Mediciner inlåsta i skåp? Förlora travlicens?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mediciner inlåsta i skåp? Förlora travlicens?

Är själv väldigt nojjig och förstår hon med travhästarna.
Har slutat ge Finadyne i påsform, eftersom det är pulver så kan det flyga omkring i stallet. Jag sprutar hellre, då vet man att man fått i hästen allt.

Som tur är så står jag i eget stall UTAN inhysningar.;)

tränaransvaret kan man inte ursäkta sig ifrån! Du som tränare till travhästar har alltid det yttersta ansvaret, mediciner ska vara namngivna och de ska vara inlåsta i skåp där du som tränare har tillgång till nyckel. E de så att du som tränare delegerat till annan person är fortfarande ansvaret. Sedan kan du ha medicinerna hemma och då anses det tillräckligt då du som tränare bor där.

Sedan kan det vara mkt små mängder som behövs för att ge ett utslag. Någon nämnde glass, t ex coca cola innehåller en del koffein som inte är bra. En kaffeböna räcker med. Någon som tagit på en smärtlindringssalva och klappar sin eller annans häst räcker med.

Tror att folk får tänka sig för när det gäller ev dopingutslag.

Me4n det är ju inte det hon undrar om, tränaren i fråga verkar ju ha koll medan ridfolket tycker hon överreagerar, eller har jag missuppfattat? :confused:

tränaransvaret kan man inte ursäkta sig ifrån! Du som tränare till travhästar har alltid det yttersta ansvaret, mediciner ska vara namngivna och de ska vara inlåsta i skåp där du som tränare har tillgång till nyckel. E de så att du som tränare delegerat till annan person är fortfarande ansvaret. Sedan kan du ha medicinerna hemma och då anses det tillräckligt då du som tränare bor där.

Sedan kan det vara mkt små mängder som behövs för att ge ett utslag. Någon nämnde glass, t ex coca cola innehåller en del koffein som inte är bra. En kaffeböna räcker med. Någon som tagit på en smärtlindringssalva och klappar sin eller annans häst räcker med.

Problemet var väl att travmänniskan har koll och vill att de övriga i stallet ska respektera de regler som gäller. Hur långt är det rimligt att tränaransvaret ska sträcka sig? Har man egen gård, så är det lättare att hålla koll. I ett inackorderingsstall med hästar (hästägare, ryttare, medryttare, skötare, släktingar, kompisar m.m.) från olika discipliner är det inte lika lätt att hålla koll på vad som händer i stallet 24/7... Det känns orimligt, men ändå "självklart" att alla hästar ska vara 100% rena.

Om man lever upp till allt så åligger en själv som tränare (precis som du skriver), så finns ju ändå en jätterisk att övriga som rör sig i stallet med sina egna hästar INTE lever upp till detta. Övriga som inte har något som helst med DIN/DINA hästar att göra.

det är intressant det här.. Skulle skickat iväg en fråga om det till STC, hur tränaransvaret ser ut för en amatör tränare som hästar inackorderade i ett stall där även andra dicipliner har hästar.

Hjälp mig att formulera det så slänger jag iväg det!

Jag tror jag vet svaret - Det är du som tränare som ska se till att hysa in din häst på ett ställe som HAR rutiner för mediciering.

Känns ju inte som en sjövild gissning direkt.

Jag tror jag vet svaret - Det är du som tränare som ska se till att hysa in din häst på ett ställe som HAR rutiner för mediciering.

Känns ju inte som en sjövild gissning direkt.
Jo, visst k-a-n svaret vara så. Det är inte helt okomplicerat. Vi har själva haft häst i ett stall med 14 hästar och nästan lika många olika ägare. I ett sånt stall blir det såklart omsättning under åren. Kan vara "okej" människor när man flyttar in, men om det skulle komma in en som "inte är okej". Ska övriga flytta, för att h*n är slarvig? Det är inte helt enkelt att "bara sådär" hitta alternativ som fungerar.

dolphinsmile - blir intressant att se vad STC svarar. Som sagt viktigt att man formulerar frågorna rätt. Det ÄR komplicerat och vi ser i tråden att "travmänniskor" verkar vara paranoida i andras ögon. Hur ska man få sånna att förstå?

det är intressant det här.. Skulle skickat iväg en fråga om det till STC, hur tränaransvaret ser ut för en amatör tränare som hästar inackorderade i ett stall där även andra dicipliner har hästar.

Hjälp mig att formulera det så slänger jag iväg det!

Om det skulle vara lägre straff för doping/otillåten medicinering om man stod i inackorderingsstall skulle väl alla, för säkerhetens skull, skaffa en inackordering...
Särskilt om man inte har rent mjöl i påsen...

Om det skulle vara lägre straff för doping/otillåten medicinering om man stod i inackorderingsstall skulle väl alla, för säkerhetens skull, skaffa en inackordering...
Särskilt om man inte har rent mjöl i påsen...
Har man inte rent mjöl i påsen lär man inte klara sig länge ändå? :confused:

Intressant tanke...vad sägs om dessa två fiktiva fallbeskrivningar?

Fall 1: Hästen X Hanover fastnar i en dopningskontroll. Hästen står i proffsträning hos Johan Falk som har egen gård i Långtbortibyn. I byn finns inga andra hästar överhuvudtaget, än de som Johan har i träning. Dopningsprovet visar på förekomst av Finadyne. Vid inspektion finner kontrollanterna att båda boxgrannarna till X Hanover har behandlats med Finadyne och de finner rester av Finadyne i de tre boxarna.

Fall 2: Hästen X Lobell fastnar i en dopningskontroll. Hästen står i amatörträning hos Gunvald Larsson som har sin häst inackorderad i ett 16-hästars stall på Stadsön. I stallet finns bl.a. ridhästar och travare. Dopningsprovet visar på förekomst av Metakam. Vid inspektion finner kontrollanterna använda Metakamsprutor liggandes framme i stallet, som visar sig tillhöra ägaren till ridhästen i boxen brevid X Lobell. Vittnen kan intyga att ägaren till ridhästen varit oaktsam i hanteringen i samband med medicineringen av Metakam. X Lobell har aldrig haft Metakam utskrivet och de finner inga rester av Metakam i boxen hos X Lobell eller på någon av de ägodelar som Gunvald Larsson har i stallet.

I fall 2 så kommer X Lobell givetvis att bli av med sina prispengar från aktuellt lopp. Skulle det gå att stämma ägaren till ridhästen? Jag antar att det blir ett lägre straff i fall 2, eftersom man kan påvisa hur hästen fått i sig preparatet. I Fall 1 handlar det om solklar oaktsamhet från tränaren.

Eller vad säger ni andra? Vad säger de juridiskt utbildade?

Jo men det klart. Har tjejen travhäst som jag uppfattar det och blir "utsatt" för mediciner från "hästfolk" så kan hon råka illa ut. Dvs hon kan nog få lindring av straff om det går att påvisa att hon själv inte gett sina travare. Ser det bara objektivt.

då får hon väl stå på sig ang att "ridfolket" inte tagit hand om medicinerna.
Hoppas jag uppfattat dettta rätt nu och min kommentar tas från rätt håll sas.

Sorry om jag föklarade lite knepigt!!!!!:grin:

Jag frågade STC, direkt från källan:

Hej,

Den tränare för den häst som medicinen står utskriven på bär ansvaret för att medicinreglerna följs.
Medicinen ska vara inlåst i ett skåp eller annat låst utrymme, dock ska nycklarna till till sådant skåp/utrymme bevaras på tränarens ansvar förvaras på betryggande sätt.

Men det är kul att det kom igång en sån stor diskussion, genom att läsa förstår jag mer och mer att hon hade all rätt att bli lite arg där, dock kan jag verkligen förstå henne för när man tänker efter - hade jag velat att min häst fått i sig något preparat som han inte ska ha? Självklart inte, spelar ingen roll om jag skulle förlora licens eller vad som, oavsett är det ju inte bra för hästen. Och det kan ju hända om mediciner ligger framme, nu låg dom ju inte inom räckhåll för några hästar men ändå.
Dock skulle hon ju inte åkt på något för medicinen var inte avsedd för henne eller hennes hästar, enligt STC.

Senast ändrad av en moderator:

Sedan har du ansvaret om nycklarna, hur vet ägaren, till hästen/arna att det verkligen är låst? Om nu det skulle bli tråkigheter i stallet och ågon skulle ge hennes häst något preparat, behöver inte vara mkt. Hon startar de tar en slumpmässig doping koll, el om de som gett tipsar. Så är det inte kul att vara hästägarenär man vet om att man inte själv gett sin starthäst något.

Detta har hänt och har man otur så har man. Jag personligen skulle aldrig acceptera detta handhavande av medicin. Men det är ju min åsikt.

Det räcker med att hästen står jämnte den behandlade hästen. Har varit utsatt för detta men då gällde det min 2 dräktiga ston. De fick båda, fölisarna, akut fölsjuka och dog!!!!!! Detta pga av att 2 st ungar inte ville ställa sin "fina" islänningar på gången när de mockade i boxarna. De fick gå in i mina boxar. Och jag fick 2 döda föl. Det var inte kul. Tyvärr fick jag reda på detta en tid efter, hade jag varit i stallet då hade jag protesterat, var så säker.

Visst det var inte medicin men det behövs inte mer än att fel häst "besöker en annans box el kommer i "kontakt" med preparaten.

Sorry TS om jag flög ut lite.

Jag frågade STC, direkt från källan:

Hej,

Den tränare för den häst som medicinen står utskriven på bär ansvaret för att medicinreglerna följs.
Medicinen ska vara inlåst i ett skåp eller annat låst utrymme, dock ska nycklarna till till sådant skåp/utrymme bevaras på tränarens ansvar förvaras på betryggande sätt.
Lite nyfiken på hur frågan ställdes. Så enligt STC är det okej att det ligger medicin framme så länge den tillhör någon annan eller är omärkt? Så länge den inte är utskriven på någon med tränarlicens hos STC?

Lite nyfiken på hur frågan ställdes. Så enligt STC är det okej att det ligger medicin framme så länge den tillhör någon annan eller är omärkt? Så länge den inte är utskriven på någon med tränarlicens hos STC?

Med andra ord kan jag som är inhyrd hos en tränare slänga min hästs mediciner omkring mig hur som helst i stallet utan att han drabbas (nåja så länge hans hästar inte fått i sig något och fastnat i dopingkollen mao) ?

Knepigt att jag ska få ha flaskor med Gentaject stående medan det är jättestrikta regler för travtränaren själv... han kanske borde ta ut sina mediciner i mitt namn bara för säkerhets skull i framtiden :D

Utifall man glömde något framme någon gång menar jag...(nä det kommer inte att hända men rent principiellt).

Jag tycker att hela diskussionen känns lätt absurd, vare sig man ser det ur praktisk eller juridisk synvinkel.

Jag har alltid tolkat reglerna som att det ändå är jag som tränare på hästen som är "skyldig" att upplysa ev. oupplysta "grannar" om reglerna.

Och jag tror inte att jag tolkar fel.

Din tolkning är ju i vart fall den säkraste - om man inte vill ha en intressant och säkert rätt dryg diskussion med STC och i värsta fall böter eller bekymmer med licensen.

Tycker jag med iom fallet med Kronan På Verket, som fick i sig Ipren på tävlingsbanan o tränaren föll på ansvaret. Samme tränare åkte juh dit året efter med Order By Fax , då fått i sig otillåtet (Finadyne) i en box inne på hemmabanan där en annan haft sina unghästar.

Så jag får inte ihop detta.

Det var de här fallen jag funderade över - om tränaren inte har en aning om att det stått en behandlad häst i boxen före och ÄNDÅ åker på straff tror jag inte det finns några argument i världen som hjälper om "grannen" är ovarsam men sin medicin.

Jag är kanske lite nojjig men jag åker ju även runt i stall och tar i andras hästar så jag är supernoga hemma. Tänk om jag skulle "dopa" nån genom att jag varit slarvig med "mina" mediciner. :eek: Hemska tanke.

Tyvärr gör ju detta att jag själv får tänka mig för när jag ska behandlas också. Och blir osams med läkarvetenskapen för att jag inte vill använda alla eländes (iofs jättebra) geler som finns.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?