Matte eller husse?

Vår har varit min hund, men hon fördelar sina gracer rätt bra numer. Jag är förste öronkliare och träningskompis, husse är bäst på slappa promenader och mat. Hon är alltid lite låg om någon av oss är borta, riktigt nöjd när vi är hemma och helst sitter still...

Hemma hos oss har vi tre hundar (eller tja, mormor har en goldenhane på 9 år, jag äger en russkiy toy kastrat på snart 6 år och pappa har en husky/bordercollie hanne på 4 år).

När jag var yngre tränade jag mormors hund mycket och han tyr sig fortfarande mycket till mig. Min egna fick jag hem i september, han älskar aaaaalla som ger honom uppmärksamhet men är jag i närheten är han jättemammig och vägrar lämna mig, vi ligger alltid och skedar på nätterna. Supermysigt :D. Är jag inte där är mamma favoriten, han har lite svårt för karlar så pappa gosar han inte med speciellt mycket.

Min fd hund (en chiahuaua vid namn Rut, omplaceringshund) var verkligen MIN hund. Hon var alltid där jag var. Mormor var också en favorit så mormor blev helt knäckt när hon dog (otroligt traumatiskt, livmodersinflammation. Det gick på nån timme, vår veterinär kollade henne innan vi åkte in och i bilen blev hon JÄTTEsjuk och var halvdöd när vi kom in på strömsholm)

pappas hund är verkligen husses hund. Även om mamma hanterar honom mycket så är det husses hund. Är pappa inte hemma så duger jag och mamma :D

Alla hundar är på "dagis" hos mormor på dagarna för att slippa vara ensamma och så får hon hjälp med promenad av sin stora. En salig blandning pojkar, haha!

För att förtydliga, jag bor i stan men "hemma" i texten är hos mina föräldrar på gården. De har min hund en del nu, eller så sover jag där, mycket medans jag får behandling för ätstörningar. Men för det mesta sover jag och min lille i stan :)

Vi har tre hundar. Ridgebacken har alltid gillat husse mest. De har liksom alltid haft en riktigt bra relation, och även när det varit jag som promenerar och tränar och grejar så är husse lite mer spännande ändå.
Den äldre aussien är självklar mattegris. Där har det garanterat med träningen att göra, jag är favoriten eftersom att vi tränar mycket tillsammans.
Valpen är väl än så länge ganska jämn men med liiiite övervikt åt matte. Gissar att det kommer bli som med den vuxna aussien, att jag blir favorit eftersom jag står för det roliga i livet :)

Min ena lilla skithund är uppvuxen med mig, det är jag som tränar och står för de flesta promenaderna men ändå så väljer han husse... Den andra hunden tycker mycket om alla människor men jag är nog allra bäst. Som tur är!

Min ena lilla skithund är uppvuxen med mig, det är jag som tränar och står för de flesta promenaderna men ändå så väljer han husse... Den andra hunden tycker mycket om alla människor men jag är nog allra bäst. Som tur är!
Vilken liten otacksam rackare, du har gjort allt och ändå väljer hen husse
När jag träffade min nuvarande sambo så hade jag min jrt. Sambon säger att alla djur älskar honom...(många djur gör det) Vi va ute på stranden, långt avstånd mellan oss, min hund Alice mitt emellan, Han sa, vi ropar samtidigt och se vem hon kommer till...
Jag skrattade.- Du måste skämta ...
Vi ropade. Alice tittar på honom - Du måste skämta... och sen sprang hon till mig ( där fick han så han teg)
Lilla Penny tycker bäst om mig också :)

Våra hundar är så lojala och gör allt för oss, men vi är precis likadana och suktar efter deras tillgivenhet och kärlek :)
Tur att du har en liten going som har dig som favorit

Min hund är min i alla lägen och lyssnar inte på någon annan lika bra men husse och hunden har ett speciellt bus ihop och då är det husse som är bäst :) Husse duger också ibland att ligga och gosa bredvid när han tittar på tv om jag gör något annat och han är trött men oftast står han och väntar på att jag ska lägga mig också så att han kan ligga och gosa emellan oss :love:

Ja till viss del, men när det har varit riktigt illa så har huliganen gått och gnällt hemma när jag inte har varit hemma trots att övriga familjen är hemma, då har det gått lite för långt. Och när han vägrar följa med husse ut på promenad är det mer än drygt... ;)

Exakt så gör min hund med. När barnen bodde hemma så kunde alla utom jag vara hemma men det dög inte ändå :laugh: Han är van att vara hemma med mig jämt så andra kan ha problem med att bara få honom att gå ut och kissa i trädgården. Det duger liksom inte utan får de väl ut honom så står han bara och väntar en stund utanför dörren tills de öppnar igen och sen är han jättekissenödig när jag kommer hem. Om sambon släpper ut för sista kvällskissen så kommer han och väcker mig efter en timme för att han är kissenödig för då har han bara stått utanför dörren en stund igen. Knashund :love: Går de en promenad så kan han kissa ibland men helst ska matte vara med.

Monster har inget val, finns ingen husse som kan ställa till det. :D

Däremot yngste pojken, han var ca 10 när Monster flyttade hit. Det blev kärlek vid första ögonkastet, Monster är närmast besatt av honom. Inte så att han skulle lyda pojken över mig eller ser honom som något slags trygghet eller auktoritet, utan det är bara ren kärlek. Han vet vilka dagar det är vi som hämtar honom från skolan, han vet vilka vägar vi kör för att komma hem till honom, han känner igen hans röst på telefonen och han känner igen hans namn i konversation... När han får se honom efter de inte träffats på några dagar blir hela hunden först som gelé, han praktiskt taget smälter till en pöl av lycka, och sen blir han helt manisk och ska hämta alla leksaker i hela världen, apportera skor, väskor, mössor, sitta i knät, osv. Det finns ingen större lycka än den pojken i Monsters värld, och när matte och pojken sitter tillsammans i soffan så Monster kan knöla ner sig mellan är nog livet komplett tror jag. :laugh:

(Äldre pojken är också högt älskad, men han har inte samma band till honom. Han är större och lite mer burdus i hur han hanterar hundar, så Monster kopplar mer "spännande :bump:" än "ååååååh :love:" när han ser honom. Dessutom är han vuxen nu, och inte här hemma alls lika ofta.)

En sådan relation har min hund till min dotter. Jag kan inte längre säga hennes namn när hon inte är hemma eller påväg hit för han blir helt tokig då :laugh: Säger jag att hon kommer snart så sitter han vid dörren och piper tills hon kommer även om det tar timmar så nu har jag lärt mig att inte säga något. Han blir helt till sig av lycka när hon kommer hem och vet inte var han ska göra av sig så lycklig blir han :love: Det är till och med så att han går med på att ta en promenad med henne utan att jag är med och då kissar han oftast också.

Det varierar lite mellan hundarna vem som är favoriten. Ibland är det bara husse som gäller för båda två och ibland jag.
Tror de håller av oss bägge lika starkt.

Hos oss är det nog lite olika från dag till dag. Ibland är det bara husse som gäller och ibland är det tvärtom. Han beter sig även väldigt olika beroende om om det är husse eller matte som är ute med honom på promenaden, eftersom vi har lite olika toleransnivå, och det har han lärt sig. Han busar också på ett helt annat sätt med husse än med mig, och nog är det lite roligare med husse-bus allt... Blir han däremot rädd för något eller är osäker i en situation så är det matte som är största tryggheten.

Det är
Min hund är min i alla lägen och lyssnar inte på någon annan lika bra men husse och hunden har ett speciellt bus ihop och då är det husse som är bäst :) Husse duger också ibland att ligga och gosa bredvid när han tittar på tv om jag gör något annat och han är trött men oftast står han och väntar på att jag ska lägga mig också så att han kan ligga och gosa emellan oss :love:
det är ju helt okey att dom har husse som buskompis, Penny gillar också att busa ned husse, det blir lite vildare än med mig. Han är jättebra på att läsa av henne och ser hur långt han kan gå i leken och ser även när hon börjar bli lite trött.
Valpen få inte sova i vår säng, vi är rädda att lägga oss på henne, och att vi inte kan sova ordentligt om vi ligger för stilla.
Hon brukar få komma upp i sängen och säga godnatt, sen ligger hon på sin bädd, på morgonen kommer hon upp i sängen och säger godmorgon med pussar och gos med båda. :)

Hos oss är det nog lite olika från dag till dag. Ibland är det bara husse som gäller och ibland är det tvärtom. Han beter sig även väldigt olika beroende om om det är husse eller matte som är ute med honom på promenaden, eftersom vi har lite olika toleransnivå, och det har han lärt sig. Han busar också på ett helt annat sätt med husse än med mig, och nog är det lite roligare med husse-bus allt... Blir han däremot rädd för något eller är osäker i en situation så är det matte som är största tryggheten.
Det är lika som vi har det, husse busar mest och jag är den som är tryggheten. I nuläget verkar tryggheten vara det viktigaste för Penny och hon håller koll på var jag är någonstans i huset.

När jag var sambo var hunden nog lite bådas. Han lydde mig mest, logiskt eftersom jag gick alla kurser med honom och tränade med honom, men husse busade bäst. Han föredrog nog ingen av oss egentligen utan ville helst vara i mitten. Men det var tydligt att jag bestämde och så är det fortfarande. Om någon säger något till honom så tittar han på mig för att få ett okej. Nu bor vi ensamma hunden och jag.
Min lillskit har ju bara bott med mig och hon är väldigt mammig. Blir orolig om jag lämnar henne när vi är hos föräldrarna osv, men visst kan hon välja att lägga sig hos dom i soffan också, så länge som jag är i närheten.

Vår hund är helt klart en hussegris ;) Jag är den som har med honom ute och går, springer, rider eller tränar mest. Men att husse är bäst tror jag beror på att när vi köpte honom (som vuxen hund) så var det husse som var hemma heltid några dagar med honom medan jag jobbade. Det har nog satt sina spår att det var husse som var med helt första tiden och visade att det var tryggt hos oss :) I början vill han knappt följa med mig men när vi lärt känna varann alla tre som en familj så följer han gärna med oss båda, men att husse är snäppet bättre än matte :p Tur jag har hästarna som båda är mattes grisar ;)

ja, vem är favoriten hemma hos er?

Vad är det som gör att hunden väljer den ena eller andra?
Är det alltid den som pysslar, matar och tränar hunden mest som blir utsedd till favorit? Eller beror det på något annat?
Om man har två hundar, blir det oftast att hundarna väljer varsin favorit?
Är hunden trogen sin favorit resten av livet, eller kan dom ibland byta?

Vår lilla tik har matte som favorit ( :) ...) (måste nog erkänna att om hon hade valt husse, så hade jag blivit en aning sotis.)

Schäfern är husses påg och skulle gå i döden för honom. Matte duger för att få mat av, gå korta promenader, klippa klor och på nåder gosa men endast under höga morrande protester (han morrpratar, sätter skräck i de flesta). Han gosar inte gärna med sin husse heller, det är ovärdigt att gosa i hans ögon.:meh:

Äldre weimaranern, älskar alla som ger honom uppmärksamhet, lyder den han känner för och när han känner för det, matte, husse, valfri främling, välj själv... :DKramas matte och husse så kommer han och pressar sig in mellan oss och sitter där och viftar lyckligt på svansen:rofl:

Yngre weimaranern är lite ambivalent, mattehund så det stänker om det, trots att husse är mycket ensam med honom. Däremot om han lägger sig under bord när vi äter, ser på TV (ja en 67cm hög weim kan krångla sig in under ett mycket lågt soffbord) så är det alltid husses fötter som han ska sova på.:confused:

Det mest intressanta fenomenet är dock att går jag och lägger mig och sambon är vaken så har jag alla hundarna hos mig i sovrummet, inklusive schäfern. Det slår aldrig fel :love:

Vår hund är helt klart en hussegris ;) Jag är den som har med honom ute och går, springer, rider eller tränar mest. Men att husse är bäst tror jag beror på att när vi köpte honom (som vuxen hund) så var det husse som var hemma heltid några dagar med honom medan jag jobbade. Det har nog satt sina spår att det var husse som var med helt första tiden och visade att det var tryggt hos oss :) I början vill han knappt följa med mig men när vi lärt känna varann alla tre som en familj så följer han gärna med oss båda, men att husse är snäppet bättre än matte :p Tur jag har hästarna som båda är mattes grisar ;)
Min stora häst gillar husse mest han brukar massera och klia honom precis på rätta ställena... hårt och länge, jag har aldrig lyckats så bra med kliet :) (husse är mallig över det...)
Den lilla hästen gillar mig mest, han kan vara lite småtjurig och husse brukar tycka det är roligt att retas lite....så dom brukar kivas lite i hagen...suck

Jag bor ju med två kompisar, och har gjort sedan innan jag skaffade Plexus. Jag är nr1 trots att han i perioder är mer hemma med G, och de två brukar se på film och gosa ganska mycket. Sist på listan, om jag ska tolka hunden rätt är S, kanske för att hon förut var mer hos sin kille och inte lycka mkt hemma. Plex är dock glad i båda två!

Min man brukar säga att det är självklart att det är matte som är favorit, både bland hundarna och hästarna, eftersom de (liksom vi) är flockdjur och i en flock är alltid de vuxna honorna mest värdefulla. Hanarna är lättare att ersätta.
Ligger nog en del i det. Jag som matte är absolut viktigast för djuren här. I hästflocken finns alltid ett äldre ledarsto, och i hundflocken (tre hundar) är det hanen som tar hand om det som kan tänkas vara farligt och som underkastar sig den äldsta tiken.
Ganska intressant faktiskt. Bland katterna är det dock fördelat lika; där är husse lika viktig som matte! :D

Här har det alltid varit så att hunden söker sig till olika personer beroende på behov, någon speciellt utvald har inte funnits som hunden speciellt prioriterar annars inte vad jag tänkt på faktiskt utan hunden är med alla.."varvet runt" som vi brukar säga.

Matte - mat och rastning
Husse - gos och lek
lill husse/matte - lek, gos, sova

Så som någon tidigare skrivit - ser olika användningsområden och vet vart det finns att hämta ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 285
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 182
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 872
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar