Matte eller husse?

Jag bor ju med två kompisar, och har gjort sedan innan jag skaffade Plexus. Jag är nr1 trots att han i perioder är mer hemma med G, och de två brukar se på film och gosa ganska mycket. Sist på listan, om jag ska tolka hunden rätt är S, kanske för att hon förut var mer hos sin kille och inte lycka mkt hemma. Plex är dock glad i båda två!
Vad jag ser är att det finns en liten risk att ens hund fäster sig mer i en kompis om man bor ihop.
Vad gör man om hunden älskar någon annan än ägaren och man ska flytta isär?
Iofs så finns den risken i alla relationer...vad svårt, vem ska då ha hunden, är det ägaren eller den hunden själv har valt.

Min man brukar säga att det är självklart att det är matte som är favorit, både bland hundarna och hästarna, eftersom de (liksom vi) är flockdjur och i en flock är alltid de vuxna honorna mest värdefulla. Hanarna är lättare att ersätta.
Ligger nog en del i det. Jag som matte är absolut viktigast för djuren här. I hästflocken finns alltid ett äldre ledarsto, och i hundflocken (tre hundar) är det hanen som tar hand om det som kan tänkas vara farligt och som underkastar sig den äldsta tiken.
Ganska intressant faktiskt. Bland katterna är det dock fördelat lika; där är husse lika viktig som matte! :D
Visst är det intressant, man kan nog säga ganska mycket om hur det ser ut i en "flock" i hemmen beroende på vem hunden utser till favorit :)
Jag älskar mina hästar, men känner ändå att jag knyter starkare band med min hund. Det kanske är så för dom flesta iom att man alltid har hunden med sig?

Här har det alltid varit så att hunden söker sig till olika personer beroende på behov, någon speciellt utvald har inte funnits som hunden speciellt prioriterar annars inte vad jag tänkt på faktiskt utan hunden är med alla.."varvet runt" som vi brukar säga.

Matte - mat och rastning
Husse - gos och lek
lill husse/matte - lek, gos, sova

Så som någon tidigare skrivit - ser olika användningsområden och vet vart det finns att hämta ;)
Vad skönt om det är helt jämt fördelat mellan medlemmarna i familjen.
Men om du verkligen känner efter...är det inte en som har liiiite starkare band till hunden? :)

Men om du verkligen känner efter...är det inte en som har liiiite starkare band till hunden? :)

Nä faktiskt inte, det är ingen person hunden/hundarna velat vara mer hos, följt mer, eller lyssnat på mer än andra inte som jag upplevt det i alla fall, utan mer på behovsnivå för stunden sas

Min äldre hund är väljer ingen av oss framför den andra trots att husse bara varit med halva hans liv och jag haft honom sen han var valp. Jag är den enda som tränar med hundarna men husse är den som oftast matar och det händer att han tar kvällspromenader med den den äldre. Den yngre skaffade vi tillsammans och han är en mattegris. Det är inte så att han inte trivs i husses sällskap men det är mig han söker sig till när han vill gosa och ibland om husse ger ett kommando så kan han snegla på mig för att kolla om det verkligen är något jag ställer mig bakom.

Nu finns ju bara matte i det här hushållet.
Men vovvans första år bodde vi hemma hos mina förräldrar, och även om vi spenderar el hel del tid med dem även nu så är det ingen tvekan om vems hund det är :love:
Dock är ju "mormor" väldigt trevlig att ligga vid hennes fötter, eftersom hon gärna "tappar" godbitar från matbordet när inte matte ser... :angel:

Vad jag ser är att det finns en liten risk att ens hund fäster sig mer i en kompis om man bor ihop.
Vad gör man om hunden älskar någon annan än ägaren och man ska flytta isär?
Iofs så finns den risken i alla relationer...vad svårt, vem ska då ha hunden, är det ägaren eller den hunden själv har valt.
För några år sedan passade jag en hund när ägaren var på semester (tror det var två veckor hunden bodde hos mej), efter det så hoppade hunden alltid in i min bil när jag började packa ihop sko verktygen efter jag hade skot hennes hästar och vägrade att gå ur utan fick lyfta ut hunden och stänga fort, kändes inte så roligt när ägare sålde hunden utan att fråga mej.

Min äldre hund är väljer ingen av oss framför den andra trots att husse bara varit med halva hans liv och jag haft honom sen han var valp. Jag är den enda som tränar med hundarna men husse är den som oftast matar och det händer att han tar kvällspromenader med den den äldre. Den yngre skaffade vi tillsammans och han är en mattegris. Det är inte så att han inte trivs i husses sällskap men det är mig han söker sig till när han vill gosa och ibland om husse ger ett kommando så kan han snegla på mig för att kolla om det verkligen är något jag ställer mig bakom.
Åh, visst är dom goa, när dom frågar med en blick :)
Nu har jag försökt att övertala husse här i huset att vi måste ju köpa en hussehund också..... Han gick inte på det, han sa att han ska köpa en guldfisk som gillar honom mest....

Nu finns ju bara matte i det här hushållet.
Men vovvans första år bodde vi hemma hos mina förräldrar, och även om vi spenderar el hel del tid med dem även nu så är det ingen tvekan om vems hund det är :love:
Dock är ju "mormor" väldigt trevlig att ligga vid hennes fötter, eftersom hon gärna "tappar" godbitar från matbordet när inte matte ser... :angel:
Ha, ha ja det är typiskt mormor beteende... Inte undra på att "tanthundar" kan vara lite runda... :)

För några år sedan passade jag en hund när ägaren var på semester (tror det var två veckor hunden bodde hos mej), efter det så hoppade hunden alltid in i min bil när jag började packa ihop sko verktygen efter jag hade skot hennes hästar och vägrade att gå ur utan fick lyfta ut hunden och stänga fort, kändes inte så roligt när ägare sålde hunden utan att fråga mej.
Vad tråkigt...för dig och ännu tråkigare för hunden.
Om hon ändå skulle sälja, kunde ju hunden fått välja vem han ville ha som matte. Det är jättemycket personkemi som måste stämma om man ska ha en bra relation med sin hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 017
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 098
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar