Medryttarannonser - svara eller rata?

Annonserna som jag ratar på rak arm är när det är nått halvblod som går MSV-C som bor på en fin, lite större anläggning. Ägaren vill ha hjälp 1gång/vecka med att skritta ut i skogen. 1000 spänn/månad.

Bara för att du nu helt plötsligt har fått börja rida med kandar på tävling så ger det inte dig rätten att ta ut såna hutlösa priser för att SKRITTA ut på din "dyra" och "superfina " häst som går jättehöga klasser.

Men jag skulle jättegärna göra det om jag fick rida ut fritt under kontroll (inte flängrida) och om det var billigare! Jag kan lätt betala 500 kr för att faktiskt få RIDA en gång/vecka. Inte bara vara hästens vilodag
Vad ger dig rätten att bestämma andras prissättning?
Den av mig fetade texten är ganska otrevligt o nedlåtande.
 
Hej!

Jag svarar på de annonser som passar in på det jag söker och som känns som de är skrivna av en sån person som jag vill ha runt min häst. För mig är personkemi (mellan mig, häst och medryttare) det viktigaste och jag ratar de flesta redan i annonsen. Jag har aldrig behövt en "perfekt" ryttare, jag söker någon som har rätt inställning till hästar och vill lära sig.

/L
Jag är nyfiken på hur ni resonerar när ni läser medryttarannonser. Vilka annonser fångar ert intresse? Vilka annonser ratar ni? Frågan riktar sig både till hästägare som söker medryttare och till medryttare som söker hästar.
 
Jag klurar på medkusk-annons.
Tror ni det här skulle funka?

Söker medkusk 3-4 ggr/vecka till min shetlandsvalack. Maffe är en pigg välutbildad ponny. Då han är äldre får man anpassa motionen efter hans dagsform. Det finns möjlighet att tömköra, lösgalopp/hoppning, promenader och när Maffe är helt igångsatt även körning. Komplett körutrustning för tremomentskörning och brukskörning finns. Den person jag söker till Maffe ska vara ansvarstagande, hästkunnig, och ödmjuk. Söker en person över 15 år.
Jag som häst och stallägare ser alltid till hästarnas bästa, och vill att blivande medkusk har samma tänk. Stallet har liten belyst paddock och bra körvägar.
Stallet ligger utanför ********, tyvärr saknas bussförbindelse så bil eller moped är ett måste.


Behöver jag ändra eller lägga till något? :)
 
Jag klurar på medkusk-annons.
Tror ni det här skulle funka?

Söker medkusk 3-4 ggr/vecka till min shetlandsvalack. Maffe är en pigg välutbildad ponny. Då han är äldre får man anpassa motionen efter hans dagsform. Det finns möjlighet att tömköra, lösgalopp/hoppning, promenader och när Maffe är helt igångsatt även körning. Komplett körutrustning för tremomentskörning och brukskörning finns. Den person jag söker till Maffe ska vara ansvarstagande, hästkunnig, och ödmjuk. Söker en person över 15 år.
Jag som häst och stallägare ser alltid till hästarnas bästa, och vill att blivande medkusk har samma tänk. Stallet har liten belyst paddock och bra körvägar.
Stallet ligger utanför ********, tyvärr saknas bussförbindelse så bil eller moped är ett måste.


Behöver jag ändra eller lägga till något? :)
Tycker den var bra hade dock förkortat den något .


Trevlig shettis söker vuxen eller äldre ungdom som vill pyssla .träna från marken och köra vagn.
Önsvärt tre till fyra dagar i veckan.
Belyst paddock och bra körvägar.
Bil behövs då stallet ligger.

Tycker det räcker. Sen en charmig bild.
Jag hade personligen valt att sätta igång hästen iaf så den kunde köras tränas kortare stunder direkt. Sedan är det få medryttare som vill binda sig fyra dagar. Hade nog personligen hoppat över antal dagar och helt enkelt varit öppen för förslag där :)
 
Hästtänket och personkemin brukar visa sig rätt fort och man ska gå på magkänslan har jag lärt mig. Att skriva i annonser att endast seriösa och liknande har noll effekt
De oseriösa ser sig inte som oseriösa.
 
