Matvägran.

Sv: Matvägran.

Okej, du skrev: Det går bra att borsta halsen, bogen men när du närmar dig de bakre regionerna börjar han att svettas och skaka.

Tolkade det som bakom bogen och han börjar bli orolig.

Okej, du skrev: Det går bra att borsta halsen, bogen men när du närmar dig de bakre regionerna börjar han att svettas och skaka.

Tolkade det som bakom bogen och han börjar bli orolig.

Jag tolkade det på samma sätt...

*kl*
Till TS; jag vet inte riktigt vad du vill med denna tråden. Du ber om råd men vad som än skrivs så bara slår du allt ifrån dig. Har du redan koll på allt känns det överflödigt att be om råd tycker jag, eller är det någon annan typ av råd du tänkt dig? Hoppas det inte är så allvarligt med din häst som det låter...

Råden jag bad om gällde det vet sa att han äter när han blir hungrig? Vilket gjorde mig lite orolig och sedan undrade jag om det finns några speciella symtom vid magsår. Jag tycker att jag fått svar vad gäller fråga 2. Vad gäller fråga 1 behöver jag inte vara orolig länge för han äter nu normalt och ser ut att må bra, mycket lungnare. Vet ska ändå för säkerhet skull titta på honom på måndag. Jag försöker inte slå i från mig utan förklara hur det är, jag ber om ursäkt att jag uttryckt mig lite luddigt.

Och hur har det gått med att han börjar stressa och svettas när du är bakom bogen då?

Din häst symptom är ju inte helt olika min herres, finns en tråd om det, heter 'hur snabb utvecklas magsår?' eller liknande.

Han 'började' inte med kolik (förstoppning är kolik, kolik = ont i magen, inget annat. De kan ha kolik av en massa olika orsaker, t ex förstoppning, magsår, magöverfyllnad, gas osv osv) min, utan han började med tokdiarre och slutade nästan helt äta. Magen blev bättre inom ett dygn, men åt fortfarande jättekrattigt, ungefär 4 kg blött silage/dygn. Han åt lucernpellets (ej hacket dock) om man gav honom, och jag är rätt säker på att han ätit gräs och morötter med om han bara erbjudits. Drack normalt.

Magen blev ännu bättre men aptiten var lika illa dag 3. Verkade vilja äta men inte 'kunna', typ som när man själv mår illa fast ändå är hungrig? Åt fortfarande lucernpellets dock.

Sen kom milda koliksymptom, som kom i korta 'attacker' om ca 15 min, mellan de normal men utan att äta mer än minimalt. Avföringen normal, tempen normal, pulsen normal, men öm i buken bak mot flanken.

Det var igår kväll, och hade det bara inte klickat lite med kommunikation och öppettider så hade han stått på klinik nu. Istället var DV ut och rektaliserade, sondade, gav smärtstillande och kramplösande samt en liten dos lugnande och han fick 10 liter dropp, och så fick jag åka in till djursjukhuset och hämta magsårmedicin i natt.

Både DV (erfaren) och de två djursjukhusen med jour var helt överens om att han skulle få all den behandlingen, var bara lite dividerande om vem som skulle utföra den.

Så, faktiskt eg lindrigare än din symptommässigt, men ett rejält pådrag. Han mår mycket bättre nu efter droppet och medicinerna, men faran är inte över och jag måste fortsätta kolla ofta ofta, han ska ha magsårsmedicin i minst en vecka och blir han sämre igen nu i helgen, t ex minsta tecken på kolik, börjar äta mindre igen etc så ska han in på kliniken.

Inte för att skrämmas, bara för att visa på en helt annan bedömning av ungefär samma symptombild.

Men skönt att han har börjat äta bättre, men undrar som sagt hur det gått med buksmärtan?

Det är mycket bättre med buksmärtorna. Men det som gjorde mig så orolig var att vet sa att han äter när han blir hungrig för det såg ut precis som du beskriver han ville äta men han kunde inte. Han reds lite försiktigt i går och han blev lite nervös när vi skulle dra sadegjorden men han var i övrigt lungn och svettades inte.
När han var som sämst var han ju öm bakom flankerna men det ser mycket bättre ut nu, då stod han och drog in magen när man kände på den. Men igår märkte jag egentligen ingen reaktion. Så han är betydligt bättre men vet ska titta på honom i eftermiddag för säkerhetsskull.

En del veterinärer är skumma. Din vets råd låter som det jag fick när jag hade en ny häst som stegrade när jag red. "Rid inte där hon gör så då" sa den kluriga veterinären... (det var problem med mage och tänder visade det sig senare, annan veterinär)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 003
Senast: Egonson_
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 414
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar