A
anla91
Vad är maxåldern för att få tävla i ponnytrav?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vart har du hört det?*Gotlandsrusset* skrev:25 år, men de funderar väl på att sänka tror jag
Fnobby skrev:Håller med helt! Ska jag vara ärlig så har jag svårt att förstå de som kör ända fram tills de är 25, som vill det. Jag körde mycket fram tills jag var 19, sen började jag jobba i ett proffsstall och ponnyerna känns små och visst är det kul med ponnytrav men jag har blivit för stor och gammal. Har kört något lopp efter det, när någon bett mig, men känner mig bara fånig och det känns fel.
Alltså det är ju upp till var och en, självklart, så länge reglementet ser ut som det gör. Men jag kör helst inte.
STC vill väl gärna sänka åldersgränsen och det är ett steg i utvecklingen att få ponnyungdomarna att gå över till stora hästar och fortsätta inom travet.
Kör man ponny tills man är 25 så kanske man slutar med trav sen, skaffar barn och flyttar osv. Vid 18-20årsåldern är det nog lättare att börja med stora hästar och sedan fortsätta. Lite så resonerar dom.
Sen ålders- och viktgränserna för monté... Särskilt på russ. Jag är 22 och går jag ner ett kilo så klarar jag viktgränsen inkl. utrustning. Helt sjukt. Jag är 1.70 och det var länge sen jag red russ...
Visst dom säger att "Ekipaget ska harmoniera" men som domare är det nog inte så lätt att tala om för någon att "Du är för stor för din ponny". Inom "stora" montén pratas det om att ändra viktgränser för att stalltjejer bantar och får ätstörningar men inom ponnymontén är detta ett stort problem, jag vet flera ungdomar och BARN som bantar för att kunna rida sin ponny i monté. Usch, hemskt!!!
Fnobby skrev:Håller med helt! Ska jag vara ärlig så har jag svårt att förstå de som kör ända fram tills de är 25, som vill det. Jag körde mycket fram tills jag var 19, sen började jag jobba i ett proffsstall och ponnyerna känns små och visst är det kul med ponnytrav men jag har blivit för stor och gammal. Har kört något lopp efter det, när någon bett mig, men känner mig bara fånig och det känns fel.
Alltså det är ju upp till var och en, självklart, så länge reglementet ser ut som det gör. Men jag kör helst inte.
STC vill väl gärna sänka åldersgränsen och det är ett steg i utvecklingen att få ponnyungdomarna att gå över till stora hästar och fortsätta inom travet.
Kör man ponny tills man är 25 så kanske man slutar med trav sen, skaffar barn och flyttar osv. Vid 18-20årsåldern är det nog lättare att börja med stora hästar och sedan fortsätta. Lite så resonerar dom.
Sen ålders- och viktgränserna för monté... Särskilt på russ. Jag är 22 och går jag ner ett kilo så klarar jag viktgränsen inkl. utrustning. Helt sjukt. Jag är 1.70 och det var länge sen jag red russ...
Visst dom säger att "Ekipaget ska harmoniera" men som domare är det nog inte så lätt att tala om för någon att "Du är för stor för din ponny". Inom "stora" montén pratas det om att ändra viktgränser för att stalltjejer bantar och får ätstörningar men inom ponnymontén är detta ett stort problem, jag vet flera ungdomar och BARN som bantar för att kunna rida sin ponny i monté. Usch, hemskt!!!
linneaforss skrev:Angående åldersgränsen så håller jag inte alls med er, jag tycker 25 är en lagom ålder, det är inte alla som vill gå över till stortrav. Det är en väldig skillnad från ponnytrav till stortrav. Många nöjer sig med att köra små ponnyer på kul, och är inte alls intresserade av att börja med stora.
Visseligen så är jag kanske ensam om att alltid kommer vara för liten för att kunna hålla på med stora hästar,( är 17 nu?) och kommer alltid att vara det.
Jag skulle bli väldigt ledsen om gränsen sänktes.
Sen håller jag med om att det har blivit för mycket allvar det har det, men att sänka grensen är inte något som sätter stopp för det, i så fall kan man ta bort prispengarna, eller i alla fall sänka dem. Även om gränsen läggs vid 20 års ålder så kommer det fortfarande att vara folk som tar det på för stort allvar, det kommer fortfarande va stuterier som föder upp massvs av överlägsna ponnytravare som vinner allt.
Angående viktgränsen och de "stackars ungdomarna som bantar för att få rida sina ponnyer" så har jag aldrig hört talas om det. utan bara att folk har det som argument.
det är bra att dem satt en viktgräns. Åldern är inte viktig när man rider monte utan vikten.
Om jag skulle få bestämma så skulle jag sänka russvikten till 60.
och höja shettisvikten tick 50. ( Min åsikt)
Vad är det du menar att vi ska ändra på? så att vi slipper det här att de unga tjejerna bantar så att de kan rida sina ponnyer. ?
linneaforss skrev:Att det finns dem som vill köra även när de är 25 är ju klart, men de är inte många, har faktiskt inte hört talas om en enda ?