Maxålder på ponnytrav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anla91
  • Startdatum Startdatum
Sv: Maxålder på ponnytrav?

Och för att förtydliga lite...
kuskar till A-ponnyer får vara mellan 8-15 år
kuskar till B-ponnyer får vara mellan 12-25 år

Och för övrigt så håller jag med dem som tycker att 25-åringar inte längre är ungdomar utan fullfjädrade kuskar som gott kunde gå över till större hästar.

har varit uppe i nästan alla möten , men det har nedröstats. Jag tkr verkligen att man ska sänka åldersgränsen.

På alla möten??
Det senaste jag hörde var ju att det e ok som det är, men att man ev skulle kunna göra olika åldersindelningar i de olika kategorierna. Men det diskuterades livligt och troligen blir det inget av det heller.

Varför sänka åldersgränsen, bättre isåfall att dela loppen efter hur gamla kuskarna är, själv är jag 19 och jag vill då inte sluta med ponnytrav!

Jag tycker att de borde sänkas till 20. att man ska dela in loppen efter ålder är ju helt fel, då kanske du inte kan tävla din egen ponny. Tävlar för visso inte ponnytrav längre, tkr det är tråkigt och börjar bli alldeles för mkt allvar. Se bara på monten, loppen ställs in och det är inte ens hälften så mkt ponnyhästar till start (vare sig i monten eller vanliga lopp) nu som det var för några år sedan. Nej, mer nöjje och mindre allvar så kommer ponnytravet att komma tillbaka. Förbjud bla alla föräldrar som gapar och skricker på sina stackars 8 åringar...´blev lite off topic nu men jag HOPPAS verkligen att de kommer bli en sänkning, är en ungdomssport...men det är MIN åsikt.

"min" klubb vill ha en ålderssänkning, har varit uppe länge, sen har jag läst att det togs upp "högre" upp inom ponnytravet men avslogs...tyvärr

Håller med helt! Ska jag vara ärlig så har jag svårt att förstå de som kör ända fram tills de är 25, som vill det. Jag körde mycket fram tills jag var 19, sen började jag jobba i ett proffsstall och ponnyerna känns små och visst är det kul med ponnytrav men jag har blivit för stor och gammal. Har kört något lopp efter det, när någon bett mig, men känner mig bara fånig och det känns fel.

Alltså det är ju upp till var och en, självklart, så länge reglementet ser ut som det gör. Men jag kör helst inte.

STC vill väl gärna sänka åldersgränsen och det är ett steg i utvecklingen att få ponnyungdomarna att gå över till stora hästar och fortsätta inom travet.
Kör man ponny tills man är 25 så kanske man slutar med trav sen, skaffar barn och flyttar osv. Vid 18-20årsåldern är det nog lättare att börja med stora hästar och sedan fortsätta. Lite så resonerar dom.

Sen ålders- och viktgränserna för monté... Särskilt på russ. Jag är 22 och går jag ner ett kilo så klarar jag viktgränsen inkl. utrustning. Helt sjukt. Jag är 1.70 och det var länge sen jag red russ...
Visst dom säger att "Ekipaget ska harmoniera" men som domare är det nog inte så lätt att tala om för någon att "Du är för stor för din ponny". Inom "stora" montén pratas det om att ändra viktgränser för att stalltjejer bantar och får ätstörningar men inom ponnymontén är detta ett stort problem, jag vet flera ungdomar och BARN som bantar för att kunna rida sin ponny i monté. Usch, hemskt!!!

Fnobby skrev:
Håller med helt! Ska jag vara ärlig så har jag svårt att förstå de som kör ända fram tills de är 25, som vill det. Jag körde mycket fram tills jag var 19, sen började jag jobba i ett proffsstall och ponnyerna känns små och visst är det kul med ponnytrav men jag har blivit för stor och gammal. Har kört något lopp efter det, när någon bett mig, men känner mig bara fånig och det känns fel.

Alltså det är ju upp till var och en, självklart, så länge reglementet ser ut som det gör. Men jag kör helst inte.

STC vill väl gärna sänka åldersgränsen och det är ett steg i utvecklingen att få ponnyungdomarna att gå över till stora hästar och fortsätta inom travet.
Kör man ponny tills man är 25 så kanske man slutar med trav sen, skaffar barn och flyttar osv. Vid 18-20årsåldern är det nog lättare att börja med stora hästar och sedan fortsätta. Lite så resonerar dom.

Sen ålders- och viktgränserna för monté... Särskilt på russ. Jag är 22 och går jag ner ett kilo så klarar jag viktgränsen inkl. utrustning. Helt sjukt. Jag är 1.70 och det var länge sen jag red russ...
Visst dom säger att "Ekipaget ska harmoniera" men som domare är det nog inte så lätt att tala om för någon att "Du är för stor för din ponny". Inom "stora" montén pratas det om att ändra viktgränser för att stalltjejer bantar och får ätstörningar men inom ponnymontén är detta ett stort problem, jag vet flera ungdomar och BARN som bantar för att kunna rida sin ponny i monté. Usch, hemskt!!!

Angående åldersgränsen så håller jag inte alls med er, jag tycker 25 är en lagom ålder, det är inte alla som vill gå över till stortrav. Det är en väldig skillnad från ponnytrav till stortrav. Många nöjer sig med att köra små ponnyer på kul, och är inte alls intresserade av att börja med stora.
Visseligen så är jag kanske ensam om att alltid kommer vara för liten för att kunna hålla på med stora hästar,( är 17 nu?) och kommer alltid att vara det.
Jag skulle bli väldigt ledsen om gränsen sänktes.
Sen håller jag med om att det har blivit för mycket allvar det har det, men att sänka grensen är inte något som sätter stopp för det, i så fall kan man ta bort prispengarna, eller i alla fall sänka dem. Även om gränsen läggs vid 20 års ålder så kommer det fortfarande att vara folk som tar det på för stort allvar, det kommer fortfarande va stuterier som föder upp massvs av överlägsna ponnytravare som vinner allt.

Angående viktgränsen och de "stackars ungdomarna som bantar för att få rida sina ponnyer" så har jag aldrig hört talas om det. utan bara att folk har det som argument.
det är bra att dem satt en viktgräns. Åldern är inte viktig när man rider monte utan vikten.
Om jag skulle få bestämma så skulle jag sänka russvikten till 60.
och höja shettisvikten tick 50. ( Min åsikt)

Vad är det du menar att vi ska ändra på? så att vi slipper det här att de unga tjejerna bantar så att de kan rida sina ponnyer. ?

Jag tycker man ska sänka åldersgränsen i trav till 20.
Monté russ: Max 18
Jag håller med dig om viktgränserna! Det är kanon att dom fått till dem, så finns det en gräns. 60 på russ låter vettigt och 50 på Kat. A med.

Sen förklarar jag lite hur jag har uppfattat att STC resonerar...

Viktgränserna är inkl sadel (med all utrustning på, såsom stigbyglar och sadelgjord mm...)
SÅ det är inte särskilt stora barn som ryker på viktgränsen för shetland. :smirk: Jag har sett en elvaåring jaga hekton - inte med sin egen vikt, men letat sadel och annan utrustning med så låg vikt som möjligt...

Fnobby skrev:

Håller med dig helt och hållet. Och oftast så kollar inte ekipagekontrollanten ens på ryttare+häst, de bara skickar ut dem. Har sj ridit 6 eller sju lopp och i alla loppen har det funnits minst en som sett alldeles för stor ut. Innan jag tog licens för stora hästar så var ponnytravet mitt liv, förra året var det skitkul, nu är det jätte tråkigt att sitta och harva efter en ponny, men jag gör det åt andra. Inte för att jag tkr det är roligt utan för att de vill att jag ska köra. Visst alla vill ju inte köra stortrav men hur rättvist är det när en tolvåring möter en 25 åring? okey om man delar in i ålderskategorier men då är det ju inte säkert att man kan köra sin egen häst och det är ju inte så man vill att det ska fungera, sen tror jag att 20-25 åringar kommer bli lite bortstötta då det faktiskt är minoritet bland den ålderskategorin, då blir det inte fulla lopp och det straffar ju de som är äldre...

linneaforss skrev:
Angående åldersgränsen så håller jag inte alls med er, jag tycker 25 är en lagom ålder, det är inte alla som vill gå över till stortrav. Det är en väldig skillnad från ponnytrav till stortrav. Många nöjer sig med att köra små ponnyer på kul, och är inte alls intresserade av att börja med stora.
Visseligen så är jag kanske ensam om att alltid kommer vara för liten för att kunna hålla på med stora hästar,( är 17 nu?) och kommer alltid att vara det.
Jag skulle bli väldigt ledsen om gränsen sänktes.
Sen håller jag med om att det har blivit för mycket allvar det har det, men att sänka grensen är inte något som sätter stopp för det, i så fall kan man ta bort prispengarna, eller i alla fall sänka dem. Även om gränsen läggs vid 20 års ålder så kommer det fortfarande att vara folk som tar det på för stort allvar, det kommer fortfarande va stuterier som föder upp massvs av överlägsna ponnytravare som vinner allt.

Angående viktgränsen och de "stackars ungdomarna som bantar för att få rida sina ponnyer" så har jag aldrig hört talas om det. utan bara att folk har det som argument.
det är bra att dem satt en viktgräns. Åldern är inte viktig när man rider monte utan vikten.
Om jag skulle få bestämma så skulle jag sänka russvikten till 60.
och höja shettisvikten tick 50. ( Min åsikt)

Vad är det du menar att vi ska ändra på? så att vi slipper det här att de unga tjejerna bantar så att de kan rida sina ponnyer. ?

Jag tycker det är jätte bra att de infört maxvikt, tkr stortravet ska göra det med, det hindrar att ponnyn far illa och bär på mer än kroppen klarar. man vill ju att hästen/ponnyn ska prestera max inte plågas runt. Vikterna tkr jag är något höga i a f på russ. Shettis klarar 45 lätt det tvekar jag inte på men dem är mer kompakt byggda, visst det finns russ som ser ut som små travare och de klarar förstås mer än en som är lättare byggd. Tkr ponnytravet gör rätt som har en maxvikt och stortravet har fel som har minimivikt..men det hör ju inte hit... Att det finns dem som vill köra även när de är 25 är ju klart, men de är inte många, har faktiskt inte hört talas om en enda ?

*KL*

Jag antar att de som inte vill köra ponnytrav längre går över till stortrav, det är ju ingen som tvingar dem att fortsätta köra tills de är 25.

Själv har jag inget som helst intresse att köra stor häst just nu (det kan ju ändras i framtiden) men jag tycker det är jättekul att köra russ.

Dessutom säger inte äldern särskilt mkt om hur duktig kusk du är, jag är rätt säker på att de 14-15 åringar som började när de var 8 är rätt mycket bättre än jag, som började när jag var 13, var när jag var 14-15.

*Gotlandsrusset*: jag vet folk som kört när de var 25, och jag vet folk över 25 som gärna skulle köra russ igen, om de fick.

Att det finns dem som vill köra även när de är 25 är ju klart, men de är inte många, har faktiskt inte hört talas om en enda ?[/QUOTE]

dåså? varför ändra den?

linneaforss skrev:
Att det finns dem som vill köra även när de är 25 är ju klart, men de är inte många, har faktiskt inte hört talas om en enda ?

]

Jag är nog inte som alla andra... för jag tog min ponnylicens det året jag fyllde 25... och skulle gärna köra ponnytrav om jag bara fick, gärna shettis oxå:)

Stortravet är inget för mig, när det gäller att köra lopp vill säga.. Ponnytravet känns mera lagom.

Sen tror inte jag heller att det är så stor skillnad för 12-15 åringar att köra mot 25 åringar, skillnaden blir mera märkbar när man är nere på den lägsta åldern, en 8 åring mot en 15 åring, där är det stor skillnad, bara vad man klarar av att uppfatta och reaktion..

Jag tycker att det är jättebra att man nu får köra storhäst samtidigt som man kör ponnytrav... men tycker inte att man ska vara tvungen att sluta bara för att man är 25.
Man skulle ju kunna reglera sådant i propparna, lopp öppna för alla över en viss ålder el liknande.

Som det ser ut just nu så kommer det inte ändras något på åldern för ponnytravet. (det va även på förslag att höjja åldersgränsen till 18 på ponnysarna) Så ett tag framöver så får man nog köra tills man är 25.

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: ameo
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 005
Senast: MJLee
·
Utrustning Hej jag undrar om en Racesafe 2000 är godkänd för ponnytrav, det ska stå på en lapp i västen men lappen i min väst är bortklippt 🙈 så...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Ponnyn2011
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur