Med eller utan stamtavla?

Sv: Med eller utan stamtavla?

uppfödaren är ju skyldig att leverera en "fullgod vara". betalar man fullpris ska man också få en hel hund. är det något fel på valpen ska man få pengar tillbaka av uppfödaren, eller lämna tillbaka valpen och få tillbaka köpesumman. exakt hur det går till om köparen väljer att behandla vet jag inte helt säkert.

gnist? grana? ni kan det här bättre än jag. är uppfödaren skyldig att betala behandling av dolda fel? vems försäkring går in om man t ex kastrerar en krypt hane?

Dolda fel-försäkringen är väl mest till för säljaren/uppfödaren, som en uppbackning ifall någon valp visar sig ha dolt fel, som säljaren/uppfödaren blir skyldig att åtgärda. Numera har man ju 3 års ansvar för valparna som uppfödare. Oavsett om man föder upp renrasiga jyckar eller fyrvägskorsningar. Det sistnämnda är det inte alla som fattat ännu. :crazy:

Någon sa att man inte kan teckna dolda fel-försäkringen på valpkullen ifall föräldrarna inte är UA (olika för olika raser vilka undersökningar som krävs), vet faktiskt inte om det stämmer, men jag trodde i alla fall på det. Men jag vet att man inte får ersättning från sin försäkring för tex HD-fel på valpen om man som valpköpare köper valp efter hundar som har icke godkänd HD/AD status.

Men nu måste jag fråga igen:o

Hittade en annons där det står att valpen är öronmärkt i JBV och SKK:confused:

Men är utan stamtavla:confused:

Ljuger de i annonsen (lätt att ljuga för sådana som mig som inte vet) eller vad betyder det?

Är öronmärkt en sak och registrering en annan?

Hoppas någon orkar svara på alla mina frågor:)

Du kan registrera en märkning i både JBV och SKK, men för att vara renrasig så måste du ha en stamtavla från SKK.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 467
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 345
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka