Maxålder på ponnytrav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anla91
  • Startdatum Startdatum
Sv: Maxålder på ponnytrav?

giffan skrev:
]
[....]men tycker inte att man ska vara tvungen att sluta bara för att man är 25.
Man skulle ju kunna reglera sådant i propparna, lopp öppna för alla över en viss ålder el liknande[....]
QUOTE]

Det finns ju alltid propagandalopp, även om de är ganska ovanliga...tomelilla brukar köra ett par varje tävlingsdag, men då gäller det ju att loppen passar hästen...:(

*Gotlandsrusset* skrev:
Den dagen kommer, vare sig du vill eller ej

De hoppas jag verkligen inte att den gör än på ett tag..mina ponnyer är underbara och många av dom som tävlar är för svåra för "barn" att köra..
Angående montévikterna så va jag med på mötet där de "bestämdes" och vi tyckte att 65kg var lagom för då slipper man bantandet..väger man mer ska man helt enkelt inte rida..och många som förut föll för ålderstrecket kan nu fortsätta rida. Min kompis är 19år drygt 160 lång och väger 50kg..hon kan utan problem rida mitt russ (han är maxad).. massa svammel, jag vet..men..;)

*Inte bara till dig russinet..*

Ska inte ponnytrav vara en barn- och ungdomssport?

Är man ungdom när man är 20-25 år?

I vissa lopp är det äldre kuskar som är väldigt tuffa mot de yngre som är med. Ser väldigt illa ut.

Jo självklart finns det vissa som vill fortsätta. Men vad ska vi göra? Höja gränsen till 30? Eller skippa åldersgränserna? Varför inte låta alla köra upp till 67 som på stora hästar? Även på shetland. (Ursäkta ironin)
Även de som rider ponny i ridsportgenarna vill säkert gärna fortsätta tävla med sin ponny när de blir för gamla, men de får helt enkelt acceptera faktumet att man blir för gammal, och växa upp och fortsätta med stor häst om de vill fortsätta tävla.

Ett problem inom ponnytravet när det ska bestämmas regler och gränser inom ålder, vikt och andra tävlingsregler är att många som är med och beslutar ser till sig själv och sina ponnyer och anhöriga, och det kan bli lite fel ibland...:crazy:

knapprån

Jag tycker att ponnytravet har blivit nog svårt som det är nu, allting är mycket mer allvar nu. När jag började med det kunde man vinna ett shettislopp på 3.30, nu måste shettisarna åtminstone gå neråt 2.50 minst för att ens ha en chans, det är så jag har uppfattat det. Finns ju endel som bara sitter och kör och kör, och kommer sist varje gång. Men jag känner många som har 10 hästar jämt, dumpar den ena efter den andra när de har gått ner sej i tider å inte kan mäta sig i den klassen längre, å skaffar nya oslipade diamanter.

Skulle vi då höja åldersgränserna så skulle det bli ännu "värre", ännu mer allvar. Och då skulle inte ponnytravet vara någon ungdomssport längre. Tycker redan den e tillräckligt svårt för dom mindre kuskarna att kunna mäta sej med de äldre.

Istället tycker jag att de äldre kuskarna kan få va i en klass för sig, skulle absolut inte ha nått emot å kunna tävla shettis igen :love:. Precis som man har kategori-indelning på hästar skulle man kunna ha en på människor också, typ 8-15 åringar mot varrandra och sedan 15 +.

Oj va luddigt det blev, ska nog sova nu :o

Alltså jag hoppas du och alla andra förstod att jag skämtade när jag skrev att jag tyckte åldersgränserna skulle höjas...

Läs mina tidigare inlägg istället...:crazy:

Freja_ skrev:
Istället tycker jag att de äldre kuskarna kan få va i en klass för sig, skulle absolut inte ha nått emot å kunna tävla shettis igen :love:. Precis som man har kategori-indelning på hästar skulle man kunna ha en på människor också, typ 8-15 åringar mot varrandra och sedan 15 +.

Vad jag vet så får man ju köra shettis när man är 8-15 år och russ 12-25 år man måste ju inte köra russ bara för att man blir 12 år.

Jag tycker fortfarande att man kan försöka skriva lite annorlunda proppar som kan vara åldersbegränsade. Typ lopp öppet för 8-10 åriga kuskar el något liknande.

-knapplån-

Finns det nån "statistik" på hur många 20-25 som kör lopp mot dom som är 12 - ca 15 år?
Vi hade upp denna disskussion för ett tag sen och de flesta var emot 25 års åldergräns... ett förslag som kom upp var att om du tar storhästlicens vid 18 så ska du inte köra ponny mer. För hur kul är det för en yngre att möta en äldre som kört 200 lopp och kört in omkring 400 000:- på storhäst?

Att man när amn tar storhästlicens inte får köra ponny längre tycker jag också är en bra regel.

Men jag tycker fortfarande att ålder inte har något med körskickligheten att göra, en yngre kusk kan vara tre gånger så bra som en äldre.

Om det vore möjligt vore det bästa att kunna dela in kuskarna enligt ex. antal körda lopp/år och antal placeringar eller något, men jag tvivlar på att det är möjligt...

giffan skrev:
Vad jag vet så får man ju köra shettis när man är 8-15 år och russ 12-25 år man måste ju inte köra russ bara för att man blir 12 år..

Stämmer.

giffan skrev:
Jag tycker fortfarande att man kan försöka skriva lite annorlunda proppar som kan vara åldersbegränsade. Typ lopp öppet för 8-10 åriga kuskar el något liknande.

JAmen då e ju vi inne lite på samma, fast jag tycker att man skulle kunna köra även om man har fyllt 15. Också då är 15-åringarna och över i en klass för sej....

*känner att jag inte e bra på att förklara..:angel:

Det är inte bara åldern som spelar in hur rutinerad man är och hur "tufft" man kör mot de mindre rutinerade.
De som tävlat shettis sedan de var 8 och sen går över till russ vid 12 är många gånger tuffare än en som tävlat 1-2 år, oavsett ålder.

// Kamomilla som gärna skulle köra russ igen

giffan skrev:
]

Jag är nog inte som alla andra... för jag tog min ponnylicens det året jag fyllde 25... och skulle gärna köra ponnytrav om jag bara fick, gärna shettis oxå:)

Stortravet är inget för mig, när det gäller att köra lopp vill säga.. Ponnytravet känns mera lagom.

Sen tror inte jag heller att det är så stor skillnad för 12-15 åringar att köra mot 25 åringar, skillnaden blir mera märkbar när man är nere på den lägsta åldern, en 8 åring mot en 15 åring, där är det stor skillnad, bara vad man klarar av att uppfatta och reaktion..

Jag tycker att det är jättebra att man nu får köra storhäst samtidigt som man kör ponnytrav... men tycker inte att man ska vara tvungen att sluta bara för att man är 25.
Man skulle ju kunna reglera sådant i propparna, lopp öppna för alla över en viss ålder el liknande.

Som det ser ut just nu så kommer det inte ändras något på åldern för ponnytravet. (det va även på förslag att höjja åldersgränsen till 18 på ponnysarna) Så ett tag framöver så får man nog köra tills man är 25.

Det var ett "citat" från *Gotlandsrusset*
Själv tycker jag tvärt om, det finns många som är 25 som fortfarande vill köra.

ja, det kanske det finns, men hur MÅNGA som är 25 kör??? inte många... Men jag kan gå med på att de som gått över till stortravet inte ska få fortsätta inom ponnytravet. Tkr ändå gränses ska sänkas

*Gotlandsrusset* skrev:
ja, det kanske det finns, men hur MÅNGA som är 25 kör??? inte många... Men jag kan gå med på att de som gått över till stortravet inte ska få fortsätta inom ponnytravet. Tkr ändå gränses ska sänkas

Min fråga var, att om det nu är så få 25 åringar som kör, varför då sänka gränsen?

Jag vet inte om det är någon statistik, men det finns säkert att få fram.
Förut var det ju så att då du tog ut din licens till stor häst fick du inte köra flera ponny lopp, men det va då så många som inte tog sin storhäst licens, utan väntade tills de inte fick köra ponny mera. Nu får du kombinera storhäst tävlandet och ponnytravet.
Jag tycker att det är jätte bra, då kan man i sin egna takt gå över till stor häst.
Många som tar ut en e licens får ju inte köra så mkt och då är ju ponny travet bra för man får mkt rutin av att köra många lopp.

detta har ingenting med tråden att göra, måste bara fråga : Hur lång tid tar det innan STC lägger in en som kusk??? Jag ska betala min licens idag och anmäla imorgon :angel: lite sent påtänkt med ägaren ville tävla.... Hur länge kan man ha sin licens kvar utan att betala/köra lopp föresten :crazy:

STC måste ju hinna få in din betalning, villket kan ta några dagar, så att anmäla med dig som kusk i morgon tror jag inte mkt på.

Du ska köra 10 lopp på en 5års period, annars kan du ju köra kompliteringslopp.
Om du inte betalat din licens på ett par år kan det räcka att köra fem kompliteringslopp för att återuppta din licens, så slipper du att köra om hela kursen. Men det där är jag inte så jättebra på. Tycker att du ska ringa STC om du vill ha ett bättre svar.

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: ameo
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 005
Senast: MJLee
·
Utrustning Hej jag undrar om en Racesafe 2000 är godkänd för ponnytrav, det ska stå på en lapp i västen men lappen i min väst är bortklippt 🙈 så...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Ponnyn2011
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur