Medicinsk sekreterare

På alla akutmottagningar finns medicinska sekreterare dygnet runt, då diktat på akut inlagda patienter helst ska skrivas inom någon timme. Men hos oss är det bara en på natten. Hon sitter både i receptionen på akuten och skriver diktat. Men kvällar och dag/kväll helger är de flera i tjänst, så det är ju inte bara kontorstider. Jag jobbar på ett länssjukhus, så får ni något att jämföra med.

Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?
Jag tycker att det är ett intressant jobb, men jag kan hålla med om att det kan vara enformigt beroende på vad man sysslar med. Vissa tjänster är ju rena skrivartjänster där man skriver diktat efter diktat i en icke sinande ström. Andra tjänster är mer varierande genom receptionsarbete, svara i telefon på telefontider och posthantering och liknande. Att utbilda sig och samtidigt veta att man verkligen behöver ett varierande yrke kan jag tycka vara onödigt då det liksom är det här jobbet handlar om och "bara" det här.
Jobb utan utbildning tror jag inte på, möjligtvis ifall du söker långt upp i norr så att de inte har någon annan att ta in. Just eftersom det faktiskt finns människor med utbildning så väljer man säkert dem före någon utan utbildning.

Det är ganska höga krav på medicinsk terminologi och svenska, men jag har högsta betyg i båda ämnena och jag har alltid gillat båda och jag skulle se det som en fördel i det här yrket. Ett bra tips jag fått på praktiken har varit att inte vara rädd för att skriva ner ord och diagnoser i en bok och alltid ha den till hands och att inte vara rädd för att googla sjukdomar och undersökningar och liknande som nämns eftersom man faktiskt har nytta av att kunna dem på vissa ställen. Jag var på en neurologmottagning och där var det massor med ord och undersökningar som kom åter så jag hade bra användning för min "bibel" där.

Ett annat tips från mig är att om man inte har fullgod hörsel och om man ser riktigt dåligt så kanske man ska satsa på ett annat yrke. Mina öron ställer till med problem för mig, jag kommer få hjälp från AF med hjälpmedel och så på grund av både syn och hörsel, men för mig känns det nuförtiden att jag lika bra kan ge upp. Man måste kunna höra, faktiskt.

Vad gäller lönen, så ja, är lönen inte speciellt viktig så kör på, men den ÄR relativt dålig. Privat tjänar man mer, i Stockholm likaså, men det är ju kanske inte det man ska ha i åtanke när man tänker på lönen.

Jodå, de stora sjukhusen har nattjobb, åtminstone alla i Stockholm. Antingen då som rena natt-tjänster eller så jobbar man i skift och varierar mellan dag- och nattpass. Skulle förvåna mig oerhört om sjukhus med akut inte har det. Men man bör verkligen klara av stress om man jobbar som akutsekreterare. Hålla huvudet kallt, trots att diktaten fylls på. Många gånger kan man komma till jobbet och det ligger kanske 2000 oskrivna diktat och när du går hem ligger det 3000 oskrivna diktat, trots att man har jobbat sitt yttersta. Det får man inte tycka är stressande.
En på utbildningen fick jobb på en akuten på ett sjukhus och hon berättade att det hela tiden var dryg 4000 oskrivna diktat trots att de slet som djur och att det var otroligt stressande där. Ett tufft jobb, precis som du skriver.

Att vara helt nyutbildad där utan erfarenhet skulle inte jag vilja vara.

@Enya har du fått jobb nu?
Nej, tyvärr inte. Jag har några tentor kvar att göra och jag gissar att det i kombination med att jag inte har erfarenhet inte precis är meriterande. Dessutom har jag inte arbetat i journalsystemen här, vilket inte gör saken bättre heller. Jag testade på en dag i Stockholm förra veckan och deras journalsystem är mycket bättre än det jag använde på praktiken i Skåne.

Så jag flyttade från ett fast jobb och tryggheten i Skåne till otryggheten och arbetslösheten här. Kan verkar osedvanligt korkat, om man tänker på det så.

@Enya - så härligt att se dig tillbaka. Jag har saknat dig!!! :banana: :heart :banana:

Inte försvinna sådär igen! :mad:
Tack, tanten! Trevligt att vara saknad! :D Ledsen dock att göra dig besviken, jag skulle bara skicka två PM i går. Jag håller till och förpestar folks liv på facebook och min blogg istället, i min kamp om att få lite uppmärksamhet i livet. ;)

@Enya tråkigt att höra! Hoppas det löser sig.
Tack!
Ja det hoppas jag också, men på sätt och vis är det ok eftersom jag nu kommer få hjälp från AF för hörseln och synen där jag får hjälpmedel och nya hörapparater osv. Detta ska ju leda till typ jobb där arbetsgivaren får en slant för att anställa mig, om jag förstått det rätt. Och det vore ju bra, då blir det förhoppningsvis närmare än Stockholm (5 timmars restid om dagen) och jag kommer inte vara så rädd för att inte höra som jag var förra veckan. Precis som jag oroade mig för förstörde mina öron för mig. Full volym på diktatet och full volym på datorn och mumlande läkare.
Därför måste man höra om man ska jobba med detta, för läkare mumlar, skrapar med stolar, vänder sig bort när de pratar, hostar, äter, dricker, rotar med papper, har folk i närheten som pratar och liknande ;)

Jag har precis avslutat första året på min utbildning. Jag har varit ute på två praktiker och upplever att det är väldigt olika vad man gör. På min första praktik var det i princip skrivning hela dagen varvat med lite annat. På min andra praktik var det betydligt mer varierat, det är ju en administrativ utbildning så man ska ju gilla sånt. Det är rätt stor skillnad på vad man gör och hur mkt man skriver. Man ska också ha i åtanke att så småningom kommer taligenkänningen och då minskar skrivandet, så är det skriva man helst vill göra så är det bra att ha det i åtanke. Lönen är inte jättehög men det går att förhandla sig till lite bättre, det gäller att stå på sig och inte acceptera för låg ingångslön efter vad jag hört av de som gått ut i vår. I klassen som gått ut nu på min utbildning har lönerna varierat från 20 000 upp till 26 000. Beroende på tidigare erfarenhet och förmåga att löneförhandla så skiljer det sig en del. Jag trivs med utbildningen och har haft jätteroligt på mina praktiker så jag rekommenderar att läsa till det men man ska som sagt gilla administration.

Det är trist med lönen, känns tveksamt att utbilda sig i två år och sen mest troligt få sämre lön än idag.

Men kanske en bättre arbetsgivare...

Ungefär samma lön som jag har idag. Har ingen tanke på yrkesbyte i nuläget, men vem vet i framtiden. Låter onekligen som ett rätt intressant jobb när jag tittar på vad som ingår i utbildningen (yh-utbildningen som länkades till på första sidan).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 238
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 081
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden