Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

du kan inte ge krafft protein istället lr ge soja + lite krafft protein? har ju ett värde på 330 g smrp och 12 MJ/kg foder, men du kmr ju inte behöva ge så mkt om du bara ska komplettera med det sen när han gått ner i vikt.

Har aldrig bantat en häst, men ska man inte räkna ut energibehovet för den tänkta vikten ? Eller kommer jag ihåg fel ?
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jo, så tänker jag i alla fall. Det känns mest logiskt, med tanke på att det är energi som ger övervikt.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

De är hyggliga på Kvarnbyfoder och man kan beställa som privatperson utan att ha en ÅF i närheten, man beställer från deras ordermottagning eller närmaste områdesansvarig. De ordnar då så att det kommer till närmaste utlämningsställe. Jag har gjort så några gånger. Betalar då med faktura som kommer med posten.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Kan vara värt att ringa och fråga då. På hemsidan står det att det finns återförsäljare en mil från mej, men det stämde inte.. Läste också att de kan leverera till privatperson om man beställde en hel pall. Lite väl bra kanske :angel:
Suttit och försökt pilla ihop en högra kvot med de fodermedel jag tror jag kan köpa på hemmaplan. Då flög energin iväg till 80 MJ och kvoten blev ändå bara 6,8. Får nog ge upp det och acceptera mitt skithö.. Ska prata med grannstallet imorgon tänkte jag, om vad de har för värden på sitt hösilage. Är det bättre kanske jag kan ge det på kvällen. De andra tre fodringarna får de ute i hagen så då får det bli hö. Hoppas bara de har en analys.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Haha, kom precis på en sak! Det blir inte lätt att köpa foder på ett par veckor, bilägaren är inte här. Det går kanske hämta på moppe om man kör sakta, hehe!
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Men om du byter ut ett kg hö mot 1 kg av ditt lucern du har nu så kan man ju få en kvot på 7 utan att Mj sticker iväg och då hade jag med ditt lilla vetekli men utan halm, helt utan halm så skulle du kunna höja lucernet till 1,5 kg om du byter till kraffts strå så blir det massor i krubban till natten och bra kvot men ej högre Mj.

Så visst går det.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Största problemet med att köpa mer foder som jag kan mata upp är som sagt moppe :angel:
Gav mer av lucernpelletsen innan, men hästen äter det inte då. 2,5 dl = 0,2 kg(torrt, uppblött blir det mycket och klabbigt) är vad han äter sen ratar han resten, trots att han har hela natten på sig att äta upp det.

Jag vet inte hur jag ska göra om jag minskar höet, det är som sagt fördelat på 5 givor. 4 kg ges ute i hagen, de sista två kilona fördelas på tre givor. Kan inte ändra utomhusgivan pga andra pållen i stallet.
Hehe, vad gnällig jag låter nu! :D Dessutom har jag ingen krubba haha :p Skämt
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Du behöver inte minska ute det skulle ju bli till natten det ändras bara. Är ofta de tröttnar på uppblött lucern då brukar det hjälpa att byta struktur för att få igång dem igen.

Passa på när det är snö, då kan du lägga säcken/balen på en pulka och dra efter moppen, skitsmidigt!
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Haha, tror inte det är så bra att köra så genom hela samhället och ute på E20 :angel: Annars hade det sett skitkul ut! Vi har nog haft vår beskärda del av snö och kyla tyvärr, hade gärna haft mer snö! Man skulle haft en liten skrinda.. Kan ju ta en sulky haha! Usch, jag börjar bli trött i huvudet..

Om jag ska minska på kvällen får han inget hö alls när han kommer in :crazy: Kan ta av frukosten, förstås. Och jag som tycker han får lite som det är..
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag har ju också en fet häst som gör mig galen. Hon äter dessutom som en racerbil, så hon MÅSTE ha en hyfsad mängd grovfoder. Programmen föreslår ca 7 kg av mitt hösilage, men det fungerar inte för oss. Jag har även vetehalm nu, men antingen så föreslår programmet nästan ingen av halmen alls eller att jag ger 2 kg hösilage, 5 kg halm och lucern + soja :crazy:. Jag vill kunna ge minst 10 kg grovfoder, och det nuvarande hösilaget kan inte bytas ut. Kvoten ligger på ca 5, så det är inte idealiskt för en fet häst. Med halmen blir ju kvoten ännu sämre. Jag har lucernpellets att tillgå. VAD göra?? Jag får även varningar att kalciumhalten är för hög när jag räknar... BLÄÄÄÄ:mad:!!
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Du hade ju iofs ett lusern som verkar bra. När mina tröttnade lite på lusern för ett par år sen körde jag med att blanda i Hippo Alfa. Dom fick 50/50. Alfan ligger på 135 i SMRP har jag för mig och så innehåller den ganska mkt lusern vilket jag tycker är bra:) Men Kvarnbys lusern äter dom gärna av. Har hört från andra att deras hästar gillar den mkt oxå.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Nu vet jag ju inte värdena på ditt foder men kanske kunde det funka å ge 7kg hösilage 1kg halm 2kg lusern. Blir säkert ganska högt på MJ med samtidigt borde kvoten bli högre.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Fast jag tycker inte att det blir samma ändå... Ett kg lucernpellets känns mer som kraftfoder än grovfoder (ja, jag vet att det ÄR ett grovfoder men "utfodringsstilen" är mer kraftfoderlik). Knepigt det här :confused:!
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Ska se om jag kan låna en bil idag och åka och köpa lite Dangrönt Alfa-alfa, det vet jag finns och har rätt bra värden. Om jag som Sissu föreslog byter ut ett kilo hö mot lucern blir i varje fall kvoten bättre. Men jag är rädd att energin ändå är på tok för hög för att få någon viktnedgång. Nu när jag har ridhuskort kan jag ju rida mer så förhoppningsvis går han inte upp..
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Jag tänker likadant, gillar inte mat i pelletsform av den anledningen.. Det finns strå med helt ok värden, man kan ju blanda lite.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Så varför rekommenderar ALLA andra agronomer jag talat med och läst rekommendera att det är per dag?

Utöver detta så är rekommendationen på kraftfoder att dela på på 2 tillfällen/dag om vi nu inte pratar krubbskrammel.

Om jag nu ska vara lite envis så tror jag fortfarande att det är per utfodringstillfälle. Men jag är inte ngn agronom och har full förståelse för att du inte tror mig.
Men länkar till en tråd som handlar om detta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=743507&highlight=soja+max

Läs speciellt inlägg fem.
 
Sv: Räkna foder till fet häst gör mig galen!

Tack, jag har en PM diskussion om detta med HelenaHandberg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
T
Foder & Strö Hur gör jag för att banta mina tjockisar. Motion vet jag, det är ju det viktigaste. Har två islandsston, den ena med rejäl övervikt och...
2
Svar
22
· Visningar
2 842
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Kaki
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp