Tycker det verkar vara ett intressant jobb o just nu finns det massor med tjänster lediga. Men jag är inte utbildad o frågan är om det alltid krävs en utbildning för att få ett sånt jobb. Jag har jobbat många år med administrativa uppgifter o har ett stort intresse för sjuk-o hälsovård. Utbildningen är på 2 år eller hur är det?
Jag tycker att det är ett intressant jobb, men jag kan hålla med om att det kan vara enformigt beroende på vad man sysslar med. Vissa tjänster är ju rena skrivartjänster där man skriver diktat efter diktat i en icke sinande ström. Andra tjänster är mer varierande genom receptionsarbete, svara i telefon på telefontider och posthantering och liknande. Att utbilda sig och samtidigt veta att man verkligen behöver ett varierande yrke kan jag tycka vara onödigt då det liksom är det här jobbet handlar om och "bara" det här.
Jobb utan utbildning tror jag inte på, möjligtvis ifall du söker långt upp i norr så att de inte har någon annan att ta in. Just eftersom det faktiskt finns människor med utbildning så väljer man säkert dem före någon utan utbildning.
Det är ganska höga krav på medicinsk terminologi och svenska, men jag har högsta betyg i båda ämnena och jag har alltid gillat båda och jag skulle se det som en fördel i det här yrket. Ett bra tips jag fått på praktiken har varit att inte vara rädd för att skriva ner ord och diagnoser i en bok och alltid ha den till hands och att inte vara rädd för att googla sjukdomar och undersökningar och liknande som nämns eftersom man faktiskt har nytta av att kunna dem på vissa ställen. Jag var på en neurologmottagning och där var det massor med ord och undersökningar som kom åter så jag hade bra användning för min "bibel" där.
Ett annat tips från mig är att om man inte har fullgod hörsel och om man ser riktigt dåligt så kanske man ska satsa på ett annat yrke. Mina öron ställer till med problem för mig, jag kommer få hjälp från AF med hjälpmedel och så på grund av både syn och hörsel, men för mig känns det nuförtiden att jag lika bra kan ge upp. Man måste kunna höra, faktiskt.
Vad gäller lönen, så ja, är lönen inte speciellt viktig så kör på, men den ÄR relativt dålig. Privat tjänar man mer, i Stockholm likaså, men det är ju kanske inte det man ska ha i åtanke när man tänker på lönen.