Sv: Mediciner som påverkar barntillverkningen
Fick höra många olika bud när jag åt antidepp-preparat, allt från att vissa mediciner skulle vara okej att äta under graviditeten (zoloft nämdes som det bästa) och inte påverka barnet nämnvärt, till att man inte visste tillräckligt om preparaten för att kunna säga säkert, och att många barn fick "abstinens"besvär/påverkningssymptom vid födseln när mamman ätit antidepp, och att alla antidepp (zoloft inräknat, vilket jag åt, så därför har jag bäst koll) sitter kvar i kroppen upp till 6 mån efter man slutat ta det och kan påverka bebisen negativt. Det finns hursom inget medel som till hundra procent inte påverkar barnet på något sätt.
Själv slutade jag tvärt med mina zoloft när jag fick höra det (trots att man bör fasa ut), och 6 månader senare började vår bebisverkstad, (helt fri från tabletter), drygt 8 månader senare föddes vår dotter (det gick snabbt, blev gravid direkt och födde för tidigt). Mådde inte helt hundra psykiskt när jag slutade men jag tyckte jag var skyldig mitt barn att inte riskera att påverka henne med något om jag skulle plocka hit henne till världen, och vara utan åtminstonde de nio månaderna som graviditeten varar.
Sedan är ju ersättning fullgod ersättning för bröstmjölk om man känner att man skulle behöva börja med tabletter igen efter födseln. Nu mår jag dock så psykiskt bra att jag inte behöver antidepp längre, och ångestdämpande (tillfälliga, typ sobril) väldigt väldigt sällan.
Hur preparaten försvårar chanserna att bli gravid vet jag inte, jag blev gravid en gång under tiden jag åt zoloft (oplanerat, missade två piller och blev gravid direkt) men fick missfall i v9,..
Tillägg: Sedan kan det ju diskuteras huruvida man bör försöka bli gravid om man inte kan hantera sitt mående/ångest utan tabletter, vilken diagnos man har och hur "framtidsutsikterna" ser ut, hur stabil (mentalt) tillvaron är osv. Kanske värt att vänta med bebisverkstad tills ens eget mående är lite bättre, en bebis är en stor förändring och man får sätta sig själv i andra rummet, det är väldgt påfrestande psykiskt att vara gravid och få barn också.
Men det var inte det tråden handlade om - än dock värt en tankeställare tycker jag.