den gör, och alla funkar. Hästen känner alla och det funkar super, så döm mig inte tack. :-)). Vi har en egen facebookgrupp där vi kommunicerar om allt som har med hästen att göra och jag försöker då och då styra ihop gemensamma dagar så vi kan ses allihop. De får gärna ta lektioner och då försöker jag komma och kolla.
Jag tror nog att de medryttare jag haft har varit nöjda med mig som ägare, och jag är väldigt nöjd med dem. Jag har haft tur och hittat tjejer som älskar min häst trots att hon inte alltid gör livet lätt för oss och allting funkar så himla bra.

Men det är nog stor del att jag alltid signalerar att stöd finns där, släpper de inte själva förrän de känner sig trygga och ger dem all frihet de kan få, under ansvar. :)

Jag är inte så duktig att jag kan ge lektioner, även om jag kan rida henne hyfsat så har jag svårt att förmedla hur jag egentligen gör och se vad de skulle kunna göra annorlunda. Men jag ger de all hjälp jag kan, och tillgång till världens bästa instruktör. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 631
Senast: SwedEmB
·
Gnägg Jag ska bli medryttare på två hästar, en välutbildad ponny och en pensionerad, inte så utbildad, travare. Superkul! (tror jag...) Nu...
Svar
11
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst. Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 287
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp