medellivslängden på halvblod 7-8 år?? pga aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 630

Seabaz

Trådstartare
som rubriken säger, några kommentarer?

Jag har inget halvblod själv och jag tycker det är skrämmande (oavsett ras) om siffrorna ser ut så :crazy:

Sv: medellivslängden på halvblod 7-8 år?? pga aveln

Om jag inte minns fel så var det ute i Europa siffrorna såg ut så, där de rider hästarna mycket mer och mycket tidigare, samt tar upp dem i nivå tidigt.
Tror Sveriges statistik ser bättre ut än så länge, men det ska jag låta vara osagt egentligen då jag inte har några uppgifter att luta mig på.

Tror väldigt mycket beror på felaktig ridning och för hård träning på för unga hästar.

Var har du fått dom uppgifterna ifrån?

Jag tror inte att AVELN har med saken att göra.

Jag tror att kombinationen dåliga uppfödningsförhållanden oh dålig ridning är boven i dramat

Jag tror inte bara det är aveln, som det nämts tidigare så är det mer som spelar in. Dessutom händer det olyckor, ibland händer det föl, tyvärr och det drar ner medellivslängden. Och ibland vill en del ha ut försäkringspengar och det behövs säkert inte alla gånger.
Men jag vet inte hur jag ställer mig till att så många av hingstarna som visas nu verkar vara oregelbundna i röreslerna, är de för tidigt tränade? Dar är det ju duktiga människor som utbildar, men det ska ju ligga på en viss nivå. Kan ju vara att en del av dem inte är färdiga för uppgiften, och dessutom är ju dagens hästar ofta väldigt stora.. bara min hjärna som spekulerar..
U

Men det är ju ofta som man ser triangelmärkta ston till salu för avel, som har div. skador.
Såg en senast i dag som var till salu för avel pga hovbroskförbening. Är inte det ärftligt?

I så fall, kan det kanske vara att det många ggr används "kassade" ston i aveln som gör att det inte blir hållbara avkommor?

Tror att det finns många ston i avel som inte alls borde vara där. Jag tror också att många blir felutbildade, felfodrade, får inte komma ut som de ska etc. Mycket som spelar in. Mycket som vi ny uppfödare behöver lära oss från de gamla innan vi inte har någon att fråga..
U

VAR HAR DU FÅTT DEN UPPGIFTEN??
VEM har gjort beräkningen och vilka hästar finns med i undersökningen?

Det cirkulerar nämligen massor av felaktiga rykten om livslängden hos våra hästar, så jag tror inte en sekund på det där förrän jag fått en trovärdig källhänvisning.

Enligt den rapport som försäkringsbolagen själva tagit fram i samarbete med en doktorand, kommer tyvärr inte ihåg namn, så ligger medelåldern på det svenska halvblodet på ca 15 - 16 år. Ston har något högre medellivslängd än valacker. Eftersom jag inte har tillgång till rapporten så kan jag inte säga vilka urvalskriterier som legat till grund för beräkningarna, men man får inte glömma att det trots allt förolyckas föl och unghästar och det har knappast med varesig avel eller ridning att göra. Att medellivslängden inte skulle vara högre än 7 - 8 år är en seglivad gammal skröna som aldrig haft någon stadig grund att vila på, undrar vem som spridit det ryktet egentligen och vem som har att vinna på att det fortfarande sprids? :confused:

Jag säger som alla andra, var har du fått den uppgiften ifrån och varför bidrar du till att sprida felaktigheter?

Det kan inte stämma!14-15 år låter också lite tycker jag... Men det kan stämma. Många rider sina unghästar för hårt. Då får hästarna lätt ryggproblem mm. Kan vara en orsak... :(

Det är fel, i Sverige ligger medelåldern på runt 15år har jag för mig

Som redan nämnt i tråden så räknas ju även föl in i medellivslängden och det händer ju varje vår och sommar att föl förolyckas på ett eller annat sätt och de drar ju ner medlet rejält.

Precis, det beror lite på hur man räknar.

Siffran jag fått på försäkrade hästar är 7 år för halvblod.
(av min chef på försäkringsbolag)

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 518
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 672
Senast: manda
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 511
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka