Sv: Medfödd rädsla, vad gör man åt det?
Donadoni skrev:
Ohh det låter inte lätt då försår jag att det är ett problem "utöver" något vanligt.
Vad äkligt att ni haft besök i stallet på natten oxå..usch
Bara jobba på det, och få henne känna sig trygg med dig!
Nej, det var jättejobbigt. Pållan var totalt personlighetsförändrad. Jag var van att ha en hyfsat cool häst och helt plötsligt så var hon totala motsatsen. Ett tag funderade jag på om någon varit i mitt stall och bytt ut min häst till en likadan men med ett helt annat psyke.... :smirk:
Mina misstankar om besök i stallet fick jag konkreta bevis för i början av november. Det hade snöat på natten och på morgonen när jag skulle gå ut och morgonfodra så var det fotspår i snön ner till stallet. Fotspåren var fram och tillbaka från vägen vid vår husknut
Kollade med min man om han hade vart ute i stallet innan han åkte till jobbet, det hade han INTE. Hästarna var stressade och pållans box såg ut som ett totalt bombnedslag.
Det är otäckt att veta att någon vart inne i ens stall på natten. Varför? Vem? Man funderar i det oändliga. Vad har någon på att vinna på att gå in i mitt stall mitt i natten och stressa upp min kuse
Efter den händelsen så låser vi stallet nattetid och efter det så har min häst blivit mer och mer normal igen. Men visst är det trist att det ska behöva gå så långt. Jag har inte heller den blekasta aning om vem det är som är den skyldige så det finns inga misstänkta. Det är i alla fall någon som inte är feg av sig. Vi har två hundar, har stallet på gården, sovrummet ligger ca 20 m från stallet, men varken vi eller hundarna har vaknat. Men jyckarna kan sova väldigt hårt
Den stress som kommit i samband med igångsättningarna har ju att göra med att hon tappat sitt självförtroende när hon bara gått i hagen. Så när det helt plötsligt börjar hända andra grejjer som har det varit svårt att få henne att tagga ner och slappna av. Den biten har jag jobbat stenhårt med. Jag har tyvärr varit arbetslös sedan i somras, men fördelen med det har ju varit att jag har kunnat träna pållan att bli intagen i stallet vid lite olika tidpunkter under dagen. Segt har det varit, funderade ett tag på om hon blivit personlighetsförändrad för all framtid. En del hästar klarar ju inte av att ha långa perioder med konvalecens efter skador.
Men helt plötsligt vände det och då var det värt allt jobb
Visst blir hon fortfarande spänd och nu när jag håller på och skrittar igång henne så får min man följa med och leda henne - en ren säkerhetsgrej. Hon har blivit rädd ett par gånger, men inte värre än att det gått att hantera.
Det jag kommit fram till är att hon behöver ha lite mer magnesium än "tabellvärderna". Missar jag att ge henne sin dagliga dos av Biomag så ligger nerverna "utanpå". Är en häst en konstant stressad så har den också ett förhöjt behov av magnesium.
Så det gäller att ha koll på mineralvärderna i sitt hö.
/Lizzie