Sv: Matvägran.
Och hur har det gått med att han börjar stressa och svettas när du är bakom bogen då?
Din häst symptom är ju inte helt olika min herres, finns en tråd om det, heter 'hur snabb utvecklas magsår?' eller liknande.
Han 'började' inte med kolik (förstoppning är kolik, kolik = ont i magen, inget annat. De kan ha kolik av en massa olika orsaker, t ex förstoppning, magsår, magöverfyllnad, gas osv osv) min, utan han började med tokdiarre och slutade nästan helt äta. Magen blev bättre inom ett dygn, men åt fortfarande jättekrattigt, ungefär 4 kg blött silage/dygn. Han åt lucernpellets (ej hacket dock) om man gav honom, och jag är rätt säker på att han ätit gräs och morötter med om han bara erbjudits. Drack normalt.
Magen blev ännu bättre men aptiten var lika illa dag 3. Verkade vilja äta men inte 'kunna', typ som när man själv mår illa fast ändå är hungrig? Åt fortfarande lucernpellets dock.
Sen kom milda koliksymptom, som kom i korta 'attacker' om ca 15 min, mellan de normal men utan att äta mer än minimalt. Avföringen normal, tempen normal, pulsen normal, men öm i buken bak mot flanken.
Det var igår kväll, och hade det bara inte klickat lite med kommunikation och öppettider så hade han stått på klinik nu. Istället var DV ut och rektaliserade, sondade, gav smärtstillande och kramplösande samt en liten dos lugnande och han fick 10 liter dropp, och så fick jag åka in till djursjukhuset och hämta magsårmedicin i natt.
Både DV (erfaren) och de två djursjukhusen med jour var helt överens om att han skulle få all den behandlingen, var bara lite dividerande om vem som skulle utföra den.
Så, faktiskt eg lindrigare än din symptommässigt, men ett rejält pådrag. Han mår mycket bättre nu efter droppet och medicinerna, men faran är inte över och jag måste fortsätta kolla ofta ofta, han ska ha magsårsmedicin i minst en vecka och blir han sämre igen nu i helgen, t ex minsta tecken på kolik, börjar äta mindre igen etc så ska han in på kliniken.
Inte för att skrämmas, bara för att visa på en helt annan bedömning av ungefär samma symptombild.
Men skönt att han har börjat äta bättre, men undrar som sagt hur det gått med buksmärtan?