Matvägran.

B

Bim

Hur ska jag göra?
Min häst fick koliksymtom förra veckan och vet tillkalades.
Vet säger att hästen har inte kolik men verkar lite förstoppad, han ger kramplösande vilket verkar hjälpa. Men efter detta har han ätit jättelite så jag ringde vet igen som svarar han äter när han blir hungrig. Nu har han i stort sett inte ätit någonting på 2 dygn, det ända han vill äta är lite gräs + morötter. Jag får inte i honom någon mat varken hö eller kraftfoder. Vad skulle ni göra avakta eller ringa en annan vet? Tänder och mask är kollat.

Sv: Matvägran.

Kolla den för magsår skulle jag göra. Dvs gå ner med kamera i magsäcken (gastroskopi) och se. Är väl inte många som gör det i hemmiljö, så blir ju klinik.

Iom koliksymptom och att han inte vill äta. Låt honom äta gräs och morötter så länge om det är det enda han äter. Men erbjud hö hela tiden, prova gärna om han hellre vill ha blött hö.

Skulle hoppa över allt kraftfoder utom då ev betfor och lucern. Har du provat ngt av det? (Lucern både i hack och pellets)

Men jag skulle som sagt misstänka magsår, eller att magen fortfarande strular. Hur är avföringen, förutom att det av förståeliga skäl är mindre än normalt? Dricker han? Feber etc?

Vet trodde inte på magsår utan någon form av förstoppning. När han blev dålig hade han egentligen inte koliksymtom, han låg ner mycket och tittade på magen men ingen feber eller förhöjd puls. Han får lucern och betfor. Han dricker väldigt mycket vatten, betydligt mer än vanligt. Ingen feber och avföringen ser helt normal ut förutom mängden såklart. Nu ikväll provade jag med att blöta höet och han åt faktiskt lite. Varför tror du magsår några speciella symtom?

Aptitlöshet är ett symptom vid magsår, så även kolik/kolikkänningar.

Naturligtvis kan att han inte äter vara för att magen fortfarande är i olag, men skrev det med som 'alternativ'.

Han vill inte äta lucernet och betforn nu heller, utan bara gräs + morötter? hur mkt/lite äter han av det?

Han betar gladeligen och äter så mycket morötter han får. Jag undrar om han inte mår lite bättre för i går kväll åt han upp både sin mat och sitt hö. Däremot i morse åt han bara upp sin mat men inget hö. Men han kanske var mätt då. Symtom menade jag om man typ kan se det på avföringen om det är magsår. Jag ska ringa vet igen och fråga för även om han börjat äta skapligt så mår han ju inte bra. Ett jättetack för dina svar.

Hur ser träcket ut? Det jag tänker spontant är att du bör försöka få i hästen mycket vätska. Även om han dricker mycket själv så skulle jag försöka med riktigt blöt betfor och kanske också olja för att smörja tarmen. Får han i sig tillräckligt med salt? Annars så salta på maten.

För mig känns det oroväckande att en häst som haft kolik inte får igång aptiten. Hoppas han mår bättre snart!

Han hade inte kolik utan förstoppning enligt vet som gav kramplösande och sa att allt skulle fixa sig. Han har börjat äta kraftfoder riktigt bra han dricker mycket det ända han äter för dåligt enligt mig är hö. Jag har försökt att blöta höet men det var inte populärt, vi har fint hö men jag ska försöka få tag i lite hösilage och prova om han tycker det är godare.

Min ena häst hade liknande sympton fast värre + att hans avföring från och till var lös. Han hade inflammation i tarmens muskler och nerver och det slutade inte bra.
Han var som sagt mycket sämre än din häst, men de kan kanske vara värt att kolla upp om han inte blir bättre.

Han hade inte kolik utan förstoppning enligt vet som gav kramplösande och sa att allt skulle fixa sig. Han har börjat äta kraftfoder riktigt bra han dricker mycket det ända han äter för dåligt enligt mig är hö. Jag har försökt att blöta höet men det var inte populärt, vi har fint hö men jag ska försöka få tag i lite hösilage och prova om han tycker det är godare.

Men hur ser bajset ut? Jag tycker det är allvarligt om hästen har problem med förstoppning och matvägrar, även om den börjat äta bättre nu. För mig betyder matvägran problem någonstans i mage och/eller tarm.

En tanke - är höet av god kvalité? Det är nog bra att du byter om det är det det hänger på. Kom ihåg att byta långsamt bara... Och som sagt, mycket "blöt" betfor och salt.

Avföringen ser bra ut. Vi har bra kvalitet på höet vi har en häst till som lider av bronkit så vi försöker alltid köpa hö av bästa kvalitet. Nu har han som sagt börjat äta skapligt så jag hoppas det går åt rätt håll. Men nu har vi fått ett nytt problem sedan vet var blir han jättestressig i stallgången. Det går bra att borsta halsen, bogen men när du närmar dig de bakre regionerna börjar han att svettas och skaka. Vad är detta? Gjorde det så ont när vet undersökte honom eller vad kan det vara? Igår gjorde jag iordning honom ute för att se om han blev stressad i stallet men jag fick samma reaktion. Han har även börjat bli stressad över att åka transport vilket han aldrig varit tidigare.

Han kan ju ha ONT i magen etc, och därför reagerar på borstning. Jag tycker du ska ta hästen till klinik 'NU' och utreda den, det verkar vara ngt rejält fel, och det har varit i snart 2 veckor nu ju?

Mask kollat säger du, även bandmask med särskillt prov? Just bandmasken kan orska förstoppningskolik.

Jag har varit i kontakt med vet i stort sett varje dag sedan han blev dålig. Har även pratat med kliniken i dag de tyckte jag skulle komma in med honom på måndag om han fortfarande var dålig. De tycker inte att det är så allvarligt eftersom han dricker och har börjat äta riktigt skapligt. Vet tycker jag ska avvakta och ge honom lite tid att få igång magen och inte oroa mig alltför mycket. All mask är kollad.

Vi körde kolla masken på alla hästar i hagen + att vet tog blodprov. Detta skulle utesluta allt vad mask heter sa vet.

Om min häst matvägrade och sedan skakade och betedde sig stressad när jag borstade på magen skulle jag inte vänta till måndag oavsett vad vet och klinik sagt, jag hade åkt dit och bett om en undersökning! Om tarmen hinner skadas tillräckligt kan inte hästens liv räddas, men det vet du kanske redan?

Jag har varit i kontakt med vet i stort sett varje dag sedan han blev dålig. Har även pratat med kliniken i dag de tyckte jag skulle komma in med honom på måndag om han fortfarande var dålig. De tycker inte att det är så allvarligt eftersom han dricker och har börjat äta riktigt skapligt. Vet tycker jag ska avvakta och ge honom lite tid att få igång magen och inte oroa mig alltför mycket. All mask är kollad.

Men har du berättat för veterinären att han har ONT magen, inte vill du borstar/rör där osv och börjar smärt-/stressvettas när du gör det? Det är DET tecknet som gör att jag anser att den NU (dvs imorgon) bör tas till klinik så de kan utreda. Inte vänta över helgen.

Jag har berättat för vet att jag tror att han har ont i magen. Han svettas inte när du borstar på kroppen utan när du är bakom, borstar svansen. Han vill inte att någon går bakom, då blir han orolig. Det var därför jag undrade om han assosierade detta med vet. Han åt upp all sin mat i går och i morse men jag ska ändå kontakta vet på kliniken i dag och höra vad han säger.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 003
Senast: Egonson_
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 414
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar