Medel-"värden" hö

bollen__

Trådstartare
Visst finns det uträknat av "nått" vad sveriges hö ligger på i medel? har hört att om man inte har någon analys så brukar folk använda sig av "sveriges medel" på höt typ. Men vars hittar man det? Finns det någon hemsida?
Finns det någon bra hemsida att göra en foderstat på?

Tack på förhand!

Sv: Medel-"värden" hö

Det är fullkomligt idiotiskt och totalt meningslöst att räkna ut foderstater med hjälp av medelvärden eftersom det kan skilja mellan i princip 0 (NOLL) och över 100 g smältbart råprotein/kg foder och detta kan man inte se eller lukta sig till!
Ett medelstort halvblod har underhållsbehov på runt 350 g smb rp, du ser nog själv hur mycket det kan skilja om man ger 8 kg hö, beroende på innehållet.

SÅ jag är ledsen, men om du tänker räkna på ett medelhö, GLÖM det och låt bli att räkna alls... Eller gör en analys för några hundralappar, som du kan tjäna in på att slippa ge onödiga tillskottsfoder... :idea:

Säger som Ameo, det går inte att räkna om du inte har det viktigaste; grovfodersiffrorna. Då är det bättre att skita i sifforna ö h t.

Prova att lägga in ett hö med 113 smrp/4 mj samt 113 smrp/8 mj. Och sedan ett med 16 smrp/4 mj och avsluta med 16 smrp/8 mj.

Det om något bör påvisa hur stora skillnaderna mellan partier kan vara, och hur omöjligt det är att räkna med något man inte vet.

Alltså, ursäkta mig, men jag bara undrade! en tjej istallet sa nämligen att det fanns uträknat svenska "normer" eller liknande och jag ville veta vad det var..

Klart att det finns ett medelvärde för hö i Sverige. Räknas ut varje år. Men det är totalt ointressant för hästägare att sitta o räkna på det höets värden.
// Linda

www.freefarm.se så ligger värdena på ett medelhö i deras foderberäkningsprogam. (den vuxna hästen)

Freefarm är okej att räkna på, dock gäller det att man har en rätt lättfödd häst.
Jag räknade på freefarm förut men efter en tids räknande så gjorde jag ett eget excelblad för uträkning, då fick jag det precis som jag ville ha det.

Dock vill även jag tillägga att det är ovärderligt att göra en egen grovfoderanalys, och att räkna på ett medelvärde inte säger någonting egentligen!

Okej!
Jag funderade mest för en kompis sa att det fanns det, men jag hade som aldrig hört talas om det.
Vi brukar analysera vårt eget hö så det var inte därför!

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 105
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V