Matvanor mm

M

_malle__

När ger ni er hund/valp sista måltiden på kvällen & när får den första måltiden på morgonen? När går ni senast ut med hunden på kvällen?

Hur gammal är valpen när den börjar kunna hålla sig? Min 13-veckors valp kan definitivt inte göra det än. Har ju själv ingen aning om när det kommer eftersom jag inte haft valp tidigare.

För ett par dagar sen så "åkte han på rumpan" en gång, men har inte gjort det tidigare och inte heller sen dess. Brukar de inte göra det oftare om nåt är obehagligt?

Sv: Matvanor mm

Min hund är fyra år och får sin kvällsmat efter sista promenaden. Det brukar bli någon gång mellan sju och elva på kvällen beroende på vad jag gjort under dagen. Det finns dock ingen "senast-tid" som hon rastas. Ibland går vi ut vid fyra på morgonen och ibland vid två på natten. Det händer oftast om jag varit på fest, för då rastas hon sista gången då jag kommer hem. Vissa nätter är jag dock vaken länge ändå och då rastas hon sent så att jag kan sova länge morgonen efter.

Frukost får hon efter morgonpromenaden och det är någon gång mellan sex och tolv. Ska jag jobba blir det runt halv sju och är jag ledig sover både hon och jag gärna till tolv.

Vid vilken ålder valpen kan hålla sig är individuellt. Min tik var ungefär 18 månader då jag kunde börja räkna henne som riktigt rumsren. Innan det hände det olyckor om jag sov för länge och dylikt. Hanen jag hade blev rumsren tokfort. Han verkligen kämpade för att få kontroll på sin blåsa, antalet rastningar gick stadigt nedåt från fyra månader och vid sex månader kunde han lätt hålla sig en halvtimme efter han talat om att han var kissnödig.

Det där är så olika från hund till hund att det är svårt att ge någon generell ålder på när hunden kan hålla sig. Du får studera din hund och hålla koll på hur mycket och hur ofta han behöver gå ut. När den frekvensen avtar vet du att din hund har börjat ta kontroll över sin blåsa. Enklast är att titta på hur länge de kan sova innan de vaknar av pinknödighet.

billy har lite varierande mattider beror lite på om jag e ledig el jobber men på morron varierar det mellan kl. 6-10 typ å på kvällen varierar det mellan 22-00.
går ut sista promenaden innan jag lägger mej oftast nån gång på natten.

Våra vuxna hundar äter 1ggr7dag. Vi ger dem maten på morgonen samtidigt som valpen får sin frukost (efter vi kommit hem från stallet och släppt ut hästarna).
Sista promenaden för hundarna brukar bli runt 22 tiden då vi går upp och kvällsfodrar och tar in hästarna.
Vår mellantik var 6 mån innan hon var rumsren. Nuvarnade valp är nu 15 v och oftast är hon torr på nätterna, någon enstaka pöl/hög kan bli inne om vi har mkt för oss och inte hinner gå ut var 3e timme.

Selma är 1 år, hon får frukost ca kl 12. Hon har vänt på dygnet lika mycket som matte och husse. :p Middagen får hon ungefär 18.30.

Sista promenaden blir väl runt 10 på kvällen, sen får hon gå ut några gånger bara för att kissa. Om jag och sambon är vakna till 2 på natten tar vi ut henne innan vi går och lägger oss.

Vi sprang som tokar i början för att få henne att fatta att man skulle kissa utomhus. Hon lärde sig snabbt att säga till när hon behövde gå ut men hon sa ofta till i sista sekunden, så hon hann ofta kissa inne ändå. Hon var väl runt 16 veckor när det började märkas att hon kunde hålla sig en lite längre stund. Sen hände det mer och mer sällan, vet inte exakt när hon blev helt rumsren.

Tiken äter ca 30% av sin ranson vid 12.30 på dagarna och ca 70% äter hon på natten. Hon vill inte äta på kvällen utan går upp runt 01-02 och äter sin mat.

Min andra hund har ätit som en häst hela tiden och han är ständigt redo att äta om det bjuds. Han fungerar bäst om han får små mängder flera gånger om dagen

Sista kvällspromenaden blir lite olika. Men aldrig tidigare än 22.00. Oftast blir det lite senare på helger.

frukost får de vid väldigt olika tider, mellan 7 och 12. kvällsmat får de mellan 18 och 21. sista promenaden får de strax innan jag går och lägger mig, eller beroende på hur tidigt jag ska upp nästa morgon. aldrig tidigare än 9 i alla fall.

tiken har jag haft sedan hon var 2, men killen har jag haft sedan han var valp och han var väldigt duktig med att säga till och jag var väldigt duktig med att ta ut snabbt, så efter 2 dagar kissade han inte inne mer och bajjat inne har han bara gjort en gång vid 1 års ålder (de hade blivit avmaskade och jag hade en 2-timmarslektion...)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?