Ett fritt medielandskap innebär väl att public service får konkurrens och att folk ges valmöjligheter och i förlängningen att stora delar av public service försvinner.
Alltså de som inte gillar public service vill väl ha ett fritt medielandskap so fort som möjligt
Menar du att Sverige inte har ett "fritt medialandskap"?
Är alltså SvD, DN, GP, Aftonbladet, Expressn, Sydsvenskan m.fl., samt alla "landsorts" tidningar statligt ägda och kontrollerade?
Fakta: Samtliga dagstidningar i Sverige är privatägda. Var det inte någon riksdagsman från SD, som här för leden ville införa restriktioner för "etniskt ägande"?
Och likasåTV3, TV4, TV5 är statligt ägda?
Fakta: samtliga "svenska" kanaler är privatägda. TV4 sänder nyheter, TV3 lade ner sin nyhetsredaktion, TV5 har aldrig haft någon, men samtliga kanaler sänder i olika utsträckning samhällsbevakande program/dokumentärer.
Förutom några regler för uppförande, som ger TV4 rätt att sända i marknätet, saknas regleringar för TV kanalerna om vad de får sända.
Det finns också "kommersiell" radio. Alltså inte statligt ägd. Det finns föga av den på landsbygden där jag bor, och det lilla som finns är hitmusik på längden och tvären. Det startades en kanal i Stockholm som skulle konkurrera med P1 häromåret. Hur det gått med detta vet jag inte.
Med privatägd ovan menar jag ägd av någon form av bolag, eller någon annan ägandeform, men inte statligt ägande.
Så, kom igen nu, vad är det som är "ofritt" i det svenska medialandskapet?
Saknas det rättigheter att starta t.ex. en dagstidning?
Är det omöjligt att sända TV eller radio?