Det där är enormt fascinerande. Jag fattar inte hur det kan ha blivit så. Även om jag skriver att himlen är grön på så många ställen på nätet som möjligt gör det ju inte att det är sant. Det är ju inte som att det finns någon allsmäktig moderator och faktagranskare som kollar sanningshalten i allt på nätet
Det är faktiskt inte så konstigt.
Många av de länkar som delas och flödar på facebook, ser ganska seriösa ut. Vi människor har en stark förmåga att ta till oss sådant som stämmer med våra egna tankar, idéer, fördomar, intressen. Och sådant som motsäger våra förutfattade meningar har svårare att tränga igenom vårt "filter" oavsett om det egentligen är mer korrekt och sakligt.
Till exempel (helt annat ämne men faktiskt lite samma tema) när det framförs att cancerläkare har betalt för att skriva ut cellgifter hellre än att ge kostråd. Cancerläkarna är då alltså köpta av industrin och har ett självändamål att göra läkemedelsindustrin rik.
Det är ju en form av konspirationsteori.
Visst får cancerläkarna lön, men deras lön blir varken högre eller lägre beroende på vilket läkemedel de skriver ut eller inte skriver ut - i Sverige. Huruvida det ser annorlunda ut i andra delar av världen kan jag inte uttala mig om.
Men det är inte så få personer som "vet" att läkarna får betalt av industrin för att främja deras intressen (sanningen är ganska mångfacetterad: vissa läkare uppbär lön från olika företag pga olika uppdrag; det är sant. Andra läkare låter sig övertygas av den information som företagen lämnar ut. De läkare som följer socialstyrelsens rekommendationer får väl anses vara köpta av svenska myndigheter men har åtmistone försökt luta sig mot så oberoende källa som möjligt).
Den typen av budskap är lätt att föra ut, det skapar rubriker, det bekräftar en misstanke mot "auktoriteter" i Sverige.
Dessutom bekräftas teorin "dagligen" av människor som får biverkningar av behandlingar, människor som inte hade nytta av vaddetnuvarförbehandling, människor som blir friska från vaddetnuvarförsjukdom via kostomläggningar...
Det är lätt att nå in till människors medvetande med känslomässigt laddad "information" medan tråkig, saklig information har vi svårare att ta till oss.