Jag klurar på medkusk-annons.
Tror ni det här skulle funka?

Söker medkusk 3-4 ggr/vecka till min shetlandsvalack. Maffe är en pigg välutbildad ponny. Då han är äldre får man anpassa motionen efter hans dagsform. Det finns möjlighet att tömköra, lösgalopp/hoppning, promenader och när Maffe är helt igångsatt även körning. Komplett körutrustning för tremomentskörning och brukskörning finns. Den person jag söker till Maffe ska vara ansvarstagande, hästkunnig, och ödmjuk. Söker en person över 15 år.
Jag som häst och stallägare ser alltid till hästarnas bästa, och vill att blivande medkusk har samma tänk. Stallet har liten belyst paddock och bra körvägar.
Stallet ligger utanför ********, tyvärr saknas bussförbindelse så bil eller moped är ett måste.


Behöver jag ändra eller lägga till något? :)
Och jag tyckte istället att den var bra som den är och att den inte borde kortas ner. Du kommer få frågor på det du tar bort ändå annars. Bättre att vara tydlig från början tycker jag. Lättare att ta ställning till om man är intresserad när det är en informativ annons! :)
 
Jag skrev precis om det i "annonsera mera" tråden. Här kräver/önskar ägare 2000kr+ för 1-2 dagar/vecka av en ren hobbyhäst. Det kan vara små schettisar tom.

Kan berätta om en liten liten B-ponny som jag kollade på till dottern. Stallägarna hade köpt den ENDAST för att hyra ut den. Den hade inte befäst galopp, sparkade mot galoppskänkeln mm. Den gick oskodd och ägaren berättade att han var ett matvrak och hon fått banta honom, han åt 3kg påstod hon. Han fick inte äta godis, äpplen osv inte pga fång utan risk för att bli tjock. Det låg ca 40min med bil från centrum. Hon ville ha 1500kr/mån för 1-2dagar!!!

Gamla skogsmullar som ska skrittas ut kan du hitta i samma prisklass och mer därtill. Det värsta är att det verkar fungera, funderat själv på att våga skaffa häst och sedan ta medryttare 2dagar/v för 90% av månadskostnaden, inköpet är ju inget problem.
 
Vad ska hon ta betalt för ?
Det är knappast en häst som ska ut och tränas och tävlas.

Sen när har det stoppat någon? Här i Göteborgsområdet önskar/kräver de flesta ägare mer än halva månadskostnaden för 2ggr/v tyvärr.


Stopp stopp stopp, vem har sagt att jag ska ha betalt??
Jag vill inte ha betalt, det jag vill är att min ponny får den motion han vill ha och behöver när jag inte hinner.

O vad har det med saken att göra att jag bor 3 mil från närmaste stad? Jag bor inte mitt ute i vildmarken. :mad::mad::p:D
 
Stopp stopp stopp, vem har sagt att jag ska ha betalt??
Jag vill inte ha betalt, det jag vill är att min ponny får den motion han vill ha och behöver när jag inte hinner.

O vad har det med saken att göra att jag bor 3 mil från närmaste stad? Jag bor inte mitt ute i vildmarken. :mad::mad::p:D
Ingen har sagt att du vill ha betalt, det var bara det jag skrev som förbättringssynpunkt på din annons att skriva ut huruvida du vill ha betalt eller bli glad av hjälpen (se mitt tidigare inlägg) . Tre mil är i min värld inget avstånd alls, jag letar tex medryttarhäst inom typ 1timmes bilresa och man tar sig rätt långt på E6/E20.
 
Jag skrev precis om det i "annonsera mera" tråden. Här kräver/önskar ägare 2000kr+ för 1-2 dagar/vecka av en ren hobbyhäst. Det kan vara små schettisar tom.

Kan berätta om en liten liten B-ponny som jag kollade på till dottern. Stallägarna hade köpt den ENDAST för att hyra ut den. Den hade inte befäst galopp, sparkade mot galoppskänkeln mm. Den gick oskodd och ägaren berättade att han var ett matvrak och hon fått banta honom, han åt 3kg påstod hon. Han fick inte äta godis, äpplen osv inte pga fång utan risk för att bli tjock. Det låg ca 40min med bil från centrum. Hon ville ha 1500kr/mån för 1-2dagar!!!

Gamla skogsmullar som ska skrittas ut kan du hitta i samma prisklass och mer därtill. Det värsta är att det verkar fungera, funderat själv på att våga skaffa häst och sedan ta medryttare 2dagar/v för 90% av månadskostnaden, inköpet är ju inget problem.
Innan du sätter dig i den situationen att inte ha råd ska du nog räkna om igen vad häst i Göteborg kostar, för jag har väldigt svårt att se att du kan hålla häst i den här stan för under 2500 kr i månaden. Så lite kostade det inte ens för femton år sen i litet stall på landet utan ridhus om man räknade in alla löpande kostnader (hovslagare, vaccination, tandläkare, foder, maskprov, förbrukningsartiklar och utrustning). Det är lätt att som icke-hästägare underskatta vad det faktiskt kostar att ha häst och därför tro att medryttarpriser är väl tilltagna.
 
@SaraMara Det var mer skrivet med glimten i ögat. Jag har haft foderhäst så jag vet vad det kostar även om det är något år sedan. Dock är min situation annorlunda nu så därför har jag inte egen.

Men jag skulle hellre betala 6000kr/mån för en häst som är min, jag valt ich utbildar med träning etc än som många önskar 2500-3000kr/mån för 1-2dagar/v för helt outbildade hästar som ägarna gärna vill att jag hjälper utbilda.
 
@SaraMara

Men jag skulle hellre betala 6000kr/mån för en häst som är min, jag valt ich utbildar med träning etc än som många önskar 2500-3000kr/mån för 1-2dagar/v för helt outbildade hästar som ägarna gärna vill att jag hjälper utbilda.

Utan att ha annat än ögnat denna tråd : är det verkligen vanligt att några hästägare efterlyser en medryttare som ska utbilda deras hästar och samtidigt betala 2500-3000 kr/månad för att rida 2 dagar/vecka ?
Det känns väldigt ovanligt . Ffa borde det vara ovanligt då det lär sanera sig självt så att säga .
 
Att hästägare vill ha betalt av sina medryttare är inte ett dugg konstigt, tycker jag. Man är väl medryttare för att man VILL RIDA och inte för att man vill vara snäll och hjälpa till med någon annans häst? Varför ska det var gratis att få rida på en häst som någon annan betalar dyra pengar för varje månad? Sedan är det förstås upp till var och en att betala för den typen av ridning man vill ha. En del vill rida ut, andra vill träna dressyr eller hoppning, men oavsett - de vill rida och för det behövs en häst som någon annan äger. Denne "någon annan" har en väldigt hög kostnad för hästen ifråga så ja, självklart är det okej att ta betalt. Så tycker jag. Det är förstås något annat om någon vill ha hjälp att UTBILDA sin häst, men då pratar vi inte vanlig medryttare längre, enligt mitt sätt att se det.
 
Jorå det är vanligt. Kanske utbilda är lite hårt draget ord men många vill ha hjälp med allt från att befästa galopp eller vill att man rider för tränare minst 1-2ggr/mån just för att utbilda och utveckla hästen. Då pratar jag inte hästar som tävlas på hög nivå utan hobbyhästar. Jag som är dressyrintresserad kan väl säga att jag tycker en skänkelvikning inte är något "svårt" utan det bör alla hästar/ponnys klara, det är väl nästan nivå "inriden" och många jag kontaktat blir glada och säger självklart får jag lära hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 848
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp