Medryttarannonser - svara eller rata?

Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Det finns jättemånga trådar om betalande medryttare, en för någon vecka sedan. Sök i forumet istället för att detta ska bli en sån :)
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag är nyfiken på hur ni resonerar när ni läser medryttarannonser. Vilka annonser fångar ert intresse? Vilka annonser ratar ni? Frågan riktar sig både till hästägare som söker medryttare och till medryttare som söker hästar.

Enligt mina erfarenheter så är följande en bra kombination när man letar medryttarhäst:

Vuxen, betalande, bilburen ryttare med lång medryttarerfarenhet, som gärna rider ut och inte ställer krav på att få träna och tävla.

Verkar finnas massor av hästägare som vill ha en sån medryttare.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Får man skriva exempel på annonser utan att det är reklam? I så fall.

"Sto, 150 cm/mkh, viktbärande, tar 75 kg. Blandad ridning, främst hoppintresserad samt vilja rida ut. Tränare i hopp och dressyr finns på gården samt ridhus, upplyst volt och uterittsmöjligheter. Buss stannar på stallplan. Bussar går från Tumba och Nynäshamn.

3 mil från stockholm city.

Sökes 2-3 dagar i veckan from december, mot del av stallhyra.

Maila, smsa eller ring vid intresse."


Tycker att jag får med det mest väsentliga utan att bli för långdragen. Berättar vad för häst, mankhöjd, vilken typ av ridning, lite om stallets faciliteter, kommunikationer samt avstånd från stockholm. Även hur ofta samt att det inte är gratis men inget pris pga att det går att diskutera vid rätt person.

Har tagit bort delar ur annonsen så det inte ska bli en kopia rakt av, kanske hjälper något som forumets regler för hoppningsvis ;)

Jag skulle skriva ut rasen (och helst stammen också, åtminstone om det är ett halvblod) på hästen, det är ju lite skillnad om det är ett halvblod, en nordsvensk eller en travare du har. 150 cm och viktbärande skulle kunna vara lite vadsomhelst. Också skillnad att hoppträna en nordsvensk som med lite träning och god vilja hoppar 70 cm, eller om det rör sig om en häst som tävlar 1,20.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag har annonserat efter medryttare och även läst en hel del annonser från folk som söker medryttarhäst och jag tycker det är viktigt hur annonsen är formulerad. Som många andra redan kommenterat så är fjortisspråk, förkortningar, särskrivningar och allmänt "ja har ridigt på ridskola i 5 år o e jätte van vid både snälla o elaka hästar" inget som jag är intresserad av. Synen på hästar och vad medryttarskapet är tänkt att gå ut på är också viktigt att få fram i sin annons och folk som bara vill rida (utan att betala) utan att hjälpa till i stallet sorteras bort direkt.

När jag har annonserat försöker jag vara tydlig med vad jag vill ha och hur min häst är att ha och göra med. Det ska inte vara för långrandigt så folk tröttnar innan de orkat läsa igenom. Detaljer kan man alltid gå igenom senare.

Min senaste annons såg ut såhär: (+ två bilder)


Vill di bli medryttare/skötare åt en 18-årig varmblodstravare? Lidos är en snäll, liten grabb som på grund av skada tyvärr inte får ridas mer. Istället har vi siktat in oss på körning blandat med promenader, tömkörning och arbete för hand. Lidos är lugn och snäll att hantera och köra, men har lite nerver och kan ta lite sidohopp då och då och vill därför ha en hästvan människa med sig som kan behålla lugnet.

Jag skulle vilja ha en skötare som kunde hjälpa mig att pyssla om och gärna även aktivera Lidos 2-3 dagar i veckan. Är du van kusk och vill köra själv så går det bra. Vill du hellre hålla till på marken eller enbart pyssla så går det också bra. När hästarna stallas in så tillkommer stallsysslorna också. Lidos står i ett litet stall som ligger i utkanten av *** och du bör ha tillgång till bil/moped då bussförbindelserna är dåliga.

Tycker du att detta låter intressant så skicka ett mail och berätta lite om dig själv.



Jag fick ett (1 st) svar. :p Från en fjortonåring som (i mitt tycke) tjatade lite för mycket om bara körningen (som med tanke på personens ålder och den kommande årstiden skulle vara den lilla biten av medryttarskapet). Ledsen, men det var inget för mig. Svarade på en annan tjejs annons istället och har numera hjälp av en fjortonåring som (än så länge) tycker det är lika kul med körning som med markarbete och att bara pyssla. Stallarbetet blir såklart lite begränsat, h*n får till exempel inte sköta insläppet som jag brukar göra, utan bara ta in min häst. Men liten hjälp är bättre än ingen, och antalet personer som vill hjälpa till utan att rida är vääääldigt lågt. :p
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

kl
Har precis satt in en annons där jag söker en vuxen medryttare. De flesta som annonserar att de vill bli medryttare verkar ofta vara ganska unga. Ett dåligt språk tycker jag ger ett dåligt intryck. Men det kanske är fel att tänka så? Det finns säkert många duktiga och seriösa människor som inte klarar att uttrycka sig så väl. Med min annons försökte jag att beskriva både vilka krav jag har på medryttaren eller snarare egenskaper som är bra att ha samt en beskrivning av hästen, hur hon reagerar på trafik, att hon är envis etc.

Här går det två hästar på varje invånare (tror jag;) så skall någon nappa så kan man inte ta betalt.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Tillägg:

Jag förundras också över att jag sällan får respons på de annonser som jag svarat på.. Är det inte intressant så tycker jag ändå att man kan skriva en rad och säga det. Då slipper jag gå och vänta, vilket jag tycker är respektfullt. Jag ser alltid till att svara på ett trevligt sätt, både när det är intressant, och när det inte är det.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Har medryttahäst nu, men har ju suttit några timmar och letat när jag varit utan ;)

Det jag vill veta i annonsen är:
- Hästens ras, ålder och kön
- Något om stammen om det är "finare" häst. Inte bara att den är bra
- Hur många dagar de vill ha hjälp
- var hästen står alltför ofta får man veta "stockholm". Jaha, och vart där då?
- Om det går att ta sig dit kommunalt
- Pris
- Vad man vill få ut av medryttaren, vilken ridning och vilken övrig hjälp

Tror det är det i princip :) Fick inte ihop något bra av vad jag inte vill ha, så tog vad jag vill ha istället ;)
Det mest ratade är vell extremkorta annonser och där de har alldeles för höga krav
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag vet inte vilka sorts annonser just du har svarat på, men en 13-åring som svarar på min annons där jag söker en över 18 får inget svar av mig.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag vet inte vilka sorts annonser just du har svarat på, men en 13-åring som svarar på min annons där jag söker en över 18 får inget svar av mig.

Jag hade ett tidigare inlägg som nu tydligen försvunnit, därav "tillägg". Så mitt inlägg som är kvar är lite ryckt ur sitt sammanhang.. Jag svarar självklart inte på annonser där man uppenbarligen söker något som jag inte kan erbjuda. Jag har också en annons ute och förstår dig. Vissa svar man får är smått förvånande..
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Någon gång har jag läst lite annonser om folk som söker medryttarhäst, men jag har gett upp att hitta någon på det viset för en text kan misstolkas så bra, tex att personen är oansvarig för att man stavar fel osv. Jag tycker oxå det är svårt att säga något om vad man kräver för ålder för det finns fjortonåringar som är mer ansvarstagande än tex en trettioåring.

Så jag lägger ut en annons själv när jag söker någon och försöker vara så tydlig som möjligt med vad jag vill ha.
Då kan jag ställa frågor till dom som hört av sej och på så vis sålla ut dom jag inte tror kommer att passa min häst och mina krav.

Sen tycker jag det är en knepig fråga när det gäller betalning så därför undrar jag varför folk måste ha betalt, för vrför söker man en medryttare, för att man inte har råd att ha häst annars eller för att man behöver hjälp med avlastning?

Jag själv tycker väl lite som så att man som hästägare inte ska vara beroende av en betalande medryttare och sen tycker jag även att om man nu har häst så vill man väl vara där själv så mycket man kan och behöver man avlastning från någon annan så ska man väl inte ta betalt för det?

Jag själv skulle nog aldrig betala någon för att hjälpa till med dennes häst.

Jag vet att ag kommer att få svar som "det är faktiskt dyrt att ha häst", "varför ska någon annan nyttja min häst utan att betala".
Då är frågan, visste man inte om innan man skaffade häst at det kostar? Och inte hyr du väl ut din häst för att vara snäll, utan för att du behöver hjälp?

Som medryttare tycker jag att man bör vara flexibel och finnas till hands om det behövs trotts att man kanske inte bestämt det "just den här veckan" om man kan, så klart. Sen ska man vilja ha med allt runtomkring häst o stall att göra som beta in hästen hjälpa till med allt runt en rehabilitering som rör hästen, även om det tar flera månader. Man ska vara villig att lära sej under itden.
För då vill jag som hästägare ge mer av det roliga till medtyttaren. Man delar på allt lixom, förutom kostnaderna och det yttersta ansvaret.

Så har jag själv bemött hästägare jag hjälpt, och jag ahr gjort det för att jag tycker att det är kul, så som man ska känna när man har medryttarhäst enligt mej.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Sen tycker jag det är en knepig fråga när det gäller betalning så därför undrar jag varför folk måste ha betalt, för vrför söker man en medryttare, för att man inte har råd att ha häst annars eller för att man behöver hjälp med avlastning?

Jag själv tycker väl lite som så att man som hästägare inte ska vara beroende av en betalande medryttare och sen tycker jag även att om man nu har häst så vill man väl vara där själv så mycket man kan och behöver man avlastning från någon annan så ska man väl inte ta betalt för det?

Jag själv skulle nog aldrig betala någon för att hjälpa till med dennes häst.

Jag vet att ag kommer att få svar som "det är faktiskt dyrt att ha häst", "varför ska någon annan nyttja min häst utan att betala".
Då är frågan, visste man inte om innan man skaffade häst at det kostar? Och inte hyr du väl ut din häst för att vara snäll, utan för att du behöver hjälp?

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Någon gång har jag läst lite annonser om folk som söker medryttarhäst, men jag har gett upp att hitta någon på det viset för en text kan misstolkas så bra, tex att personen är oansvarig för att man stavar fel osv. Jag tycker oxå det är svårt att säga något om vad man kräver för ålder för det finns fjortonåringar som är mer ansvarstagande än tex en trettioåring.

Så jag lägger ut en annons själv när jag söker någon och försöker vara så tydlig som möjligt med vad jag vill ha.
Då kan jag ställa frågor till dom som hört av sej och på så vis sålla ut dom jag inte tror kommer att passa min häst och mina krav.

spinner vidare på det du skriver!

jag lägger gärna ut annons själv både när jag letade medryttaräst och när jag senare letade medryttare till foderhästen, men samtidigt kollar jag igenom annonserna som finns och ser om jag kan hitta något där, men vill alltid lägga ut annons själv också.

bryr mig inte ett dugg om stavfel, jag själv har alltid haft problem med stavning inte för att jag inte kan men utan för att jag är slarvig och när jag sen läser igenom hittar jag inte alla felen, så är det alltid får gå tillbaka och ändra. Ibalnd blir jag också osäker på hur saker och ting stavas så ja det blir fel ibland, därför lägger jag ingen vikt på hur det stavas i annonserna. Jag ser det inte som ett tecken på ansvar huruvida personen i fråga stavar det är en medryttare/medryttarhäst jag vill ha inte en sekreterare.

Ser heller inte paralellen mellan betalande medryttare = ansvarsfull och icke betalade = icke ansvarfull något man sett rätt ofta i trådar på buke.

Ålder är svårt, jag blev medryttare när jag var 13 funkade kanonbra, ägarna var nöjda jag var ansvarsfull och lärde mig massor. Har vänner som började som medryttare i den åldern också och även där har det funkat kanonbra. Men när jag skaffade medryttare till min foderhäst ville jag inte ha någon omyndig, pga hästen i fråga, hade jag haft en snäll(are) och trygg(are) häst hade jag kunnat tänka mig en omyndig, även yngre medryttare, tycker det är fantastiskt med hästägare som ger chansen åt ex 13 åringar som vill bli medryttare, jag själv önskar att kunna göra detsamma om jag har häst som tillåter det nångång!
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Tillägg:

Jag förundras också över att jag sällan får respons på de annonser som jag svarat på.. Är det inte intressant så tycker jag ändå att man kan skriva en rad och säga det. Då slipper jag gå och vänta, vilket jag tycker är respektfullt. Jag ser alltid till att svara på ett trevligt sätt, både när det är intressant, och när det inte är det.


Hade du svarat på min annons, så hade du fått ett svar tillbaka. :) Ett "tack, men nej tack" tar inte så himla mycket tid och energi att prestera, även om den som svarar t.ex. råkar vara yngre än vad som efterfrågats i annonsen. Det är ju lite som när man söker jobb, man svarar på annonser som låter intressanta, även om inte allt stämmer in på en själv. Sen är det upp till annonsskrivaren att avgöra om det som skiljer är något jätteviktigt eller om det är något som eventuellt går att göra avkall på.
 
Intressant tråd. Letar just nu medryttarponny till dottern. Har även haft häst i många år och haft medryttare. Det jag ofta saknar både då och nu är ålder och utbildningsnivå på både häst och ryttare. Nu vill jag ha en skolad gärna äldre ponny med stabilt temperament, lätt att hantera, till dottern. Men det finns massor m annonser där sådan info saknas.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?




Sen tycker jag det är en knepig fråga när det gäller betalning så därför undrar jag varför folk måste ha betalt, för vrför söker man en medryttare, för att man inte har råd att ha häst annars eller för att man behöver hjälp med avlastning?

Vad är det som säger att enda skälet att kunna/vilja ha medryttare är att man behöver det ekonomiskt?

Som jag ser det (har haft ett par tjejer som fått rida hemma men har tröttnat så jag sköter det fortsättningsvis själv eftersom det kostade mer än det smakade) så innebär medrytteriet en viss ökning av slitage på utrustning, häst, skor.
Det kostar alltså att häst och utrustning används fler gånger.

Dessutom: varför (även om jag har gott om hästar) ska jag låna ut mina hästar gratis?
Hos mig är det inte mycket kringjobb med mockning och liknande, eftersom jag har lösdrift.
 
Letar medryttarhäst just nu efter några års uppehåll. Skrev att jag ville rida 1-2 ggr/v på en trygg häst, gärna en lite äldre. Skrev även att jag inte är nån tuff ryttare, är ärlig med det och vill inte rida en för svår häst.
Fick svar om att rida in 2 unghästar och betala för det :meh:
 
Jag är hästägare som letat medryttare, men gett upp att ha annons ute pga alla märkliga svar och människor som ska provrida. Dock kollar jag regelbundet annonser för att se om jag hittar någon som kan passa.

När jag själv hade annons ute så beskrev jag hästarna noga då de inte är helt okomplicerade nybörjarhästar. Jag bad även intressenter att svara via mail och berätta om sig själva.
De som jag inte ens brydde mig om att svara var de som mailade typ: "Hej! Jag är intresserad av att bli medryttare. Ring mig så kan vi bestämma när jag kan komma och rida".
Som om de tog för givet att just de skulle få bli medryttare, att jag inte behövde veta något om dem innan jag tog beslutet utan bara tog första bästa ryttare som hörde av sig.
Nej, ber jag om att de ska berätta mer och de inte ens kan bemöda sig att göra det så tänker jag inte ens svara dem.

Likadant de som lägger ut annonser där de knappt beskriver vem de är, vad de kan, erfarenhet osv utan mest kommer med krav. De annonserna skrällar jag bara förbi.
Jag hoppar även över alla annonser med minderåriga/nybörjare pga att mina hästar behöver mer erfarna ryttare.
 
Jag söker inte medryttarhäst längre då jag numera får "sno" min kompis pålle nån/några grr i veckan men när jag letade efter medryttarhäst var det ett par saker jag kollade, varav de 2 främsta punketerna var kommer den här hästen passa mig och passar jag ägarens krav?

Jag har inget emot ridning men det är inte det viktigaste för mig, jag är en skogsmulle i själ och hjärta oavsett om det är på backen bredvid, på ryggen eller bakom hästen i en vagn därför gick i regel tävlingsryttare bort (såvida inte denna ryttaren ville ha ngn som kunde komma runt och "lattja" lite i skogen med hens häst för omväxling), samt ägare som vill att jag skulle komma ut och rida dressyr/vidare utbilda hästen åt hen gick också bort då jag inte kunde erbjuda detta.

Eftersom jag inte såg ridning som prio 1 så letade jag ju även på annonser med mindre pons, såvida inte ägaren specifikt letade efter ngn som kunde komma ut och rida regelbundet.
Kort och främst kollade jag på annonser på hästar som ville komma ut och motionsridas i skogen eller få ngn annan typ av aktivering (ex. promeneras eller klickerträning).
Sen kollar jag självklart att jag passade in på ägarens krav samt att det fanns goda bussförbindelser.
I övrigt fanns det inga större deal-breakers för mig.

Det slutade att jag blev "medryttare" på en underbar isis, ingen ridning bara mys i hagen, klickerträning samt promenader, helt enkelt vad jag letade efter.
Men som sagt nu mera fyller jag min hästkvot hos mina kompisars pållar. :cool:
 
Annonserna som jag ratar på rak arm är när det är nått halvblod som går MSV-C som bor på en fin, lite större anläggning. Ägaren vill ha hjälp 1gång/vecka med att skritta ut i skogen. 1000 spänn/månad.

Bara för att du nu helt plötsligt har fått börja rida med kandar på tävling så ger det inte dig rätten att ta ut såna hutlösa priser för att SKRITTA ut på din "dyra" och "superfina " häst som går jättehöga klasser.

Men jag skulle jättegärna göra det om jag fick rida ut fritt under kontroll (inte flängrida) och om det var billigare! Jag kan lätt betala 500 kr för att faktiskt få RIDA en gång/vecka. Inte bara vara hästens vilodag
 
Annonserna som jag ratar på rak arm är när det är nått halvblod som går MSV-C som bor på en fin, lite större anläggning. Ägaren vill ha hjälp 1gång/vecka med att skritta ut i skogen. 1000 spänn/månad.

Bara för att du nu helt plötsligt har fått börja rida med kandar på tävling så ger det inte dig rätten att ta ut såna hutlösa priser för att SKRITTA ut på din "dyra" och "superfina " häst som går jättehöga klasser.

Men jag skulle jättegärna göra det om jag fick rida ut fritt under kontroll (inte flängrida) och om det var billigare! Jag kan lätt betala 500 kr för att faktiskt få RIDA en gång/vecka. Inte bara vara hästens vilodag
Jag som inte gillar att rida ut skulle nästan kunna betala för att någon gjorde det åt mig :o:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 848
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp