Medryttarannonser - svara eller rata?

S

_Svampbob_

Jag är nyfiken på hur ni resonerar när ni läser medryttarannonser. Vilka annonser fångar ert intresse? Vilka annonser ratar ni? Frågan riktar sig både till hästägare som söker medryttare och till medryttare som söker hästar.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Medryttare som sökt häst (och hittat! :love: )

Ratade:
- Annonser med mycket stavfel/helt inkorrekt skrivna.
- Annonser där självinsikt verkade saknas (ex. bild/film på illa riden häst som i annonsen beskrivs som mycket välutbildad).
- Annonser där ägaren verkade ha oproportionellt höga förväntingar (ex. "Du ska mocka tio boxar, sköta hela stallet, kratta manegen varje gång du ridit..")
- Ägare som inte kan släppa taget alls om sin häst ("När du varit här tre dagar/vecka i två månader kanske du får provrida. I skritt. På banan.")
- Annonser som är sju mil långa och beskriver helt oväsentliga saker som hästens barndomsminnen eller precis hur man ska hämta den i hagen. Såna lite mer smågrejer kan man ju ta senare i processen, tycker jag.
- Annonser helt utan info. ("Söker medryttare. Hästen är brun och står i xx. Ring.") Jaha? B-ponny eller ardenner? Tävlingshäst eller konvalecent?

Extra intressant:
- Flera bilder och supergärna film i annonsen!
- Lätt och korrekt skrivna annonser med bra beskrivning av hästen och ägaren. Vad som ska göras, vem man vill ha, hur ofta... Allt som gör att man snabbt kan avgöra om man är intresserad! Lagom mycket och relevant information är super!
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag söker häst jag.
Vill veta om hästen är trygg att rida, vilken nivå jag som ryttare bör ha för att kunna göra ett bra jobb "ej nybörjarhäst" säger inte så mycket, utan mer typ "söker dig med bra balans/erfarenhet av "personlighet" om den är viktbärande och så vidare...

Dessutom vill jag gärna ha info om hur det går med bussar, att det är 1-2km till hållplats spelar mig ingen större roll liksom.

Samt vad ägaren vill ha ut av mig som medryttare, betalning, stallhjälp, skogsmulle och så vidare.

Annonser med dåligt språk går fetbort.
Lika så de som är typ 7 mil långa, där det berättas i detalj vad som ska göras med hästen "olja hans hovar efter ridning, annars blir han ledsen...och smörj utrustningen med sadeltvål och läderbalsam som finns i stallet, efter att du ridit"...
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

När jag kollar annonser om medryttare vill jag att texten ska vara bra formulerad så att jag får en bra känsla att personen är ordentlig och vettig, dålig stavning eller väldigt långrandig text och liknande går bort.
Jag vill sedan att det ska stå bra om vad man har för erfarenheter sedan tidigare utan att bli för utsvävande, gärna någon referens till tränare eller liknande, men det är inte ett krav då jag ändå bedömer hur väl någon rider själv vid provridning. Jag vill också gärna veta ålder, längd och vikt eftersom jag inte är intresserad av någon som är väldigt liten och lätt (stora hästar) och heller inte stor och tung samt att jag helst ser att det är en myndig person om jag ska våga lämna personen ensam med hästarna.
Erfarenheter väger tyngst, unghästvana, inridningserfarenhet, tävlat tidigare, haft egen häst, vet vad som gäller liksom. Mina hästar är inga trygga skogsmullar så jag kan inte ha en medryttare som är lite rädd eller okunnig.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag har varit på många provridningar och ridit som medryttare i ca 10 år, och de annonser där magkänslan har varit bäst har oftast stämt:)

Nu har jag medryttarhäst, hittad på annons, men brukar roa mig med att läsa annonser ändå.
Om jag vore hästägare skulle jag förmodligen rata:
1) Alltför unga personer, av uppenbara skäl. I synnerhet om deras föräldrar inte är hästvana.
2) Stavfel, dåligt språkbruk, osv. Ger intrycket av en lat och slarvig person som aldrig orkade bemöda sig med svenskan i skolan. I viss mån kan dispens för dyslexi ges - men det finns faktiskt korrläsare och stavprogram på datorn!
3) Personer som använder sig av uttryck i stil med "jah har ridit både tröga och elaka hästar så jah e vaaan och jätte rutttinärad" (notera särskrivning ;))
Personer som redan i en annons, där man vill visa sig från sin bästa sida, använder benämning på hästars personligheter som tröga/elaka, skulle inte få rida min presumptiva häst.
4) Folk som ser medrytteri som en slags förlängning av turridning bara för att de betalar. I mina ögon ska även en betalande medryttare göra allt som hör till, dvs mocka, fixa mat, ta hand om utrustning etc.


Om jag letar medryttarhäst ratar jag följande: (Detta är ju såklart väldigt individuellt, men så här ser ut för mig)
1) Oproportionelig kostnad. 1000 kr för att rida 1 dag/veckan, seriöst?
2) Inga kommunala förbindelser - eller ännu värre, att hästägaren kräver bilburen medryttare trots att kommunala förbindelser finns. Varför då? :confused:
3) Som någon annan sa: knapphändig information i stil med "valack söker medyttare, han är 14 år. Ring". Detta signalerar till mig att hästen inte är särskilt välriden eller välhanterad om annonsören ifråga är så sjukt stressad att hen inte ens kan skriva två rader om sin häst. Det får mig också att misstänka att en medryttare inte skulle få så mycket stöd av hästägaren om det dyker upp frågor eller problem.
4) Annonser om unghästar där ägaren inte har tid/kunskap med utbildning. Jag menar inte att det inte är givande att få jobba med en unghäst, men att utbilda och rida till någon annans häst och dessutom betala för det, det känns felvänt. Då kan man lika gärna skaffa egen häst eller foderhäst, och då också kunna styra över hästen på ett sätt man inte kan göra som medryttare. En medryttare får ju i regel inte byta bett, foder, ta ut veterinär och hovslagare etc.
5) Oärlighet i annons. Jag var med om en provridning där ägaren först på plats sa att hästen hade stått i 1 vecka pga hennes rädsla för den. I annonsen var han "såå snäll och trygg, barn kan rida honom". Jag provred inte :angel:

Ett ständigt lika uttömmande ämne ;)
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Håller med om det mesta ovan men vill tillägga:

Foto där hästen rids med hjälptygel (martingal räknas ej). Mina tankar om ridning stämmer antagligen inte med den ägarens.

Annonser som utförligt beskriver hur många oseriösa de råkat ut för och hur viktigt det nu är att det blir rätt person och våga bara ringa om du är helt säker på att det här är rätt för dig. Sånt får mig att dra öronen åt mig då det signalerar knepig ägare. Visst kan man ha haft otur men det är inte speciellt säljande att klaga i en annons.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Som hästägare ratar jag:

* Massvis med felstavningar, fjortisspråk och dylikt.
* Folk som endast vill rida och helst inte betala något för det heller.
* Avsaknad av information om ålder, vikt och längd.
* Knapphändig information. "Hej! Jag är en glad tjej som ridit i xx år och är xx cm lång och söker medryttarhäst nära xx, hör av er!".

* Annonser med 20 webcambilder på tjejen/annonsören, gärna sådana där fantastiskt mogna bilder där de trycker upp brösten till hakan och plutar med läpparna. Alltså sorry brudar, men jag vill ha medryttare, inte ett ligg, således är en närbild av dina glansiga ankläppar totalt irrelevanta.

* Formuleringar angående betalningen i stil med "betalar ej något!". Om man nu inte har ekonomin att rida kan man uttrycka det på ett annat vis, och inte låta som en bortskämd liten snorunge som vill ha allt serverat på silverfat, hästen och ridningen likaså.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Tack för att ni delar med er :) Jag kan ju passa på att berätta vilka annonser jag, som söker medryttarhäst, som fångar mitt intresse samt vilka jag ratar.

Vad som får mig att svara:

* En bra beskrivning av hästens personlighet och temperament. Hur är hästen att rida och hantera? Jag vill gärna veta om det är en tävlingshäst eller en skogsmulle jag svarar på...

* Info om vilken sorts medryttare som önskas, hur ofta, om ägaren vill ha något betalt och isåfall hur mycket

* Om det går att åka kollektivt till stallet och isåfall hur ofta förbindelserna går

* VIKTIGAST AV ALLT: Var ÄRLIG! Skriv inte att hästen är "lugn och trygg att rida ut på själv" om den inte är det. Om ryttaren inte klarar av situationen kan det bli farligt.


Vad som får mig att låta bli att svara:

* För lite info om hästen

* En slarvigt skriven annons

* Annonser där ägaren skriver mer om vad han/hon INTE vill ha, än om vad han/hon faktiskt VILL ha

* Det går inte att åka kommunalt till stallet

* Ägaren vill ha en större summa i månaden än vad jag för tillfället har råd med

* "Jag har just nu två medryttare men behöver en till"-annonser. Varför har personen i fråga häst??
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Kan inte nån/några skriva ett exempel på hur ni tycker en bra annons ska se ut? Jag tycker det här med annonsers utformning är intressant. Både i teorin och i praktiken.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag lägger ut en annons (har häst, söker medryttare) och sen får folk maila eller ringa mig. Jag har fått utan att överdriva 200 mailsvar, enstaka telefonsamtal och rätt många sms.

Skriver i annonsen vad jag söker och hoppas finna, skriver att hästen rids western och hoppning så klassisk dressyr inte aktuellt. T.e.x. Ändå hör dressyrryttare av sig som vill träna tävla osv..

Så jag hör av mig till dom som har samma intresse som jag söker, är i någolunda ålder, och verkar erfarna och seriösa. Hittils har TVÅ stycken passat in på mig beskrivning och ingen av dom var tillräckliga iaf. Ändå är min häst relativt lättriden så länge man har mjuk hand.


:crazy:
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Får man skriva exempel på annonser utan att det är reklam? I så fall.

"Sto, 150 cm/mkh, viktbärande, tar 75 kg. Blandad ridning, främst hoppintresserad samt vilja rida ut. Tränare i hopp och dressyr finns på gården samt ridhus, upplyst volt och uterittsmöjligheter. Buss stannar på stallplan. Bussar går från Tumba och Nynäshamn.

3 mil från stockholm city.

Sökes 2-3 dagar i veckan from december, mot del av stallhyra.

Maila, smsa eller ring vid intresse."


Tycker att jag får med det mest väsentliga utan att bli för långdragen. Berättar vad för häst, mankhöjd, vilken typ av ridning, lite om stallets faciliteter, kommunikationer samt avstånd från stockholm. Även hur ofta samt att det inte är gratis men inget pris pga att det går att diskutera vid rätt person.

Har tagit bort delar ur annonsen så det inte ska bli en kopia rakt av, kanske hjälper något som forumets regler för hoppningsvis ;)
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Får man skriva exempel på annonser utan att det är reklam? I så fall.

"Sto, 150 cm/mkh, viktbärande, tar 75 kg. Blandad ridning, främst hoppintresserad samt vilja rida ut. Tränare i hopp och dressyr finns på gården samt ridhus, upplyst volt och uterittsmöjligheter. Buss stannar på stallplan. Bussar går från Tumba och Nynäshamn.

3 mil från stockholm city.

Sökes 2-3 dagar i veckan from december, mot del av stallhyra.

Maila, smsa eller ring vid intresse."


Tycker att jag får med det mest väsentliga utan att bli för långdragen. Berättar vad för häst, mankhöjd, vilken typ av ridning, lite om stallets faciliteter, kommunikationer samt avstånd från stockholm. Även hur ofta samt att det inte är gratis men inget pris pga att det går att diskutera vid rätt person.

Har tagit bort delar ur annonsen så det inte ska bli en kopia rakt av, kanske hjälper något som forumets regler för hoppningsvis ;)


Precis den informationen vill jag läsa i en annons :) Det enda jag skulle sakna i den annonsen är lite info om hur hästen är. Vissa ryttare har inga problem att rida en het eller tittig häst, andra vill ha en stadigare, lugnare variant.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Såhär skrev jag sist:
L är ett härligt halvblodssto med motor och en arbetsglädje som få. Hon är en häst man lär sig att verkligen rida på, på ett positivt sätt!

Hon är hälften fullblod vilket ibland visar sig med nerverna utanpå, men oftast är hon lugn om man själv är det!

Hon är snäll att rida ut på både ensam och i sällskap men kan vara lite tittig, och därför bör du inte vara helt grön.

Vi dressyrar och skogsmullar mest då hon tycker hoppning är lite läskigt(men jättekul när hon väl övervinner sin rädsla). Du får gärna hoppa lite om du har modet och tålamodet, men i första hand söker vi någon som vill rida dressyr och ut i skogen.

Dina dagar är hon som din egen häst, jag ger dig fria händer under ansvar. För mig är samarbete och kommunikation oss emellan runt hästen viktigt.

Du får väldigt gärna träna för tränare och gärna hon vi rider för så vi jobbar åt samma håll. Men har du en egen tränare är jag öppen för det med. :-)

Vi söker dig som är rutinerad och orädd, då L lätt stissar upp sig om man är osäker.

Vi behöver dig 1-2 dagar i veckan, främst vardagar.

Ser helst att du är över 18.

Vi står i ett stall i underbara ***, med havsutsikt, underbara ridvägar, stor belyst volt och ovalbana. Stallet är mysigt med de bästa stallkamraterna som finns.

Buss *** går från Tumba, dock inte så tätt, bil är att föredra.

Hör av dig!

Och fick inte massa svar, men tre bra svar, två som var super och båda ville fortsätta efter provritt och en fick börja. :) (valde på magkänslan)
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag söker medryttare och har både annonserat själv och svarat på annonser. Jag inser att mina annonser faller på två saker -dels är min häst inte så mycket utbildad och dels har vi inga vettiga bussförbindelser - det går 3 bussar/dag genom byn (skolbussarna, som är vanliga linjer som alla kan åka med)och det är 3-4 km till riksvägen med bättre busstillgång. Jag har faktiskt haft en medryttare som åkte buss, hon fick låna en cykel av oss som stod fastkedjad nära busshållplatsen, så att hon kunde cykla mellan.
Jag tar för övrigt inget betalt av medryttare, då det för mig är viktigast att hästen blir riden alls - min tid räcker inte just nu...
I mina annonser brukar jag berätta ras, ålder, utbildningsnivå och storlek på hästen, jag beskriver vilka ridmöjligheter som finns här och talar om att rätt ryttare kan få träna och tävla i framtiden om så önskas, men att inga såna krav finns utan även skogsmulleryttare kan vara intressant - av samma anledning som att jag inte tar betalt.

Jag kan annars inte säga vad jag ratar resp faller för i en annons, det ska helt enkelt ge mig en bra magkänsla.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

*kl

Sitter och fnissar lätt hysteriskt åt alla möjliga svar folk tycks få.:crazy::D
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Annonser med 20 webcambilder på tjejen/annonsören, gärna sådana där fantastiskt mogna bilder där de trycker upp brösten till hakan och plutar med läpparna. Alltså sorry brudar, men jag vill ha medryttare, inte ett ligg, således är en närbild av dina glansiga ankläppar totalt irrelevanta.

:rofl:

Ja men det där har jag också reagerat på!! Och hårt sminkade brukar dom vara också. Hur tänker folk egentligen??? :eek::eek:
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Jag håller med om det mesta som skrivits hittills. Annonser med dåligt språk går bort, då känner inte jag det som om den som vill ha medryttarhäst (i mitt fall, då jag har en häst och letar medryttare) tar det tillräckligt på allvar för att skriva en bra annons.

Dessutom ska man ha en ödmjuk inställning till hästar, ridning och sin egen kunskap. Beskriver någon sig själv som jätterutinerad och proffs blir jag mer skeptisk än om personen kan skriva och tala om att h*n inte är bäst i världen men har en viss filosofi som h*n försöker rida efter. Och då gärna en filosofi som passar mig och min häst.

Har haft två tidigare medryttare (letar för tillfället ny) och båda har skrivit trevliga mail, beskrivit sig själva och sin syn på hästar på ett bra sätt, och överlag ställt mycket frågor om min häst innan vi träffats första gången. Sådant är positivt!


Själv har jag svårt att fatta mig kort :angel: Men såhär ungefär kan det se ut när jag skriver ett mail till någon som haft "medryttarhäst sökes"-annons ute, och skulle skriva liknande, men mer kortfattat, om jag själv lagt ut annons:


Hej!
Jag såg din medryttarannons på ***. Jag har en 15-årig valack som jag skulle behöva hjälp med ca 2 gånger i veckan.

Min häst heter *** och är en glad och mysig häst med stor integritet men med hjärtat på rätta stället! Han bor i ett litet stall vid *** med * andra hästar. I närheten finns både *** ridklubb, strand att rida på och en liten skog med fina ridvägar. Buss stannar ca 200 meter från stallet.

*** är stor och av en lite grövre typ, ca 165 cm hög och väldigt arbetsvillig och trevlig när hjärnan förstår vad kroppen ska göra :) Jag har haft honom i 3 år och under den tiden har vi bl.a. tränat lite hoppning på lätt nivå samt enklare dressyr. Han är lyhörd för vikt och skänkel och gör alltid sitt bästa. Hoppning tycker han är hemskt roligt, han tvekar aldrig på hinder, men det är ofta enligt devisen "hellre än bra" ;)

För tillfället är han under igångsättning pga [...] Han är riden i drygt 2 månader och börjar återfå sin gamla form. Dock är han för tillfället ganska het och yster, mycket tyvärr pga. min tidsbrist.

Det jag söker hos en medryttare är en ansvarsfull och trygg person, som är konsekvent i sin hästhantering (*** är snällast i världen, men behöver trygga människor för att vara det) utan att bli hård. Då *** energi ligger högt för tillfället måste man vara orädd och ha relativt bra balans.

I gengäld får man stort eget ansvar, funkar vi ihop alla tre får du ha *** precis som din egen under dina dagar. Jag tycker om att ha en medryttare som ett bollplank som man kan diskutera träning, utrustning och annat med. När han är lite mer igång tänker jag mig att ta upp träning etc. igen (det har legat lite på is pga. både tidsbrist och bristande studentekonomi) och vill du vara med och träna då skulle det vara mer än okej då jag anser att det är något alla tjänar på. Det finns både hopp- och dressyrtränare att rida för på en anläggning i närheten.


på ett ungefär. kanske HEMSKT långrandigt enligt vissa, men jag tycker det tar upp vissa speciella sidor hos min häst, talar om stallets läge och förutsättningar samt talar om vad jag vill ha av en medryttare, så att folk vet om det är just DE jag söker..
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Vad tycker ni är ett bra pris för en medryttare att betala per månad? När den rider 1/vecka.

Är nyfiken! Letar själv efter medryttare.
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Det där lät väl som ett jättebra svar, man får en god bild av hur hästen verkar vara tycker jag det känns som :)
 
Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?

Tycker det är svårt att säga beror på var man har sin häst och vad som förväntas av medryttaren, vad det är för häst osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 848
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp