Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Soja är maxgivan per dag, dvs max 100g/100 kg häst och dag. Att ge 6 hg på en giva är inte något jag skulle göra. Just att få så koncentrerad dos protein i ett mål kan göra att hästen får Baron Gruff-sjukan.

Jag är inte säker på det. Jag har förstått det som att det är per utftillfälle. Detta eftersom man ninte kan ge mer än vad hästens enzymsystem klarar av att ta hand om. Det har en begränsning. Men detta system återanvänds hela tiden.
Så har jag förstått det och är i stort sett helt säker även om jag inte vågar garantera det.
Det är ju farligt att ge för mkt.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

KL och trådkap!

När tråden ändå handlar om att räkna foderstat till bantare, hur ska jag göra med det här höet
8,4 MJ
40 g smbrp

Hästen står just nu på 58,3 MJ/dag, vilket är 10 MJ över rekommenderat underhållsbehov och nästan 20 MJ över vad han i verkligheten skulle behöva för att gå ner i vikt. Fjord/islandkorsning 138 cm som enligt måttband skulle väga ca 450 kg. Han mäter just nu 188 cm runt magen. Motioneras varje dag, i dagsläget inte speciellt hårt pga tjälen.
Han får
6 kg hö fördelat på 5 givor per dag
0,15 kg lucernpellets från Spannex/Teknosan (10,5 MJ, 160 g smbrp)
0,2 kg vetekli för magen på vets inrådan
1 dl linfröolja för eksem
Knappt en dl betfor efter ridning bara för att.
Boxen ströad med halm

Detta ger 58,3 MJ och 291,3 g smbrp. Proteinet är helt ok, men energin! Huuga.. Häst stod två veckor över jul när jag inte var hemma och omfånget ökade med 3 cm. Nu ska vi igång ordentligt med träningen, har bokat ridlektion och köpt ridhuskort för att kunna rida när det är mörkt och hårt i marken. Men foderstaten, någon som har några idéer om den?
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Ställ på spån eller rid mer. Annat alternativ är att hitta hö med lägre energi.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag är inte säker på det. Jag har förstått det som att det är per utftillfälle. Detta eftersom man ninte kan ge mer än vad hästens enzymsystem klarar av att ta hand om. Det har en begränsning. Men detta system återanvänds hela tiden.
Så har jag förstått det och är i stort sett helt säker även om jag inte vågar garantera det.
Det är ju farligt att ge för mkt.

Så varför rekommenderar ALLA andra agronomer jag talat med och läst rekommendera att det är per dag?

Utöver detta så är rekommendationen på kraftfoder att dela på på 2 tillfällen/dag om vi nu inte pratar krubbskrammel.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Han äter inte av halmen, och om jag ställer på spån höjs min stallhyra med 200 kr i månaden vilket jag inte har råd med. Rida mer går inte just nu dels pga studier dels markbeskaffenheten. Hitta ett annat hö blir inte lätt heller, finns ingen plats att lagra och med bara två hästar i stallet blir det krångligt att fodra.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Ändrar du kvoten så kanske din häst kan gå ner i vikt (ändra om sin kropp). Jag baxnar när jag ser siffrorna och till vilken ras det ges eftersom både dessa raser ofta ser bättre ut på en högre kvot.

Din kvot ligger på 4.9 och det är minimalt med mat och du rider så vad mer finns att göra än att ändra balansen. Än så länge så har jag bara sett EN häst som varit helt OK utifrån en tabellräkning. Med tanke på hur många som ändå ger sina hästar helt utifrån programmen och ändå har hästar som är feta, smala, omusklade och allt annat där mellan så borde man väl börja förstå att det inte fungerar att fodra utifrån vad pgrogrammet säger.
Många hästar blir fina även på en lägre kvot men om de är feta då också så beror det ofta på att proteinet behöver upp.

Att hästen fick 3 cm större omfång när den vilade över jul beror troligvis på att bukmusklerna slappnade av och släpptes ner varpå omfånget då blir större.

0.15kg lucern är ju inget, inte heller 0,2 vetekli. Jag skulle höja upp lucernet ordentligt i detta läge, mer protein bränner också mer energi å med tanke på kvoten så kan den knappast bli fet av proteinet den får i sig i dagsläget.

För skojs skull så kan jag ju ta min egna, skulle jag ställa han enl. programmets siffror på underhåll så skulle han se ut som en uppsvullen flodhäst. Men det värsta är att samtidigt som programmet säger att dessa siffror är helt OK så säger nästa sida att jag borde ge mer för hästens framtida välbeffinande.
Hmm tänker jag då, programmet säger alltså självt att man inte skall tro på siffrorna för hästens välbeffinande på längre sikt utan ge mer och ofta MYCKET mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Nja, kvoten är på 5,0 ^^ Förra året låg han på 8,9 och det var perfekt. Men sån tur hade jag inte med grovfodret i år.

Visst kan jag öka lucernen, men då blir det tokmycket energi. Soja vill jag inte ge av miljöskäl och principer. Skulle jag öka lucernen till 0,5 kg får jag visserligen en bättre kvot men 62 MJ. Nästan det dubbla mot vad han behöver.
Han är av typen som blir fet av att drömma om sommarhagen så jag vill verkligen inte öka energiintaget ännu mer. Extremt lättfödd och jag överdriver inte.
Helst av allt hade jag haft honom på fri tillgång på ett i mycket energifattigare hö, men man får ju inte alltid som man vill tyvärr.

Hur menar du här

Många hästar blir fina även på en lägre kvot men om de är feta då också så beror det ofta på att proteinet behöver upp

Att de blir bukiga av för lite protein, men feta? Det har jag aldrig hört. I det här fallet handlar det inte om bukighet eller slappa magmuskler, utan om ren fetma. Och BTW, jag vet vilka värden min häst funkar på och använder inte program ;)
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag sitter i samma sists som dig. Behöver en hög kvot. Har 6.75 på hösilaget. Hästen behöver 55MJ men med minimigiva hösilage kommer jag över denna. Kvoten för låg, höjer den med soja, mj går upp och...

Bara världens rundgång.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Om du inte vill ge soja så kanske Krafft Protein kan fungera. Det har nästa samma värden som sojan.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Vad säger du, ska vi göra oss av med hästarna och börja odla paprika istället? Mycket enklare..
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Vad säger du, ska vi göra oss av med hästarna och börja odla paprika istället? Mycket enklare..

Ja men då måste vi ju ha koll på balansen i gödningen etc.

Jag funderar på att skaffa akvarium igen.

Gjorde precis en räkning på 8kg hö + 2kg halm och fick en kvot på ca 5.2 ungefär 50% mer energi än vad jag behöver.

*stångar huvudet i väggen*
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Nej då, min klarade sig bra på bara vatten och vanlig billig växtnäring från ICA :D

Ja, jag tror jag ger upp räknandet nu. Hoppas att det blir en tidig vår här i Västergötland så jag slipper tänka på foder och bara koncentrera mig på att begränsa betet.. Känns lite dumt att köpa ett nytt kraftfoder nu, för det första hinner jag inte göra åt det och för det andra kommer invänjningen vara färdig lagom tills jag måste plocka bort det igen :crazy:
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Vad är skillnadenför hästen på 4,9 och 5? Ingen!!

Å ser du va du skrivit? Förra året låg han på 8,9 och det var perfekt.. Alltså bra mycket mer proteiner i förhållande till energin än han får idag då det inte är bra.

Har du aldrig hört talas om hästar som ser feta ut trots att de inte får nån mat? Din egna verkar ju vara det för 6 kg hö med den kvoten du har är inte mycket mat.

Titta på många kallblod och småponnysar som är som dörrar över ryggen och fettet dallrar om dem och så kika på vad de stoppar i sig och hur den balansen ser ut så ser man ganska snabbt att allt för många hästar lider av vad jag kallar näringsbristfettma. När man där höjer upp fodret ibland både Mj och smrp, ibland bara smrp så formar de om sig och tappar massor av hull.

När de är bukiga är bara en till variant på smrpbrist, den andra varianten kan ha alla brister vilket leder till att de svullnar upp precis som en människa som försöker banta eller som är tjock för att den ätit sig till näringsbrist och förstår inte varför vikten aldrig ändras utan bara blir värre en annan variant är många U-landsmänniskors kroppar.

När en häst äter så lite mat att man inte kan sänka mer för att det då blir vanvård så har man inget annat väl än att höja maten å genom det kan man upptäcka och lära sig ganska mycket. På detta vis har jag kommit till den slutsatsen jag ovan beskriver. Det är tyvärr så vanligt..

Men eftersom du tycker det är både dumt och tidsmässigt inte stämmer att byta foder för dig har du ju inget annat val än att gilla läget över hur din häst ser ut, så länge inte hästen verkar lida så behöver ju inte du lida bara för att den ser lite tjock ut för ingen häst blir övergödd på den mängd du ger i förhållande till raser för då skulle den inte kunna gå på beta utan att föräta sig helt och hållet.
Fång om man är rädd för det kan de ju få både av för mycket och för lite mat i magen, eftersom båda ger oblans.
 
Senast ändrad:
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Sissu, jag hör dig klart och tydligt.

Om jag räknar strickt på kilon på höt och har en kvot på 6,75 så blir hästen fet. Höjer jag proteinet (soja eller lucern, kvittar) så ökar även energin. Min häst har, enligt tabell, behov av 55MJ. För att tillgodose TS måste jag ligga på 8kilo. Då hamnar MJ rätt, nästan. För att höja kvoten så skjuter samtidigt MJ iväg och hamnar på 30-50% mer än behovet.

Kvoten blir i alla fall rätt men hästen får mer än den ska.

Jag vill kunna ge fri tillgång på grovfoder men behöver i så fall ett annat grovfoder med lågt MJ och högt Smrp.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Nu ger jag ju inget för just tabellerna eftersom de är så långt från verkligheten man kan komma i mitt tycke. Jag har dem mest för att se balanserna men behoven som tabellen ger blundar jag strikt för för det fungerar ändå inte. De ligger så lågt och ofta ger de även väldigt skeva siffror.

Men strunt i det nu

Jag är iaf. inte rädd när Mj ibland även sticker upp lite extra när man ökar proteinet, ger man proteintillskott så tar det ändå hand om de extra Mj som det blir så slutänden bli bra ändå. Sen så har jag nog en tolerans också som kanske ligger lite högre än hos andra vad som är feta hästar eller inte.

Jag håller dock också på att för tillfället slita mitt hår på min egna som är det svåraste matfall jag haft nån gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Om jag räknar på 5kg hö, 1kg halm och 1 1/2kg lusern (kvarnby) får jag fram kvoten 7,3. MJ58 SMRP425. (Om jag räknat rätt:)) Har iosf inte räknat med linfröolja och vetekli.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Räknade lite på dina siffror oxå för skojs skull:)
7kg hösilage 1kg halm 1kg lusern(kvarnby) ger MJ69,7 SMRP 528 kvot 7,7.
Visst MJ blir högt men tror som Sissu att man kan ge mer Mj om man samtidigt får upp SMRP. Kan nämna som exempel min shettis som stod på fri tillgång förra vintern på ett hö med MJ8,7 och ganska högt SMRP (kommer inte ihåg) och hon va kanon fin:) Hon fick i sig mellan 6-7kg/dygn kanske.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

KL och trådkap!

När tråden ändå handlar om att räkna foderstat till bantare, hur ska jag göra med det här höet
8,4 MJ
40 g smbrp

Hästen står just nu på 58,3 MJ/dag, vilket är 10 MJ över rekommenderat underhållsbehov och nästan 20 MJ över vad han i verkligheten skulle behöva för att gå ner i vikt. Fjord/islandkorsning 138 cm som enligt måttband skulle väga ca 450 kg. Han mäter just nu 188 cm runt magen. Motioneras varje dag, i dagsläget inte speciellt hårt pga tjälen.
Han får
6 kg hö fördelat på 5 givor per dag
0,15 kg lucernpellets från Spannex/Teknosan (10,5 MJ, 160 g smbrp)
0,2 kg vetekli för magen på vets inrådan
1 dl linfröolja för eksem
Knappt en dl betfor efter ridning bara för att.
Boxen ströad med halm

Detta ger 58,3 MJ och 291,3 g smbrp. Proteinet är helt ok, men energin! Huuga.. Häst stod två veckor över jul när jag inte var hemma och omfånget ökade med 3 cm. Nu ska vi igång ordentligt med träningen, har bokat ridlektion och köpt ridhuskort för att kunna rida när det är mörkt och hårt i marken. Men foderstaten, någon som har några idéer om den?



Kan med 99% säkerhet säga att med samma foderstat och med hästen på spån eller torv skulle du ha en häst i topptrim. Med bara 6 kg hö skulle iaf min fjordkorsning äta en jäkla massa halm. (Och 5-6 Mj per kg bli ju en del) Och då blir ju kvoten väldigt låg totalt också, om man nu vill prata kvoter. . Men din kanske inte äter någon?

Min fjordkorsning på 142 får 7 kg hö+ 1,5 kg halm plus en del kraftfoder, lite högre kvot i höet än din. Den skulle gärna äta mer halm om den fick, men är i bra trim, nästan så jag funderar på att öka höet ett kilo.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Sissu. STort tack för att du lugnat mina nerver. Jag har någonstans läst att har man en hög kvot gör det inget om energin är högre än behovet.

De vi köpt hösilaget av föder upp lamm. Om de är för feta så brukar de lägga till soja för att bränna av fett. För feta lamm vill inte slakterierna ha.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Han äter mycketmycket marginellt av halmen. För ett par år sen smällde han i sig en hel box på några timmar, sen dess har han inte ätit halm. Tänkte prata med stallägaren imorgon, om jag köper spån och mockar själv kommer det inte gå åt så mycket som de räknar med. Inte lätt att få det att gå runt med hyror för hus och stall på 2,5 tusen i månaden :crazy:

woffihaa:
Ja, så var min plan i höstas. Men ingen här på rimligt avstånd säljer Kvarnbygårdens eller kan tänka sig ta in.

Sissu:
Jag vet exakt vad han låg på förra året och vad som fungerar. Mer energi är otänkbart, han går upp i vikt. Mer protein vore verkligen önskvärt för att få en högre kvot, men med höet jag har blir det i princip omöjligt. Och visst kan jag väl köpa en massa olika kraftfoder och leva på nudlar ett par månader, men var ska jag göra av allt om någon månad? Det håller inte för evigt heller (lär inte vara helt nytillverkat när man köper det..) Hade det funnits mindre säckar hade jag inte tvekat. Det ligger bilder på min häst i tidigare inlägg, där ser du att han inte är en av dessa "feta dörryggar". Energin har inte stuckit upp lite, utan med nästan 20 MJ. Han var överviktig förra året också, men då gick det i varje fall neråt sakta men säkert. Sen kom gräset i mars och jag minskade fodret lite för sent och vips vad vi uppe rätt rejält igen. Med betesreducerande åtgärder klarade vi sommaren, och vi klarar vintern också. Men det går inte ner vilket det verkligen måste.
Jag vill verkligen inte ha det höet vi har. Hade jag fått analysvärden innan stallägaren köpte det hade jag avrått och letat upp något annat. Nu blev det inte så. Och eftersom vi bara är två hästar i stallet kan jag inte köpa ett eget.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
T
Foder & Strö Hur gör jag för att banta mina tjockisar. Motion vet jag, det är ju det viktigaste. Har två islandsston, den ena med rejäl övervikt och...
2
Svar
22
· Visningar
2 842
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Kaki
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp