golit
Trådstartare
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..
Det stämmer i och för sig att vi har invandrare, det förklarar dock inte Björklunds misslyckande. Däremot att genom att medvetet genomföra en segregerad skola och en segregerad bostadspolitik så uppnår man önskat resultat. Dvs att Sverige faller i kunskapsnivå.
Eftersom det är allmän kunskap att segregerade skolor och segregerade bostadsområden leder till sämre kunskapsnivå, så måste det ju vara medvetet eller hur?
Är det länge sen du besökte en skola? En elev i grundskolan kan inte välja, det är "skolans" uppgift att se till att alla når godkänt betyg.
Dagens skola är heller inte längre homogen. Det finns t ex en relativt stor andel elever med utomeuropeisk bakgrund. Många av dem kan sakna tidigare skolgång, helt eller delvis. När de kommer till Sverige får de grundläggande undervisning i svenska under ungefär ett år, sen slussas de ut i den svenska skolan. Där förutsätts de hänga med i den ordinarie undervisningen, dvs placeras de i åk 8 antas de ha samma kunskaper som de elever som gått i svensk skola hela sitt liv, t ex i svensk historia och geografi, vilket ofta inhämtas under "mellanstadietiden".
Dessa elever har då två år på sig att:
1. Lära sig behärska det svenska språket
2. Inhämta kunskaper motsvarande ett godkänt betyg i alla ämnen.
3. Eventuellt bearbeta tidigare trauman i livet.
Därtill kommer de barn, som ofta kallas "gråzons-barn", vilka ofta är mycket resurskrävande.
Och ja, alla ska få det stöd de behöver. Men, vad du räknar som "majoriteten", vilkas kunskapsinhämtning inte ska störas, får du gärna definiera.
Det stämmer i och för sig att vi har invandrare, det förklarar dock inte Björklunds misslyckande. Däremot att genom att medvetet genomföra en segregerad skola och en segregerad bostadspolitik så uppnår man önskat resultat. Dvs att Sverige faller i kunskapsnivå.
Eftersom det är allmän kunskap att segregerade skolor och segregerade bostadsområden leder till sämre kunskapsnivå, så måste det ju vara medvetet eller hur?