Max giva av kraftfoder till häst

Tora

Trådstartare
Är det någon som vet vad max givan av kraftfoder till häst är per gång och per dag? Har letat i min bok (där jag vet att jag läst det, tja är nästa 100 att jag läst det där i alla fall) men kan inte hitta det.

Om det dessutom skulle vara så att någon vänlig själ vet var i boken det står och har lust att dela med sig av denna kunskap till mig skulle jag vara evigt tacksam då min själ skulle få ro. Boken heter "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Det är fruktansvärt frustrerande att veta att jag läst det någonstans och sen inte kunna hitta det.

Mvh
Frustrerande Tora

Sv: Max giva av kraftfoder till häst

Max 400g/100 kg häst och utfodringstillfälle.

Maximalt 0,4 kg kraftfoder/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Maximalt 200 g stärkelse och 75 g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

KÄLLA: HÄSTEN; Näringsbehov och Fodermedel

I din bok står det inte med! Däremot finns det i Hästen, näringsbehov och fodermedel som Mynta2 skrivit nedan. I den nya utgåvan av "Utfodringsrekommendationer för häst" sidan 25 står följande:

"Hästen har en begränsad förmåga att bryta ned och ta upp stora mängder stärkelse och fett i tunntarmen vilket kan resultera i feljäsningar senare i grovtarmen. Man bör därför ge:
A/ Maximalt 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.
B/ Maximalt 200 gr stärkelse/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle
C/75-100 gram fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle

Kombinera alltid kraftfodergivan med grovfoder."
//marti

Coffeaclub skrev:
Jo, det gör det. På sidan 163.
Jag tackar, missade det flera gånger till och med när jag lusläste! Fast å andra sidan står det bara om stärkelse inte något om fett.
//marti

Sid 163!!!!! Hittade det!!!!

Tack alla nu kan jag sova lugnt

Mvh

Tora

Nä, om fettet står det på sidan 177. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö ..Är det någon på Buke som äger eller har läst den boken? Den som är skriven av Christina Planck. Jag funderar starkt på att köpa den...
Svar
8
· Visningar
1 379
Senast: M-oaa
·
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka