Sv: Medryttarannonser - svara eller rata?
Jag har varit på många provridningar och ridit som medryttare i ca 10 år, och de annonser där magkänslan har varit bäst har oftast stämt
Nu har jag medryttarhäst, hittad på annons, men brukar roa mig med att läsa annonser ändå.
Om jag
vore hästägare skulle jag förmodligen rata:
1) Alltför unga personer, av uppenbara skäl. I synnerhet om deras föräldrar inte är hästvana.
2) Stavfel, dåligt språkbruk, osv. Ger intrycket av en lat och slarvig person som aldrig orkade bemöda sig med svenskan i skolan. I viss mån kan dispens för dyslexi ges - men det finns faktiskt korrläsare och stavprogram på datorn!
3) Personer som använder sig av uttryck i stil med "jah har ridit både tröga och elaka hästar så jah e vaaan och jätte rutttinärad" (notera särskrivning
)
Personer som redan i en annons, där man vill visa sig från sin bästa sida, använder benämning på hästars personligheter som tröga/elaka, skulle inte få rida min presumptiva häst.
4) Folk som ser medrytteri som en slags förlängning av turridning bara för att de betalar. I mina ögon ska även en betalande medryttare göra allt som hör till, dvs mocka, fixa mat, ta hand om utrustning etc.
Om jag letar medryttarhäst ratar jag följande: (Detta är ju såklart väldigt individuellt, men så här ser ut för mig)
1) Oproportionelig kostnad. 1000 kr för att rida 1 dag/veckan, seriöst?
2) Inga kommunala förbindelser - eller ännu värre, att hästägaren kräver bilburen medryttare trots att kommunala förbindelser finns. Varför då?
3) Som någon annan sa: knapphändig information i stil med "valack söker medyttare, han är 14 år. Ring". Detta signalerar till mig att hästen inte är särskilt välriden eller välhanterad om annonsören ifråga är så sjukt stressad att hen inte ens kan skriva två rader om sin häst. Det får mig också att misstänka att en medryttare inte skulle få så mycket stöd av hästägaren om det dyker upp frågor eller problem.
4) Annonser om unghästar där ägaren inte har tid/kunskap med utbildning. Jag menar inte att det inte är givande att få jobba med en unghäst, men att utbilda och rida till någon annans häst och dessutom betala för det, det känns felvänt. Då kan man lika gärna skaffa egen häst eller foderhäst, och då också kunna styra över hästen på ett sätt man inte kan göra som medryttare. En medryttare får ju i regel inte byta bett, foder, ta ut veterinär och hovslagare etc.
5) Oärlighet i annons. Jag var med om en provridning där ägaren först på plats sa att hästen hade stått i 1 vecka pga hennes rädsla för den. I annonsen var han "såå snäll och trygg, barn kan rida honom". Jag provred inte
Ett ständigt lika uttömmande ämne